ا . م . شیری

 

سازمانهای اطلاعاتی آمریکا ونزوئلا را تروریزه می کنند

نیل نیکاندروف

دارنده درجه روزنامه نگار بین المللی، نویسنده و مؤلف مقالات سیاسی- اجتماعی

http://www.fondsk.ru/news/2014/05/14/specsluzhby-usa-terrorizirujut-venesuelu-27482.html

مترجم: ا. م. شیری

۲۸ اردیبهشت- ثور ۱۳۹۳

پس از پیروزی نیکولاس مادورو، جانشین هوگو چاوز در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۳ ونزوئلا، سازمان سیا سعی کرد از سناریوی مدرن شیلی برای سرنگونی او استفاده نماید. چهل سال قبل این گزینه کارکرد داشت: دولت سالوادور آلنده در ماه سپتامبر سال ۱۹۷۳ بمعنی دقیق کلمه نابود شد. در طول سالیان درازی در شیلی دیکتاتوری سرکوب گر فاشیستی حاکم گشت که طرفداران آلنده قربانیان آن بودند. دهها هزار شلیائی به شکنجه گاه ها و اردوگاههای مرگ فرستاده شدند. بسیاری ها ناچار به مهاجرت اجباری تن دادند، اما در خارج هم آنها امنیت نداشتند. پلیس مخفی پینوشه با استفاده از انواع سموم و مواد منفجره به شکار چهره های شناخته شده جنبش مقاومت پرداخت.

گزینه شیلی در ونزوئلا عمل نکرد. توطئه گران، دستورالعمل های مسئولان سازمان سیا را برای دامن زدن به نارضایتی توده ای بکار گرفتند. همه گزینه ها بکار بسته شد: کمبود تصنعی خواربار و کالاهای ضروری، خراب کاری در حمل و نقل عمومی، حمله به مؤسسات دولتی، بستن راههای مواصلاتی و گذرگاه ها در مناطق توسعه نیافته. در همه جا- بعنوان نشانه بی ثباتی- آسمان شهرها را دود سیاه ناشی از آتش زدن لاستیک های اتوموبیل (درست مثل میدان کی یف) پوشاند. همه اینها بسیار دقیق هماهنگ و سازماندهی شده بودند. نیکولاس مادورو و دولت بولیواری مقاومت کردند. رئیس جمهور، اوبامای شکست خورده در همه جبهه های مبارزه برای اعمال هژمونی آمریکا، تصمیم گرفت عملیات فشار بر علیه رژیم بولیواری را تشدید نماید...

در ونزوئلا، در شهر سان کریستوبال، یک شهروند آمریکا بنام ت. م. لینینگر باز داشت شد. او پس از مجروح کردن یک نفر ونزوئلائی که تصور می کرد مأمور سازمان اطلاعات دولت بولیواری بوده، در صدد فرار برآمد، اما توسط پلیس دستگیر شد. در بازرسی از خانه لینینگر، یک محل اختفای اسلحه گرم محتوی سه قبضه تفنگ (یک قبضه آنها تفنگ دورین دار و دارای صدا خفه کن بود)، دو قبضه تپانچه، مقدار قابل ملاحظه ای مهمات و چند دست لباس نظامی کشف گردید. این آمریکایی به تدارک عملیات تروریستی مظنون است. فعلا تحت بازجویی قرار دارد و استفاده شبه نظامیان وابسته به مخالفان از این سلاح ها در دست بررسی می باشد.

با رهنمود سازمان سیا کارزار حمایت از این مأمور ناموفق در رسانه های جمعی براه افتاد. ظاهرا بدلایل انسانی، برای رساندن خواربار به بستگان فقیر خود، سر و کله او در ونزوئلا پیدا شده بود. گویا لینینگر طبیعتاً تمایلی به خشونت و ماجراجویی، بویژه استفاده از اسلحه گرم ندارد. اگر چنین اتفاقی روی داده، حتما به این دلیل بوده است که لینینگر «یک فرد نه کاملا سالم بلحاظ روانی می باشد». این نظر آخر که از زبان مادر او نقل شده، قرار است مسئله کشف اسلحه از شهروند آمریکا را توجیه نماید.

جالب توجه است که در زمانهای اخیر نهادهای امنیتی ونزوئلا بیش از ۶۰ نفر تبعه خارجی مسلح را  اساسا در همان مناطق کشور که مورد توجه سازمان سیا بمثابه مناطق دارای چشم انداز برای استخدام تروریست و اعزام به سراسر جهان قرار گرفته، بازداشت کرده اند. اطلاعات واصله به ارگانهای امنیتی ونزوئلا از فعالیت مقر های سازمان سیا در کلمبیا، هندوراس، مکزیک، پاناما و برخی کشورهای دیگر «تحت کنترل» شبه نظامیان مافیای مواد مخدر برای اعزام به ونزوئلا حکایت می کنند. یادآوری این واقعیت کافیست که قاچاقچیان کلمبیائی مواد مخدر و تحت تعقیب اینترپل، فرماندهی برخی سنگر بندی ها را در جریان شدیدترین اغتشاشات اپوزسیون رادیکال بر عهده داشتند. تصاویر حضور جنایت کاران در میان فعالان اپوزسیون ونزوئلا در اینترنت انتشار یافت. ولیکن مأموران سازمان سیا در اینگونه موارد، صرفنظر از اعتبار اینترپل و موازین حقوقی بین المللی از مصونیت برخوردار هستند.

