پیکر زنده نام رفیق دکتور اناهیتا راتبزاد امروز چهارشنبه تاریخ ۲۶ سنبله ۱۳۹۳ مطابق ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۴ به اشتراک هزاران تن از شهروندان کابل و ولایت های کشور، علاقه مندان و رفقای همرزمش پس از مراسم تشییع و جنازه در مسجد جامع و تاریخی «عیدگاه»، با ارج و احترام بی پایان طی مراسم با شکوه و تشریفات خاص در آرامگاه آبائی شان در شهدای صالحین به خاک سپرده شد. قابل یادآوریست که تعدادی از اشتراک کننده ها در رابطه به شخصیت و کارکرد های دکتور راتبزاد بیانیه های خود را نیز ایراد کردند. روانش شاد باد!












 


  

مراسم وداعیه با پيكر زنده نام رفیق دکتور اناهيتا راتبزاد از بنیانگذاران ح.د.خ.ا. و جنبش دموکراتیک زنان و همرزم وفادر زنده یاد رفیق ببرک کارمل با شرکت هزاران تن از صفوف، فعالان و کادرهای پيشين ح.د.خ.ا، فعالان سازمان دموكراتیک زنان افغانستان، كادرها و اراکین دولت جمهوری دموکراتیک افغانستان "پیشین"، رهبران و كادرهای احزاب و سازمانهای سياسی، اعضای خانواده و دوستان زنده یاد دکتور اناهیتا راتبزاد، شخصیت های اجتماعی و فرهنگی  روز يكشنبه ١۴ ماه سپتامبر سال ٢٠١٤ در شهر دورتموند آلمان برگذار گردید. گرداننده گی مراسم وداعیه توسط دکتور حبیب منگل به پیش برده شد.

در مراسم وداعیه پیرامون شخصیت و کارکرد های رفیق دکتور اناهیتا راتبزاد رفیق محترم عبدالواحد فیضی رئیس کمیته فعالین ح.د.خ.ا.، محترمه جمیله پلوشه، محترم دکتور عبدالله نایبی، رفیق محمد نبی شوریده، محترمه شفیقه رزمنده، محترم ابراهیم دهقان، محترمه ذلیخا پوپل، محترمه پرستو ترنم موسیقی افغانستان  و دیگر شخصیت های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی سخنرانی نمودند.

در این سخنرانی ها در باره شخصیت سیاسی، مبارزات و کارکرد های اجتماعی رفیق دکتور اناهیتا راتبزاد روشنی انداخته شد. در پایان رومان بریالی نوه رفیق زنده نام دکتور اناهیتا راتبزاد به نماینده گی از خانواده از تشریف آوری و اشتراک مهمانان با قدردانی یاد آوری نمود و از سهم ارزنده همه اشتراک کننده گان مراسم وداعیه با پیکر رفیق دکتور راتبزاد اظهار سپاسگزاری بعمل آورد.

این مراسم، با ادای احترام اشتراک کننده گان از برابر پیکر رفیق دکتور راتبزاد ادامه یافت و در پایان با اتحاف دعا توسط قاری قران به روان دکتور راتبزاد، به پایان رسید.
مراسم خاکسپاری پیکر دکتور راتب زاد، در شهر کابل برپا خواهد شد.  (گزارشگر سایت «اصالت»)

 

 

 

( اکتوبر ۱۹۳۱ - ۷ سپتامبر ۲۰۱۴ )

 

با تأسف و اندوه فراوان به اطلاع رفقا، دوستان و هموطنان عزیز رسانیده میشود که شیرزن مبارز و بی همتا- یکی از پیشکسوتان جنبش چپ و مترقی کشور و يكى از زنان نامدار و مبارز تاريخ معاصر كشور ما، نماد صداقت و اصولیت- رفیق دکتور اناهیتا راتبزاد عضو بیروی سیاسی کمیته مرکزی ح.د.خ.ا.، بنیانگذار سازمان دموکراتیک زنان افغانستان و از جمع اساسگذاران و رهبران ح.د.خ.ا، نماینده شهر کابل در پارلمان سلطنتی، مبارز نستوه، استوار و ثابت قدم ح.د.خ.ا. که هرگز در برابر ارتجاع و امپریالیزم و مزدوران و ایادی شان سر فرود نیاورد و در دشوارترین لحظاتِ تاریخ کشور و آخرین رمق حیات در سنگر ح.د.خ.ا.باقی ماند و آرمانهای خلقهای زحمتکش افغانستان را نگهه داشت بالاثر بیماری که عاید حالش بود در آستانه سالروز تولدش (اکتوبر ۱۹۳۱) به عمر ۸۳ سالگی در یکی از بیمارستان های کشور آلمان به جاودانگی پیوست.

«اصالت» و اصالتداران رسالتمند و وفادار به اندیشه های پیشرو و روشنفکری افغانستان جاودانه شدن رفیق بزرگ و مبارز خستگی ناپذیر و هدفمند دکتور اناهیتا راتبزاد را، که چه در دوران مبارزات هدفمندانه اش و چه در زمان وظایف حزبی و دولتی اش در دوران حاکمیت نهضت مترقی و روشنفکری میهن و چه پس از آن شرافتمندانه و با وقار زیست، یک ضایعه بزرگ و جبران ناپذیر برای جنبش چپ و مترقی کشور میدانند.

سوگمندانه ما امروز در سوگ رفیقی نشسته ایم که عمر پربارش را وقف خدمت به نهضت مترقی و خدمتگذاری به توده های زحمتکش و ستمدیده افغانستان سپری نمود و به خاطر رفاه و آسایش مردم و کشورش سرسختانه رزمید و بالاخره جاودانه شد.

اگر امروز دکتور راتبزاد با ما نیست مبارزات الهامبخش و کارنامه های جاودانه اش با ماست و درسهای است که از آن بیاموزیم و به آن افتخار کنیم.

نبودش را برای نهضت دادخواهانه کشور بخصوص نهضت زنان میهن دوستداشتنی مان افغانستان ضایعه جبران ناپذیر میدانیم. داکتر اناهیتا راتبزاد از عنفوان جوانی تا دم مرگ یک لحظه هم در مبارزه بخاطر حق و عدالت درنگ نکرد. او حتی در بستر مریضی مرگ آور هم همرزمان و همراهانش را به مبارزه انسانی و دادخواهانه فرا میخواند. داکتر اناهیتا راتبزاد مبارز خستگی ناپذیر٬ وطنپرست پرشور، انترناسیونالیست و انساندوست صدیق بود. راتبزاد مشعل درخشان پاکی٬ صداقت، تقوای و برخورد عالی انسانی بود. علی الرغم کار در پُست های بلند دولتی٬ امروز از جیفه دنیا چیزی از او به میراث نمانده است. مگر عالمی از خاطرات عالی انسانی در ذهن و روان مردم متعهد و واقعبین افغانستان باقیمانده که یاد و خاطراتش را جاویدانه میسازد. راتبزاد عزیز تو وجایب انسانی ات را با تمام غرور و افتخار ایفا کردی و ما به تو میبالیم و راهت را همانند خودت تا پای جان ادامه میدهیم.

ما یکبار دیگر میگوییم رفیق راتبزاد عزیز! ما سوگند یاد میکنیم که از راهی که کارمل بزرگ در مسیر مان قرار داده تخطی نکرده و با الهام از شیوه های مبارزه شما مانند دژ استوار و صخره محکم به پیش میرویم و با دشمنان سوگند خورده زحمتکشان آشتی ناپذیر تر و با دوستان حوصله مند تر برخورد خواهیم نمود و منافع میهن، زحمتکشان و حزب شهیدان گلگون کفن مان را فدای هیچ مصلحت و منزلت نمیکنیم.

جاودانگی رفیق دکتور راتبزاد را به همه همرزمان اصالتمند و رسالتمند، به خانواده شریف و نجیب رفیق دکتور راتبزاد، اقارب، دوستان و بازماندگانش از ژرفای قلب تسلیت میگوییم.

مرگ یا زندگی!

افتخار به کارنامه های درخشان و ماندگار ببرک کارمل و دکتور اناهیتا راتبزاد!

روان رفیق دکتور اناهیتا راتبزاد شاد و خاطره های پرافتخارش جاودان باد!

