جمعه‏، ۲۷ مارچ ۲۰۱۴

جمع آوری امضا برای الحاق آلاسکا به روسیه

 

 

 

به تازگی صفحه ای در اینترنت با هدف جمع آوری امضا برای الحاق آلاسکا در ایالات متحده امریکا به روسیه ایجاد شده است.

به گزارش پایگاه خبری سوری دام پرس، تا کنون ۱۴ هزار نفر بیانیه ای که در این رابطه تهیه شده و خواستار انضمام آلاسکا به روسیه شده است را امضا کرده اند.

آخرین بار کشتی "جبرئیل قدیس" نخستین مسافران اروپایی را در ۲۱ آگوست ۱۷۳۲ در آلاسکا پیاده کرد. این کشتی توسط دریادار میخائیل گفوزدیوف و ایوان فئودوروف، افسران نیروی دریایی روسیه هدایت می شد.

این در حالی است که دولت امریکا با تقاضای اهالی آلاسکا برای اعلام استقلال از امریکا مواجه است و انتظار می رود با رسیدن امضاها به حد نصاب ۱۰۰ هزار نفر این موضوع تا ۲۰ آوریل مورد بررسی دولت امریکا قرار بگیرد. در همین رابطه سایتی در سایت کاخ سفید راه اندازی شده که اولین نظرسنجی در این زمینه در وب سایت کاخ سفید محسوب می شود.

در سال ۲۰۱۲ نیز ۱۲۵ هزار نفر با امضای طوماری خواستار اعلام استقلال تگزاس از ایالات متحده شده بودند که با مخالفت صریح مقام های امریکایی و کاخ سفید مواجه شد.

بر اساس اطلاعات سایت ویکی پدیا، آلاسکا بزرگ‌ترین ایالت کشور ایالات متحده آمریکا است که به واسطه معادن غنی و نفت سرشار یکی از ثروتمندترین ایالت‌های این کشور محسوب می‌شود. مرکز آن ژونو و شهرهای مهم دیگر آن فیربنکس، نوم و انکوریج هستند. مساحت آلاسکا در حدود ۱٬۷۱۷٬۸۵۴ کیلومتر مربع است که شامل جزایر الوشن با  بیش از ۱۵۰ جزیره کوچک و بزرگ نیز می‌شود. مرز میان کانادا و آلاسکا از اولین مرزهایی بود که به واسطه مرزبندی مداری شکل گرفت که مشابه آن را در مرزبندی میان مصر و لیبی می توان دید.

در سال ۲۰۰۷ این ایالت تولید ناخالص داخلی برابر با ۴۴٫۵۱۷ میلیارد دلار داشت که تقریباً برابر با تولید ناخالص داخلی کشور بلاروس (۴۴٫۷۴۳ میلیارد دلار) بود.

روسیه آلاسکا را در سال‌های ۱۷۰۰ تحت تسلط خود داشت. روس‌ها با مردمان بومی آن جا روابط تجارتی داشتند، ولی بعداً به دلیل مشکلات مالی حکومت تزاری وقت روسیه و مسائل دیگر اقدام به فروش آن کردند. قرارداد خرید آلاسکا از روسیه نهم آوریل ۱۸۶۷ به تصویب سنای آمریکا رسید و قطعی شد ولی انجام معامله و تحویل آلاسکا از جانب روسیه به آمریکا موکول به تصویب شرایط معامله در سنای آمریکا شد که سنا نیز در جلسه ۹ آوریل خود قرارداد معامله را تصویب کرد.

طبق قرار داد معامله، آلاسکا مهاجرنشین روسیه در قاره آمریکا به مبلغ هفت میلیون و دویست هزار دلار خریداری شد - هر هکتار ۲ پنی (دوصدم دلار). ویلیام سیوارد وزیر امور خارجه کابینه‌های آبراهام لینکلن و اندرو جانسون، روسای جمهوری اسبق امریکا برای خرید آلاسکا تلاش فراوان کرد. وی برای قانع کردن سنای آمریکا به خرید آلاسکا به مبلغی که ذکر شد در نطقی طولانی جزئیات اهمیت منابع زیر زمینی، ماهی گیری و غیره این منطقه وسیع را برشمرد. سناتورها مبلغ خرید را بیش از ارزش اراضی یخ زده آلاسکا می‌دانستند که سرانجام با سخنرانی سیوارد قانع شدند. سیوارد یک سیاستمدار عضو حزب جمهوری خواه آمریکا بود. پولی که بابت خرید آلاسکا از روسیه پرداخت شد در همان سال اول تامین شد و آلاسکا از سال بعد از آن به عنوان یکی از مناطق پر سود برای امریکا تبدیل شد.

اخیرا انضمام کریمه از اوکراین به روسیه به بحرانی تازه در جامعه بین المللی تبدیل شده و بسیاری از این نگرانند که این مساله باعث ایجاد اپیدمی تازه ای برای الحاق دیگر مناطق جهان به روسیه را به دنبال داشته باشد.

 

منبع: خبر آنلاین

 

 

 

 

توجه!

کاپی و نقل مطالب از «اصالت» صرف با ذکر منبع و نام «اصالت» مجاز است

کلیه ی حقوق بر اساس قوانین کپی رایت محفوظ و متعلق به «اصالت» می باشد

Copyright©2006Esalat

 

 

www.esalat.org