شنبه، ۵ سپتامبر ۲۰۱۵

مسوولیت مقالات، مطالب و نبشته های نشر شده در «دیدگاه ها» به دوش نویسنده گان آنها میباشد

 

 
عـاصــم شـرار

 

  

 

 

خبر مرگ ملا محمد عمر رهبر گروه طالبان دو سال بعد از سوی حکومت پاکستان و افغانستان تایید شد. هرچند خبرهای تایید نشده ‌ای وجود داشت که ملا عمر دو یا سه سال قبل کشته شده است و رهبری جنگ طالبان را در افغانستان آی اس آی پاکستان به عهده دارد. اما این خبرها به ‌شدت از سوی گروه طالبان رد شده بود و این گروه گفته بود ملاعمر زنده است و گروه طالبان را رهبری می‌کند. با گذشت دو سال از کشته شدن ملاعمر، طالبان هم ‌چنان به قوت شان باقیست و هراز گاهی حملات تازه ‌ای علیه حکومت افغانستان راه ‌اندازی می ‌کند. حملات طالبان در این دوسال که ظاهرا ملاعمری وجود نداشته است، چنان با شدت و قدرت ادامه دارد که یک پی ‌دیگری ولسوالی ‌های ولایات شمال و جنوب کشور را در تصرف شان درآورده است. نبود ملا عمر در راس طالبان و گسترش حملات این گروه در نقاط مختلف کشور نشان می‌ دهد که پاکستان رهبری این حملات را به عهده دارد و در یک جنگ اعلام ناشده با افغانستان به‌سر می‌ برد.

گذشت دو سال از مرگ ملا عمر، لایه‌ های پنهانی جنایات و فریبکاری‌های پاکستان را باز می‌ کند و دقیقا که پشت این ماجرا آی اس آی نقش آفرینی کرده است. نقش پاکستان به‌عنوان یک همسایه ناهمسو و حمایت ‌گرِ گروه‌ها و شبکه‌ های تروریستی به ‌شدت گسترده است و این کشور سالیان متمادیست که بر افغانستان سنگ اندازی می ‌کند و از مداخله‌ های تخریبی دست برنداشته است. طالبان همان گونه که گفته می‌شود از سالیان درازیست فاقد یک ساختار نظام ‌مند و رهبر محور بوده ‌اند که به ‌گونه پراکنده توسط آی اس آی پاکستان هدایت و رهبری می‌ شوند. رهبری گروه طالبان از سوی پاکستان چهره نقاب ‌دار این کشور را که هم اکنون میانجی‌ گفت‌ و گوهای صلح دولت افغانستان و طالبان می ‌باشد، نمایان می‌ کند و نقاب فتنه و فریب را از رخ این کشور بر می ‌دارد. دولت افغانستان در گفت ‌و گوهای صلح همواره به‌ دنبال حکومت پاکستان بوده است و این پاکستان است که دو سال از خبر مرگ ملا عمر پرده بر نداشته و پروسه صلح دولت افغانستان را به مسخره گرفته است.

اما این ‌سو تر از مرگ ملا محمد عمر؛ خبرهای تایید ناشده ‌ای وجود دارد که مولوی جلال‌ الدین حقانی رهبر و بنیان گذار شبکه حقانی یک ‌سال قبل درگذشته است. از زمانی که مذاکرات رسمی صلح دولت افغانستان و گروه طالبان آغاز شده، این دومین خبر درگذشت رهبران گروه‌های تروریستی و دهشت افگن می‌ باشد که در بیرون درز کرده است و از رُخ نقاب‌ پوش آی اس آی پاکستان پرده بر می‌دارد

گزارش‌های مرگ مولوی حقانی تنها دو روز پس از تایید خبر مرگ ملا محمد عمر رهبر گروه طالبان به نشر رسیده است.

منبعی به شرط ناشناس ماندن با بی‌ بی ‌سی صحبت کرده، گفته است که حقانی حدود یک سال پیش به دلیل بیماری درگذشته و در یکی از ولایت‌های افغانستان به خاک سپرده شده است.

شبکه حقانی یکی از سه گروه مسلح شورشی در افغانستان است که علیه دولت و نیروهای خارجی حاضر در افغانستان می‌ جنگند.  پیشتر روزنامه پاکستانی داون نیز به نقل از «منابع موثق» نزدیک به گروه طالبان از مرگ حقانی خبر داده و نوشته بود که او در ولایت خوست در شرق افغانستان به خاک سپرده شده است.

ساعاتی پس از انتشار خبر مرگ حقانی، خبرنگاران محلی گزارش دادند که یکی از بستگان او به این خبرنگاران گفته که رهبر شبکه حقانی نمُرده اما بیمار است.

خبرگزاری رویترز هم به نقل از دو تن از اعضای خانواده حقانی گفته که او هنوز زنده است با این حال یکی دیگر از اعضای خانواده جلال ‌الدین حقانی در صحبت با رویترز مرگ او را تایید کرده و گفته که او حدود یک سال و نیم پیش بر اثر خونریزی مغزی مرده است.

حقانی رابطه نزدیکی با رهبران ارشد طالبان داشت و در دوران حاکمیت این گروه بر افغانستان به‌عنوان وزیر قبایل و سرحدات کار کرده بود.

دولت امریکا برای اطلاعاتی که منجر به دستگیری یا از بین بردن سراج الدین حقانی شود، ۱۰ میلیون دلار جایزه تعیین کرده است. سراج الدین حقانی در تازه‌ ترین تغییرات در سطح رهبری گروه طالبان، به‌ عنوان معاون ملا اختر محمد منصور، رهبر جدید این گروه منصوب شده است.

اما آنچه برای افغانستان موثر و مفید خواهد بود که تشکیلات این دو گروه تروریستی در مذاکرات صلح به یک تفاهم پایدار و آتش بس برسند. در غیر آن این دو گروه  با انتخاب رهبران تازه دوباره به ‌حملات و دهشت افگنی در افغانستان ادامه خواهند داد و گفت‌ و گوهای صلح هم‌ چنان بی‌ نتیجه مورد تمسخر حکومت پاکستان قرار خواهند گرفت.

كس چه سازد اين زمان در كار خويش

هر طرف ديدم كه خلق بى سر است

ميهن ما مستقل باشد مدام

حب خاك خويش مارا در سر است

 

   

  مسوولیت مقالات، مطالب و نبشته های نشر شده در «دیدگاه ها» به دوش نویسنده گان آنها بوده

و الزاماً بیانگر نظرات و دیدگاه ادارۀ سایت «اصالت» نمیباشد.