پنجشنبه، ۲۵ نوامبر ۲۰۱۰

 

شایسته سیل بین

گزارشگر کانون فرهنگی پیوند

 

شب خانمها یا لیدیز نایت افغانی چون گذشت.

بیست و یکم نوامبر ۲۰۱۰ محفلی بنام شب خانمها یا لیدیز نایت از جانب کمیسیون زنان کانون فرهنگی پیوند در آرزو رستوران شهر بیفروایک کشور هالند برگزار شده بود.

محفل مذکور ساعت چهار بعد از ظهر باید آغاز میشد. ولی خانمها و دوشیزه گان جوان آهسته، آهسته با خرام خاص زنانه وارد سالون شده تقریباً ساعت شش و نیم موزیک به رهبری راشد جان جامی و گروه هنری او دست بکار شد آغازین محفل اینبار طور دیگر بود، نخست گروه اتن دختران جوان با لباسهای خاص افغانی و اتن، به رهبری دوشیزۀ جوان و مقبول، شکریه جان آریامل وارد میدان مصاف اتن ملی شده، چنان با مهارت خاص و حیرت انگیز، حرکات اتن ملی را اجرا کردند که آفرینها و چک چک ها بدرقه راه شان بود. من شاهد بودم که در ختم اتن ملی، دسته دسته دختران جوان نزد شکریه جان میرفتند نه تنها اظهار قدردانی بلکه تقاضا میکردند که درین رشته کورس خاص را دایر نماید بعداً غزل ها و خواندن های آرام اجرا شد. اما خانمها و دوشیزه گان جوان که بعد از گذشت مدت زمانی خودرا آزاد و فارغ از دغدغه مرد ها و کار شاقه خانه احساس مینمودند و تقاضای موزیک شاد را میکردند. تو گویی سالون آرزو رستوران به یک دیسکوتیک تبدیل شده باشد. همه خورد و کلان، پیر و جوان در میدان و یا عقب میز های که نشسته بودند به پا خاسته و دلک پر خودرا خالی میکردند. از فضای کاملاً آزاد آنشب لذت میبردند و کیف میکردند.

بعد از صرف نان شب که از جانب آرزو رستوران با کیفیت عالی طبخ شده بود یک تفریح یکساعته موزیک اعلان شد. اما دختران جوان مانند زهره لایق گرداننده پروگرام (گراداننده گی بار اولش بود) شکریه جان آریامل، آرزو جلال و توبا جان سهار و خواهرانش به جمع اشتراک کننده گان رفته، بساط شعر جنگی را هموار کردند. چنان تک بیت های ناب و بعضاً تاریخ تیر شده بیان گردید که اصلاً گمان نمیشد. جالبتر از همه آخر حرف هر تک بیت از جانب بعضی خانمها و دوشیزه گان، با آواز رسا و گیرا زمزمه میشد که این زمزمه ها شامل خواندن ها دری، پشتو و هندی، واقعاً جالب، دیدنی و شنیدنی بود. همچنان فکاهی های با مزه و بی مزه هم ارایه شد.

در مورد امنیت و کنترول سالون باید گفت که چهار عضو هیأت مدیره کانون در عقب سالون یعنی در سالون بلیارد اخذ موقع کرده بودند صرف یکنفر سر سفید شان جهت فروش تکت دخولی در دروازه ورودی نشسته بود و در ضمن نظارت کنترولی بر سالون داشت.

خلاصه آنکه، شب خانمها یا لیدیز نایت افغانی، آنچنان با شکوه و پرحرارت بود که تا لیدیز نایت آینده خاطرات فراموش ناشدنی در ذهن ها باقی میماند. و اما، تعداد اشتراک کننده گان نظر به سال گذشته کمتر بود علت آن این بود که یک شب قبل احمد ولی خواننده سابقه دار، کنسرتی در سالون وی .آی.پی همان شهر داشت که خانمها اکثراً خسته و بیدار خواب بودند و علت دوم آن همزمان، محفلی در همان سالون وی آی پی میگویند قصداً راه اندازی شده بود. خداوند افغانهای مارا اتفاق نصیب کند!

محفل حوالی ۱۲ شب در موجی از خوشی و سرور با سپاسگذاری از محترم شریفی مسوول آرزو رستوران پایان یافت.

 

 

 

توجه!

کاپی و نقل مطالب از «اصالت» صرف با ذکر منبع و نام «اصالت» مجاز است

کلیه ی حقوق بر اساس قوانین کپی رایت محفوظ و متعلق به «اصالت» می باشد

Copyright©2006Esalat

 

 

www.esalat.org