استاد (صباح)

      
بخش اول

 

با حضور يکنم دهه نیروهای خارجی در افغانستان کشت و تولید تریاک در کشور به رشد قابل ملاحظه ای رسیده است. در حدود ۲۲۴ هزار هکتار زمین در سال ۲۰۱۵ زیر کشت خشخاش بوده که در مقایسه با سال گذشته ۷ در صد افزایش را نشان می دهد. در حدود ۷۱ هزار هکتار زمین از سال ۱۹۹۴ زیر کشت تریاک خالص در افغانستان بوده است که در مقایسه با سال ۲۰۱۴ بیش ازسه برابر رشد داشته است که با این حال افغانستان بزرگترین مرکز تولید کننده تریاک در جهان محسوب می شود. در ولایت هلمند در حدود ۱۰۳۲۴۰ هکتار زمین در سال ۲۰۱۴ زیر کشت تریاک بود که این ولایت به بزرگترین مرکز کشت و تولید مواد مخدر تبدیل شده است.

۹۸ در صد کشت و تولید تریاک در ولایات جنوبی، شرقی و غربی صورت گرفته است.

بعد از سال ۱۹۷۹ ميلادي بخشی از فعاليت های مخفی سازمان سيا ايجاد يك شبكه بنياد‌گرای اسلامی بود كه به آن نام جهاد و جنگ مقدس بر عليه شوروی داده شد. اين شبكه از طرف ايالات متحده و عربستان سعودی پشتيبانی مي شد. اما بخش اعظم كمك مالی اين عمليات از طريق قاچاق مواد مخدر در مثلث طلايی (منطقه توليد ترياك در آسيای مركزی و افغانستان) تامين مي شد. در سال ۱۹۸۵ ريگن رييس جمهور وقت آمريكا دستورالعمل امنيت ملی را امضا كرد. بر اساس اين دستورالعمل بايد كمك نظامی را به مجاهدين هرچه بيشتر تقويت نمود تا به از هم پاشی قوای شوروی و خروج آنان از افغانستان منجر شود. كمك های نظامی به شدت افزايش يافت، به طوري كه در سال ۱۹۸۷ سلاح های تحويلی به مجاهدين به شصت و پنج هزار تن رسيد. در طی اين مدت سيل متخصصان سيا و پنتاگون به طور پنهانی و بی وقفه راهی دفتر مرکز سازمان اطلاعات پاكستان - آی. ایس. آي- واقع در شاهراه اصلی روالپندی شد. در همين محل كارشناسان سيا و پنتاگون برای سازمان دادن جنگ شورشيان برعليه قوای شوروی با آي اس آي پاكستان ديدار مي كردند. سازمان سيا از طريق سرويس اطلاعاتی پاكستان نقش كليدی در تربيت نظامی مجاهدين افغانستان داشت. مدارسی كه توسط بنيادگرايان وهابی و پشتيبانی مالی عربستان تشكيل شده بودند تدريجاً تدريس تكنيك های جنگ های چريكی سازمان سيا را در تعاليم خود گنجاندند. ايالات متحده آمريكا از ديكتاتور پاكستان جنرال ضياالحق در تاسيس هزاران مدرسه افراطي در پاكستان پشتيبانی كرد، مدارسی كه از آنان طالبان سر برآوردند. بدينسان سازمان سيا تلاش خود را بر ترويج اين انديشه گذاشته بود كه از اسلام يك ايده سياسی اجتماعی بسازد.

سازمان سيا عمليات براندازی حكومت افغانستان را آغاز كرده بود. اكنون روشن است كه هدف واقعی واشنگتن راه اندازی جنگی داخلی در افغانستان بود، جنگی كه تا اکنون ادامه دارد. برژينسكی مشاور امنيت ملی دولت كارتر در يك مصاحبه مطبوعاتی در ۱۹۹۸ حمايت از مجاهدين توسط سازمان سيا را به اين شكل تاييد كرد: برژينسكی: بر اساس اطلاعات رسمی، سازمان سيا كمك به مجاهدين را از سال ۱۹۸۰ ميلادي يعنی بعد از حمله نظامی شوروی به افغانستان در ۲۴ دسامبر ۱۹۷۹ آغاز كرد. اما حقيقت امر تا كنون مخفی نگه داشته شده است. واقعيت اين است كه در سوم جولاي ۱۹۷۹ كارتر رييس‌ جمهور دستورالعملی را امضا نمود كه بر طبق آن بايد به مخالفان دولت طرفدار شوروی به صورت مخفی كمك مي شد.

