26 april 2016 20:52:01

تورن اسماعیل و ”جهاد” در راه خدا

(سحر)

آیا اسماعیل می دا نست كه فرود یك گلوله توپ قلب چند نفر را می درد ؟ هرصدای فیرتوپ، تانک وراکت، فردا به قطره اشكی بدل خواهد شد واین اشك چه جگرهایی را خواهد سوزا ند ؟ اوفکرمیکرد که جنگ یعنی سوختن، ویران شدن، آرامش مادری كه فرزندش را با لالایی گرمش درآغوش خود خوابانیده، نوری، صدایی، ریزش سقف خانه وسرد شدن تن گرم كودك درقامت خمیده مادرچه تاثیرداشت؟ بلی! جنگ یعنی ستم یعنی آتش، یعنی خونین شدن وسرخ شدن جامه ای وسیاه شدن جامه ای دیگر. گلوله ای ازمیل تفنگ وباماشه کشیدن تفنگداری با سرعت شلیك می شد و در مبداء به حلقومی اصابت نموده، آنرا سوراخ كرده وگذرمی كرد ؛ اودرغمش نبودکه كدام مادر ضجه می كشد ؟ كدام پیراهن سیاه می شود ؟ كدام خواهربی برادرمی شود ؟ آسمان كدام شهرسرخ می شود ؟ كدام گریبان پاره می شود ؟ كدام كودك درانزوا وخلوت خویش ازدردجانسوزبی پدری اشک میریزد.

چندی قبل اعلام شد كه با جمعاوری بیش از ۲۴ هزارمیل سلاح سبك و هشت و نیم هزار ضرب سلاح ثقیل پروسه‌ی جمعاوری سلاح و ملكی سازی تكمیل شد. این جمع اوری سلاح مربوط به قطعاتی بود كه ظاهراً درچوكات وزارت دفاع رسمیت داشتند و قومندانان آن قطعات از وزارت دفاع پول می‌گرفتند. خلع سلاح این قطعات كه بخش بسیار كوچكی از تفنگ به دستان را تشكیل می‌داد، درحد خود امرمثبتی بود ولی به هیچ عنوان مفهوم خلع سلاح گروپ های مسلح در كشور ما را نمی رساند. هم اكنون دهها هزارمیل سلاح نزد گروپ های مسلح وجود دارد كه عامل نا امنی دركشور هستند. اگر سلاح جمع اوری شده باشد، پس اینهمه زورگویی، درگیری، قتل و جنایت چگونه اتفاق می‌افتند. همین حالا تنظیم های حزب گلبدین، جمعیت ربانی، شورای نظار، اتحاد سیاف، وحدت اكبری،... كاملاً مسلح بوده، والیان و قوماندانان امنیه تنظیمی هریك دهها میل سلاح دراختیار دارند. سرگروپ ها و بعضی ازفرماندهان و مسوولان این تنظیم ها در دولت نیزشركت داشته ولی سلاحكوت های خود را حفظ كرده اند.

همین داشتن سلاح ومهمات است که گاه گاهی اسماعیل نعره سرمیدهد ودم از”جهاد” وسلاح میزند.

وی مدتی است که در پی ایجاد شورای سراسری “مجاهد”ین است و اولین نشست “جهاد”ی هارا درهرات گرهم آورده و اعلام کرد که غربی ها در تامین امنیت ناکام بوده و اکنون نوبت “مجاهد”ین است که امنیت را به باز گردانند.

اسماعیل می گفت نظامیان خارجی قادربه تامین امنیت نیستند ودرده سال گذشته تلاش کرده اند نقش “مجاهد”ین را ضعیف سازند واکنون نیزاین تلاش ها ادامه دارد. توپ وتانگ ما را جمع کردند وسرهم ریختند و به عوض آن دختر آلمانی آوردند، دختر فرانسوی آوردند، دختر هالندی آوردند، دختر امریکایی را مسلح کردند، عسکرسفید پوست اروپایی آوردند، عسکرسیاه پوست افریقایی آوردند وفکرکردند که دراینجا امنیت آورده می توانند، اما نتوانستند. نظامیان خارجی قادر به تامین امنیت نیستند و باید سهم بیشتر به “مجاهد”ین داده شود. وی در تلاش ایجاد نهاد ویژه ای نظامی از “مجاهد”ین است. اسماعیل گفت که شورای “جهاد”ی به زودی تشکیل می شود.اواز”مجاهد”ین هرات خواست که به این شورا، بپیوندند . کنار زدن سران “جهاد”ی ازتصمیم گیری های مهم کشور را عامل بروز ناامنی های گسترده درسطح کشورعنوان کرد . اسماعیل با اشاره به وضعیت نامناسب امنیتی درهرات گفت که همبستگی و وحدت مهمترین راه مبارزه با ناامنی ها است و مردم می توانند نقش عمده ای در تامین امنیت به دست گیرند. اسماعیل که مدتی پیش ازسوی عزیزالله لودین به غصب ده ها جریب زمین متهم شده است می گوید که شورای سراسری “مجاهد”ین درحال شکل گیری دربیشتر ولسوالی های هرات است.