با تأثرات و اندوه عمیق،

اصالت»)

 


 

 دوکتور اناهیتا راتب زاد، عضو پيشين دفتر سياسی کميته مرکزی حزب دموکراتيک خلق افغانستان، رهبر و بنياد گذار سازمان دموکراتيک زنان افغانستان، که خبر درگذشت شان قبلا به نشر رسیده است، پيکر اين مادر گران ارج نسل انقلابی جامعه ی افغانستان هفته آینده از کشور آلمان به افغانستان انتقال و در آرامگاه آبایی شان بخاک سپرده میشود. کمیسیون بزرگداشت از مراسم تکفین مرحومه به اطلاع می رساند که روز یکشنبه مورخ ۱۴سپتامبر ۲۰۱۴ از ساعت ۱۲ ظهر، محفل وداعیه ای با این اسطوره تاریخ معاصر افغانستان بر گزار میگردد. رفقا؛ دوستان و علاقه مندان آن زنده یاد، میتوانند در این محفل به آدرس زیرین اشتراک نمایند.

 آدرس محفل:

Hannöversche Straße 22
44143
Dortmund
 

14 September 2014 (یکشنبه)
11:30 ورود
12:00 آغاز مراسم

 

 

پیـــــــــام های تسلیت

 



دکتور اناهیتـا راتبــزاد

 

 

امین الله مفکرامینی          2014-15-09

 

به دست اندر کاران سایت پر محتوای «اصالت»!

 طوریکه میدانند، خبر مرگ محترمه دکتورس اناهیتا راتب زاد، عضو اسبق بیروی سیاسی حزب دموکراتیک خلق افغانستان و یـک تن از بنیان گذاران با خرد سازمان دموکراتیک زنان میهن، دیده ها و دلهای همرزمان را بشمول سایر وطنپرستان بخون و ماتم نشاند.

وفــات این زن مبارز و با خرد که بیشتر از نصف حیات شریف شانرا در مبارزه علیه استبداد و بخاطر تامین دموکراسی واقعی دوشادوش مبارزین صدیق و وفادار ح.د.خ.ا. از زمان فعالیت های مخفی تا علنی و تا زمان حاکمیت، شـــرافتمندانه و استوارانــــه سپری کردند، ضایعهء جبران ناپذیر میباشد.

خاطرهء مبارزات این زن مبارز نه تنها در قلوب همه با محبت و اخلاص خاصش به طور همیشه باقی خواهد ماند بلکه در تاریخ مبارزات آزادیخوانه میهن، به خط زرین نیز نگاشته شده و از جایگاه خاصی برخوردار خواهد بود. لذا بروح این زن مبارز درود میفرستم و جایگاهش را از بارگاه ایزد متعال بهشت برین استدعا میدارم. و هم بنوبهء خود وفات شانرا به فامیل نجیب شان، رفقا، دوستان و اقارب تسلیت عرض میدارم.

 امین الله مفکرامینی

 

سید داوود مصباح

‏13‏/09‏/2014 

به سوگ بانوی انقلاب

 

آفتابی غروب کرد که در پرتو آن چهره ای زن مبارز سرزمین خورشید درخشید با مشت های گره خورده و فریاد رسای رهایی زن و فرزندان این سرزمین از فراز قلعه های هندوکش و بابا شنیده شد. زنی که درفش رهایی انسان را از باغ وحش و درندگان خون آشام آل یحیی و مزدوران سر به فرمان استعمار انگلیس و امپریالیسم امریکا، بلند کرد و در کنار رادمرد تاریخ انقلابی عصر «کارمل فقید» ایستاد و درفش آزادی و رهایی انسان و منجمله زنان افغانستان را تا آخر حیات پر شرف خود برافراشته نگهه داشت. بلی، طبق قانون طبیعت وجود فزیکی هر انسانی سرانجام زوال می یابد و مرگ جان شکار به سراغش می آید و به فرموده ی «خسرو روزبه» : «مرگ هم خوب مردن و بد مردن دارد، زیر موتر شدن، پرت شدن از بلندی، برای انجام عمل زشتی کشته شدن بد مردن است. اما در راه رهایی انسان و مبارزه جان دادن، بخاطر اهداف والای انسانی مردن، در راه آرمان انقلابی جان دادن، خوب مردن است ووو» «کارمل فقید» هم تا آخرین لحظه ی حیات به سرنوشت آینده ای وطن، حزب و انقلاب می اندیشید و حاشیه نشینی میهن را ترجیح داد و حاشیه ی دور افتاده میهن را به آرامگاه جاودانش سفارش کرد. بلی مردان و زنان و جوانان باشرف خانواده ی چپ و انقلابی جهان مردند و به بستر جاودان طبیعت خفتند که روند فزیکی حیات و ممات است و آنچه در آغاز و انجام یک انسان پر ارزش است، آرمان و اهداف، عمل کرد و راه کارهای انسانی و اجتماعی اوست از کارل مارکس، انگلس و لنین و استالین تا خوزه مارتی رهبر حزب انقلابی کوبا (۱۸۹۲م)، آنتونیو ماسه ئو معاون جنرال گومز در ارتش آزادیبخش کوبا و خوزه ریزال رهبر انقلاب فلپین و چه گوارا ستاره درخشان انقلابی مکتب چپ و ایران صد ها فرزند انقلابی راه رهایی و سوسیالیسم. این مردان و زنان انقلابی مکتب مارکسیسم و بشریت مترقی جهان چون نورمحمد تره کی، کارمل عزیز و میر اکبر خیبر و اناهیتا راتب زاد که مشعل همیشه جاودان تاریخ مترقی جهان بشریت اند. با کمبود فزیکی این بانوی خانواده چپ مترقی جهان احزاب برادر و همه اندیشمندان مکتب انقلابی سوگوار گردیدند، لیک راهکارها، گفتارها و آرمانهای این ستاره درخشان جنبش چپ همیشه زنده است. در پایان عده ای از هموطنان مهاجر مقیم در پاکستان از من خواستند که وکالتأ مراتب تسلیت شان را به خدمت خانواده و همه رفقا ازین طریق برسانم.

با درود بی پایان. یاد و خاطراتش گرامی باد !

 سید داوود مصباح،

به نماینده گی از هموطنان مهاجر مقیم در پاکستان

 

رفیق دکتور اناهیتا راتبزاد دیگر با ما نیست!

دکتور اناهیتا راتبزاد زنی که حماسه و تاریخ آفرید!!!

 


س . علـــــــــم مــل

قهرمان زنی که هرگز از راه مبارزه و سیاست، آرمان و ایدئولوژیی که انتخاب نموده بود چون بعضی از دیگران به آن پشت پا نزد. دکتور راتبزاد استوار و با اعتقاد راسخ به اندیشه های پیشرو انقلابی جهان تا آخرین لحظات زنده گی نموده و به پیش رفت. راتبزاد در طول مبارزات سیاسی و اجتماعی و فرهنگی چون صخره استوار چون کوه پایدار و سربلند زیست. وی هرگز تسلیم ارتجاع و امپریالیزم جهانی نگردید. قهرمانانه رزمید و به یقین به بزرگترین سمبول میهندوستی حماسه آفرینی و هویت سیاسی بر پیکر جنبش چپ انقلابی برای همیش باقی ماند. راتبزاد شجاعانه بر علیه مظاهر انحرافات چون رویزیونیزم و اپورتونیزم راست و چپ آگاهانه به مبارزه پرداخت و با تمام گرایشات خاینانه و تسلیم طلبانه مخالف بود. راتبزاد قهرمان زنی که پرچم پر افتخار مبارزه را برای تأمین عدالت اجتماعی، تساوی حقوق زن با مرد در افغانستان به صورت آگاهانه برافراشت. وی بنیانگذار جنبش ترقیخواهی و رهایبخش زنان در افغانستان بود و است. وی بر علیه تمام مظاهر تبعیض جنسی، سیاسی، قومی، نژادی و لسانی به مبارزه دشوار بزرگ و عظیم پرداخت. قهرمان زنی که برای اعاده تساوی حقوق زنان با مردان در جامعۀ عقب مانده و زن ستیز افغانستان بی هراس قد برافراشت. زن و اگر زن افغان را میتوان ستایش کرد، زنیکه در تاریخ معاصر افغانستان اسطوره آفرید، بدون شک و هراس میتوان گفت که وی دکتور اناهیتا راتبزاد است.