منابع خبری با تاکید به اینکه مزارع بزرگ خشخاش در کنار پایگاههای نظامیان خارجی در افغانستان کشت می شوند، سود امریکا از تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان بسیار بیشتر از هزینه های واشنگتن در کشور است.

به گزارش خبرگزاری (شفقنا افغانستان)، به نقل از تحلیلگران، سود آمریکا را از تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان، بسیار بیشتر از هزینه های واشنگتن در افغانستان دانست و نوشت: پایگاه اینترنتی ˈگلوبال ریسرچˈ یکی از پایگاه های خبری - تحلیلی که مرکز آن در کانادا است و روزانه نزدیک به يکصدوسي هزار بازدید کننده دارد، در یکی از گزارش هایی که اخیراً به قلم «شروودرز» منتشر کرد، نوشت که امریکا سالانه پنجاه میلیارد دالر از کشت و قاچاق مواد مخدر در افغانستان کسب درآمد می کند. زمانی که طالبان بر سر قدرت بود، سخت گیری بیشتری بر تجارت مواد مخدر صورت می گرفت؛ اما اکنون اوضاع پس از تهاجم امریکا به افغانستان بسیار بدتر از گذشته شده است.

اریک والبرگˈیک روزنامه نگار سرشناس کانادایی نیز در مقاله ای با عنوان ˈامپریالیسم پُست مدرنˈ نوشته است: تولید مواد مخدر در افغانستان از ۱۸۵ تن در سال ۲۰۰۱ تقریبا ۳۳ برابر شد و در سال ۲۰۰۶ به ۶۱۰۰ تن افزایش یافت و در سال ۲۰۰۷، افغانستان تقریبا ۹۳ درصد هروئین جهان را تولید کرد.

روزنامه ˈهوفینگتون پستˈ به نقل از ˈرون پلˈ نماینده سابق جمهوریخواه در مجلس نمایندگان امریکا نیز می نویسد این موضوع کاملا بدیهی است که سیا در معاملات قاچاق مواد مخدر عمیقا فعالیت داشته است.

جنرال گاریف از فرماندهان سابق ارتش روسیه هم به تلویزیون ˈراشا تودیˈ گفته است: ˈامریکا قصد متوقف کردن تولید مواد مخدر در افغانستان را ندارد؛ چرا که با آن، هزینه حضور نظامی خود را در این کشور تامین می کند.

وی با بیان این مطلب که امریکایی ها خودشان پذیرفته اند که مواد مخدر اغلب با هواپیماهای امریکایی از افغانستان خارج می شود، گفت:ˈقاچاق مواد مخدر در افغانستان برای آنها سالانه حدود پنجاه میلیارد دالر درآمد دارد که به طور کامل هزینه های نظامی آنها را در افغانستان تامین می کند. ˈ جای تردیدی نیست که تولید مواد مخدر در افغانستان نسبت به سال ۲۰۰۶ که ۶۱۰۰ تن تخمین زده شده، تا سال ۲۰۱۳ افزایش چشمگیری داشته است. آخرین آمار تولید مواد مخدر ۸۳۰۰ تن گفته شده، که افزایش قابل توجهی را نشان می دهد.

بازار مصرفی این مقدار عظیم مواد مخدر کجاست؟ بیشترین سود از قاچاق مواد مخدر نصیب چه کسانی می شود؟ می نویسد: اگر فرض را بر این بگیریم که از مجموع ۸۳۰۰ تن مواد مخدر تولید شده در ولايات جنوبی و ناامن، هزار تن، از طریق مرزهای زمینی افغانستان قاچاق می شود یا به مصرف داخلی معتادین افغانستان می رسد، یا توسط پلیس و وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان نابود می شود و یا به مصارف طبی می رسد؛ سرنوشت مابقی این مواد مخدر که بالغ برهفت هزار تن است چه می شود؟!

