یکشنبه، ۲۱ نوامبر ۲۰۱۰

آقای کرزی! آیا صدای ملت را میشنوید؟؟؟

استاد (صباح)


استاد (صباح)

 نویسنده، مؤرخ، ادیب، شاعر و تحلیلگر مسایل ملی و بین المللی

دلم خون است از نیرنگ بگویم

اگر گفتم ز ظلم و جنگ بگویم

 رای میهن و فرزند میهن

ز مرگ دانش و فرهنگ بگویم.

*     *    *

جناب رییس جمهور! شما رییس جمهور ملت هستید، به همه مردم تعلق دارید و نی به گروپ خاصی منفعت جویان و قدرت پرستان، زمانیکه مردم پای صندوقهای رای رفتند و تورا انتخاب کردند و آنان فکر میکردند که تو خواهان حاکمیت مردمی، عدالت اجتماعی، بازسازی خرابه های وطن، تأمین نظم و قانون، آبادی و سرسبزی و خیر و صلاح ملی هستید، و کسی نمیدانست که جناب شما (باعرض پوزش) مدافع و طرفدار تنظیم سالاری، ائتلافهای مصلحتی، اجرات مقطعی، گفتگوهای نمایشی، فریبکاری های زمانی، سخنرانی های احساساتی، زدوبندهای شخصی، شراکتهای پولی، همکار چپاولگری، هم اندیش کوتاه بینی و . . .

*     *     *

دولتداری، خانواده سالاری، گروپ بازی و قاچاقگری

دانشمندی توصیه مینماید: مراقب باشید امروز عده‏ ای از مردم در دنیا با دروغ و رذالت، خلاف و خیانت به تجملاتی رسیده‏ اند و تو در مقایسه با آنان هیچ چیز نداری، اینرا یقین بدان که آنها تقاص پولهایی را که از راههای خلاف درآورده ‏اند هم در این دنیا و هم در آخرت خواهند داد. خودت را با آنها مقایسه نکنید. مهم این نیست که در نظر دیگران ثروتمند جلوه کنی مهم این است که در درگاه حق جایگاه خوبی داشته باشی پس در هیچ شرایطی شرفت را نفروش.

دولتمردان کشور از رئیس جمهور تا معاونین و وزیران و والیان از دولت به عنوان موجودی غایب و شخص ثالثی سخن می گویند که هرگز معلوم نشده است چه کسان و نهاد های را شامل می شود. آیا رئیس جمهور و معاونین او و وزیران را شامل می شود یا نه؟ چندی قبل یکی از معاونین رییس جمهور طی یک سخنرانی از موجودیت مافیای مواد مخدر در رده های بالای دولتی سخن گفت اما مشخص نکرد که این افراد کی ها هستند. این اظهارات گوناگون نیز هیچ دردی از مردم را در مان نمی کند و همچون کمک های جامعه جهانی به نفع کسانی تمام می شود، که در صدد هستند از این اظهارات به نفع خود استفاده برند.

رئیس دولت و معاونین او از دولتمردان مفسد چنان صحبت می کنند که گویی آنانرا نمی شناسند و هرگز ندیده اند. واضح است که چنین بر خوردی با مسئله نه از روی تصادف است و نه از روی نا دانی. بلکه بسیار حساب شده و دقیق بخاطر گریز از مسئولیتها و تعهداتی است که دولتمردان ما در قبال مردم دارند. در این میان توافقی پنهانی و اعلام نشده میان آنان برای فریب دادن مردم وجود دارد. در هنگامه جنگ قدرتی که میان رییس دولت و رقبای سیاسی شان وجود دارد و هر دو طرف می کوشند از هر امکانی برای غلبه بر حریف شان بهره برند و به اشکال گوناگون همدیگر را تهدید نمایند. و چند روز بعد میبینی که نه دشمنی وجود دارد و نه خصومت و نه هم اختلاف، همه چون شیر و شکر، یار و همیار دیگر و از گذشته بهتر. اگر قرار باشد که مفسدین، قاچاقبران و فساد پیشه گان را بشناسیم و این کار چندان مشکل به نظرنمیرسد. به قول معروف (کور میداند که پنیر شور است).

طی این سال های که از سقوط "طالبان" در کشورمیگذرد میلیاردها دالر به کشور سرازیر و در زیر ریش جامعه بین المللی به جیب دزدان ثروتهای ملی کشور سرازیر شد و همین دزدان و چپاولگران بعد از سال سیزده هفتاد و یک شمسی، مالک ده ها تعمیر و بلند منزل، شرکتهای تجارتی، صاحب ده ها عراده موتر، صدها جریب زمین و . . . در دوبی، لندن، آمریکا، کابل و سایر ولایات کشور گردیدند.

