یکشنبه، ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۴

 

Paeesch Noor Akbar

خبرعاجل /

مبارک، مبارک٬ مبارک

بنګاه های خبری اطلاع داد نتائیج فتبال سیاسی کشور معلوم شد. درین تورنمینت که با داوری ریفری های خارجی ادامه داشت درمراحل مختلف، قانون اساسی، مردم، انتخابات، دموکراسی و اراده ملی با نتائیج صفر مقابل چندین ګول از مسابقه خارج شده بودند (فیصله شده که منافع ملی ایجاب مینماید تا اعداد و ارقام ګول ها اعلام نشود) بازی میان تیم های اصلاحات و همګرایی و تحول و تداوم (فینالیست های این مسابقه) که طولانی ترین فتبال سیاسی جهان ثبت کتاب ریکارد های جهانی شد مساوی اعلام و فیصله شد تا عجالتآ کپ قهرمانی به ګونه مساوی تقسیم و به هر دو تیم اهدا ګردد.

منبع می افزاید که ګول های پنالتی بعدآ، بدون نظارت و داوری توسط بازیګران هر دو تیم شوت خواهد شد. برنده شوت های پنالتی حق خواهد داشت تا نیمه دیګر جام را تصاحب، پتره، ویلدنیګ و در ویترین افتخارات خویش بګذارند. اخبار انکشافات عندالموقع به آګاهی فتبال دوستان رسانیده خواهد شد.

 

Aziz Alizadeh

 در تاریخ خوانده بودیم كه پیش از ظهور دین اسلام، عرب های جاهل و بادیه نشین دختران نوزاد خود را زنده به گور می كردند چون زاده شدن دختر را در خانواده خود ننگ می دانستند. و اما امروز در افغانستان دموكراسی نیم بند و زاده نشده برای همیشه به گورستان تاریخ سپرده شد. جامعه روشنفكری و دموكراسی خواه كشور روز سیاه ٣٠ سنبله را همه ساله به صفت یك روز نامیمون تجلیل خواهند كرد.

 

Baktash Siawash

با به قدرت رسیدن غنى احمدزى تحریك طالبان تبدیل میشود به داعش و دامن جنگ شیعه و سنى گسترش میابد، این یك پروژه است كه غنى احمدزى در عملى شدن آن از طرف اسرائیل و آمریكا گماشته شده است.

 

 

Tajik Culture 

صحبت تلیفونی استاد عطا و عبدالله

استاد عطا: چه کردی داکتر جان؟

عبدالله: کاره جور کردم استاد صاحب

استاد عطا: نه چه میگوی؟ والا بیشک میگم

عبدالله: ها دیگه ما خو می‌‌فامیم که چه کنم. چوکی اجرایه را گرفتم

استاد عطا: به خدا داکتر جان مه‌ ‌ره از کلان غم خلاص کردی، خی مه‌ دیگه والی بلخ هستم ها؟

عبدالله: ها استاد صاحب برای ۱۴ سال دیگر والی بلخ هستی‌ بی‌ غم چپ و راست حکومت کو

استاد عطا: حساب قوم چطو میشه؟

عبدالله: ها ها‌ ها چه گپ های می‌‌زنی‌ استاد جان، قوم موم نیست ما و شما کلی‌ ما اوغان هستیم

استاد عطا: ‌ها ها‌ ها والا گنج هستی‌ گنج داکتر جان،

عبدالله: خو استاد صاحب برو خی‌ مام بروم که رئیس صاحب جمهور داکتر صاحب اشرف غنی احمدزی مه‌ را صدا داره

استاد عطا: برو برو که قار نشه، سلام من را هم برسان بگو رأیس صاحب دست‌های مبارکت را از عالم دور می‌‌بوسم