دکتور راتبزاد در درون جنبش، خاصتاً ح.د.خ.ا.، بر علیه عناصر خایین و منحرف در مبارزه شدید قرار داشت. وی چه در زمان شاه چه هم در زمان حاکمیت داوود خان چه در دوران حاکمیت ح.د.خ.ا. و چه هم بعد از سقوط دادن حاکمیت با هیچ یک از عناصر منحرف، سازشکار، معامله گر و تسلیم طلب آشتی نکرد. راتبزاد عملا نفرت و انزجار خویشرا بار ها از جفا کاران، فروخته شده گان، وابسته گان کشور های اجنبی و منحرفین حزب ابراز میکرد. هیچگاه به پیشنهادات مکرر منحرفین وقعی نگذاشت. با وجودی که وی در محاصره منحرفین خطرناک قرار گرفت و اما چه بیباک به خواهشات خایینانه آنها تمکین نکرد. زهی چون شیرزن بزرگ که تا آخرین نفس های حیاتش به انحراف تسلیم نشد! وی طرح های سیاسی همه گروپ ها و گروه ها را بعد از سقوط حاکمیت صریحاً انحراف از جنبش چپ و انقلابی افغانستان میدانست رد و با هیچ کدام نپیوست که میتوان گفت هر رگ و تار پود وی اعتقاد و ایمان راسخ وی را به آرمان های چپ انقلابی افغانستان به اثبات میرساند. قلبش همیش برای عدالت، ترقی و پیشرفت افغانستان میتپید و شجاعانه از حقوق محروم ترین قشر جامعه ما یعنی از حقوق زنان محکوم و مظلوم افغانستان دفاع مینمود و زنجیر های ظلم، وحشت و برده گی زن را در افغانستان از هم درید. راتبزاد که خود فرزند رنج، درد و آلام بود به خوبی درک مینمود که باید جامعۀ عقب مانده و مردم محروم افغانستان را نجات داد و آگاهانه بعد از مطالعات عمیق در بخش های علوم سیاسی و فلسفه راه خود را برگزید و به فعالیت های سیاسی دهه های سال های ۳۰-۴۰ هجری شمسی عملاً آغاز به فعالیت سیاسی نمود. و حلقات متعدد روشنفکران ترقیخواه را بسیج نمود. و اولین بار در کار کنگره "جریان دموکراتیک خلق افغانستان" سهم شایسته و بزرگ را انجام داد. راتبزاد دهها و صدها میتینگ بزرگ تشکیل داد و در تمام مظاهرات که از طرف حزب و سازمان دموکراتیک زنان افغانستان سازماندهی میشد نقش برجسته داشت. وی قدرت خاص در فن سنخوری داشته صحبت ها و بیانات پر جذبه و انقلابی وی تاثیرات بس عظیم و بزرگ را در رشد پروسه جنبش انقلابی افغانستان داشت که خود همیش در پیشاپیش همه قرار میگرفت. دکتور راتبزاد نماینده مردم شهر کابل و اولین زن در پارلمان ارتجاعی وقت به مبارزات وسیع از طریق پارلمان پرداخت. راتبزاد که از محکومیت و مظلومیت زنان افغان آگاهی کامل داشت بنا بر نیاز زمان و جامعه ما دست به ابتکار بزرگ تاریخی زده و برای اولین بار در تاریخ معاصر افغانستان س.د.ز.ا. را بنیان گذاشت که در فُرصت کم توانست صدها و هزاران زن مبارز را بسیج نماید. راتبزاد در جریان مبارزات سیاسی بر اساس شایسته گی و لیاقت که داشت در مقامها و موقف های بلند حزبی- دولتی چون عضویت در کمیته مرکزی ح.د.خ.ا.، بیروی سیاسی کمیته مرکزی ح.د.خ.ا.، رئیس س.د.ز.ا و به همین ترتیب در مقامهای وزارت، رئیس سازمان صلح و همبستگی جمهوری دموکراتیک افغانستان قرار گرفت. راتبزاد در سالهای اخیر در کشور آلمان میزیست که بالاثر مریضی که عاید حالش گردیده بود به تاریخ ۷ سپتامبر ۲۰۱۴ پدرود حیات گفت. مرحومه دارای سه فرزند- دوپسر و یک دختر- میباشد و به چندین زبان خارجی به فصاحت تکلم مینمودند.

نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق       ثبت است در جریده عالم دوام ما

دکتور راتبزاد سمبول واقعی از جسارت انقلابی، شهامت و دارای کرکتر وسجایای عالی و انسانی بود. هزاران تن افراد جامعه را تربیت و برعلیه استبداد و ارتجاع بسیج نمود. صد ها و هزاران زن را آگاهی انقلابی داد و راه و رسم مبارزه سیاسی صنفی و انقلابی را خاصتاً برای زنان ستمکش افغانستان سمت و استقامت داد. که بدون شک میتوان به وی افتخار لقب (مورک افغانستان) را داد.

بلی، دکتور اناهیتا راتبزاد برای نسلهای معاصر افغانستان مادر است. و لذا به مقام شامخ شخصیت بینظیر و بی بدیل وی به آسمانها باید ارج گذاشت. دکتور اناهیتا راتبزاد نتنها یکی از بنیان گذاران ح.د.خ.ا. و یک رهبر و سیاستمدار بزرگ بود، بلکه وی دانشمند بزرگ و فیلسوف بود. دکتور اناهیتا راتبزاد نتنها یک وطنپرست واقعی بود، بلکه یک انترناسیونالیست صدیق پرشور و انقلابی بود. هرچند وی از لحاظ تباری پشتون بود و اما در عمل در ضدیت با هرگونه گرایشات قومی، نشنلستی، زبانی و سیکتاریستی قرار داشت. محور و مرکز و محراق اندیشه های انقلابی وی را سعادت و خوشبختی تمام خلقهای افغانستان، انسان و انسانیت تشکیل میداد. لذا وی نتنها یک شخصیت ملی، بلکه شخصیتی دارای بُعد بین المللی بود، از منافع تمام خلقهای زحمتکش کارگر جهان دفاع میکرد که جنبش ملی و انقلابی مردم افغانستان و سازمان د.ز.ا. و جنبش بین المللی زنان جهان برحق بر مبارزات وی ارج میگذارند. راتبزاد از تبار مقام والای انسان و انسانیت بود، وی به اندیشه های دورانساز طبقه کارگر تا آخرین رمق حیات وفادار باقی ماند. که میتوانم گفت شخصیت دکتور اناهیتا راتبزاد دیگر چون آفتاب درخشان برای همیش باقیست. دکتور اناهیتا راتبزاد مشعلدار جنبش ضد ارتجاع و امپریالیزم، ضد استعمار، استثمار و هرگونه مظالم طبقاتی- اجتماعی بود، وی بی هراس صرف نظر از تمام اتهامات، جعلیات، اکاذیب و دروغ های شاخدار جنایت پیشه گان، توطئه ها و دسایس سوء قصد های که به منظور ترور وی انجام میافت، ابرو خم نکرد. بگذارید تاریخ پیکره های طلائی از وی منحیث متجلیان از انسان و انسانیت به یادگار گذارد. وی صدها و هزاران بار مورد ترور شخصیت قرار گرفت و اما چه بیباک که نرزمید! وی از آدمان بزدل، ترسو، منحرف، مرتجع و خایین نفرت عمیق داشت.

و اما دریغ و دردا که دژ خیم مرگ گلوی نفیس این زن طلایه دار پیشگام افغانستان را بیفشرد و مجال ادامه حیات را از وی سلب نمود. و مطمئناً که رهروان اصالتمند راه پُر خم و پیچ و دشوار راتبزاد عزیز بسیار اند و راه و رسم مبارزه اش را برای همیش قطبنمای خط فکری جنبش انقلابی افغانستان قرار خواهند داد. افسوس و هزار افسوس که ستاره بلند اقبال مان را جبر مرگ از ما گرفت. درود و هزاران درود بر روان این انسان بزرگ!