اگر واقعاً به كمك های ارایه شده به کشور نگاه كنیم به این نتیجه می رسیم كه اكثر این كمك ها برای مردم کشور نرسیده و به جیب معاونین رییس جمهور، وزیران، برادران رییس دولت، قوماندانان جهادی، والیان، جنرالان برحال و قدرتمند، خویش و اقوام این مقامات، انجو سالاران، موسسات خارجی، فرماندهان قوای ائتلاف، سفارتخانه های کشورهای غربی وشرقی و . . . باین پولهای باد آمده مسوولین زورگوتر، قانون گریزتر، نیرومند تر، دیده پاره تر . . . گردیده اند.

روزنامه ی نیویارک تایمز اخیرا گزارشی را درباره ی فعالیت های اقتصادی محمود کرزی برادر رییس جمهور به نشر رسانده است. در این گزارش توضیح داده شده که چگونه او از هشت سال پیش که رستوران هایی را در سانفرانسیسکو، بوستون و بالتیمور داشته، اکنون به یکی از امپراتوران اقتصادی افغانستان تبدیل شده است.

پیشتر گزارش هایی پراکنده از فعالیت های محمود کرزی به نشر رسیده بود که چگونه وی از روابط و نفوذ خود به عنوان برادر رییس جمهور استفاده کرده و پروژه های بزرگ اقتصادی را درداوطلبی های مختلف برنده شده و یا حتا پس از نهایی شده آن را تصاحب می کند. برای نمونه در داوطلبی درفابریکه سمنت پلخمری، این برادر کرزی بود که پس از نهایی شدن وارد کار شده، پروژه را از آن خود می کند و از برنده بصورت ناگهانی خواسته می شود که بیست و پنج میلیون دالر نقد حاضر کرده و یا کنار بکشد. حتا برنده ی مزایده تهدید به مرگ می شود که این خبر را به رسانه ها اعلام نکند. این خانواده در این سال ها تا جایی که توانستند چور و چپاول کرده و بنیادگرایان و آدمکشان و دزدان و قاچاقچیان مواد مخدر را میدان دادند تا بتوانند بیشتر از پیش به ثروت خود بیافزایند.

محمود کرزی از روابط و زد و بند خود به عنوان برادر رییس جمهور استفاده می کند و به ثروت های باد آورده می رسد، احمد ولی کرزی برادر دیگر این خانواده، پادشاهی هرویین را بدست می گیرد و به مدد تلاش های وی و همکارانش، افغانستان در رده ی بزرگترین تولید کننده ی مواد مخدر می شود.

 قیوم کرزی ماموریت می یابد تا به همراه وکیل احمد متوکل وزیر امور خارجه آدمکشان کشان طالب و سفیرشان ملا ضعیف، برادر عزیزشان ملا عمر را با دستگاه حامد کرزی آشتی دهد و حامد کرزی رسما می گوید برادر عزیز ملا عمر و آرزو می کند "طالبان" سربازان وی باشند.

جمیل کرزی یکی دیگر از اعضای این خانواده به واسطه ی نفوذ و رابطه ی فامیلی با کرزی نماینده پارلمان می شود، در جلسات پارلمان هیچوقت حضور ندارد و حتا وقتی در ماه اکتبر سال دوهزاروهشت در حالی که مست سوار بر موتر خود بود و حادثه ای ترافیکی را در جاده ی عمومی سیلو در شهر کابل بوجود می آورد و پنج تن کشته و یک تن زخمی می شوند، به هیچ عنوان بازخواست نشده و تحت پیگرد و محاکمه قرار نمی گیرد.

در همه ی این موارد این رییس جمهور است که پشتیبان برادران خود می شود. او یا هر یک از سخنگویانش وقتی مورد سوال خبرنگاران قرار می گیرند، هر گونه حمایت خود را از این برادران کرزی رد می کند.

به مدد ریاست جمهوری حامد کرزی جنایـتکاران، ناقضان حقوق بشر، قاچاقچیان مواد مخدر، دزدان و چپاولگران، افغانستان را محل امنی برای خود یافته اند و بیشتر آنان بر کرسی های مختلف دولت در اطرف حامد کرزی، در ارگ ریاست جمهوری، کابینه، ولایت، پارلمان و قوه ی قضایه تکیه زده اند.

روزنامه دیلی تلگراف برادران حامد کرزی را متهم کرده که بعد از روی کار امدن حامد کرزی در قدرت میلیون ها دالر را از راه غیر مشروع بدست اورده اند که از ان جمله سالانه سه تا چهار میلیارد دالر ان نصیب قاچاقچیان مواد مخدر می شود. روزنامه دیلی تلگراف چاپ انگلیس نوشته است، دست داشتن محمود کرزی و احمد ولی کرزی ؛ برادران حامد کرزی در قاچاق مواد مخدر باعث شدت گرفتن ناآرامی ها در افغانستان شده است.