عبدالله: خدا حافظ

استاد عطا: راستی‌ ‌یک قطعه عکس کلانشه روان کو که در دفتر در جای عکس کرزی بند کنم

عبدالله: می‌کنم خدا حافظ

 =============

نن په یوه پسی روان سباپه بل پسې ځی
کله په ږیرې پسې ځی کله پکول پسې ځې

فرق د شپانه او د قصاب پسونه کله کوی

چې شنه ګیاه یې لاس کې و وینی قاتل پسې ځې۰

نن خودی دواړو نامزادنو نکاح هم وتړل شوه دی پنځوس شاهیدانو په مخ کی۰

 

Ahmad Zia

اشرف غنی:

ما شركت سهامی نمی سازیم، قانون اساسی را زیر پای نمی كنیم، ما از رای مردم خود دفاه می كنم، ما برنده قطعی انتخابات استیم و نمی خواهیم به جای حكومت سازی یك شركت سهامی بسازیم . . . . .

 داكتر عبدالله عبدالله:

یك روز هم حكومت تقلبی قبول نداریم، قطعه قعطه شوم به حكومت تقلبی سر خم نمی كنم.

از یك رای مردم گذشتنی نیستم. ما از رای مردم خود به قیمت جان خود دفاه می كنیم . . . .

 

Tawoos Niaz

 مارکس په ۱۸ برومر لویی بناپارت کتاب کی لیکی چې انقلاب دوه واری را منځ ته کیژی، یو وارې په شکل د خونین او وحشیانه ډول او بل وارې په شکل د کمیدې او مسخره غونته چې په افغانستان کې عملی شوو خو ننۍ شین انقلاب چې د امریکا په فرمان عملی شو تر دواړو پخوانیو انقلابو نه ډیر خونین او کمیدی دی ورته ښه ځیر شۍ او زما لیکنه در سره ثبت کړۍ بیا ووایاست چې دکتور طاوس وردک په ۲۱ مه د سپتامبر ۲۰۱۴ کال څه لیکلې وو ؟؟؟

 

Khatool Arya

 چه به خیر ما هست ما میدانیم ملت نباید به اشرف پدرلعنت وعبدالله پدرلعنت جهادی اعتماد میکردند این همان زمان است زمان گلبدین راکتیار ربانی. اوباش ها باز سر قدرت میشود. مردم راآزار اذیت میکنند زندگی به ما ملت محدود میشود همشهریان کابل جان باید کابل راترک کرده حواله پنجرمینان وموتر وان هاکنند. خردوان که سر قدرت آمد شکست افغانستان بار دوم شد ملت تباه برباد خواهد. و باید ملت برباد شود، ملت ما مرد زن غیرت نادارند. اگر غیرت میداشتن امروز اشرار را درافغانستان کاندید شدن نمیگذاشت چه کردن به افغانستان. چه کردن به ملت افغانستان جواب گو سینه بریدن ها میخ کوبیدن ها تجاوز بچه بیرش گرفتن ها بالای پرورشگاه افغانستان تجاوز کردنها که سوال کردن همه ملت بی غیرت بی وقار اند. بروید به درهای سازمان ملل متحد تظاهرات کنید حق خودرابخواهد ملت تا اشرار موش کوها نگردد شما ملت زندگی درافغانستان رانصیب نخواد شدید تااشرار است کشته میشوید. نه تاجک نه پشتون نه هزاره نه ازبک و نه ترکمن و دیگر اقوام ما روی صلح ثبات رادرافغانستان نخواهد دید شکار بودیم شکار بیناموسان شدیم و میشویم.

 

Ahmad Zia

 اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله بالآخره توافقنامه حكومت وحدت ملی را امضاء كردند.

براساس این توافقنامه اشرف غنی رییس جمهور. و عبدالله رییس اجرایه خواهد بود.

اما نمیدانم سهم این مردم كه در طول یك سال انتظار كشیدند، دو بار رای دادند، میلیون ها دالر از بودجه دولت به مصرف رسید، چندین انسان بی گناه كشته شد‌، دست هایشان بریده شد. همه از خاطر انتخابات و انتخاب یك رییس جمهور قانونی كه از رای مردم رییس جمهور شده باشد بود. . .

