دیپلوم انجنیر هاجره «امین»


فرخنده باد هشتم مارچ!

 هشتم مارچ روز همبستگی بین المللی زنان جهان، روز ارج گذاری بمقام والای زن، روز برابری و نفی تبعیض را به زنان سراسر جهان و بویژه برای زنان مبازر، داغدیده و ستمدیده ی سرزمینم از ژرفای قلبم تبریک و تهنیت میگویم.

هشتم مارچ را در شرایطی تجلیل میکنیم که از سال گذشته تا کنون وضیعت زندگی زنان افغان بیش تر از پیش وخیم تر گردیده است، نود در‌ صد زنان در کشور با مشکلات اجتماعی و خشونت‌ های خانوادگی رو‌ به‌ رو اند. رفتارهای اجتماعی و خشونت های که در برابر زنان افغان صورت می گیرد بدبختانه به یک تراژدی ختم شده که نوع نگاه غیر انسانی به زنان است. تجاوز، قتل، خشونت، زندانی ساختن و خودکشی زنان همواره به موضوعات داغ در سرزمین ما افغانستان مبدل شده است.

صدها زن در جامعه ی مردسالار افغانستان به شکل برده های جنسی تحت استثمار و بهره کشی قرار گرفته و تحقیر و توهین شدند، با آنان به مثابه کالاهای مصرفی رفتار شده و در محضر عام در معرض خرید و فروش قرار گرفته اند. در سرزمین ما خشونت هایی مثل شلاق زدن و سنگسار کردن زنان بنا به قوانین جامعه ی سنتی انجام می گیرد. کشتن زنان نظر به عذر نابجا قانون و شریعت و بهانه ی ناموسی بدون مجازات می ماند و عاملان تمامی جنایات علیه زنان با پشتیبانی ارگ نشینان جنایتکار و جنگسالار از هر نوع بازخواست آزاد بوده به وحشیگری و جنایات شان ادامه میدهند. با گذشت زمان زنان مظلوم افغانستان بیشتر قربانی هوس های شیطانی این ددمنشان گردیده واین وحشت ادامه دارد. همین گونه ستم های وحشیانه و خونین‌ترین فاجعه‌ها در حق زنان و دختران سرزمین ما همچون فرخنده ها، رخشانه ها و صد ها زن دیگر صورت گرفته است که خاطرات تلخ شان فراموش ناشدنی و درج تاریخ افغانستان است.

 

دولت پوشالی و بی ثبات با ادعاهای عوام فریبانه "مدافع حقوق زن"، به ارزشهای والای زنان و سجایای عالی انسانی بی اعتقاد بوده و سالهاست که زنان سرزمین ما در جهنم بنیادگرایی دست پرورده امپریالیزم جهانخوار میسوزند. وضعیت زنان افغانستان این ادعای مضحک نظام مرد سالار را بی بنیاد ساخته و ظلم و ستم بالای زنان نتنها کاهش نیافته است بل، به اشکال گوناگون و تکاندهنده و بی سابقه در طی چندین سال به ارقام بیشمار تبارز یافته است

برای رهایی کامل زنان از رنج جانکاه، متزلزل کردن قوانین تبعیض جنسی و نبرد علیه خشونت و تجاوز به مبارزات متحدانه و گسترده تری در پیوند و رزم مشترک ضرورت است. واکنش در مقابل ظلم و بیداد، مبارزۀ حق طلبانه برای نجات نیم پیکر انسانی و برچیدن نظام فرسوده ی مرد سالار در افغانستان تنها مسئله زنان نیست، بلکه مسئله همه مردان روشنفکر و مترقی نیز است که در راه تحقق رسالت تاریخی (مبارزه برای اعاده حق و حقوق انسانی زنان، تحقق عدالت اجتماعی، کاستن و زدودن رنجهای بیکران زنان و برای ایجاد یک جامعه ی انسانی عاری از ظلم و ستم) گامهای متین و استوار، مؤثر و لازم دوشادوش زنان بردارند.

 به امید اینکه سالهای که پیشروست ارزش های انسانی در مقابل زنان رنجیده و ستمدیده افغانستان مراعات شود و زنان در بند کشیده و عذابدیده ی کشور این کبوتران اسیر شده در قفس های حقارت و بدبختی آزاد شده به اهداف بزرگ عالی و انسانی و دموکراسی واقعی دست یابند تا بتوانند در فضای صلح و آرامش، امن و خوشبختی زندگی بسر ببرند و مساویانه در کنار مردان به صفت نیم پیکر جامعه در اعمار جامعه نوین و شگوفا سهم فعال و ارزنده ی ایشان را ایفا نمایند.

 هاجره «امین»

 پنجشنبه، ۸ مارچ ۲۰۱۸

 

 

 

  

 

 

توجه!

کاپی و نقل مطالب از «اصالت» صرف با ذکر منبع و نام «اصالت» مجاز است

کلیه ی حقوق بر اساس قوانین کپی رایت محفوظ و متعلق به «اصالت» می باشد

Copyright©2006Esalat

 

www.esalat.org