این گونه اعمال جامعه جهانی را نسبت به افغانستان بدبین ساخته است. برادران کرزی با امکانات دولتی کرزی سالانه دست کم چهارمیلیارد دالر را نصیب قاچاقچیان مواد مخدر در افغانستان ساخته که این امر برادران کرزی را به یکی از امپراطوری های اقتصادی بدل نموده است. در همین حال تحلیلگران براین باورند که گسترش روز افزون قاچاق مواد مخدر در افغانستان و تشدید حملات هراس افکنی در افغانستان که تجهیزاتشان را از طریق فروش مواد مخدر تمویل می کنند ؛ بیانگر این است که شمار زیادی از مقامات دولتی و نزدیکان انان دراین قاچاق دست دارند.

همچنان پایگاه اینترنتی لاس آنجلس تایمز در تحلیلی به قلم الکساندرا زاویس نوشت : مبارزه با فساد درافغانستان کار راحتی نیست و روابط فامیلی و تجارت مواد مخدر اعتماد مردم را از بین برده است. یک تاجر افغان گفت مردم به دولت کرزی اعتماد ندارند و خرید و فروش مواد مخدر مانند یک بیماری شده است و انگار درکابل همه به این کار مشغولند.

افغانها نام ساختمانهای بزرگ، شیک و پرزرق و برق که از سال ۲۰۰۱ در خارج از کابل در منطقه ای ثروتمند ساخته شده اند کاخهای تریاک گذاشته اند. قیمت هریک از این ساختمانها بیش از صدها هازار دالر است که تعداد زیادی از انها متعلق به مقامهای دولتی است که حقوق ماهانه آنها چندصددالر نیست. در میان ساکنان بی رمق پایتخت نمادهایی از فساد در جای جای جامعه دیده می شود از پولیس ترافیک که موترها را متوقف می کند تا مقامات دولتی و بستگان آنها که درگیر تجارت تریاک هستند. برای اوباما و دیگر رهبران غربی مشکل است که اعزام نیروهای بیشتر و مبارزه برای دولتی که فاسد است توجیه کنند. درزمانی که کرزی با ادعای تقلب گسترده در انتخابات ریاست جمهوری برنده نماینده سازمان ملل اعلام کرد رئیس جمهور افغانستان بدون اصلاحات حمایت دولتهای غربی که هم اکنون بیش از یکصد هزار سرباز در افغانستان دارند میلیاردها دالر کمک خارجی را از دست خواهد داد.

کرزی به وجود فساد درافغانستان اعتراف کرده و قول داده است از هیچ تلاشی برای از بین بردن آن فروگذار نکند.

براساس تحقیقی در سال ۲۰۰۸ هرخانواده حدود یکصد دالر سالانه رشوه می دهد آنهم در کشوری که بیش از نیمی از افراد با درآمد روزانه کمتر از یک دالر زندگی خود را می گذراند. کمترین حقوق دولتی ماهانه چیزی کمتر از صد دالر در ماه است و هرچیزی هم قیمت خودش را دارد مانند مجوز کار، حمایت پولیس و حتی آزادی از زندان. حتی متعلمین ومحصلین برای نمره گرفتن به معلمهای خود رشوه می دهند. فساد در میان اعضای خانواده های مقامات ارشد دولتی نیز وجود دارد. برادر کرزی احمد ولی کرزی در تجارت مواد مخدر دست دارد اگرچه وی این اتهام را رد کرده است. گفته مى شود مردی که در مرکز تصرف زمینها در یکی از ولایات قرار دارد، برادر رئیس جمهور، احمد ولی کرزی است که رئیس شورای ولایتی قندهار نیز مى باشد. وی همچنین متهم به استفاده از نفوذش برای کمک به قاچاقچیان مواد مخدر می باشد، یک ادعایی که وی تکذیب کرده است.

تاد گرینتری، یک مشاور وزارت امور خارجه در قندهار می گوید که قسمتی از این زمینها با امضای احمد ولی کرزی یا عناصر تحت کنترول وی انتقال شده است. احمدولی کرزی برای تصرف زمینها به خاطر ارتباطات سیاسیش، توانمند بوده است. تا حدی که شما می خواهید مشروعیت وی را زیر سوال قرار دهید، وی بعنوان منتصب رئیس جمهور عمل کرده است، بعنوان نماینده سیاسی رئیس جمهور در جنوب. در یک مورد، شورای ولایتی یک زمین را که متعلق به وزارت دفاع بود، تصرف کرد، این زمین به قسمت مسکونی اجتماعی توسعه داده شد. یک قوماندان ارشد ناتو گفت، وی قصد دارد تا حاکمیت روزانهء برادر اندر حامد کرزی رییس جمهور را که در ارتباط به تجارت مواد مخدر متهم است، محدود سازد. احمد ولی کرزی که ریاست شورای ولایتی قندهار را به عهده دارد، از قدرت قابل ملاحظهء در قندهار برخورد است، ولایتی که مرکز عمدهء "طالبان" پنداشته می شود.