اما حالا دیده می شود هم رای مردم و هم خون مردم و هم دست های بریده مردم در پیش این رهبران كوچكترین ارزش را هم ندارد.

 

Zmaray Baher

رای ما ارزش نداشت!

جنازۀ انتخابات بر شانه های بزرگواران سیاسی کشورم چنان سبک وزن روانۀ قبرستان گردید که مردم افغانستان با امیدواری زیاد روند های چون انتخابات را به عنوان راه های معقول انتقال قدرت مشق می کردند، ناخبر از این که درین کشور، مقوله های چون «تفاهم افغانی» و «وحدت ملی» چند سر و گردن بالاتر از تمام ارزش های پذیرفته شدۀ جهانی کاربرد دارد.

من به موجودیت وجدان در پدیدۀ به نام «نورستانی» شکمندم! این گونه اشخاص است که به آسانی زیر بار فشار ها رفته و به بازیچۀ تمام عیار مبدل می شوند.

 

============

Fazal Rahman

 امروز روز قیامت هست به ان کسانی وا فامیل های که در روز انتخابات انگشتان خود را از دست داده بود و یا عضوی فامیل خود را از دست داده بودند لعنت به این وحدات ملی که ملت غریب بیچاره مظلوم و رنج دیده قربانی میشود.

 

حضرت ظریفی

 

میان نامزدان توافق زنا شوهری را دیده وشنیده ایم وا غلبا در اسلام مرسوم چنین بوده که یک زن دوشوهر کرده نمیتواند

در تغییر عصر شاید ایجاب زمان است که:

قدرت را نیز نامزد میشوند و بعد تقسیم میکنند عروس دلخواه شا نرا

آنهم مشرک یعنی که:

حال زین عصر ساینس وتکنالوژی

جلوه اندر وطن شفا گردید

تا زعیم وطن نمایان شد

کار ها نیز روبرا گردید

نام زدی کار ساده شد اینجا

تا زه داماد رو نما نما گردید

تا یکی جا گزین شود بر تخت

گفت و گوهای نا روا گردید

نو عروس وطن دو شوهر کرد

شرع و میراث جا بجا گردید

وین عجب بین که شاه دخت وطن

دوتا شوهر به یک قبا گردید

راز انـباغ وحشت باغ است

وین عروسی چه خوشنما گردید

کف زنید دوستان که یزم خوش است

تا زه داماد ها رسا گردید

(حضرت ظریفی)

 

 

Jalaluddin Uzbek Oghle

 سلام دوستان به امید اینکه از گزند انتخابات در امان بوده باشید.!

طوریکه در جریان قرار دارید داکتر صاحب اشرف غنی و عبدالله عبدالله، از کشماکش های زیاد به توافق رسیدند، به فکر من امروز روز اول ریسمان کشی های قدرت شروع میشود. .!!

 

Wali Amani

 شركت سهامی چپاول گران و دزدان و باند های مافیای عنقریب بخاطر غضب سرمایه ملی شروع بكار خواهد كرد وای به حال ملت بیچاره ما خداوند خیر را پیش كند. . . . .

 

Ameena Tabibzada

افغانستانم اینکه گوساله ای دو مادره شدی تبریک ات باد وای که دیگر چی روز های . . . . در انتظار ما بیچاره ها خواهد بود؟؟؟

 

Samad Azhar

با امضای توافقنامه ی حکومت وحدت ملی، تابوت مردم سالاری به خاک سپرده شد. من به مردم زجر کشیده ی کشورم تسلیت می گویم.

 

Mir Hussain Mahdavi

 یک کشور و دو رئیس جمهور

------------------------------

سرانجام پس از ماهها تشنج، درگیری و جنجال پروژه ی انتخابات افغانستان به پایان رسید. برای کشور التهاب زده ای چون افغانستان حفظ آرامش و استقرار نظام سیاسی از هرمسئله ی دیگری مهم تر است. به نظر می رسد که مهندسین تقلب گسترده ی انتخاباتی نیز به این مسئله وقوف کامل داشتند و می دانستند که مردم افغانستان چاره ای جز پذیرش نظام برخاسته از تقلب را ندارند.