عملا در تمام شهرهای ونزوئلا، از جمله در پایتخت، در طول یک ماه اغتشاشات ضد دولتی بارها صدای تیراندازی شنیده می شد و عمدتا شهروندان عادی به قتل می رسیدند. مأموران سازمان سیا در مراحل اولیه عملیات تروریستی برای سرنگونی رژیم، قربانیان خود را بطور هدفمند و پیگیر از دو سوی سنگر انتخاب می کردند (همانطور که در «میدان» کی یف عمل کردند). مسئله تشدید مناقشه بین حامیان دولت و اپوزسیون حل شد. در تجربه سازمانهای اطلاعاتی آمریکا «آمار کشتار» مهمترین جنبه جنگ ویرانگر علیه کشوری شمرده می شود که هدف بی ثبات سازی قرار گرفته،... تئوری روند رو به رشد مرگهای خشونت آمیز بمثابه نشاندهنده هرج و مرج و ناتوانی دولت ونزوئلا برای عادی کردن اوضاع و محدود کردن عناصر جنایتکار،  جایگاه خاصی در کارزار تبلیغاتی سازمان سیا دارد. قتل هنرمندان تئاتر و سینما، ستاره های سریالهای تلویزیونی بویژه خشم ونزوئلایی ها را بر می انگیزد.

در ماه آوریل-در آغاز ماه مه شاخص حمله به کنش گران حزب حاکم، حزب متحد سوسیالیستی ونزوئلا و نیروهای انتظامی شدیدا افزایش یافت. عملا در همه موارد از سلاحهای گرم استفاده شد. میگل رودریگس تورس، وزیر کشور ونزوئلا اعلام کرد که سازمان سیا در مرحله جدید عملیات ویران گرانه بر روی «قتل های گزینشی» تمرکز کرده است. بر این اساس، «هدفهای» برای قتل های خشونت آمیز انتخاب می شوند، که بازتاب سیاسی گسترده ای داشته باشند: «در کشور بمنظور ایجاد بی ثباتی و اجرای طرحهای مخفی برای ساقط کردن رئیس جمهور مادورو بدون کمترین تردیدی سعی می کنند. به همین سبب، دشمنان روش قتل های گزینشی را برگزیده اند».

نام الیسر اوتایس (ٍٍٍElieser Otays) سیاستمدار مشهور بولیواری، در فهرست قربانیان ثبت است. او در سالهای اول رهبری هوگو چاوز، ریاست سازمان دولتی ضد اطلاعات را بر  عهده داشت.اوتایس، بدون محافظ در جاده خلوت به کمین شبه نظامیان «پارامیلیتار» افتاد، مورد آزار و شکنجه قرار گرفت و در اثر شلیک از پشت به قتل رسید. به عقیده بسیاری از کارشناسان آمریکای لاتین، همین اوتایس به سازماندهی گروههای مخفی مقاومت برای مقابله با تجاوز مسلحانه احتمالی آمریکا به ونزوئلا مشغول بود.

چند تن از افسران ضد اطلاعات ارتش ونزوئلا در استانهای مختلف کشور هدف «تیراندازی های گزینشی» قرار گرفتند. مأموران ضد اطلاعات ارتش وظیفه شناسائی و خنثی سازی عوامل دشمن در واحدهای نظامی و حفاظت از مؤسسات مهم استراتژیک کشور  در مقابل کار شکنی و خراب کاری را بر عهده دارند. اخیرا گروه ژنرال های نیروی هوائی که در تدارک حمله مسلحانه بر علیه دولت بودند، در سایه کار مؤثر ضد اطلاعات ارتش شناسائی شد. این ژنرالها تحصیل کرده آمریکا بودند و پس از پیروزی انقلاب بولیواری به حفظ روابط پنهانی خود را با وابسته نظامی سفارت آمریکا در کاراکاس ادامه می دادند. اطلاعات اولیه در باره فعالیت های ژنرال های توطئه گر را افسران جوان در اختیار ضد اطلاعات ارتش گذاشتند. سعی می کردند آنها را به اقدامات ضد دولتی، از جمله، به سازماندهی فرار یکی از خلبانان با هواپیمای جنگنده «سو»، ساخت روسیه از کشور جلب نمایند.

مقابله نیروهای امنیتی بولیواری با توطئه گران و تروریست های تحت رهبری سازمان سیا بتدریج کارآمدتر می شود. مأموران ضد اطلاعات ارتش ساختار رهبری توطئه و گفتگوی توطئه گران ونزوئلایی با سازمان سیا، راههای حمل سلاح و مواد منفجره به داخل کشور و منابع مالی آنها را با موفقیت کشف، ثبت و شناسائی کردند. در حافظه برخی از لب تابهای ضبط شده ، لیست اسامی طرفداران چاوز، که قرار بود از میان برداشته شوند، وجود داشت. چادر های اپوزسیون در کاراکاس که بر اساس طرح سازمان سیا قرار بود به «میدان» ونزئلائی بدل شود، تحت رهبری ضد اطلاعات ارتش برچیده شد. در روند عملیات، مقادیر متنابهی پول، اسلحه، کوکتل مولوتف و مواد مخدر از چادرها کشف و ضبط گردید.

عملیات شناسائی یکی از عوامل نفوذی سازمان سیا در ساختار ریاست جمهوری مادرو یکی از موفقیت های بزرگ ضد اطلاعات ارتش محسوب می شود. این خانم اطلاعات محرمانه مربوط به کار و حرکت رئیس جمهور و اطرافیان نزدیک او را از طریق بستگان خود به سفارت آمریکا می داد. بنا به ارزیابی تحلیلگران سیاسی ونزوئلا، سازمان سیا می توانست برای سوء قصد به جان نیکولاس مادرو از این اطلاعات استفاده کند.

  

 

 

توجه:

کاپی و نقل مطالب از «اصالت» صرف با ذکر منبع و نام «اصالت» مجاز است

کلیه ی حقوق بر اساس قوانین کپی رایت محفوظ و متعلق به «اصالت» می باشد

Copyright©2006Esalat

 

 

www.esalat.org