اینجانب علم مل به تمام خانواده عمیقترین تأثرات خویشرا به مناسبت درگذشت شخصیت ماندگار تاریخ دکتور اناهیتا راتبزاد به زرغونه جان (ناهید)، محترم عبدالله و محترم کنیشکا، به تمام مبارزان صدیق و اصیل راه آزادی- ترقی دموکراسی و عدالت اجتماعی ابراز میدارم.

س . علـــم مــــل

 

ساعت يازده بجه شب بود ليل ١٣بر ١٤ . ٩ .    ٢٠١٤ در سايت «اصالت» داخل شدم و به طور ناگهانى خبردرگذشت قهرمان زنى را مشاهده نمودم كه سراپاى وجودم را غم و اندوه فرا گرفت و اشك از چشمانم جارى شد اين قهرمان دلير و شجاع داكتر صاحب اناهيتا راتب زاد بود اين ضايعه بزرگ و جبران ناپذير براى من و خانواده ام تكان دهنده بود داكتر صاحب اناهيتا راتب زاد به حق كه يكى از ستاره هاى درخشان و بى بديل كشور ما بود، داكتر طب، فيلسوف و سياستمدار، بنيان گذار س.د.ز.ا.، قهرمان، شجاع، ثابت قدم و با اراده، مبارز راستين راه صلح و ترقى، بيشتر از همه يك مادر مهربان و دلسوز و صدها صفت عالى و انسانى را در خود داشت كه اين مختصر شرح تفصيل آن را ندارد. حالا كه با دريغ و درد چنين ستاره درخشان از ميان ما رفت اما درخشنده گى و تابنده گى آن رهنمون ما رهروان راه وى قرار خواهد گرفت. ميخواهم از صميم قلب پيام تسليت ام را به اصالتداران و فاميل محترم شان ابراز نموده از خداوند بزرگ جنت فردوس برايش آرزو ميكنم. روحش شادباد.

به نماينده گى از خانواده ملك غلام دستگير،

دگروال غلام محي الدين (دستگير) از كشور اطريش

 

اناهیتا راتب زاد مبارز زن دلیر افغان چشم از جهان پوشید و تمام زنانی را که از حق انسان، عدالت و برابری با مرد در پیکار بودند و هستند به ماتم نشاند.

داکتر اناهیتا راتب زاد، زنیکه من از ادوار کودکی با نامش اشنا، در دوران جوانی از گفتارش بهره مند و در دوران زندگی ام کردارش را پیگیر بودم ما را وداع گفت که روانش شاد باد.

او زنی بود از استوره یی تاریخ افغانستان که نمیتوان چنین زنی را به اسانی پیدا کرد. او زندگی اش را وقف رفاقت و در رفاقت وفاداری، ایمان داری و صداقت کرد. اراده در پیکارش برگشت ناپذیر بود.

او نمونه ی از زن جهان امروز با تمام معنی بود. به دختر دلیر و شجاعش که از مادر بسیار آموخته، این غم المناک را تسلیت میگویم. جمیله جان ناهید عزیز خودت تنها نیستی که درین سوگ نشسته یی ما نیز با خودت، کنشکا جان و عبدالله جان یک جا درین سوگ نشسته ایم.

روح آن مادر، رفیق و همسنگر مهربان و مشفق ارام و یادش برای همیش جاودان باد!

این درگذشت را برای تمام زنان مبارز و بازماندگان داکتر صاحب اناهیتا راتب زاد تسلیت عرض میدارم.

شیما امیش قادری

هامبورگ

 


محمـد انـور ایـثـار

 

دریغا صدای آن شیرزن دلیرو بی همتا که زمانی کاخ استبداد را به لرزه درآورد خاموش گردید

 

این شیرزن دلیر و ممتاز یکی از شخصیت های برجسته تاریخ معاصر کشور ما و از رهبران پیشتاز جنبش دموکراتیک و ترقیخواه کشور و بنیانگذار سازمان دموکراتیک زنان افغانستان دوکتور اناهیتا راتبزاد بود که با تأسف چشم از جهان بست و به جاودانگی پیوست. روح و روانش شاد باشد و بهشت برین جایش باد.

دوکتور اناهیتا راتبزاد مبارز صدیق و راستین راه آزادی، دموکراسی و ترقی اجتماعی بود که بخاطر عدالت اجتماعی و خوشبختی انسان زحمتکش، بخاطر تأمین حقوق و آزادی های زنان دلیرانه و قهرمانانه رزمید و زندگی پُر بار خویش را وقف راه خوشبختی مردم و میهنش نمود.

دوکتور اناهیتا راتبزاد بود که فریاد آزادی، برابری و عدالتخواهی زنان رنجدیده کشور را  برای اولین بار از تریبون پارلمان سلطنتی بلند نمود. صدای گیرا و پر صلابت او  در بیان رنجها و آلام  مردم زحمتکش و زنان میهن ما  در  فضای کشور چنان طنین افگند که کاخ استبداد زمان را به لرزه درآورد و در میان مردم  به خصوص زنان هیجان برپا شد و مورد استقبال گرم و پر شور هموطنان قرار گرفت و تأثیرات عمیق و شگرفی در جامعه بجا گذاشت، طوریکه او به زودی بمثابهء مبارز توانا و راستین راه آزادی و ترقی اجتماعی و مدافع صدیق حقوق و آزادی زن در جامعه شناخته شد و موج بزرگی از زنان آزاده و مبارز ظهور نمود و این سر آغاز جنبش دموکراتیک زنان در کشور بود که با ابتکار و رهبری خردمندانهء وی پا به عرصهء وجود گذاشت. به خاطر تشکل و سارماندهی، آموزش و پرورش و ارتقای سطح آگاهی زنان، سازمان دموکراتیک زنان افغانستان توسط وی بنیاد گذاشته شد. 

دوکتور اناهیتا راتبزاد به مثابه چهرهء درخشان و ماندگار در تاریخ جنبش دموکراتیک و ترقیخواه کشور و جنبش عدالتخواهی زنان همیشه در خاطره ها جاودان باقی خواهد ماند و فقدان چنین شخصیت مبارز و افتخار آفرین نه تنها ضایعهء بزرگ، بلکه جبران ناپزیر است. بدین مناسبت عمیقترین مراتب تسلیت و همدردی خویش را به خانواده و بازماندگانش به جمیله جان ناهید به همه رفقا و دوستان و همهء زنان مبارز کشور ابراز می نمایم. روانش  شاد و خاطراتش جاویدان باد.

محمد انور ایثار

 

 

خبر اندوهگین نبود دکتر اناهیتا راتب زاد نخستین بنیان گذار نهضت زن افغانستان برق آسا در اقصای جهان پخش و باعث اندوه بیکران و رنج بی پایان هزاران هزار هموطن افغان بخصوص دوستداران، همرزمان و ره روانش گردید .

دکتر راتب زاد از تبار آن مبارزان نستوه و چهره های معدود تاریخ معاصر کشور ماست که قلب بزرگش به خاطر پیشرفت و ترقی کشور، رفاه و سعادت مردمش و بخصوص زنان در بند کشیده افغانستان میتپید. او جهت مبارزه در برابر بی عدالتی ها، تفوق طلبی ها، نابرابری های اجتماعی و فساد چون کوه استوار و از وسعت نظر، دور اندیشی کامل، تحلیل درست، از توان و شهامت خاصی برخوردار بود. 

دکتر راتب زاد این مادر مهربان سمبل راستین مبارزه جهت تامین عدالت اجتماعی، آزادی و انسان دوستی بود و عمر پر بار خود را وقف رفاه و سعادت زنان کشور نمود و با غرور و سربلندی هزاران زن مبارز افغان را تربیت و پرورش نمود و نام  پر افتخار خویش را با سربلندی ثبت تاریخ افغانستان و زنان مبارز جهان کرد.

ما در حالیکه، نبود این شخصیت مبارز و بی بدیل میهن را یک ضایعه جبران ناپذیر برای همه زنان روشنفکر و جسور افغانستان میدانیم، مراتب تسلیت و غم شریکی خویش را نیز برای همه دوستداران، ره روان، خانواده گرامی و بخصوص جمیله جان ناهید تقدیم میداریم.

