زنده یاد رفیق عبدالرحیم کاروال

 

 

 

مصیبت از کران تا بیکران است

غریویی مرگ او تا کهکشان است

نمیرد مردانی همچو «کاروال»

یقین داریم همیشه جاودان است.

مبارزین هدفمند، بزرگانِ اندیشمند و راد مردان تاریخ از مرگ نمی هراسند و آنانِ که حیاتِ مشحون از حرکت و سازنده گی و تلالو دارند با زنده گی ولو اگر کوتاه و ناچیز هم باشد سرسختانه و هدفمندانه گام برمیدارند و مأموریت روشنگری و خدماتِ صادقانۀ شانرا ادامه میدهند و این احساس را در فطرت خود می پرورانند که زنده گی به یک نقطه پایان نمی پذیرد و در جامعه مأموریت و مسئوولیت بزرگی داریم که باید انجام دهیم.

پریشان شد درخت از حملۀ باد

گُلی پَر پَر شد و از شاخه افتاد

بیادی «کاروال» فرزندِ میهن

رفقایش همه در شور و فریاد.

همیلتون میگفت: بر روی زمین چیزی بزرگتر از انسان نیست و در انسان چیزی بزرگتر از فکر او. بلی! رفیق کاروال از مردانِ بزرگ و صاحبِ تفکر و اندیشۀ والای انسانی بود، وی خوشبختی و سعادت رفقا و مردمش را بالاتر از سعادت خویش میدانست و برای برآورده شدن اهداف و خواستهای زحمتکشان عمری تلاش، مبارزه و خود گذری نمود و درین مسیر مردانه پیش رفت و نام نیک و جاودانه کسب نمود و امروز صفحات زرین تاریخ مبارزاتِ سیاسی وطن به نام و کارنامه های ماندگار او احساس غرور و سربلندی مینماید.

دیزرائیلی تاکید مینمود: عمر آنقدر کوتاه است که نمی ‌ارزد آدم حقیر و کوچک بماند.

رفیق کاروال بزرگ منشانه و خردمندانه و عاقلانه از عمر ناچیز و کوتاهش بخاطر برآورده شدن اهداف بزرگش استفاده اعظمی نمود و مردانه و مصممانه گامهای استوار و محکم برداشت و سپاهی عظیمی رهروانهای صادق و وفادار به آرمانهای زحمتکشان را سالهای سال تربیت و همرایی نمود تا درفش گلگون کفنانِ حزبش و راه رهبر خردمندش (کارمل) عزیز را بیباکانه و صادقانه به اهتزاز درآورد و ادامه بدهد.

وفات زنده نام رفیق کاروال شخصیت بی مانند چپ دموکراتیک افغانستان را نمیتوان به این زودی ها فراموش نمود. مرگ زنده نام رفیق کاروال بسیاری قلبها را داغدار و چشمها را اشکبار گردانید. وی تنها به خانوادۀ حزبش مربوط نبود، به سپاه عظیمی از روشنفکران، زحمتکشان و ستم دیده گان تعلق داشت. زنده یاد سالارمردی بود در میدان مبارزه، امیدی بود به آینده و ستون محکمی بود از گذشته. ما معتقدیم که رفیق کاروال اگر جسماً با ما نیست روحاً به صداقت، اتحاد، یکپارچگی، صمیمیت، شهامت، شجاعت و مبارزه بعدی ما نظارت داشته و از ادامۀ مبارزۀ صداقتمندانه ما شاد و مسرور خواهد شد.

رفیق کاروال در صحبتهای ماندگارش همیشه میگفت:

آرزو دارم روزی این حقیقت به واقعیت مبدل شود که همه ‌ی انسان ‌ها برابرند.

وی میفرمود: موقع بروز هر مشکل یاد این جمله می افتم که کنار هر مشکلی فرصتی هست و بعد انرژی می گیرم.

همچنان تأکید مینمود: اندیشه برتر در روزهای توفانی و آشوب و در همان حال خموشی و آرامش، توانایی برتر خویش را از دست نمی دهد. و ما در سپیده دم زنده گی سوگند یاد کردیم که تازیانه ستمی - ستمگران و جباران را برای نجات دردمندان تحمل کنیم. 

ما اصالتداران از طریق «اصالت» این مصیبت دردناک را خدمت خانواده و رفقای همرزم و هم تفکر کاروال عزیز تسلیت گفته و بهشت برین برای وی و صبر جمیل برای خانواده مرحومی از بارگاه خداوند متعال استدعا مینماییم. آرزو میکنیم که وسعت صبر خانواده ی رفیق کاروال به اندازه ی دریای غمشان باشد.

«انا لله و انا الیه راجعون» (روانش شاد و یادش گرامی باد!)

ما آقیانوسی زهم گسسته ای هستیم

لشکری دردمند و خسته ای هستیم

غرق در دریای پر از هیجانی زنده گی

در کویر هستی آینه شکسته یی هستیم.

(اصالتداران عزادار)

 

 

 

 

توجه!

کاپی و نقل مطالب از «اصالت» صرف با ذکر منبع و نام «اصالت» مجاز است

کلیه ی حقوق بر اساس قوانین کپی رایت محفوظ و متعلق به «اصالت» می باشد

Copyright©2006Esalat

 

www.esalat.org