نیک کارتر قوماندان ناتو در جنوب افغانستان می گوید: «تقویت قدرت توریالی ویسا والی قندهار، بخش از استراتیژی من دراین ولایت است. ولی این اقدام به طور ضمنی مستلزم آن است تا ولی کرزی صلاحیت و دایرهء قدرت خود را محدود بسازد. » موفقیت در این رابطه بر اساس اندازهء تغییر توازن قدرت بین والی و رییس شورای ولایتی، قضاوت خواهد شد. وی می خواهد بیبیند که مردم نسبت به شورای ولایتی، بیشتر به مقام ولایت مراجعه کنند. باید برای ولی کرزی تفهیم شود که والی باید حکمروایی کند. به نوشته رویترز، همکاری ولی کرزی می تواند نقش عمدهء را در عملیات قندهار که یک مرحلهء اساس در جنگ نوسالهء افغانستان تلقی می شود، بازی کند. ولی کرزی به تجارت گستردهء مواد مخدر، تهدید مخالفین و داشتن ارتباط با «سی، آی، ای» یا سازمان استخبارات مرکزی امریکا، متهم است، ولی وی تمام این اتهامات را رد می کند. چنین به نظر می رسد که قوماندان ناتو حرف های ولی کرزی را انعکاس داده که گویا وی یا روزی کاندید جایزه اوسکار می شود و یا بد ترین فرد در افغانستان تلقی خواهد شد. ولی کرزی گفته است که وی خواهان خدمت برای مردم و کشورش می باشد. در گذشته مقامات امریکایی ابراز نگرانی کرده بودند که ولی کرزی ممکن تلاش های را که به خاطر به دست آوردن کسب حمایت مردم به راه انداخته می شود، پیچیده بسازد. توریالی ویسا والی قندهار به طور مستقیم با مردم در تماس است، وی با شاروال ها و ولسوال ها کار می کند تا ادارات را که نماینده گان آن ها از سطوح پایین به بالا دخیل باشند، ایجاد کند.

طراحان جنگ در وزارت دفاع امریکا که برای تصفیه کندهار از حضور "طالبان" نقشه می کشند، به این نظر اند که برادر رییس جمهور کرزی احمد ولی کرزی در کندهار در راه رسیدن آنها به هدف در این ولایت مشکلات ایجاد می کند.

مقامات نظامی امریکا در این مورد توضیحات دادند. احمد ولی کرزی که رییس شورای ولایتی در کندهار می باشد، به نوشته خبرگزاری رویترز نامش در تجارت غیر قانونی مواد مخدر و ارتباط با سی، آی، ای ذکر می شود. اما او این ادعا ها را رد می کند و اداره استخبارات مرکزی امریکا هم در این باره توضیحات نمی دهد. به نوشته خبرگزاری رویترز در یک اجلاس استماعیه کانگرس در ماه دسمبر سال گذشته، وزیر دفاع امریکا رابرت گیتس گفته بود که ایالات متحده با برادر رییس جمهور کرزی، احمدولی کرزی مشکلات دارد. اما امروز که امریکا می خواهد قلب و افکار مردم کندهار را جلب کند، توجه به نفوذ بیش از حد احمد ولی کرزی در این ولایت بیشتر شده است.

تلاش برای دوباره تحت کنترول آوردن دومین شهر کلان افغانستان یعنی کندهار یک آزمایش برای استراتیژی رییس جمهور اوباما می باشد که می خواهد بعد از هشت سال جنگ در افغانستان از پیشروی "طالبان" جلوگیری شود. یک مقام بلند رتبه نظامی امریکا اظهار داشت که برادر رییس جمهور کرزی به کارهای که آنها می خواهند در کندهار انجام دهند، یک مشکل به شمار می رود. یک مقام دیگر وزارت دفاع امریکا اظهار نمود که ایالات متحده بر رییس جمهور کرزی فشار وارد کرده است که فعالیت برادر خود را در کندهار محدود بسازد و تاکید می کند که جنجال در این مورد می تواند کوشش ها را برای جلب اعتماد مردم به حکومت افغانستان در این ولایت که زادگاه "طالبان" به شمار می رود، به مشکل رو به رو بسازد. حمایت رییس جمهور کرزی از برادرش مانند خار زیر بغل می باشد که برای جلب اعتبار مردم به حکومت ضربه شدید وارد می کند. مذاکرات با سران قومی در کندهار آغاز شده است تا زمینه برای عملیات بزرگ نظامی در این ولایت مساعد شود و تعداد زیاد قوای زمینی تلاش های خود را در این جا آغاز کنند.