روح آن بانوی والا مقام شاد و فردوس برین جایگاه شان باد .

با عرض حرمت

محمد همایون سرخابی و همه خانواده های سرخابی ها

مقیم بریتانیا، آلمان و آمریکا

۹ ماه سپتمبر ۲۰۱۴

 

 

 

با هزاران درد و تأثر بی پایان اطلاع حاصل نمودیم که انسان فرزانه، مبارز راه عدالت و مبارازات جنبش آزادیخواهی و یکی از پیشکسوتان جنبش زنان افغانستان و بنیاد گذار سازمان دموکراتیک زنان افغانستان و یکی از بنیاد گذاران مبارزه چپ، گرامی داکتر صاحب اناهیتا راتب زاد جسماً رحلت نمودند، ولی اندیشه و راه اش مشعل همه نیروی های آگاه و زنان افغانستان خواهد بود و من به حیث یکی از شاگردان مدرسه انسانیت و سعادت زنان افغان از جانب خود و به نمایندگی از خانواده استاد ژواک که حیثیت پدر معنوی را برایش داشت به گرامی جمیله جان ناهید و محترمین عبدالله، کنشکا، رومان جان و سایر اعضای خانواده، دوستان راه و پیکار سیاسی اش ابراز تسلیت میدارم و روانش را شاد و نامش را همیش جاودان میخواهم.

 زرغونه عطاء ژواک

 

 

با تأثر و تالم زیاد مادر، رهبر بنیانگذار سازمان دموکراتیک زنان افغانستان و پیشگام جنبش روشنفکری زنان افغانستان را دیگر در کنار خود نداریم. نبود داکتر اناهیتا راتب زاد زن شجاع، دلیر خدمتگذار مردم و مدافع راستین حقوق زنان افغانستان را یک ضایعه بزرگ میدانیم. داکتر راتب زاد اولین زن بود که برای زنان رزمنده کشور اولین مکتب یا سازمان رزم و پیکار را در دفاع از حقوق زنان و جنبش آزادیخواهانه بنیاد گذاشت، و تا امروز این رزم و پیکار زنان وطن ادامه دارد. عمیقترین تسلیت خود و "شورای هماهنگی زنان افغان در اروپا"را به خانواده محترم، دوستان، همرزمان و هم پیمانان راهش ابراز داشته روانش را شاد و یادش را گرامی میداریم.

نجیبه هوتکی

مسوول شورای هماهنگی زنان افغان در اروپا

 

قشر ترقیخواه، نیروی های روشنگر و رهروان مدرسه پاتریاتیزم کشور گرانبها ترین انسان، مادر معظمه، دوکتور اناهیتا راتب زاد را از دست دادند.

بانوی مبارز، فرهیخته و شخصیتی که هزاران فرزند وطن ما را درس وطنپرستی، دفاع از حقوق انسان زحمتکش و مبارزه بخاطر تأمین عدالت اجتماعی آموزش داد.

آری!

کرکتر عالی انسانی، سجایای نیک یک مادر مهربان و دلسوز، سیاستمدار مدبر، مبارز خستگی ناپذیر، مدافع حقوق زحمتکشان بخصوص زنان مظلوم، بیدفاع و محروم جامعه همه و همه در وجود این زن فداکار خلاصه شده بود.

زنده یاد دوکتور اناهیتا راتب زاد مؤسس سازمان دموکراتیک زنان افغانستان یکی از برچسته ترین رهبران حزب دموکراتیک خلق افغانستان تا آخرین لحظه حیات در باره مردم و وطن می اندیشید و کارنامه ها و اوصاف انسانی دوکتور اناهیتا راتب زاد فقید مستلزم نوشتن کتابهای حجیم می باشند.

چنانکه شاعری می گوید:

کتاب وصف ترا آب بحـــر کافی نیست

که تر کنم سر انگشت و صفحه بشمارم

افسوس و صد افسوس که این یار و یاور و حامی انسانهای رنجدیده کشور به ابدیت پیوست.

اما با این باور که راهش پر رهرو و آرمانهایش سر مشق زندگی نسلهای آتیه کشور خواهد بود خود را تسلی میدهیم.

اینجانب در حالیکه این ضایعه المناک را به همه همرزمان، ترقیخواهان، مبارزان راه آزادی، نیرو های ملی و دموکرات به خصوص خواهر گرامی، چهره تابناک راه مادر، جمیله ناهید، از اعماق قلب تسلیت میگویم، صبر جمیل را برایشان آرزو میدارم.

روان زنده یاد دوکتور اناهیتا راتب زاد فقید شاد، یاد و خاطراتش گرامی باد.

دیپلوم انجنیر نورضیا فرین

گتنبرگ ـ سویدن

۲۰۱۴

 

با اندوه فراوان درگذشت دکتور انا هیتا راتب زاد مشعلدار پیشگام وراستین نهضت آزادی و حقوق زنان، دموکراسی و اندیشه های پیشرو در میهن عزیزمان افغانستان را به خانواده شریف  و راهروانان صدیق مرحومه از ژرفای قلب تسلیت میگویم.

 روانش شاد و یادش جاودان باد!

عبـدالــرحـــمن بســام

کابل

 

درگذشت رفیق دکتور اناهیتا راتبزاد را با اندوه و تأثر فراوان دریافت نمودم.

رفیق اناهیتا راتبزاد یکی از بنیان گذاران حزب دموکراتیک خلق افغانستان و بانی سازمان دموکراتیک زنان افغانستان بود. رفیق راتبزاد بحیث یک انسان انقلابی و مبارز هدفمند و متعهد از هیچگونه سعی و کوشش در تطبیق و تحقق آرمانهای ح.د.خ.ا و زحمتکشان کشورش فروگذار نکرد و تا آخرین لحضات زندگی در سنگر اصول مبارزه مترقی و انقلابی متین و استوار باقی ماند. درگذشت رفیق راتبزاد ضایعه یی بزرگ در جنبش چپ و مترقی افغانستان است.

بدین مناسبت به تمام رفقا و دوستان، خانوادهء محترم و بازماندگان شان ابراز همدردی و تسلیت نموده، روان رفیق اناهیتا راتبزاد را شاد میخواهم.

 سرور عامل

 

د افغانو ښځو د اروپایی ټولنې د تسلیت او خواشینۍ پیغام

 

 

په ډیرې خواشینۍ مو خبر ترلاسه کړ چې د افغانستان د کیڼ اړخو مبارزینو د لارې سترې مبارزې میرمن ناهید اناهیتا راتب زاد له نړۍ سترګې پټې کړې. انا الله و انا الیه راجعون.

 د میرمن راتب زاد مړینه نه یوازې د حق، عدالت، روڼپالنې او روښانفکري بهیر لپاره یو ضایعه ده، بلکې د افغان ښځو د مبارزې د لارې د یوه مشال ټپیدل هم ګڼل کیږی.

میرمن راتب زاد په افغانستان کې د ښځو د غورځنګ بنسټ ایښودونکې او یوه فعاله سرښندونکې مشره وه چې زموږ په نارینه سالاره ټولنه کېنورو خویندو او میندو تهد خپلو حقونو د لاسته راوړلو د لارې مخکښه وګرځیده او په دې لار کې یې له هیڅ راز سرښندنې څخه ډډه و نه کړه.

میرمن راتب زاد په ټولنه کې د مسؤلیت لرونکې ښوونکې، با درده پالونکې او غمخوره طبیبې په توګه هم خپل رسالت په ښه شان سرته رسولی دی.

میرمن راتب زاد د افغانستان د خلق دیموکراتیک ګوند د سیاسی بیرو او د مرکزی کمیټې د غړې، د ښوونې او روزنې او ټولنیزو چارو د وزیرې، د سولې او پیوستون د سازمان د مشرې او د افغانستان د سیاسی استازې (سفیرې) په توګه هم افغان میرمنو ته ویاړ پرې ایښی دی.

د افغانو ښځو اروپایی ټولنه د دې پیغام په وسیله د میرمن ناهید اناهیتا راتبزاد قدرمنې لور جمیلې ناهید بریالۍ، د دې کورنۍ، د افغانستان ټولو ښځو او د دې دمبارزې لارویانو ته د تسلیت مراتب او خواشیني څرګندوی او د الله پاک له دربار څخه ورته د مغفرت غوښتنه او روح ته یې د دعا لاس لپه کوی.