اماهزاران تن درهرات درعکس العمل به گفته هاى اسماعیل درمورد توزیع سلاح به مردم، تجمع کردند و این کار وى را حرکتى براى به قدرت رسیدن وى خواندند.آنها که شامل اعضاى نهادهاى جامعۀ مدنى، موسفیدان و بزرگان تجمع نموده و از گفته هاى اسماعیل ابراز نگرانى نمودند. شمارى از اعضاى مشرانوجرگه، دراجلاس دیروز نیز با توزیع سلاح از سوى شوراى “مجاهد”ین شدیداً مخالفت نموده، از اسماعیل خواستند تا درین مورد وضاحت بدهد.آنها گفتند که ایجادشوراى “مجاهد”ین و توزیع سلاح از سوى شورا، توهین به “مجاهد”ین است، که بخاطر آزادى کشور “جهاد” کرده اند.

مسئولین درهرات از توزیع سلاح توسط شورای قوماندانان “جهاد”ی دربین مردم این ولایت خبر می‌دهند

مسئولین محلی ولایت هرات در این رابطه ابراز نگرانی کرده و نسبت به ایجاد اخلال درامنیت موجود درکشور، هشدار می دهند. برخی از رسانه هانوشتند که اسماعیل گفته است که روند بسیج و مسلح کردن “مجاهد”ین پیشین جریان دارد تا این نیروها آماده دفاع از افغانستان باشند. زیراغربی ها نتوانستند کاری برای تامین امنیت پایدار بکنند .

عده ای از”جهاد”ی های پیشین درسالهای حکومت کرزی، هر ازگاهی ابراز نا رضایتی کرده اند و از نقش “مجاهد”ین در دولت کرزی نا خوشنود بوده اند. اما اسماعیل خان نخستین کسی است که ازتشکیل دوباره واحد نظامی “مجاهد”ین حرف می زند .در قانون اساسی کشورتذکرداده شده که احزاب سیاسی حق ندارند شاخه نظامی داشته باشند واحزاب “جهاد”ی نیزبرای ادامه فعالیت و برای اینکه بتوانند به عنوان یک حزب سیاسی در وزارت عدلیه ثبت شوند، اعلام کردند که شاخه های نظامی خود را لغو کرده و سلاح خود را در برنامه موسوم به دی دی آربه دولت تحویل داده اند.

اقدام اخیراسماعیل در هرات در جهت توزیع رسمی سلاح به افراد خطری علیه امنیت داخلی کشوراست. در این اواخر از سوی نهاد غیردولتی تحت نام شورای فرماندهان “جهاد”ی به عده ای از مردم، سلاح توزیع شده و کدام ارگان امنیتی هرات مطلع نیست. توزیع سلاح ازسوی شورای فرماندهان “جهاد”ی برای شماری از”مجاهد”ین را محکوم نموده و این عمل را خلاف قوانین کشورعنوان نمودند. توزیع خودسرانه سلاح، نوعی دامن زدن به ناامنی دراین ولایت می باشد. تاکنون انگیزه شورای “جهاد”ی ازتوزیع سلاح به فرماندهان و افراد آنان مشخص نیست.

مقامات هرات میگویند این حرکت، خطرجدی برای امنیت داخلی می باشد. هرگونه اقدام انفرادی و گروهی خارج از صلاحیت دولت ازجمله خریداری سلاح و مهمات واستخدام و آموزش سربازان را خلاف موازین قانونی داخلی می داند و تاکید می کند که در صورت تثببت جرم، مورد پیگرد قانونی قرارخواهند گرفت، حال آنکه اداره محلی هرات اسناد معتبر توزیع سلاح شورای فرماندهی “جهاد”ی را دراختیاردارد. این جواز ازسوی شخصی به نام حاجی معروف غلامی صادر شده است. غلامی یکی ازفرماندهان سابق اسماعیل می باشد.