قوماندان قوای مرکزی امریکا جنرال دیود پترویس می گوید که در ساحه مبارزه با فساد اداری یک اندازه کار صورت گرفته و یک تعداد افراد در این رابطه دستگیر هم شده اند. اما به گفته جنرال پترویس کار زیاد هنوز در پیش است. محمد ضیا صالحی که یک مقام بلندپایه شورای امنیت ملی افغانستان است، سالها از "سی آی ای" پول دریافت میکرده است. نیویارک تایمز این موضوع را از قول مقامات امریکایی و افغانی بدون ذکر نام آنها، اطلاع داده است. به گزارش این روزنامه، معلوم نیست صالحی چه نقشی را برای سی آی ای برعهده داشته است. روشن نیست که آیا او برای "سی آی ای" خبرچینی میکرده است، یا این که در درون حکومت افغانستان از منافع ایالات متحده امریکا دفاع میکرده است. صالحی در ماه جولای به ظن دست داشتن در فساد برای مدت کوتاهی در بازداشت به سر برد. پلیس افغانستان گفته است، مطابق به تحقیقاتی که صورت گرفته است، او از یک شرکت برای پسرش موتر خواسته است. این شرکت مظنون است که بنا به سفارش شورشیان و قاچاقبران مواد مخدر و همچنان سیاستمداران افغانستان، پولهای آنها را به خارج انتقال داده است. فقط چند ساعت پس از آن که صالحی به ظن دست داشتن در فساد بازداشت میشود، بنا به تقاضای شخص رییس جمهور کرزی آزاد میگردد. به گزارش نیویارک تایمز، "سی آی ای" در رهایی او نقشی نداشته است. صالحی تنها مقام افغانستان نیست که مظنون به فساد بوده و در عین زمان معاش خوار "سی آی ای" نیز میباشد. چنین اتهامی علیه احمد ولی کرزی، برادر اندر حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان نیز وجود دارد. احمد ولی کرزی این اتهام را رد میکند. حامد کرزی به شدت تحت فشار قرار دارد تا علیه فساد در کشورش مبارزه کند. به عقیده حکومت ایالات متحده امریکا، از نظر باراک اوباما رییس جمهور این کشور، مبارزه علیه فساد پیششرط یک مبارزه موفقیتآمیز علیه "طالبان" و ایجاد ثبات در افغانستان میباشد.

چندی قبل سکرترجنرال پیمان ناتو گفت: فساد و بی کفایتی دولت افغانستان به همان اندازه وجود شورشیان، در بی ثباتی مزمن این کشور نقش دارد. وی در مقاله ای در روزنامه آمریکایی واشنگتن پست، نوشته است که جامعه بین المللی برای این که بخواهد دولت افغانستان از عهده اداره کشور برآید، هم از لحاظ جانی و هم مالی، به حد کافی به این کشور خدمت کرده است. وی می نویسد که مقامات افغانستان باید انتخاب های سیاسی مشکلی بکنند و اضافه می کند که افغان ها دولتی می خواهند که شایستگی وفاداری و اعتماد آنان را داشته باشد.

همچنان جان كری درگفتگوی با رییس جمهورداشت، میگوید: كه چنانچه وی بخواهد حمایت مردم امریكا را درشرایطی كه بیشتر نیروهای امریكایی در جنگ كشته می‌شوند از دست ندهد، باید اقدامات خود را درمقابله با فساد جدی بگیرد. دو دیدار جان كری، رئیس كمیسیون روابط خارجی سنای امریكا با حامد كرزی درحالی صورت گرفت كه قانون گذاران امریكایی به شدت درباره این موضوع تردید دارند كه ایا تلاش‌های نظامی می‌تواند بدون هیچ كمپین مهمی علیه رشوت و اختلاس كه سبب سلب اعتماد مردم به دولت كرزی شده، موفق شود یا خیر.

جان كری در جمع خبرنگاران تصریح كرد: گمان می‌كنم كه طی روزهای اتی واكنش دولت افغانستان به تلاش‌های ضد فساد، آزمایشی كلیدی درسنجش توانایی این كشور درجلب اعتماد مردم و نیز ایجاد دولتی كه مالیات دهندگان امریكایی حاضر شوند از ان حمایت كنند و از همه مهمترحفظ سرمایه كشورما كه همان جان زنان و مردان جوان امریكایی است، باشد. اگرما از مساله‌ای كه می‌دانیم در حال وقوع است، ‌اطلاع داشته باشیم و دولت افغانستان نسبت به ان واكنشی نداشته باشد، دران صورت برای ما بسیار دشوار خواهد بود كه در چشم خانواده‌های امریكایی نگاه كنیم و بگوییم انها برای مساله‌ای كشته شده‌اند كه ارزش نداشت. سفردیگرجان كری چند روزپس ازان انجام شد كه ضیا صالحی‌، یكی از مشاوران دولت به خاطراعمال فشاربه مقامات کشوردر تسهیل یك دوسیه فساد دستگیر شد.