 د افغانو ښځو اروپایی ټولنه / جرمنی

سهیلا حسرت نظیمی

د افغانو ښځو د اروپایی ټولنې مشره

 

رفقای عزیز،

پيام سوگمندانهء اينجانب یاسین صادقی را كه در گليم سوگ رفيق فقيد دكتور اناهيتا راتب زاد - عضو بوروى سياسى  ح.د.خ.ا، پيشتاز بى همتاى جنبش روشنگرانه و دموكراتيك زن در افغانستان، رهبر نستوه و فرهيختهء جنبش چپ در چند دههء زنده گيى پر بار و با احساس غمخوارانه و دلسوزانهء خود به امر نيل به حقوق زنان رنجديده و ستمكش ميهن، قرار داريم، از طريق سايت وزين «اصالت» به خانوادۀ محترم رفیق دکتور اناهیتا راتبزاد، همرزمان استوار و ثابت قدم، دوستان، هموطنان گرامی و زنان زحمتکش و ستمدیدۀ میهن عزیز و دوستداشتنی مان افغانستان تقدیم میدارم.

دكتور اناهيتا راتب زاد بمثابهء نزديك ترين همكار هم مفكوره و هم انديشهء زنده ياد ببرك كارمل بودند كه لحظهء بدون تزلزل و تخطى از تعهد شان در برابر احياى حقوق هم ميهنانش با شهامت و سر بلندى در كنار كارمل بزرگ قرار داشتند. كنون كه جسماً در كنار ما از نظر فزيكى قرار ندارد و به جاويدانگى پيوسته است اما تعاليم و رهنمود هايش را هميشه با خود خواهيم داشت و هيچگاه از راهى كه ما از اندوخته هايش الهام گرفته ايم فرو گذاشت نخوهيم كرد.

روانش شاد و خاطراتش گرامی باد!

 بادرودهاى فراوان،

ياسين صادقى - سابق (منشى كميته مركزى ح.د.خ.ا.)

  

 

به رهبری محترم سایت وزین «اصالت»، ارگان نشراتی اندیشه ها و آرمانهای ح.د.خ.ا.

رفقای گرامی،

با مزید تأسف از درگذشت مبارز خستگی ناپذیر آخرین عضو رهبری خط مشی اصولی ح.د.خ.ا. و یکی از بنیان گذاران حزب و جنبش دموکرایک زنان افغانستان، رئیس سازمان صلح، همبستگی و وکیل شایسته مردم شهر کابل زمان رژیم شاهی و اولین زن افغان که مقام وزارت را عهده دار شده بود، عضو فعال در جنبش انترناسیونالیستی، دکتورس رفیق اناهیتا راتبزاد اطلاع یافتیم. به شما رفقای ارجمند و خانواده مرحومه به همه ی رفقا و اعضای رزمنده ح.د.خ.ا. تسلیت گفته ابراز همدردی نموده به امیدواری اینکه با نیرومندی کامل از تجارب و خبره های آن زن قهرمان و ضایعه جبران ناپذیر عبرت گرفته مبارزه رهایی بخش ملی و دموکراتیک را گسترش و ارتقا بخشیده و به تکامل و به پیروزی برسانند.

محمد طاهر نسیم، نثار بهین، وحید قدرتی و حشمت اورنگ

با تأسف و تألم فراوان خبر دریافت کردیم که شیرزن قهرمان از جمعی بنیان گذاران ح.د.خ.ا و اساسگذار سازمان دموکراتیک زنان افغانستان، نماینده مردم شهر کابل در پارلمان سلطنتی، عضو ح.د.خ.ا.، مبارز نستوه، فرزند صدیق، وطنپرست پرشور، مبارز خستگی ناپذیر و ثابت قدم و استوار در سنگر منافع زحمتکشان دکتور اناهیتا راتبزاد با ابهت و بزرگی وصف ناپذیر زندگی پدرود گفت.

مرگ غم انگیز و دردناک آن همه رفقای همرزم و سرسپرده راه آرمانهای زحمتکشان کشور را در سوگ عمیق فرو برد. بدین وسیله رفقای فرانکفورت و حومه آن تسلیت عمیق خویش را به خانواده مرحومه و رفقای ثابت قدم راهش ابراز و به همه اعضای ح.د.خ.ا. و سازمان دموکراتیک زنان افغانستان تسلیت عرض میدارند.

جمعی از رفقای فرانکفورت

با درد و دریغ و با ابراز تاثر و تاسف بی پایان، در حالیکه روان پاک زنده یاد دوکتور اناهیتا «راتبزاد» فقید، این اسطوره زمان، زن آگاه و شناخته شده تاریخ معاصر افغان زمین، مبارز شجاع و جسور آرمانهای والا و انسانی استقلال، آزادی و عدالت اجتماعی، یکی از بنیان گذاران نهضت انقلابی و دموکراتیک کشور، مدافع راستین داعیه زنان عذاب کشیده وطن، بنیان گذار و رهبر سازمان دموکراتیک زنان افغانستان، یکی از رهبران نامدار حزب دموکراتیک خلق افغانستان و از جمله همرزمان صدیق و راستین شادروان ببرک «کارمل» فقید و مکتب بزرگ معنوی و انسانی او را شاد میخواهم، خاطرات و کارکردهای حماسه آفرین اش را گرامی و جاویدانی خواسته و برای خانواده عزیز اش همه رفقای راستین مکتب و آرمانهای مقدس او، برای همه زحمتکشان کشور، برای زنان جنگزده و ستمدیده کشور و برای تمام مردم افغانستان عزیز، شکیبایی، حوصله مندی و آرامش آروز مینمایم.

حــریـف حــریـف

 

با درد و اندوه فراوان اطلاع حاصل نموديم، كه داكتر اناهيتا "راتب زاد" مبارز نستوه و خستگى ناپذير كه در نيمه شب تاريخ كشور مان درفش مبارزه عليه استبدا و خشم خفاشان جهل و ظلمت را برافراشت و بخاطر رهائی مردم كشورش از قيد ظلم و بى عدالتى (اعم از زن و مرد) لحظه ى آرام نگرفت، در اثر مريضى كه عايد حالش بود به ابديت پيوسته است. بدين مناسبت تسليت و اندوه بى پايان مانرا نسبت وفات اين شخصيت فرهيخته و مبارز نستوه ترقى و پيشرفت كشور را به فاميل، فرزندان و ساير اقارب و همبسته گان شان تقديم داشته روح داكتر اناهيتا "راتب زاد" را شاد خواسته و به بازماندگانشان صبر جميل آرزو مى نمائيم.

سيد اكرام (پيگير) عبدلله (بهار) احمد شاه (سرخابى) سيد نسيم (ميهن پرست)

 

 

با اندوه فراوان و تاسف بسیار از وفات رفیق ارجمند و گرانقدر دکتور راتبزاد شام روز یکشنبه ۷ سپتامبر توسط اعضای فامیلم از سویس و فدراسیون روسیه اطلاع حاصل کردم. بعداً رفقا یکی پی دیگر از این غم جانگداز از کشور های مختلف معلومات دادند.

بلی، تمام فامیل های رفقای ما که شنیده و یا میشنوند حالت کمتر از خانواده من ندارند. آیا میشود با این غم و اندوه جان سوز رفیق راتبزاد را دوباره به دست آورد؟ جواب معلومدار منفی است. یعنی دکتور راتبزاد دیگر در بین ما نیست. ولی مقام و جایش همیشه خالی خواهد بود. کار و پیکار دکتور راتبزاد که به خاطر مردم زحمتکش افغانستان و به خصوص زنان رنجدیده به عمل آورده هیچگاه فراموش نخواهد شد. اگر در مورد شخصیت، دانش، وقف و فداکاری رفیق ارجمند ما گفته شود همه انسانهای با وجدان و وطنپرست از آن انکار کرده نمیتوانند. هرقدر در این باره بنویسم کم خواهد بود. من با اعضای فامیلم تسلیت خود را به رفقای عزیز زرغونه، کنشکا و عبدالله و دیگر رفقا و دوستان تقدیم داشته ما در این غم و اندوه بزرگ خود را شریک میدانیم. روانش شاد یاد شان گرامی باد!

