نذیر ظفر

 

صبح امروز به وقت ایالت ویرجینیا امریکا؛ هنگامی که اخبار داخل و خارج کشور را مرور کردم و طبق معمول سایت های افغانی را به خوانش گرفتم؛ سر خط اخبار "پیام آفتاب" حاکی از حمله ای افراد امنیتی به دفتر این سایت و باعث اذیت و آزار مدیر مسئوول این سایت شده بود.

طوری که از مضمون خبر استنباط گردید؛ جناب قنبری استاد پوهنتون تعلیم و تربیه از طرف مقامات امنیتی در کابل به دفترش زندانی و مورد باز پرس قرار گر فته است.

در قانون رسانه های افغانستان صریحاً آمده است:

ماده اول:- این قانون با در نظر داشت اصول و احکام دین مبین اسلام و به تاسی از حکم ماده سی و چهارم قانون اساسی و رعایت ماده نزدهم اعلامیه جهانی حقوق بشر بمنظور حق آزادی فکر و بیان و تنظیم فعالیت رسانه های همگانی در کشور وضع گردیده است.

ماده دوم:- اهداف این قانون عبارت اند از:

۱ – حمایت و تضمین حق آزادی و بیان.

۲- حمایت از حقوق ژورنالیستان و تامین شرایط فعالیت آزاد رسانه ها.

با ذکر محتویات دو ماده فوق قانون رسانه های افغانستان اکتفا نموده و ابراز میدارم که عمل افراد امنیتی و حمله شان در دفتر ویب سایت پیام افتاب در کابل؛ خلاف قانون اساسی افغانستان و مخالف قانون رسانه های افغانستان و ضد ماده نزدهم اعلامیه جهانی حقوق بشر به منظور حق آزادی فکر و بیان و تنظیم فعالیت های رسانه یی میباشد.

رسانه های الکترونیکی در داخل و خارج کشور فعالیت های مثمری دارند و امروز توانسته اند در تنویر بیشتر اذهان مردم و احیای فرهنگ نقش بارزی را ایفا نمایند.

مقامات امنیتی افغانستان باید رسالت اول شان را در برابر خدا؛ مردم و وطن انجام دهند که آن عبارت از تامین امنیت مردم و حفظ حقوق و نوامیس ملی وطن است .

همزمان با نشر خبر حمله به دفتر سایت وزین پیام آفتاب در کابل؛ اخبار حمله انتحاری در شهر مزار شریف و در غرب کابل بدست نشر رسید که این خود ضعف و نا رسایی مقامات امنیتی را بر ملا میسازد.

رسانه ها بم گذاری و انتحاری را سازماندهی نمیکنند؛ بهتر است تا نظارت و حمله به رسانه ها و ژورنالیستان، در تامین امنیت کشور کوشید و جلو گیری از ترور فساد را گرفت .

حمله به رسانه ها یعنی حمله مقابل دموکراسی است و باید خاطر نشان کرد که ژورنالیستان و روشن ضمیران با هر اندیشه سیاسی که باشند یا دارند هر گز به عمل ترور دست نمیزنند و انتحاری نمیکنند؛ آن های که برای اعمال تخریبی داخل کشور میشوند پس از دستگیری عفوه میگردند و اصلا چهره های شان نمایان نمیگردد .

مقام وزارت اطلاعات و فرهنگ در این جا وظیفه  دارد تا با تفاهم همراه مقامات امنیتی جلوگیری از وقوع چنین حوادث را نمایند و اقدام جدی در رهایی جناب قنبری مدیر مسئوول سایت وزین پیام افتاب کنند و همچنان رسانه ها با پشتیبانی از حقوق رسانه ها و ژورنالیستان ابراز اعتراض نمایند زیرا امروز اگر به این رسانه حمله صورت گرفت و ما مهر سکوت به لب کوبیدیم متیقن باشیم که فردا نوبت مجازات نا حق ما هم فرا میرسد.

17-11-2013

 

 

توجه!

کاپی و نقل مطالب از «اصالت» صرف با ذکر منبع و نام «اصالت» مجاز است

کلیه ی حقوق بر اساس قوانین کپی رایت محفوظ و متعلق به «اصالت» می باشد

Copyright©2006Esalat

 

 

www.esalat.org