مقامات امریكایی از دستگیری صالحی به عنوان دوسیه ای یاد كردند كه میزان تمایل كرزی برای مبارزه با فساد به بوته آزمایش گذاشته ‌شد و منتظر هستند تا ببینند ایا رئیس جمهور بر روی تحقیقات فساد كه از سوی نیروهای خاص جرم‌های عمده و واحد تحقیقات مسایل حساس كه از سوی مقامات اجرای قانون امریكا و انگلستان تربیت شده‌اند، اعمال محدودیت‌ می‌كند یا خیر. جان كری اظهار داشت كه وی معتقد است كرزی می‌داند كه مردم امریكا ازنوسال جنگ كه جان بیش ازهزارودوصد زن و مرد امریكایی را گرفته است، خسته شده‌اند.

وی گفت كه جمهوری خواهان و دموكرات‌ها از رویداد‌هایی كه در افغانستان بوقوع میپیوندند و رویداد‌هایی كه بوقوع نمیپیوندند، خشمگین هستند. اما جدیدا شندیموخواندیم که دوسیه نسبتی صالحی حفظ وموصوف بیگناه شناخته شد.

مقام های که بالا تر از قانون عمل میکنند

شرایط موجوده کشور، زدوبند های رییس جمهوروتقدم منافع شخصی برمنافع ملی، فساد اجتماعی، قانون گریزی، زورگویی، منطقه وقوم پرستی - کشت، تولید وقاچاق مواد مخدر موجب شد كه دولتمداران حاكم، وزیران بالاترازقانون (رحیم وفاروق ورد گ، اسدالله خالد وبرادران رییس جمهور) وجنگجویان سلاحداردركشورازآن استقبال كنند. تولید و قاچاق مواد مخدردرکشورسالانه بیش ازسه میلیارد دالر درآمد دارد كه ازاین میزان سهم دهقانان كمترازده فیصد آن است وقسمت عمده این درآمد، عاید قاچاقچیان وزورمندان می‌شود. با این وجود، مقامات دولتی بارها ازوجود فهرستی از مقامات بلند پایه كه دركارقاچاق موادمخدر فعال هستند، صحبت كرده اند. اعلام نموده بودند كه در صورت لزوم این فهرست رامنتشر خواهد كرد، كاری كه هرگز انجام ندادند. گفته می‌شود اسامی تعدادی از وزرا ومسوولان نظامی و امنیتی دراین فهرست وجود دارد.

اکثر کارشناسان داخلی وخارجی معتقدند یکی از موانع عمده فراروی امنیت و توسعه کشور، موجودیت اشخاص خاص درکابینه دولت، نورچشمی های رییس جمهور( گروپ ویا باند خاص مقام اول کشور)، قوم، زبان ومنطقه پرستی، بیکاره های همه کاره وجامع والکمالات کشور( فاروق وردگ) گسترش فساد اداری و مالی در ادارات دولتی و همچنین نهادهای خارجی می باشد. در این خصوص صاحب نظران معتقدند عوامل متعددی در به وجود آمدن فساد اداری و گسترش آن نقش دارند از جمله معاش اندک کارمندان، عدم دلبستگی آن ها به اهداف اداره، عدم اطمینان کارمندان از آینده کاری وخویشخوری های اداری، عدم توجه به شایسته سالاری، فقدان شفافیت و پاسخ گویی در ادارات، عدم ثبات سیاسی و حضور گسترده انجوها و مؤسسات خارجی. به هر حال باید گفت فساد اداری و مالی در کشوری مثل سرزمین ما پیامدهای بسیار منفی بر اوضاع اقتصادی و سیاسی گذاشته است.

این کهنه کاران و دلالان سیاسی از هر راه و طریقی برای کسب قدرت دریغ نمیکنند، ازجانب دیگر این غاصبان قدرت به نامهای افغان، افغانستانی، برتری خواهی، امتیاز زبانی و ملیتی و حاکمیت بی چون چرای خویش، بر ضد یکدیگر بی دریغانه و سخاوتمندانه تبلیغات دارند و اما موقعی که مسئله قدرت، چوکی و پول در میان باشد از یک آستین سر بیرون میکنند و موقعیکه به این پدیده خانمانسوز دست یافتند باز همان دیگ است و همان کاسه و همان آش. این دلالان تبهکار به هیچ قانون، معیار، عهد و پیمان، قسم و قرآن پابند نبوده و تا زمانیکه این دشمنان قسم خورده ملت ستم دیده در معادلات سیاسی و نظامی وطن خود را مطرح نمایند، مردم و کشور روز خوش و خواب راحتی را نخواهند دید.

اگر در پشت پرده سیاسی کشور زد و بندهای پنهان وجود ندارد، پس چگونه فاروق وردگ مگسی هرشیرینی، قاپچی باشی هرمحفل، بالانشین هربزم ورزم ویارهرشارتی وپارتی است، رحیم وردگ ازروزتولد درپیشانی اش وزارت دفاع حک گردیده و قلمزن تقدیراورا باچوکی وپول وناف ویرابا ادارات استخباراتی کشورهای دورونزدیک گره زده است. وزیری که طی نزدیک به یک دهه حتا وزارت دفاع نتوانسته است، مالک یک دوبال طیاره جنگی وشکاری، راکت ودافع هوا، سلاح تهاجمی، اردوی نیرومند، سرحدی، کماندو وزمینی باشد که بتوانند مستقلانه عمل نمایند.