محمد نبی غروال و فامیلش

 

با درد، افسوس و دریغ مبارز زن دلیر، نستوه و با شهامت تاریخ مبارزات آزادی خواهی، عدالت خواهی و یکی از رهبران با وقار و باعزت حزب دموکراتیک خلق افغانستان در دیار هجرت بدرود حیات گفت و به ابدیت پیوست .

انا لله و ان الیه راجعون

در حالیکه وفات رفیق گرانقدر داکتر اناهیتا راتب زاد، مادر معظمه معنوی همه اعضای صدیق مجموعه سیاسی بزرگ مشترک دیروز (ح.د.خ.ا.) را یک ضایعه بزرگ در جنبش آزادی خواهی، حق طلبی و عدالتخواهی کشور میدانم، عمیقترین مراتب تسلیت و غمشریکی خود و شورای اروپائی نهضت واحد زحمتکشان افغانستان را برای خواهر غمدیدهء گرامی رفیق جمیله جان ناهید، فامیل محترم شان، رفقا و دوستان ابراز داشته برای شان در این مصیبت بزرگ از خداوند ج صبر و شکیبائی و برای این مادر جاوید نام بهشت برین استدعاء میدارم.

نام زنده یاد رفیق داکتر راتب زاد با افتخارات بزرگ زنده گی سیاسی و اجتماعی و مبارزات عالتخواهانه و وطنپرستانه شان در جنبش مترقی افغانستان همیشه جاودان و ماندگار است.

بعد از سال های چهل شمسی پا بپای تغییرات حد اقل دموکراتیک آن وقت کشور در نتیجه فشار مردم، نیروهای وطنپرست داخلی و فشارهای افکار عامه جهانی و سازمان های مدافع حقوق و آزادی های دموکراتیک توده های مردم افغانستان، مطالبات سیاسی و اقتصادی مردم و جامعه ارتقا نمود. این وضعیت سیاسی و اجتماعی، زمینه ساز بستر مساعدی برای رویش افکار و عقاید ترقیخواهانه، وطنپرستانه و مترقی ضد ارتجاعی، استبدای، امپریالیستی و ارتجاع سیاه گردید. احزاب و نهاد های سیاسی ملی، دموکراتیک و چپ یکی بعد دیگر سربلند نمودند و قوام یافتند و مردم را بدور آرمان های خویش جمع کردند .

از جمله این نهاد ها، یکی  هم سازمان دموکراتیک زنان افغانستان بود که به اساس برنامه حزب دموکراتیک خلق افغانستان در ماه جوزای سال ۱۳۴۴ خورشیدی جهت متشکل ساختن زنان شریف کشور تحت رهبری خرد مندانه مبارز زن وطنپرست، پرشور انقلابی، نستوه و با شهامت میهن رفیق دوکتورس اناهیتا راتب زاد تآسیس گردید. نقش این شخصیت بی بدیل جنبش عدالت خواهی کشور در امر بیداری سیاسی زنان کشور، به نیکوئی ثبت تاریخ نهضت متزقی زنان میهن میباشد سازمان دموکراتیک زنان افغانستان که محل تجمع و تشکل بهترین زنان مبارز، رزمنده و وطنپرست کشوربود، زحمات و تلاش های فراوان شان بحیث بنیان گذار این سازمان در سمت و سو یافتن مبارزات و فعالیت های سیاسی و اجتماعی مختلفه زنان و دختران مبارز و عدالت خواه افغانستان در راه کسب تساوی حقوق زن افغان مبارزه بخاطر تأمین عدالت اجتماعی، نابودی فقر و ظلم و دفاع از حق و برابری انسانها، با نام جاودان روان شاد داکتر اناهیتا راتب زاد عضو سابق بیروی سیاسی حزب دموکراتیک خلق افغانستان بانی و رئیس سازمان دموکراتیک زنان افغانستان و رئیس اسبق سازمان صلح، دوستی و همبستگی ج.د.ا. و یکی از رهبران شجاع و با شهامت جنبش مترقی کشور، پیوند گسست ناپذیر دارد.

روحش شاد، خاطراتش جاودان و آرمانش پیروز.

حفیظ الله همزاد

رئیس شورای اروپائی نهضت واحد زحمتکشان افغانستان

 

 

با تاسف و اندوه فراوان اطلاع یافتم که شیر زن مبارز و یکی از زنان مبارز تاریخ معاصر کشور ما رفیق ارجمند دوکتور اناهیتا راتبزاد به جاویدانگی پیوست. اینجانب و اعضای خانواده ام این مرگ غم انگیز و درد ناک را به رفقای عزیز جمیله جان ناهید کنشکا جان عبدالله جان و باقی تمام اعضای فامیل محترم شان و  به همه رفقا وسرسپرده گان ح.د.خ.ا. و سازمان دموکراتیک زنان افغانستان تسلیت  گفته مایان هم خویش را در این غم بزرگ شریک دانسته برای متوفی بهشت برین و به بازمانده گانشان صبر جمیل آرزو می نمائیم. روحش شاد و یادش گرامی باد.

زمان قطبیار، سیما قطبیار، صدف و افسون قطبیار

 

 

غروب یک خورشید

بانوی پیشتاز جنبش انقلابی افغانستان به جاودانگی پیوست

 این بار خورشید آزادی در پهنه ابرهای تیره مرگ، فرو رفته و در افقهای جنبش انقلابی و داد خواهانه کشور ما غروب کرد. ابر مبارز فرهیخته، بنیاد گذار نهضت رهایی بخش زنان افغانستان، مبارز خستگی نا پذیر جنبش انقلابی کشور محبوب ما افغانستان، یکی از پایه گذاران برازنده حزب دموکراتیک خلق افغانستان، بنیاد گذار سازمان دموکراتیک زنان افغانستان، پرچم دار استوار تساوی حقوق زنان با مردان و یگانه بانوی پیشوا و انقلابی واقعی رهایی زحمتکشان کشور از یوغ استبداد، استثمار و ستم طبقاتی، وکیل و پیشوای مردم شهر کابل و عضو انقلابی فراکسیون پارلمانی ح.د.خ.ا در ولسی جرگه، عضو بیروی سیاسی کمیته مرکزی ح.د.خ.ا.، وزیر امور اجتماعی، وزیر تعلیم و تربیه، رییسه سازمان صلح و همبستگی جمهوری دموکراتیک افغانستان، پیکار جوی تزلزل نا پذیر، آهنین اراده و ثابت قدم در راه اندیشه های رهایی انسان زحمتکش دکتوریس اناهیتا راتبزاد، با تاسف و آلام فراوان زندگی را پدرود گفت. مرگ این قهرمان زن در تاریخ مبارزات خلق کبیر افغانستان برای جنبش انقلابی و داد خواهانه کشور ما یک ضایعه بزرگ و جبران نا پذیر می باشد. بدین مناسبت اینجانب تسلیت عمیق خویش را به خانواده نجیب شان و بخصوص محترمه زرغونه جان ناهید و رفقای همرزم و رهروان راه آرمانهای جاودانه شان ابراز داشته، روانش را شاد، یاد و خاطراتش را گرامی میدارم.

زنده یاد داکتر اناهیتا راتبزاد حیات و زندگی پر بار خود را در راه مبارزه برای آزادی خلقهای ستمدیده افغانستان وقف نمود. دکتورس اناهیتا راتبزاد همرزم صدیق و استوار رهبر ح.د.خ.ا. زنده یاد ببرک کارمل پرچمدار صدیق انقلابی، نماد شجاعت و سمبول مبارزه طبقاتی در راه رهایی خلقهای ستمدیده افغانستان بوده و برای همیشه چون ستاره تابناک میدرخشد.

بنا بر آن شاد روان داکتر اناهیتا راتبزاد، این گرامی ترین مادر جنبش انقلابی مردم افغانستان را مرگ هرگز ساکت کرده نخواهد توانست بلکه او زنده است در اندیشه های خلاقانه انقلابی و آموزه های والای جاودانه خود زنده و ماندگار خواهد بود. تجلی اندیشه و تبلور آموزه های این مادر فرهیخته، این سمبول صلح، آزادی و دموکراسی در قلب های فرزندان صدیق راه آرمانهای والای خلق ستمدیده افغانستان فروغ جاودانگی داشته و در افقهای بینش نسل جوان کشور با طلوع دیگری پرتو افگن راه و رسم کوی انسانیت خواهد بود.