باید پذیرفت که تقلب سرانجام به پیروزی رسید. درست است که اشرف غنی مجبور شده است که قدرت را با عبدالله قسمت کند و تنها به نیمی از اقتدار واقعی ریاست جمهوری دست یابد اما خودش هم می داند که اگر دست به تقلب گسترده نمی زد و اگر کمک های گسترده ی ارگ، سفارت آمریکا، دستگاه های انتخاباتی و. . . نمی بود همین عنوان نیمه کاره را نیز نمی توانست به دست بیاورد. از سوی دیگر هرچند داکتر عبدالله به نیمی از قدرت اجرایی کشور دست یافته است اما به نظر می رسد که او را باید بازنده ی پروژه ی تقلب دانست.

کشور ما تنها سرزمینی است که در آن از یک انتخابات می توان به دو رئیس جمهور رسید. بعد از این کشور توسط دو رئیس جمهور اداره خواهد شد و همه ی تصمیم گیری ها در تنور احتمالا همیشهِ داغِ اختلافات اتخاذ خواهد شد. به عبارت ساده تر همان دو تیم معروف انتخاباتی تا پنج سال دیگر همچنان دست به یخن یکدیگر و در نبرد همیشگی باهم تصمیم های سرنوشت سازکشور را اتخاذ خواهند کرد.

ما با داشتن یک رئیس جمهور در طول سیزده سال گذشته نتوانستیم بفهمیم که در حال جنگ با طالبان هستیم و یا در صلح. حالا با دو رئیس جمهور پروژه جنگ یا صلح با طالبان احتمالا به پروژه جنگ و صلح دوام دار در درون ارگ و میان دو تیم محترم انتخاباتی تبدیل خواهد شد.

یک دیگ و این همه آشپز.

 

Paeesch Noor Akbar

 پکه دا دی بله سپکه

آقای نورستانی داکتر محمد اشرف غنی احمدزی را رئیس جمهور افغانستان اعلام داشت، او ګفت « کمیسیون مستقل انتخابات جناب محمد اشرف غنی احمدزی را به عنوان رییس جمهور اسلامی افغانستان اعلان می کند و به این ترتیب روند انتخابات را به پایان می رساند». "

آقای نورستانی در مورد فیصدی آراء که دو نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری کسب نموده معلومات نداد و به خبرنګاران وقت نداد سوالات خود را مطرح کند، بدین ترتیب به ژورتالیستان حاظر در جلسه توهین ګردید٬ فاتحه قانون خوانده شده، رای مردم به زباله دان ریخته شد، شاید ضرورت از ما بهتران بوده باشد که رئیس جمهور در نتیجه معامله تعین ګردید که نه میتواند مشروعیت خود را اثبات کند و نه قانونیت خود را٬ او دیګر ګروګان این معامله است این معامله به جهان نشان داد که اګر مردم این کشور به بلوغ سیاسی رسیده، رهبران آنها هنوز به قیم ضرورت دارند، زیرا از جنس آنان نیستند٬ فقط برای رهبری شان نازل ګردیده اند ·

 

Aimal Azem

 حال به رئیس جمهور تبریکی بگوئیم یا رئیس اجرائیه!

هیچ گلی بی خار نماند! تحفة جدید را به رئیس جمهور تبریک می گوئیم! عجب والله اعلم اگر آقای رئیس جمهور با این سه نفر جور بیآید!

برایم جالب اینست که رئیس جمهور خو دل بیغم فرمان بالای این سه مسکین میراند حتی معاونانش، چرا که ابداً اینها را توهین نکرده اند گلمرجان و. . . نگفته اند، ولی اینها چطور آقای غنی را میگویند: "جلالتمآب محترم داکتر اشرف غنی احمد زی رئیس جمهور منتخب افغانستان" آیا در ذهن شان قاق روده، پروفیسور چی!، گوسفند و. . . در آن واحد نمی آید، اوفه!!!

