نورالدین همسنگر

 

 

Thu, 2 Oct 2014 21:20:30

با تقدیم احترامات قلبی وعرض تبریک بمناسبت عید سعید اضحی، اینک نوشته مختصر و سرودهء خویش را در پیوند به عید قربان به سایت ارزشمند شما ارسال نمودم. از همکاری های دایمی تان اظهار سپاس می نمایم. همسنگر

 به آرزوی عید پر سعادت

 

عید قربان آمد و من هم شدم قربانیت

گرچه من دعوت ندارم، آمدم مهمانیت

مفلسم آهی ندارم، در بساطم نا گزیر

این دل صد پاره و چشمان تر ارزانیت

(....)

 

عید سعید قربان را جشن رهایی از اسارت و بنده گی نفس، ایام سر سپرده گی و ایثار، نزدیکی و قرین دلهای پاک، شگوفایی و قوام ایمان راسخ در امر آنچه که با آرزو های متعالی انسانی پیوند نا گسستنی دارد به حساب می آورند.

از سویی هم ایام خجسته عید سعید قربان، یاد بود اخلاص و از خود گذری ابراهیمی است که انسان مومن و پاک طینت را، فارغ از تمام تعلقات و دلبستگی های دنیایی به کوره های آزمون و امتحان بزرگ فدا کاریها در راه حق و عدالت واقعی فرا می خواند.

آری عید ایام فرخندهء محبت و دوستی خالصانه،عشق و مهر ورزی پایدار به همنوعان بوده، خصوصیات کینه و عداوت زدایی، نا بودی تعصب و بد بینی و غلبه به همه زشتی ها و پلیدی های روز گار مصیبت بار را در ذهن و روان انسانها تقویت می نماید.

مردم رنجدیدهء ما که در پرتو اعتقادات و ارزشهای تابناک دینی خویش سال  یک مراتبه از عید قربان تجلیل و گرامیداشت بعمل می آورند، اما بنا بر موجودیت شرایط نا امن و فاجعه بار کشور که با تشنج و جنگ ویرانگر همراه است هر روز تعدادی از اعضای خانوادهء خویش را به قربانگاه  می فرستند. حتی در ایام عید که  لحظه های شادی و سرور است ابر دیده گان خسته و حسر تبار مردم ما بارانی و اشکبار است. آثار درد و پریشانی، غم و اندوه بزرگ، ترس دلهره در چهره های افسرده آنها به مشاهده میرسد.

امید که روزی و روزگاری پدید آید که به همهء تیره روزی های مردم زجر کشیدهء ما نقطه پایان گذاشته شده و شرایط صلح و آرامش دایمی در زنده گی مردم ما حکمفرما گردد.

آنگاه باشنده گان سرزمین آبایی ما عید مملو از سرور و شادمانی ها را در وجب وجب خاک افغانستان عزیز به تجلیل نشسته و از ثمره قربانی ها و فداکاری های خویش بخوبی بهره مند شوند.

به امید آنروز خجسته و پر میمنت عید سعید قربان را به همهء هموطنان گرامی تبریک و تهنیت گفته، از بار گاه ایزد متعال، سعادت و بهروزی برای شان آرزو می نمایم.

نورالدین همسنگر

 

کاش عید آید 

 

کاش عید آید، دل پژمرده را شادان کند

درد هجران  با دوای وصلتی درمان کند

آرزوی خفته در هر گوشه جولان آورد

 غربت بیچاره گی با خاک غم یکسان کند

جان دهد بر ساقهء افسرده از باد خزان

نخل سرما خورده را در باغ گلباران کند

خرمی آرد خراب آباد شهر بیکسی 

دژ بنیاد الم را هر کجا ویران کند

کاش عید آید امید تازهء دلها دمد

آسمان خاطر ما را گهر افشان کند

دام حسرت بشکند بر مرغک بی بال و پر

پهنهء پرواز را فارغ ز هر زندان کند

کاش عید آید به قربانگاه برد روح پلید

حرص بیداد هوس را پای دل قربان کند

هر وجب پیغام عشق و زنده گانی سر دهد

مأمن ویرانهء دلهای ما عمران کند.

 

هالند - اکتوبر ۲۰۱۴

نورالدین همسنگر

 

 

 

 

 

 

توجه!

کاپی و نقل مطالب از «اصالت» صرف با ذکر منبع و نام «اصالت» مجاز است

کلیه ی حقوق بر اساس قوانین کپی رایت محفوظ و متعلق به «اصالت» می باشد

Copyright©2006Esalat

 

 

www.esalat.org