چهارشنبه، ۱۲ جنوری ۲۰۱۱

دستاورد مهم در کشف سیارات خاکی شبیه به زمین

این سیاره به فاصله بسیار نزدیک از ستاره مرکزی می گردد

منجمان سیاره ای را کشف کرده اند که می گویند نه تنها کوچکترین کره ای است که تاکنون در خارج از منظومه شمسی کشف می شود، بلکه اولین سیاره ای است که بدون شک مانند زمین، کره ای خاکی است.

اندازه گیری ها از سیاره "کپلر ۱۰ بی" نشان می دهد که حجم آن یک و چهار دهم حجم زمین است و جرم آن چهار و شش دهم جرم زمین است.

میزان دقت این اندازه گیری ها به روی این سیاره بی سابقه توصیف می شود.

با این حال به گفته دانشمندان از آنجا که فاصله این سیاره با خورشیدی که به دور آن می گردد خیلی کم است، نمی تواند میزبان موجودات زنده باشد.

کشف این سیاره "یکی از عمیق ترین کشفیات در تاریخ بشر" توصیف شده است.

نتایج این مطالعه روز دهم ژانویه در دویست و هفدهمین نشست سالانه انجمن نجوم آمریکا در شهر سیاتل توسط تیم تلسکوپ کپلر اعلام شد.

این سیاره که در فاصله ۵۶۰ سال نوری از زمین قرار دارد ابتدا در میان صدها شیء آسمانی بود که توسط تلسکوپ فضایی کپلر شناسایی شد و ظن آن می رفت که سیاره باشند.

سیاراتی که در خارج از منظومه شمسی کشف می شوند به دلیل فاصله زیاد مستقیما قابل رؤیت نیستند و منجمان وجود آنها را استنباط می کنند.

کپلر با تکیه بر تکنیک "گذر" به جستجوی سیاراتی می پردازد که از نقطه نظر این رصدخانه از مقابل ستاره مرکزی می گذرند.

نور ستاره هنگام عبور سیاره از مقابل آن به مقدار بسیار کمی افت می کند، که سرنخی از وجود سیاره به دست می دهد.

شعاع سیاره متناسب با نوری است که هنگام عبور آن از مقابل ستاره مسدود می شود.

در مرحله بعدی مطالعه، اندازه گیری هایی با تلسکوپی در رصدخانه کک (keck) در هاوائی در مورد میزان کششی که "کپلر ۱۰ بی" بر ستاره مرکزی وارد می کند انجام شد که مؤید یافته های رصدخانه فضایی کپلر بود.

سیارات خارجی

این رقص کیهانی باعث تغییرات کوچکی در رنگ ستاره مرکزی می شود که با تلسکوپ قابل اندازه گیری است.

با این حال، آنچه مجموعه اندازه گیری های تیم کپلر را کامل کرد، استفاده از تکنیک های "زلزله شناسی ستارگان" بود.

نوسان هایی که در درون ستاره اتفاق می افتد - مانند نوسان های درون زمین - بر فرکانس نوری ساطع شده از آن اثر می گذرد که از نشانه های ابعاد ستاره است.

چگالی سیاره را می توان با استفاده از اندازه ستاره مرکزی، جزئیات تکان های متقابل سیاره و ستاره، و شعاع سیاره اندازه گیری کرد.

ناتالی باتالا، استاد اخترفیزیک دانشگاه ایالتی سن هوزه در کالیفرنیا که در هدایت ماموریت کپلر به ناسا - سازمان فضایی آمریکا - کمک می کند، گفت: "این نتیجه حاصل استفاده از بهترین امکانات ماست و دست به دست هم می دهد تا تصویری از این سیاره داشته باشیم."

او به بی بی سی گفت که این نتایج در زمینه کشف سیارات خارجی در علمی که در حال گسترش است یک رویداد منحصر به فرد به حساب می آید.

خانم باتالا گفت که یافتن این سیارات کوچکتر با توجه به پیشرفت این علم طبیعی است، اما آنچه کمتر طبیعی است تعیین مشخصه های این سیاره با چنین دقت فوق العاده ای است.

او گفت تیم کپلر می تواند بدون تردید بگوید که این یک سیاره خاکی است، کره ای که می توان بر آن ایستاد. سیارات خاکی بر خلاف سیارات گازی از سطحی جامد برخوردارند.

دمای سطح این سیاره به دلیل نزدیکی به ستاره مرکزی، در طول روز از ۱۳۰۰ درجه سانتیگراد فراتر می رود و بنابراین محل مناسبی برای پیدایش حیات نیست.

با این حال به گفته خانم باتالا این کشف گامی مهم در ماموریت کپلر است.

 منبع: سایت فارسی بی بی سی

 

 

 

توجه!

کاپی و نقل مطالب از «اصالت» صرف با ذکر منبع و نام «اصالت» مجاز است

کلیه ی حقوق بر اساس قوانین کپی رایت محفوظ و متعلق به «اصالت» می باشد

Copyright©2006Esalat

 

www.esalat.org