بر اساس این گزارش، حامد کرزی رییس جمهور قبلي، چند سال قبل در یکی از سخنرانی های خود گفت که درآمد کشورهای خارجی از کشت خشخاش در افغانستان سالانه در حدود شصت میلیارد تا صد میلیار دالر است. گزارش جدید گلوبال ریسرچ نیز بیانگر سود حد اقل پنجاه میلیارد دالری سازمان اطلاعات امریکا (سیا) از محصول خشخاش تولید شده در افغانستان است. برخی از تحلیلگران افغان، سود امریکا از مواد مخدر را بسیار بیشتر از این رقم می دانند، اما اگر همین رقم فعلی را نیز بپذیریم، درآمد امریکا از مواد مخدر بسیار بالاتر از مصارف آنها در افغانستان است.

هزینه های امریکا در افغانستان اعم از کمک به دولت، کمک به برخی نهادها، تدارکات نظامیان امریکایی، تامین هزینه های پایگاه ها و. . . بسیار کمتر از پنجاه میلیارد دالر درآمد آنها از قاچاق مواد مخدر است.

همگان آگاه هستند که یکی از منابع مهم تدارکات طالبان، کشت وسیع مواد مخدر در جنوب کشور است؛ مزارع بزرگ خشخاش که خریداران ثروتمندی دارد و بطور تضمینی به فروش می رسد، سبب شده که مواد مخدر، با خیالی آسوده کشت و برداشت شود و به فروش برسد و سود سرشاری را نصیب سازمان سیا و گروه طالبان کند و نتیجه آن شود که جنگ در افغانستان همچنان تداوم یابد. تولید مواد مخدر در افغانستان، پیامد زیانباری برای مردم، دارد. گسترش روزافزون اعتیاد به مواد مخدر، ناهنجاری های اجتماعی حاصل از آن، ایجاد شکاف طبقاتی حاصل از کشت و فروش موادمخدر، تقویت مافیای اقتصادی و سیاسی که با مواد مخدر ارتباط دارند و. . . همه باعث ایجاد مصائب اجتماعی جدیدی برای مردم شده که نتیجه ی فرصت طلبی طالبان، مافیای اقتصادی، سازمان سیا و زمین داران بزرگ خشخاش، می باشد. مبارزه پلیس ملی و وزارت مبارزه با مواد مخدر که گاهی با چوب به جان مزارع کوچکی از مواد مخدر می افتند هرگز راه به جایی نخواهد برد. کشتزارهای وسیع خشخاش، هرگز با این سیستم، از بین نخواهد رفت. مزارع بزرگ خشخاش در کنار پایگاههای بزرگ نظامی خارجی قرار دارند و در سایه همین پایگاهها کشت می شوند؛ پایگاه هایی که هیچ نهاد ملی و دولتی افغانستان به آنها دسترسی ندارند و از متن و مبنای آن، اطلاع دقیقی در دست نیست. دولت افغانستان و شخص رئیس جمهور، به درستی به این مسئله واقف هستند و انتظار میرود با جدیت، پیوند عمیقی که میان کشت کنندگان مواد مخدر، سازمان سیا، طالبان و قاچاقچیان بزرگ وجود دارد را پاره کنند.

اين سياست تفرقه انداز و نفع ببر تا اکنون به شدت ادامه دارد و افغانستان را در کام نابودي کشانده است و اين اهداف پيامد هاي منفي بسياري رابه کشور بارآورد و یکی از تاثیرات منفی آن این است که نام افغانستان آلوده و خدشه دار شده است و ما به فاسد ترین کشور دنیا تبدیل شدیم و از لحاظ درجه شفافیت جز سه کشور پایین دنیا هستیم. این تبلیغ نامطلوبی برای افغانستان است هیچکس با این وجود نمی آید در افغانستان سرمایه گذاری کند. مساله حایز اهمیت این است که بی باوری در بین مردم به وجود می آید وقتی اعتماد مردم به دستگاه دولتی که بعنوان خدمتگذاران مردم هستند تغییر کند فاصله بین مردم و دولت از بین می رود بنا بر این تخریب و ویرانی ایجاد می شود. اگر ما فساد را از بین ببریم فساد ما را از بین نمی برد. در افغانستان یک اراده قوی سیاسی و اخلاقی در از بین بردن فساد وجود ندارد.