 

Morwarid Sormal Khustai

 زه فکر کوم چی دادوه ورونه مخکی پیدا شوی و. مگر خلکو یی په مینځ کی د لوی او کوچنی توپیر نو پیژندلی اوس پوهه شول چی غنی لوی ورور او عبدالله کوچنی ورور دی.

 

 =================
جوانان کاپیسا پروان پنجشیر

 هرکس به طریق دل ما میشکند بیگانه جدا دوست جدا میشکند

بیگانه اگر میشکند عیبی نیست از دوست بپرسید که چرا میشکند

سرانجام و پس از چندین ماه انتظار و تلاش، موافقتنامۀ ایجاد دولت وحدت ملی میان تیم اصلاحات و همگرایی به رهبری جلالتمئاب محترم داکتر عبدالله عبدالله و تیم تحول و تداوم به رهبری داکتر اشرف غنی احمدزی به امضا رسید. و اشرف غنی احمدزی ریس جمهور، داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایه، از طرف کمیسیون نا مستقل انتخابات اعلان گردید

سوال اینجاست؟

پس چرا ملیونها دالر در این انتخابات به مصرف رسید؟؟؟ ده ها جوان ما شهید شدند، انگشتان ده ها هموطن مان قطع گردید و ده ها موارد دیگر. . .

در این کشور دیگر دموکراسی جا ندارد تهداب این کشور به تقلب مانده شد

وقتی انتخابات كه أراده ملت بود بخاطر تقلب محكوم شد، پس چرا به متقلب امتیاز داده میشود

دردا و دریغا که رای مردم ما را، امید های مردم ما را، در پای تقلبکاران قربانی کردند. و جام زهر یک توهین بزرگ تاریخی و فراموش ناشدنی دیگر را به مردم ما نوشاندند.

ما حالا روی همه جزئیات نمی پیچیم. میدانیم که مردم همه چیز را به چشم خود دیدند و این قدر عقل و شعور دارند که در مورد ظلم امریکا، تقلب اشرف غنی و تسلیم شدن دوستان ما، داوری نمایند.

خداوندج این ملت درد دیده رنج دیده وداغ دیده را در حفظ امان خود نگهدارد

 

==============

Raheem Hosaine.

 همـــوطنـــــــان زجــــرکشیـــــــدۀ افـــــــغان، اســلام واعلیــکم ورحمت الله وبرکــاة.

روز شکست حق بر باطل و روز وفات دموکراسی را برای همۀ شما انسانهای بیچاره و بی دفاع کشور، تسلیت میگویم.

آفرین و صد آفرین برشما مردم رنجدیده، با شهامت، صبور وغیور افغان زمین.

شما با تمامی مشکلاتی که بر سر راه تان از بی نظیمی ها و بی بندوباریهای ستادهای انتخاباتی دو تیم مزدور، ناکاره وبدنام سبز شده بود مقاومت کرده وبه پا ایستادید، درود بر شما!

شما که بخاطر زنده نگهداشتن دموکراسی، رسم وعنعنه نیاکان خود را پا زدید، درود بر شما!

شما که فکر میکردید روزی از رای شما دفاعی صورت خواهدگرفت وجانهای شرین خود را قربان نمودید، درود بر شما!

وشما که میخواستید از شراهریمنان، غاصبان، چپاولگران و جنایتکاران نجات یافته و قدرت را خود تصاحب شوید که یک امر شریف و نجیب بود، درود بر شما !