رهبران پیشین “جهاد”ی با هشدارهای مکررخود بالاخره کاسه صبر حکومت را نیز لبریز ساخت. عبدالله در واکنش به این هشدارها گفت: افرادی که با استفاده از مجبوریتهای مردم دست به اقدامات غیرقانونی میزنند، این اقدامات عواقب ناگواری را در پی خواهد داشت. چهرههای “جهاد”ی با سروصداهای خود برحکومت میخواهند فشار وارد کنند، اما مردم با اینگونه اظهارنظرها چندان موافق به نظر نرسیده و میگویند که نه تنها “مجاهد”ین ازصحنه کنار رانده نشده‏اند، بلکه بعد ازسقوط حکومت داکترنجیبالله تا حال، “مجاهد”ین حضور پررنگ درحکومت دارند؛ زیرا درسراسر کشور”مجاهد”ین درچوکات و تشکیلات حکومتی از نفوذ زیاد و قابل ملاحظهای برخورداراند. شماری ازسیاسیون معتقد هستند که برخی ازسران “مجاهد”ین که درحکومت به مقامی نرسیدهاند، حالا صداهای مخالفت بلند کرده و حکومت را تحت فشارقرارمیدهند. انتقادات چهرههای “جهاد”ی ازعدم حضور شان درحکومت به خاطر منافع عمومی مردم نیست، بلکه بیشتر جنبه شخصی و منفعتجویانه دارد. چهرههای “جهاد”ی میخواهند ازآدرس “جهاد” برای خود مقام و جایگاه دولتی مطالبه کنند. اسماعیل دریک اظهارنظراجیرانه میگوید: ایران اسلامی پناهگاه و حامی مظلومان به پاخواسته ملت افغانستان در طول سه دهه گذشته است. ایران همواره به ملت افغانستان کمک کرده و به فرزندان ما درمدارس ایرانی درس آموخته و اشتغال و زندگی آرام را برای آنان در سه دهه فراهم کرده است. وجود مرزهای خاکی برای دو ملت مسلمان که با یکدیگر برادری و زبان مشترک دارند مهم است اما مهم‌تر ازآن مرز اعتقادی است که همه را به ایمان و اعتقاد راسخ وا می‌دارد. این سخنان اسماعیل ثابت میکند که وی وابسته ومزدوربیرونی است.

درمقابل معاون نیروهای مسلح ایران، مردم را به بیرون کردن آمریکایی‌‌ها ازافغانستان فراخواند. علی آلفونه درگفت‌و‌گو با دویچه وله می‌گوید افغان‌ها آگاه هستند که جمهوری اسلامی هیچ‌گاه مدافع منافع ملی آن‌ها نبوده است. جزایری معاون نیروهای مسلح ایران گفته است آمریکا نباید از برخوردهای گزنده به خاطر توهین به قرآن و کشتار مردم بی‌گناه افغانستان و پاکستان در امان باشند و آمریکایی‌ها باید طعم تلخ ضربه انتقام را بچشند.

درزمان اقتداراسماعیل درهرات، خود را والی نه بلکه امیرجنوب غرب می‌خواند. ودرزمان امارتش دیدیم که به سبک طالبان چه فضای خفقان را مستولی ساخته بود. همه به خاطر دارند که تحت اداره او دختری اگر با پسر نامحرم در شهر گیر می ‌افتاد فوری برای معاینه باکره‌ گی به شفاخانه انتقال داده می‌شد. وی زیرهمین نام، تمام درآمد و امکانات هرات (علاوه ازعواید دو بندر مهم و مشهور اسلام قلعه و تورغندی)، عایدات و مالیات جایداد‌های مردم و شاروالی و غیره را به میل خود صرف می ‌نمود و تا مدتی که والی هرات بود به دولت مرکزی سهمی ازین پول نمی ‌داد و یا هم چیزی ناچیز میداد. همین خودسری‌ ها و روابط پنهانش با دولت جبار ایران بود که باعث شد باداران خارجی‌اش طی عملیات برق ‌آسا افرادش را خلع سلاح نموده از گوش خودش کشیده به کابل انتقالش دهند.

اسماعیل که از نام “جهاد” وشهیدان بیشترین سوء استفاده را می‌ کند، عملا به شهدای گمنام وطن ارزشی قایل نیست. اما برای پسرش میرویس که در یک درگیری شخصی با ظاهر نائب ‌زاده به خاطر عیاشی‌هایش کشته شد، چندین جریب زمین بیت‌المال را غصب کرده مقبره پرزرق وبرق ساخته ودهها قبرمربوط اهالی هرات را بخاطر کشیدن سرک الی باغی که درآن پسرش دفن است تخریب کرد. حدود یک میلیون دالرصرف مقبره پسرش نموده است اما مردم مظلوم را ازیادبود مرده‌های شان که شاید زمانی قهرمانان جنگ ملی بودند محروم ساخت. (او به صورتی انتقام پسرش را نیز گرفت و ظاهر نائب ‌زاده درمسیر راه مزار- کابل ظاهراً درحادثه ترافیکی بصورت مرموزی کشته شد).