یکی از عوامل اصلی و نخستین عامل در وجود مزرعه ی تریاک و گسترش این مزرعه مافیای تجارت و قاچاق مواد مخدر است. این مافیا از سه بخش داخلی، منطقوی و بین المللی تشکیل میشود. هیچگاه نه در گذشته و نه امروز، دهقانان و زارعین کوکنار به وجود آورنده ی مافیای تجارت و قاچاق مواد مخدر نبودند و در آینده هم نخواهند بود. این قاچاقچیان و تاجران قدرتمند مواد مخدر چه در داخل و چه در خارج افغانستان هستند که کشت و زرع تریاک را در افغانستان به وجود آورده اند و عامل گسترش و زرع تریاک میشوند. آیا تریاک و مواد مخدر را دهقانان و زارعین تریاک از افغانستان به بیرون کشور می برند؟ آیا از هرده گرام هیروئینی که در کوچه ها و جاده های لندن در دست نوجوانان انگلیسی قرار دارد با مرکب و قاطر توسط دهقانان هلمندی، ننگرهاری، قندهاری، و بدخشانی انتقال داده شده است؟ مسلماً که پاسخ منفی است. اگر مافیای قدرتمند تجارت و قاچاق داخلی مواد مخدر در افغانستان تریاک و هیروئین را تا آنسوی مرزها می برند، مافیای قدرتمند تر از آنها آنرا تا کوچه ها و پس کوچه های لندن، واشنگتن، نيويارک، برلين، مسکو، تاشکند. . . میرسانند. از این رو بار این شرمساری را نباید مردم و دولت ما در برابر خارجی ها به تنهایی بکشد. بلکه قسمت اعظم آن بار را بدوش خارجی ها بگذارد. تقسیم بار از این زاویه نیز قابل توجیه و منطقی است که اگر در جامعه که فقیر، عقب مانده، جنگ زده، ویران و دارای پایین ترین سطح سواد و تعلیم و تربیه است کشت تریاک و تجارت تریاک و مواد مخدر مایه ی شرمساری و خجالت باشد، در جوامع مدرن، پیشرفته، مرفه، دارای فرهنگ و مدنیت عالی غربی و در لندن و واشنگتن مرکز ترقی، دموکراسی و پیشرفت اجتماعی و اقتصادی جهان قاچاق و اعتیاد مواد مخدر بیشتر مایه ی خجلت و شرمساری است. از این ها که بگذریم پرسش این جا است که چرا با قاچقچیان و تاجران مواد مخدر به عنوان یک عامل اصلی زرع و تولید تریاک با شدت و قاطعیت بیشتر از مبارزه علیه زارعین تریاک و مزرعه ی تریاک برخورد نمی شود؟.

 چرا به همان پیمانه ای که تصویر تخریب مزرعه ی تریاک توسط پولیس و نیروهای امنیتی افغانستان در پرده های تلویزیون به نمایش گذاشته میشود از دستگیری و محاکمه ی تاجران و قاچقبران مواد مخدر در تلویزیون ها تصویری به چشم نمی خورد؟ در حالی که آنچه را دهقان گفت و آنچه را که بارنت روبین امریکایی با صراحت اظهار داشت و روزنامه ی امریکایی آنرا با صراحیت بیشتر نوشت، وزیر داخله پيشين (جلالي) نیز می گفت. از دخالت و مشارکت افراد دولتی در تجارت و قاچاق مواد مخدر صحبت میکرد و آنها را به افشاء کردن و محاکمه تهدید مینمود. اما چشمها هنوز در انتظار این افشاء و محاکمه باقی مانده اند. تا زمانیکه مافیای تجارت و قاچاق مواد مخدر فعال و قدرتمند باقی بماند، مشکل تولید و زرع تریاک هم در افغانستان حل نمیشود.

 

 

 

 

 

 

توجه!

کاپی و نقل مطالب از «اصالت» صرف با ذکر منبع و نام «اصالت» مجاز است

کلیه ی حقوق بر اساس قوانین کپی رایت محفوظ و متعلق به «اصالت» می باشد

Copyright©2006Esalat

 

www.esalat.org