میدانید دوستان عزیز که چرا این سناریو اینقدر به درازا کشانده شد؟ زیرا (CIA) نمیخواست احساسات مردم در آن مقطع زمانی جریحه دار و به اقدامات خشن متوصل گردند. بنأ از سرد سازی استفاده نمودند چنانچه اکنون هر کدامی از ما به این فکر هستیم که هر چه به خیر ما باشد. ما هم جز از شما هستیم لیکن چنانچه میگویند خدا را از قدرتهای آن میشناسیم، عملکرد این تیم ها بخصوص تیم همگرایی که حتی افراد بلند پایه اش در آخرین روزهای رئیس جمهور کرزی زیر گلوی کرزی در شهر کابل عقب بادام باغ را غصب و بالای مردم بفروش رسانیدند. تصور کنید که هر گاه بقدرت مستقیم برسند چی خواهند نمود ؟

 

Aziz Alizadeh

 آن پیر استخاره گر را به سجده بنشینید كه راست گفته بود.

 

 

M Hasan Masroor

 با توافق دو کاندید کرسی ریاست جمهوری، بنیاد یک دولت بی ثبات، ناپایدار و بحران زا رسما مشروعیت یافت: آنچنانکه از طریق وسایل اطلاعات جمعی شنیده شد کاندیدان بعد از کشمکش های شش ماهه باالاخره تحت فشار جامعۀ بین المللی بخصوص ایالات متحدۀ امریکا به امضای توافق مشترک زیرعنوان تشکیل (حکومت وحدت ملی) تن دردادند. با حصول این توافق به ایجاد سست بنیاد ترین دولت که بزودی دچار اختلاف و بحران خواهد بود مشروعیت داده شد. فرایند تشکیل این دولت چه خواهد بود؟ اول اینکه - تیم آقای اشرف غنی که بحیث رئیس جمهور ظاهرا برندۀ انتخابات شناخته شده درعمل بازندۀ واقعی انتخابات بمثابه بی صلاحیت ترین رئیس جمهور زیر کوه مشکلات و پرابلم ها خورد و خمیر خواهد شد و تیم عبدالله صلاحیت دار اصلی این حکومت قدرت اصلی را بدست خواهد داشت، وتیم احمدزی مسئولبت همۀ بدنامی ها را بدوش خواهد داشت. میخواهم درین رابطه قصۀ را با هموطنان خود شریک سازم. گویند در زمانه های قدیم دونفر بریک زن دعوا داشتند سالها برین دعوا گذشت هردو دعواگر همه روزه به محکمه رفت و آمد داشتند ولی دعوا همچنان ادامه داشت ولی روزی یکی از طرفین با شادی فراوان از محکمه به قریه برگشت مردم ازاوپرسیدند امروز چرا اینقدر خوش به نظر میرسی؟ مرد که از خوشی فراوان در لباس نمی گنجید با سر دادن خنده های مسلسل گفت دعوا را بردم!! مردم پرسیدند بردی؟ گفت بلی بردم، مردم باز پرسیدند اگر دعوا را تو بردی پس زن چی شد؟ مرد گفت زن را جانب مقابل برد ولی دعوا را من بردم مردم با تعجب بر چنین برد فکر میکردند و معنای این معما را ندانستند. در اعلام نتیجۀ انتخابات افغانستان نیز این حقیت به خوبی نمایان میشود. دوم اینکه_چنانچه قبلا تذکار داده بودم امریکا و جامعۀ جهانی در پی تامین منافع خود اند وبعد از امضای موافقت نامۀ امنیتی با امریکا بحران همچنان با ابعاد گسترده تر از امروز ادمه خواهد داشت و بحران عمیقی جامعۀ افغانی را که ناشی از وجود یک نظام ناکارا خواهد بود فراخواهد گرفت. سوم_اینکه تفنگ سالاری مشروعیت خواهد یافت و موجب فرار سرمایه های مادی معنوی از کشور خواهد گردید. هموطنان منتظر باشند.

 

Mohammad Arif Bayat

 قالو انا لله و انا الیه راجعون!

آورده اند که تاریخ به عقب بر نمی گردد، این معقوله درست از آب درآمد، زیرا ما نو آوری کردیم ۵۰=۵۰ انتخابات که هیچ بازنده نداشت، این یک پیشرفت چشم گیر و مودل جدید است که باید از این پس دیگر کشور ها از این روش استفاده کنند.