اسماعیل به این هم اکتفا نکرد وچون خود خواهی ‌اش حد ومرز نمی‌ شناسد، چندین کوچه جاده بانک خون را بنام پسر عیاشش نامگذاری نمود درحالیکه برای دیگرشهدا نه بنای یاد بودی ساخت نه مقبره ‌های شان را احاطه کرد و نه کدام جاده و سرکی را بنام شان ثبت نمود. به گفته عزیزالله لودین رییس مبارزه با فساد اداری، اوبه ارزش ده‌ها میلیون دالر جایداد عامه را نیزغصب نموده است اما ازآنجاییکه اسماعیل حال یک مهره دولت پوشالی کرزی است و امریکا به این چنین افراد خود فروخته نیاز دارد، مثل فراوان موارد دیگرفساد رهبران “جهاد”ی، روی این فساد و چپاول او نیز پرده انداخته شد و فعلا قضیه خاموش است. بعد ازسقوط دولت نجیب، تورن اسماعیل هرات را متصرف شد ونتیجه سالها مبارزه و جانبازی مردم را قاپید و با یک مشت قومندانچه‌ ها و اعضای خانواده ‌اش به پول‌ های افسانوی دست یافتند. اسماعیل چندین سال است که به شکل غیرمسلکی در وزارت ناکام آب و برق کارمی‌کند.

این درحالیست که دراین پست حرکات غیرمسلکی ومنافی منافع و ارزش‌های ملی ازاو سرزده است. طورمثال زمانی گفته بود که طی چهل روزمشکل برق پایتخت را حل می‌کند درحالیکه تا امروزهم مشکل برق کابل بصورت درست حل نگردید. در ضمن او صدها میلیون دالررا برای آوردن برق وارداتی‌که هرلحظه امکان قطع آن موجود است صرف نمود اما هیچ کاری برای ساختن بند‌ها برای مهارآب سرشار افغانستان وتولید برق ننمود.

تعصب وگرایشات سمتی، قومی و لسانی اسماعیل خان زبانزد عام وخاص است. درحالی که ولایات نیمروز، فراه و هرات هم مرز ایران اند دردو ولایت (هرات و نیمروز) ازایران برق وارد نموده و به کسانی توزیع نمود، ولی با مردم فراه عقده‌ ی برخورد کرده وتا امروز مطلقا ازبرق دولتی محروم اند. مردم این ولایت مجبورند دربدل فی کیلو وات ۵۰ الی ۶۰ افغانی ازبرق جنراتوری استفاده نمایند.

اسماعیل درقضیه برداشت میلیون ها دالرازیک بانک دولتی درزمان ولایت هرات، استفاده سوازعواید گمرکات و نیز بستن قرارداد غیرشفاف با برخی از شرکت های ساختمانی، متهم است. در نامه اداره مبارزه با فساد اداری که پیش از دادن رای اعتماد به وزیران، به پارلمان فرستاده شده بود، آمده است که اسماعیل خان در حدود هفتاد میلیون دالر از یک بانک دولتی برداشته است.

این پولها زمانی برداشت شده که اشرف غنی وزیر مالیه بوده است و درهمان زمان، اشرف غنی، هیاتی را برای بازپس گیری این پول به هرات فرستاده اما والی پیشین هرات ازتحویل این پول ها به هیات اعزامی ازکابل، خود داری و با هیات همکاری نکرده است. به گفته محمد رفیق شهیر رییس شورای متخصصان هرات، اسماعیل یک افسر نظامی بود که سرمایه زیادی نداشت اما اکنون یکی از سرمایه داران بزرگ افغانستان است.

اوافزود که اسماعیل درهرات وبرخی ازولایت های دیگرونیزکشورهمسایه (ایران) جایداد وسرمایه زیادی دارد. هوتل بزرگ استقلال که درمنطقه بسیارگران قیمت وبا ارزش هرات (گرده پارک درنزدیک ساختمان ولایت) قرار دارد ازجمله جایدادهای اسماعیل خان است. اسماعیل خان دردوره ای که والی هرات بود، عواید گمرکات هرات را به مرکز نمی فرستاد و این مساله درهمان دوره سروصداهای زیادی را نیز برپا کرد. اسماعیل سرمایه گذاری های زیادی در بخش های مختلف انجام داده وهنوزکسی نمی داند که سرمایه او، درکجاها قرار دارد.

 

 

 

 

 

توجه!

کاپی و نقل مطالب از «اصالت» صرف با ذکر منبع و نام «اصالت» مجاز است

کلیه ی حقوق بر اساس قوانین کپی رایت محفوظ و متعلق به «اصالت» می باشد

Copyright©2006Esalat

 

www.esalat.org