بی بی سی ــ شنبه ۲ اکتبر ۲۰۱۰ - ۱۰ میزان ۱۳۸۹

ارسالی: احسان لمر

 

گواتمالا آزمایش ‌های دهه ۴۰ آمریکا را نقض حقوق بشر خواند

 



آلوارو کولوم

رییس جمهوری گواتمالا گفت از دست پزشکان آمریکایی عصبانی و دلخور است

 

رییس جمهوری گواتمالا می گوید آزمایش های مخفی پزشکی آمریکا در گواتمالا در دهه چهل میلادی که طی آنها صدها شهروند این کشور عمداً به بیماری های مقاربتی سوزاک و سیفلیس مبتلا شدند، 'جنایت علیه بشریت' و نقض آشکار حقوق بشر است.

آلوارو کولوم گفت از پزشکان آمریکایی که بدون اطلاع بیماران روانی و زندانیان، بر روی آنها آزمایش های پزشکی انجام داده بودند، عصبانی است.

آمریکا این آزمایش ها را تکان دهنده و تأسف بار خوانده است.

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا به این دلیل که گروهی از پزشکان آمریکایی حدود شصت سال پیش عمداً صدها شهروند گواتمالا را به بیماری های مقاربتی سوزاک و سیفلیس آلوده کرده بودند، روز جمعه (اول اکتبر) طی تماس تلفنی با همتای گواتمالایی خود از او عذرخواهی کرد.

وی همچنین با تشکیل کمیسیونی مرکب از نمایندگان دو کشور برای شناسایی هویت تمامی قربانیان موافقت کرده است.

آقای اوباما پس از آن از قربانیان این آزمایش ها عذر خواهی کرد که سوزان روربی، استاد کالج ولسلی در ایالت ماساچوست جزئیات تحقیقات شش دهه پیش پزشکان وابسته به وزارت بهداشت آمریکا در گواتمالا را منتشر کرد.

او در مقاله اش تحقیقات در گواتمالا که بر روی زندانیان و بیماران روانی انجام شده بود را با آزمایش مشابهی بر روی سیاه پوستان در ایالت آلابامای آمریکا مقایسه می کند.

این محقق آمریکایی می نویسد که دکتر جان کاتلر و همکارانش بین سال های ۱۹۴۶ تا ۱۹۴۸ حداقل ۶۹۶ گواتمالایی را که از ماهیت آزمایش مذکور اطلاع نداشتند ابتدا از طریق روسپی ها یا راه های دیگر به بیماری های مقاربتی آلوده و سپس به آنان داروی پنیسیلین تزریق می کردند.

رییس جمهوری آمریکا از قربانیان این واقعه معذرت خواهی کرده است

وی می گوید که وزارت بهداشت آمریکا می خواست بداند آیا پنیسیلین که آن زمان دارویی جدید بود، می تواند از گسترش سیفلیس در مراحل اولیه جلوگیری کند یا خیر.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا نیز روز جمعه گفت که این آزمایش ها "غیر اخلاقی" و "منزجر کننده" بوده است.

سوزان روربی می گوید که در سال ۱۹۴۴ آزمایش هایی در مورد سوزاک بر روی شماری از زندانیان "داوطلب" در آمریکا نیز انجام شده بود که نتیجه ملموسی از آنها بدست نیامد.

در مقاله وی آمده است که از افراد مورد آزمایش در گواتمالا اجازه گرفته نشده بود، اما برخی مقام های وقت در این کشور آمریکای مرکزی از آن با خبر بودند.

روشن نیست که چند نفر از آنها درمان شدند. گفته می شود که همه اشخاصی که به سیفلیس آلوده شدند داروی کافی دریافت نکردند.

آمریکایی ها در آن زمان قصد داشتند که داروی پنیسیلین را به عنوان واکسن آزمایش کنند اما به گفته خانم روربی، پزشکان آمریکایی در آزمایشات گواتمالا نیز به نتیجه ملموسی دست پیدا نکردند.

دولت آمریکا در بیانیه ای که برای عذرخواهی منتشر کرده، اطمینان داده است که مسئولان و مقررات فعلی در آمریکا اجازه تکرار چنین آزمایش هایی را نمی دهند.

ناظران می گویند که وقوع این ماجرا در گواتمالا به ویژه از حساسیت بالایی برخوردار است.

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی آی ای) در سال ۱۹۵۴ از طریق کودتا ژاکوب آربنز، رئیس جمهوری وقت گواتمالا را از قدرت سرنگون کرد.

منبع: بی بی سی فارسی

 

 

توجه!

کاپی و نقل مطالب از «اصالت» صرف با ذکر منبع و نام «اصالت» مجاز است

کلیه ی حقوق بر اساس قوانین کپی رایت محفوظ و متعلق به «اصالت» می باشد

Copyright©2006Esalat

 

www.esalat.org