خدا را شکر زحمت های کمیسیون هم بی نتیجه نماند، برای شش ماه معاش های مفت را در جیب زدند.

دیموکراسی را قربانی کردند، انتخابات را هم کلید جنت دادند و همراه برادران ناراضی شان ارسال کردند.

دیگر انتخابات و دیموکراسی را فاتحه اش را خواند.

دوستان مطلع باشند.

 

Aimal Azem

 امروز بیاد سخن دوستم افتادم که میگفت:

در دنیا هرچیزی را که بخواهی می توانی خریده! ولی قیمتش فرق می کند.

حال وقتی حکومت وحدت ملی را دیدم که به کدام قیمت بدست آمد!

ما اینبار خر مهرة را به بهای الماس خریدیم، آیا میتوانیم با خرمهره ها یکی از این الماس های از دست رفته را اعاده کنیم!

صادقانه قضاوت کنید: از دست دادن قانون، قانون را زیر پا نمودن، از دست دادن روح و روان مردم، مردم سالاری را خو بگذارید بر سر جایش و یا همانا (دیموکراسی)، ایجاد نفا به عناوین مختلف قوم، زبان، ملیت، فاشیست و. . .، رسماً حلقه. . . جان کیری و. . . را به گوش کردن، اعتبار و عزت افغان ها، اعتبار و عزت مملکت به سطح ملی و بین المللی، برسمیت پذیرفتن رهبری امریکا، ما از خود خانه نداشتیم در خانه مان اتاقی را که مهمان از فرسنگ ها دور به کرایه گرفته باید همان بیگانه از جنجال درون خانه خبر میشد و تشت رسوائی مان را با دو کلان خانواده بر سر می گشتاند آنهم در همان اتاقک خودش! مشوره نمی دهد بلکه امر میکند، که اینطور شده و آنطور شده! تماماً مردم و رأی ۸ میلیون نفر یکطرف جانکیری طرف دیگر! هر کدام به خود لعنت می دهند که چرا رأی دادند، دیگر اعتبار نکردن بالای کلان و رهبر و ده ها همچو الماس های دیگر! ای وای بر ما!

یکی از بزرگان بود نامش فراموشم شده و یا اینکه شاید گاندی بوده باشد، وقتی این بزرگمرد علم، حکمت و معرفت را از بین می برند مردم می دوند و قاتل را می گیرند و فاتح بر میگردند، این بزرگمرد با لبخند می گوید: "ای بر شما کی را از دست دادید و در بدل آن چی را بدست آوردید!". با همان تبسم جان میسپارد.

دیموکراسی و مواردی را که یاد کردم به عین شکل می بینم.

از تمام شما بزرگواران پوزش می خواهم مرا معذور دارید، نمیتوانم خود را در امواج فوق سهیم بدانم با آن یکجا حرکت کنم، حال کدام اپوزیسیونی است، بصفت یک کارمند پائین رتبه حاضر به همکاری هستم اگرچه میدانم، مالم، فامیلم و در نهایت جانم در خطر است، آیا در مقابل الماس های که از دست دادیم ازشش دارد!

 

Mohibullah Mohib

 در صورتیكه كاندیدان كرزی جان كیری ملل متحد به إیجاد حكومت مشاركتی به اساس معامله خلاف قانون أساسی وخلاف اراده ملت موافق بودند پس ملت را چرا ریشخند ساختند وانگشتان شان راقطع كردند ملیون ها دالر عبدالله وأشرف غنی وجامعه بین المللی بمصرف رسانیدند؟

این موافقنامه سند اسارت ملت بدست تفنگداران باختگی وخنجر زهر آلود در قلب ۳۵ ملیون انسان این وطن بخاطر حاكمیت ظالمانه گروه محدود بر شانه های ملت میباشد

بسا خجالت آور برای زمامدارانی است كه از راه نامشروع با پایمال كردن قانون اساسی در قدرت خودرا سهیم كردند

 

مسعود حداد

 تا جائیکه خلاصۀ توافق نامه بین دو کاندید را خواندم چنین استنباط میگردد که در هر وزارت خانه دو وزیر تعین میشود. یک وزیر عضو کابینۀ دولت تحت اثر رئیس جمهور ووزیر دیگر عضو شورای وزیران، تحت اثر ریاست اجرائیه. به این اساس معاش ماهوار معلمین وکارمندان پائین رتبۀ دولتی باید به پنجاه فیصد تقلیل یابد.