درجدید ترین اخبارخواندیم که لوای هوای شیندند افتتاح گردید واین جزوتام که غرب کشورراتحت پوشش امنیتی هوای خویش قرارمیدهد صرف دوبال هلیکوپتردارد. (چه خبری بحال و چه وزیر فعال)

اسدالله خالد که رییس جمهورحاضراست بخاطرتقرروی درپست وزارت هرسخنی زشتی را قبول وهرانتقادی رابی جواب بگذاردوبه قول معروف یک گوش رادرودیگری را دیوارسازدوپنبه ی تروتازهی رابگوش گذاشته بخواب عمیق برود وبه هیچ آوازوصدای ملت جواب ندهد.

این است دموکراسی وحاکمیت رسانه ی ودولت مردم سالاری. (آفرین جناب رییس جمهور)، زملانیکه انتقادات از حد گذشت، فقط و فقط یک گریه جانانه و زنانه، گره باز کن همه ملامتی ها میشود.

حدیث خدمتگذاری احمد ولی کرزی را بصورت مستند و شفاف در بالا گفتیم و نوشتیم.

جبار ثابت لوی څارنوال سابق که درسالهای میان ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ اعلام جهاد علیه فساد کرد، گفت خیلی زود متوجه شد که برخی اعضای مقامات بالا فراتر از قانون قرار دارند که شامل اعضای پارلمان، والیان و وزرای کابینه دولت می شوند. وی خواست در این باره افشاگری کند ولی نتوانست. او طبق قانون اساسی نامه هایی به پارلمان نوشت و خواستار صدور اجازه تحقیق درباره بیست و دو تن از اعضای مجلس شد. از اختلاس گرفته تا قتل، ولی نامه های مکرر وی در دستور کار مجلس قرار نگرفت. ثابت پیش از آنکه در سال ۲۰۰۸ برکنار شود بیش از سیصد تن از مقامات ولایتی را متهم به فساد کرد برخی از آنها محکوم شدند ولی هیچ یک تا بحال به زندان نیافتادند.

اوباما و دیگر رهبران دنیا ازرییس جمهور خواسته اند قول خود را برای مبارزه با فساد جامه عمل بپوشاند. کرزی گفته است مسئولیت مبارزه با فساد بر دوش کشور های کمک کننده هم هست آن هم به دلیل مدیریت ضعیف در خرج کردن کمکها در طرحهای توسعه ای و این چیزی است که مقامهای سازمان ملل نیز نسبت به آن نگرانند. برخی آگاهان براین باورند تا وقتی که کرزی با نورچشمی های گروپش، باوزیران کابینه، اعضای منغت جوی پارلمان وجنگ سالاران ارتباط نزدیک دارد نمی تواند با فساد مبارزه کند.

همچنان همه ساله ازکشور به خارج، عمده تاً به دوبی، بصورت غیر قانونی سه میلیارد دالر پول نقد انتقال داده میشود. تلویزیون طلوع اعلامیه نماینده نماینده گی دیپلوماتیک امریکا در کابل انتونی وینگ را در سیمینار سه روز در پایتخت کشور، که به این موضوع وقف شده بود، نقل نموده، که در ان موصوف گفته بود، که تنها در هجده روز اخیر از طریق میدان بین المللی هوایی کابل به دوبی یکصدونود میلیون دالر نقده بیرون برده شده است. سیمینار به تحقق اغاز پروگرام جامع مبارزه با فساد در عمل وقف شده بود، که راجع به ان رئیس جمهور بتاریخ نوزده نوامبر در مراسم تحلیف اعلان نموده بود. قرار معلومات وزارت مالیه، در انتقال غیر قانونی پول از طریق میدان هوایی بین المللی کابل و نقاط دیگر سرحدی هم شرکت های داخلی و هم خارجی دخیل می باشند. انتقال غیر قانونی اسعار زیان جدی را به عواید اسعاری دولت میرساند. وزارت مالیه اشاره میکند، که ارگانهای امنیتی به فعالیت غیر قانونی چنین شرکت ها مساعدت میکنند. ولی قرار معلومات پولیس سرحدی و گمرک میدان هوایی کابل، بیشتر از همه در مساله انتقال غیر قانونی پول به خارج بانک های کشوردست دارند، که اجازه رسمی خروج اسعار نقده هنگفت را به خارج از طریق سرحد صادر میکنند، و همچنان بانک مرکزی، که به این بانک ها جواز میدهد. مبلغ خروج اسعار نقده ازکشور به امارات متحده عربی معادل کمک است، که بانک جهانی از فوند خاص بازسازی اقتصاد وطن به حساب حق العضویت های کشورهای کمک کننده میکند.

