۱۸ مارچ ۲۰۱۶


     مسیح “ نذیری “ :

سوال های که به پاسخ آن دانشمندان مطالعات استراتیژیک
 روابط بین المللی بپردازند!



سوال های که به پاسخ آن دانشمندان مطالعات استراتیژیک روابط بین المللی بپردازند!

توضیح:
سیاست قمار یا (
Gamble Politics) یکی از پر خطر ترین روش برخورد با جیو اکونومیک است، این سیاست پر خطر است و اهداف جیوایکونومیکی کشور را در چنگ جیوپولیتک خارجی اسیر میسازد.

سوال: برخورد ما چگونه باشد در پروژه تاپی؟

توضیح:
زمین آتش می شود، قدرت ها در تقسیم جهان سوم با هم مقابل شده اند. روسیه و چین سهم میخواهند، غرب نمی پذیرد. 

سوال
آیا کشور های جهان سوم نبردگاه این غولان بزرگ اند؟

توضیح:
در بازی های منطقوی حالا توپ در میدان ماست، نباید دست و پاچگی کرد. مدیریت معقول میان غول های منطقوی منافع ملی ما را در توازن منطقوی رقم میزند.

سوال:
آیا این مدیریت امکان پذیر است؟

سوالات که مربوط به افغانستان و حفظ منافع در بین رقابتهای منطقه ای است در این متن گنجانیده شده است.

آیا افغانستان که پس از سقوط طالبان در زمینه صلح و ثبات و بازسازی که به کمک های جهانی و منطقه ای بخصوص کشورهای همسایه اش از جمله ایران و پاکستان که به شدت نیازمند بوده است، اخیراً با مشکلاتی ناشی از رقابت های منطقه ای و بین المللی مواجه شده است؟

آیا افغانستان درمیان این رقابت ها چگونه می تواند، موازنه را در روابط خود حفظ کند. اگر میتواند پس چگونه؟ آیا با در نظرگیری منافع خود و تامین منافع مشروع آنها، میتواند ازشرایط به سود خود استفاده کند؟

از عطف توجه تان در زمینه اظهار نظر ابراز قدر دانی می نمایم.

با حرمت؛ مسیح “ نذیری “

 


محمد طاهر نسیم
 
کارشناس و تحلیلگر سیاسی و امور بین المللی

 

هر کشور وابسته و اسیر کدام تصمیم مستقلانه اتخاذ کرده نمیتواند!!

 

محترم مسیح “ نذیری ”!

یادداشت شما را که شامل عده ای از توضیحات و سوال ها دربارۀ کشورهای جهان سوم- یا روبه انکشاف- بویژه افغانستان بوده است توسط سایت وزین «اصالت» دریافت کردیم، که فشرده ای نظرات ما را درین مورد ابراز میداریم.

هر نویسنده و پژوهشگری که می خواهد افغانستان و یا کشور دیگری را از جهان سوم، در محاسبه مطالعات خود- در عرصه های گوناگون- در سطح ملی، منطقوی و بین المللی قرار دهد، باید، در گام نخست، از ماهیت آن آگاهی بدست آورد، که آیا دولت مستقل دارای تمامیت ارضی و اتوریته ملی و بین المللی بوده یا خیر؟!

افغانستان امروزه، به هیچ وجه دولت آزاد، و مستقل شمرده نمیشود، زیرا تحت اشغال نظامی ایالات متحده آمریکا، کشورهای ناتو و دیگر کشورهای سرمایه داری انحصاری غرب، و بحیث شبه مستعمره قرار دارد، و توسط یک حکومت دست نشانده مزدور مجهز با دستورالعمل ها و پلانهای مقامات اشغالگر آمریکائی و متحدینش پیش برده میشود. مدیریت اجراات، تحولات، پروژه سازی سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ایجاد مناسبات و روابط بین المللی و در هر اقدام و تصمیم می باید با مشوره اشغالگر صورت گیرد! و کدام استقلالیت در مدیریت وجود نخواهد داشت!

اگر، توپ شما میگوئید در میدان ماست! اما باید دانست که بدست بازیگران و اجنت های اشغالگر در فعالیت و حرکت است!

و امروز از افغانستان “پُل” عبور به سوی کشورهای آسیای میانه، روسیه فدراتیف، چین، کشورهای جنوب شرق آسیا، و حتی شرقمیانه مطابق با منافع انحصارات امپریالیستی ساخته شده است!

همچو واقعیت ها و حقایق نیز در برابر دیگر کشورهای جهان سوم صدق میکند!

هر دولتی که دارای آزادی، استقلال ارضی، حاکمیت ملی و خود ارادیت باشد، تصامیم، اقدامات و اجراات خویشرا مطابق با نیازمندی ها، شرایط و اوضاع و امکانات ملی و جامعۀ خود میتواند عیار سازد و از آن بهره مند شود!

قبل از چهارده سال نیروهای نظامی آمریکائی و متحدینش زیر شعار “جنگ علیه تروریزم” و از بین بردن تروریستان “طالبی” و “القاعده” و بازسازی افغانستان، به کشور مان حمله کرده و تحت اشغال اسارت خود درآوردند. روز به روز این واقعیت به اثبات رسانیده میشود، بملاحظه میرسد که تعداد تروریستان “طالبی” بشکل غیرقابل تصور با تکتیک ها و پلانهای تخریبکاری و تجهیزات ویرانگری شان افزایش و ارتقا می یابند! و از پاکستان در جابجا سازی مجدد و بحیث محور آموزش و فعالیت دهشت افگنی خود استفاده میکنند! و حتی قبلاً دیده شد که “طالبان” با اسلحه مدرنتری توسط هلیکوپترهای بعضی کشورهای غرب در شمال افغانستان جابجا شدند!

اربابان آمریکائی و غربی از موجودیت “طالبان” در معامله گریهای گوناگون منطقوی و بین المللی بهره برداری میکنند.

و با چنین وضعیتی که در آن “طالبان” فعلاً قرار دارند، نمیتوان گفت که آنان سقوط کرده اند! بلکه در شیوه های تخریبی و فعالیت، و جابجا سازی تروریستی تعدیلات و تغییراتی بوجود آمده است.

امروز هر پولیکه از اشغالگران و متحدینشان به نام “کمک” به افغانستان سرازیر میشود برای پروژه سازی نظامی خودشان به مصرف میرسد.

با تقدیم احترام،

محمد طاهر نسیم، شهر فرانکفورت، جرمنی.

۲۷ مارچ ۲۰۱۶

 

 

 

توجه!

کاپی و نقل مطالب از «اصالت» صرف با ذکر منبع و نام «اصالت» مجاز است

کلیه ی حقوق بر اساس قوانین کپی رایت محفوظ و متعلق به «اصالت» می باشد

Copyright©2006Esalat

 

www.esalat.org