 

Amin Matin-Bagramyan

 جالب است! از ابتداي شروع كارزار انتخاباتي شعار داكتر عبدلله و تيمش مبارزه با تقلب و تقلب زدايي بود و يگانه مانع را در پيروزي خود تقلب ميدانستند! حال قسميكه ديده ميشود مبارزه با تقلب و تقلب ضدايي را كنار گذاشته، ميخواهند از إنجام و نتيجه اين تقلب سهم پنجاه در صدي ايرانصيب شوند! چقدر سياست و سياست مداري در افغانستان مضحك و بي معني شده است!

 ==============

Samieullah Tufan

 بالاخره جان کری نکاح نامزدان ریاست جمهوری افغانستان را بسته کرد! این نامزدان با گزراندن دورهء نامزدی شش ماههء شان بخاطر شناخت بیشتر یکدیگر، با هم ازدواج نمودند!

به باور ما عمر چنین ازدواج های سیاسی کوتاه مدت است! زیرا نه بخود، نه به استقلال کشور و نه به دموکراسی کوچکـترین آبرویی نگذاشتند!

 

Abdul Ghafoor Liwal

 خواشینی یم، داسې احساس کوم، چې غله رانه واسکټ تښتولی وي او ما لاس په لاس نیولی وي، زه واسکټ له دې ویرې نه شم ترې کش کولای، چې ونه شکیږي، ځکه زما واسکټ دی، خو غل یې په پوره بې حیايي او بې شرمۍ کشکاږي وايي: بلامې ورپسې که وشکېد هم، خو چې یوڅه ترې بود کړم. 

اوس منځګړي راغلي او ناست دي، چې خیر دی دا واسکټ سره نیم کړئ نیم یې ستا او نیم یې دغله! 

غل وايي: سمه ده نیم به یې کړو، خو زه یو بل شرط هم لرم او هغه داچې دواسکټ خاوند دې ځان ته د واسکټ خاوند نه وايي. تاریخ دی ټوکی ته له خندانه شین دی!

 

 

Amin Matin-Bagramyan

 دیده شود که اشرف غنی احمدزی با تکیه کردن به ریاست جمهوری افغانستان، برادران طالب خود را که از زندانهای افغانستان طی سالیان متمادی رها نموده است قناعت داده میتواند که از انتحار و آدم کشی دست بردارند! این بارز ترین مجک برای اشرف غنی خواهد بود. و یا اینکه شاید موجودیت دوستم و داکترعبدالله در حاکمیت وفدرت دولتی بهانه ای دیگری باشد برای تداوم انتحار و حودکشی آنان! دیده شود موضوع بسیار جدی است!

 ============

 

Haji Afghani

چون حكومت اشرف غني و شوراي نظار يك حكومت مردمي نيست و به راي ملت نهائي توهين شد و حكومت بر اساس خواهشات امريكا تشكيل گرديد پس ملت نبايد ديگه خودرا حصه ی اين حكومت که تحميل شده بالاي ملت ميباشد حساب نمايند و حتي لازم نيست كه در مراسم تحليف اشتراك نمايند.

 

 

 

 

 

توجه!

کاپی و نقل مطالب از «اصالت» صرف با ذکر منبع و نام «اصالت» مجاز است

کلیه ی حقوق بر اساس قوانین کپی رایت محفوظ و متعلق به «اصالت» می باشد

Copyright©2006Esalat

 

 

www.esalat.org