در اینجا جالب است به سخن یک دهقانی ساده کشور عطف توجه نماییم:

چند سال قبل شهر کندز شاهد جلسه یی رسمی و عام در مورد مواد مخدر بود. در این میتنگ علاوه بر هیئات بلند پایه ی وزارت داخله از پایتخت، مسئولین ولایت کندز، برخی از روسای ولایت بغلان، نماینده ی سازمان ملل، فرمانده تیم بازسازی ولایتی در کندز و تعداد کثیری از مردم شرکت ورزیده بودند. درینجا شخص ریش سفیدی از وسط مردم که لباس محلی و دهقانی به تن داشت بلند شد و اجازه خواست تا در محفل سخنرانی نماید، به ستیژ سخنرانی آمد و در عقب مایک قرار گرفت. خودرا معرفی کرد که یک دهقان زمین دار از خان آباد است. سپس با جرئت و قیافه ی حق به جانب نه به عنوان یک گنهکاری که در زمینش تریاک می کارد و آنرا میفروشد گفت: امسال همه زمین هایم را تریاک کاشتم و پارسال هم چنین کرده بودم. اما تریاک را من با مرکب خودم به بیرون از افغانستان نمی برم. این شما هستید که با آن موترهای شیشه سیاه خود به خارج از سرحد نقل میدهید و به آدم های مثل خود قدرتمند که وزیر، رئیس، والی، قوماندان و جنرال اند تحویل می دهید. آنها نیز آنرا تا اروپا و امریکا می رسانند. حالا این مربوط به شما است که چه وقت از این کار و از این تجارت دست می کشید و تریاک را از ما نمی خرید تا ما هم دیگر در زمین خود کشت نکنیم. وقتی دهقان خان آبادی این اظهارات را بیان داشت سر و صدایی مجلس را فراگرفت.

تعدادی کف می زدند. جمعی آفرین میگفتند و مقامات دولتی بیشتر می خندیدند و با حیرت جانب دهقان می دیدند و نگاه های معنی داری میان خود رد و بدل میکردند. آن شخص در میان سر و صداها و خنده ها در ستیژ باقی ماند و از مردم خواست تا چند لحظه خاموش باشند که هنوز گپ هایش تمام نشده است. بعداً ادامه داده گفت: این گپ اول من است. گپ دوم اینکه دولت مارا که خداوند از سر ما کم نکند برای گندم، برنج و غله ی من بازار فروش پیدا نماید تا دیگر در زمین خود تریاک کشت نکنم. از خان آباد که روزی به گدام افغانستان یاد می شد غله فراوانی به جاهای دیگر وطن ما انتقال میافت. اما حالا برنج و گندم من حتی از سالهای گذشته در انبار هایم باقی مانده است. آنرا کسی نمی خرد و اگر به فروش هم میرسد آنچنان ارزان است که از فروش چند سیر گندم و برنج یک جنس ناچیز خارجی مورد ضرورت را هم خریده نمی توانم. با وجود این ارزانی غله به عوض گندم و برنج من در بازار وطنم، بیشتر غله ی پاکستانی است و غله ی پاکستانی بازار خرید دارد.

سه ماه بعد از آن سخنان صاف و پوست کنده دهقان خان آبادی، بارنت روبین مدیر ارشد مرکز همکاری های بین المللی پوهنتون نیویارک در مصاحبه ی گفت: پیش از همه هنوز در کابینه دولت افغانستان تعدادی از قاچقچیان عمده ی مواد مخدر وجود دارند. هنوز قاچقچیان مواد مخدر در رأس واحد های نظامی قرار دارند که تا کنون یکجا با واحد های امریکا علیه "طالبان" می جنگند. بناً تا وقتیکه قاچقچیان مواد مخدر قدرت را در اختیار دارند و با امریکایی ها کار میکنند هیچ کس اقدامات امریکا را علیه نابود کردن مزارع مواد مخدر جدی نخواهد گرفت. پس از اظهارات روبین، ماه بعد یک روزنامه معروف امریکایی برخی از قاچاقچیان قدرتمند مواد مخدر را که در دولت تا سطح وزیر و حتی بالا تر از آن صلاحیت و قدرت داشتند افشاء کرد. روزنامه از عارف نورزایی وزیر سرحدات در کابینه دوره انتقالی، از غفار آخند زاده والی ولایت هلمند و از احمد ولی کرزی برادر حامد کرزی رئیس جمهور نام برد که در تجارت و قاچاق مواد مخدر دست دارند. احمد ولی کرزی شوهر خواهر عارف نورزایی وزیر قبلی سرحدات است.

 

 

 

 

 

توجه!

کاپی و نقل مطالب از «اصالت» صرف با ذکر منبع و نام «اصالت» مجاز است

کلیه ی حقوق بر اساس قوانین کپی رایت محفوظ و متعلق به «اصالت» می باشد

Copyright©2006Esalat

 

 

www.esalat.org