یکشنبه، ۱۹ دسامبر ۲۰۱۰

 



رحیم آریا

 

۵۲ ملیارد دالر کمک امریکا برای افغانستان و اما افغان ها هنوز از گرسنگی میمرند

نوشته روزنامه اندپندنت

برگردان: رحیم آریا

 

روزنامه اندپندنت انگلیسی نوشته ای را در مورد تاثیر کمک های اقتصادی امریکا به افغانستان نشر نموده است. روزنامه می نویسد که یکی از عوامل ناکامی امریکا و متحدین غربی این کشور در افغانستان در این است که با وجود سرازیر شدن ملیارد ها دالر -۵۲ ملیارد دالر به افغانستان، هنوز هم مردم افغانستان دچار فقر شدید استند.

این در حالی است که مقامات امریکائی و شماری از سرمایه گذاران افغان و نهاد های کمک رسانی فساد اداری را بزرگ ترین چالش برای افغانستان می خوانند.

به نوشته روزنامه، پس از اشغال افغانستان توسط امریکا در سال ۲۰۰۱ میلادی، این کشور ۵۲ ملیارد دالر را به افغانستان کمک نموده است اما این پول ها هیچ تاثیری در بهبود اقتصاد شکسته افغانستان نداشته است.

به گزارش روزنامه، بیشترین کمک های امریکا برای افغانستان برای برنامه های امنیتی و نظامی هزینه می شود در حالی که یک بخش از پول های کمکی امریکا برای برنامه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هزینه می شود.

به گفته روزنامه، هم اکنون ۹ میلیون گرسنه در افغانستان وجود دارد و ۵ میلیون افغان دیگر با درآمدی ۴۳ دالر در ماه زنده گی بدی را سپری می نمایند.

افغان ها به روزنامه گفته اند که خائن ها و شیادها، استفاده کننده کمک های جامعه جهانی در افغانستان اند و این کمک ها هرگز به مردم نمی رسد.

عبدالقدوس یک دست فروش لباس های دست دوم (کهنه) در کابل به روزنامه گفته است که خارجی ها تصور می کنند که پول های آنان زنده گی افغان ها را بهتر ساخته است، اما در واقعیت مردم افغانستان از گرسنگی می میرند.

وی فروشنده لباس های دوست دوم در یکی از جاده های کابل است و در آمدش نیز میان ده تا سی افغانی (۶۰ سنت امریکائی) در روز است.

قدوس می گوید که او نمی تواند غذای چاشت بخورد، زیرا اگر وی درآمدش را غذا بخورد، دیگر پولی برای بردن به خانه با خود ندارد.

پروژه های که برای دست گیری از بنیوایان افغان ایجاد شده اند، یا کاری برای مردم تنگدست انجام نمی دهند و یا اینکه در کل وجود خارجی ندارند. به گفته روزنامه، تصاویر جعلی از پروژه های خیالی شواهدی استند که شرکت های دریافت کننده پول از امریکا در اختیار دارند.

یک افغان که زمانی برای یکی از شرکت های امریکائی در افغانستان کار می کرده است به روزنامه گفته است که یک شرکت امریکائی با نام دروغین ایجاد یک بنگاه پروسس مواد غذائی در شرق افغانستان پول های زیادی را از امریکائی ها دریافت کرد.

به گفته وی، ایجاد بنگاه پروسس مواد غذائی و استخدام ۲۵۰ کارمند زن در شرق افغانستان خیال پردازی جنون امیز یک شرکت امریکائی بود، اما در واقعیت این بنگاه پروسس مواد غذائی یک پارچه زمینی بود که توسط چند کشاورز افغان استفاده می شد.

روزنامه می نویسد که مقامات امریکائی خود اعتراف به این دارند که پول های کمکی امریکا بستر فساد اداری در افغانستان است.

گزارش تازه سازمان شفافیت جهانی نشان می دهد که افغانستان سومین کشور فاسد در تمام جهان است.

یک دیپلومات امریکائی به روزنامه گفته است که یکی از عوامل فساد اداری عدم نظارت بر تطبیق پروژه ها توسط کشورهای کمک کننده به افغانستان است. او می گوید که مشکل امنیتی و دوری نواحی عواملی استند که باعث فساد در میان شرکت های خارجی می شود.

از سوی دیگر امریکائی ها خود می گویند که راهبرد این کشور برای بازسازی افغانستان خطرناک است. به گفته مقامات امریکائی، به مکاتب افغانستان کمپیوتر داده می شود در حالی که در تمام افغانستان برق وجود ندارد.

کارولینا اولفسن، رئیس بخش ارتباطات عامه نهاد –اصالت افغانستان- می گوید که قضاوت در باره سازمان های کمک کننده بر اساس مقدار پولی که آنان مصرف نموده اند، صورت می گیرد و نه بر اساس مفاد پروژه های که آنان انجام داده اند.

یک افغان که مسئول یک شرکت جاده سازی در افغانستان است به روزنامه گفته است که پروژه های بزرگ معمولا با چند شرکت افغانی و خارجی قرارداد می شوند که این خود عامل مهم فساد است.

فریب کاری و کلاه برداری نیز یکی از راه های بدست آوردن قرارداد ها است. به نوشته روزنامه، تصویر جعلی از پروژه های انکشافی در افغانستان است.

 به نوشته روزنامه، یک شرکت امریکائی برای بدست آوردن پول برای ایجاد یک کارخانه خیالی ترمیم تراکتور در ولایت ناامن ارزگان در جنوب کشور، نیرنگی را به کار می برد.

این شرکت یک کارخانه تراکتور سازی را در ولایت کندهار برای یک روز اجاره می کند و سپس شماری از جوانان بیکار را نیز برای یک روز استخدام نموده و از آنان می خواهد که در برابر دوربین کار نمایند.

سپس این شرکت تصویر را به اداره کمک های امریکا ارسال می کند. اداره کمک های امریکا نیز از دست آورد های این شرکت ستایش نموده و برای آن پول می پردازد.

این امر نشان می دهد که راهبرد دولت امریکا برای پول دهی به شرکت های امریکائی برای بازسازی افغانستان ناکام بوده است.

در همین حال شبکه بررسی قحطی مربوط دولت امریکا هوشدار می دهد که با رسیدن زمستان در افغانستان، نیمی از افغان ها با کمبود مواد غذائی رو به رو خواهند بود.

 

 

توجه!

کاپی و نقل مطالب از «اصالت» صرف با ذکر منبع و نام «اصالت» مجاز است

کلیه ی حقوق بر اساس قوانین کپی رایت محفوظ و متعلق به «اصالت» می باشد

Copyright©2006Esalat

 

 

www.esalat.org