روحش شاد باد

عبدالو کیل کوچی

 

مرگ رفیق داکتر اناهیتا راتب زاد ضایعه بزرگی برای جنبش روشنفکری و روشنگری

خبر نا هنجار و تکاندهنده ی مرگ رفیق، مادر، رهنما و دوست گرانمایه برای رفقای رزمنده ی نه تنها افغانستان ، داکتر صاحب اناهیتا راتب زاد که نمادی از مبارزه ، صداقت، پیگیری و عدالتخواهی بود نه فقط برای من بلکه به جمع بزرگی از انسانهایی دموکرات و عدالتخواه نه تنها افغانستان اثر ناگواری بجا گذاشته است.

اناهیتا راتب زاد نامی است که در دل تاریخ افغانستان و آسیای میانه حک شده باقی خواهد ماند. این ضایعه جبران نا پذیر را برای تمام آنانیکه حد اقل شناختی از او داشته اند تسلیت عرض داشته و لازم میدانم تا به آن عده زنان مبارزی که با وجود شرایط نا مساعد وارد آورده شده در کشور ما، چه در سابق و چه در حال پیکار کرده‌اند و میکنند تسلیت عمیقتری را ابراز کنم.

راه او راه روشنی بود که باید تمام زنان آزاد منش بخصوص افغان از آن پیروی نمایند.

چنین مبارزانی را در دل تاریخ در هر قرن فقط یکی را میتوان یافت.

ما بتو عظیم زن تاریخ کشور مفتخریم.

برای خانواده ی محترم بخصوص جمیله جان بریالی، کنشکا، عبدالله، رومان بریالی و مریم بریالی این ضایعه بس بزرگ را تسلیت میگویم.

اناهیتای بزرگ روحت آرام، روانت شاد و یادت جاودان باد.

احمدشاه قادری

 

 

با اندوه و تاسف فراوان محترمه دوکتور اناهیتا راتب زاد مبارز جسور و شجاع و بنیانگذار نهضت مترقی زنان کشور در دیار غربت با زندگی وداع نموده و قلب دوستان و جامعه مترقی کشور را اندوهگین ساخت. ایشان بحیث خدمتگذار واقعی خلق رنجدیده کشور از هیچگونه بذل مساعی دریغ نورزید و نسبت به آرمانهای انسانی و ملی خویش سخت وفادار بود. رحلت این شخصیت مبارز یک ضایعه جبران ناپذیر به جنبش مترقی و خلق رنجدیده کشور میباشد.

بدینوسیله مراتب تسلیت خویشرا خدمت اعضای فامیل این مبارز بی بدیل، اعضای حزب د.خ.ا. (حزب وطن) و همه علاقمندان و دوستان تقدیم میدارم.

پاڅون، فقیر شاه و سایر رفقا از کانادا

 

با تأسف عمیق آگاهی حاصل نمودیم که محترمه داکتر راتبزاد یکی از بنیادگذاران حزب دموکراتیک خلق افغانستان، بانی سازمان دموکراتیک زنان افغانستان و عضو بیروی سیاسی حزب قلب پرشور و مهربانشان باز ایستاد.

داکترصاحب راتبزاد رفیقی بود مهربان، ساده و صمیمي با خصأیل انسانی و انقلابی، او یکی از رهبران متین و شجاع بوده که در دوره دوازدهم شورای ملی دوران سلطنت به خاطر آرمانهای مردم و جنبش آزادیخواهی و برابر حقوق زنان با مردان مبارزه نموده و یکی از رهبران شجاع و فداکار حزب مابود.

ما مراتب همدردی و غمشریکی خویش را به اعضآی محترم فامیل شان، دوستان و آشنایان شان تقدیم میداریم. روح شان را شاد و روان شانرا گرامی میداریم ۰

 رحمت الله، مسعود و هدایت الله مسعود

 

 

با تأثر و اندوه فراون از خبر تکان دهندۀ درگذشت رفیق دکتور اناهیتا راتبزاد یکی از پیشگامان نهضت دموکراتیک زنان و یکی از رهبران نستوه و محبوب القلوب جنبش آزادی خواهی چپ افغانستان، یار و یاور و همرزم وفادر رهبر زحمتکشان افغانستان زنده یاد رفیق ببرک کارمل اطلاع حاصل کردم. ضایعه ی این زن مبارز نامدار و خوشنام تاریخ معاصر افغانستان و بنیان گذار نهضت زنان کشور جبران ناپذیر است. نام و کارنامه های درخشان و ماندگار این زن و مادر شجاع و مبارز راه آزادی، ترقی، دموکراسی واقعی و عدالت اجتماعی برای همیش در دفتر و صفحات زرین تاریخ افغانستان ثبت و درج است. این غم بزرگ را برای تمام رفقای اصالتمند و رهروان جنبش چپ و مترقی کشور و زنان زحمتکش و ستمدیده افغانستان و به خانوادۀ محترم دکتور راتبزاد از ژرفای قلب تسلیت میگویم و در این غم و اندوه شان خود و فامیلم را شریک میدانم.

روانش شاد و خاطراتش ماندگار و جاوید باد!

توریـــــــالی نوریـــــــــــار

آمر سیاسی زون شمالشرق در حاکمیت جمهوری (دموکراتیک) افغانستان

 

مراتب تسليت، همدردی و غمشریکی من و فاميلم و رفقاي ناردراينوستفالن آلمان منجمله - هادي مصدق (غفوري)، علی احمد صارم، هدفمند، شفيق، واسع (صمدي) و كيانور را بمناسبت وفات شير زن مبارز، قهرمان و فرزانه ح.د.خ.ا. و آغازگر نهضت زنان كشور ما زنده یاد دکتور اناهیتا راتبزاد به رفيق ارجمند و مبارز خستگي ناپذير جميله ناهيد (بريالي) و رومان جان و مريم جان و فاميل ارجمند عبدالله جان وكنيشكا جان تقدیم میداریم. نبود رفیق دکتور اناهیتا راتبزاد برای جنبش دموکراتیک و آزادیخواهانه کشور یک ضایعه بزرگ و جبران ناپذیر میباشد.

روانش شاد و خاطراتش گرامی باد!

 بادرود هاي رفيقانه.

 هادي مصدق (غفوري).

 دورتموند - آلمان 

  

 

درود فراوان به روح پاک مادر بزرگوارم، شخصیت انقلابی و وطن پرست دوکتور اناهیتا راتب زاد اولین بنیان گذار سازمان دموکراتیک زنان افغانستان و بهترین فرزند صلح شور و مردم دوست که در جنب اعضای پرافتخار حزب دموکراتیک خلق افغانستان در صف مبارزه علیه بی عدالتی و ظلم شجاعانه و آگاهانه مبارزه نمود و عضویت پرافتخار بیروی سیاسی حزب را عهده دار بود و به همگان معلوم است که مرحومه در پُست های حزبی- دولتی صادقانه ایفای وظیفه نموده که هرگز محکوم و آلوده به سوء استفاده از موقف حزبی و دولتی نبوده و با افتخار تمام تاریخ وطن عزیز ما و مردم شریف و اعضای ح.د.خ.ا. کارکرد های دلیرانه شان را قابل تحسین میداند و فراموش ناشدنی است.

بدین مناسبت از جانب خود و فامیلم پیام تسلیت ام را خدمت فامیل محترم شان هر یک زرغونه جان (ناهید)، عبدالله جان و کنیشکا جان و تمام اعضای سرسپرده، اصالتمند و وفادار ح.د.خ.ا. به عرض رسانیده و خود را درین اندوه شریک میدانم برای مرحومه از خداوند منان جنت فردوس را آرزو دارم روحش شاد باد و یادش گرامی و به بازماندگان شان خداوند لایزال صبر جمیل اعطاء فرماید. با عرض حرمت.

زمان الدین (آریانی)،

شهر ماسکو- روسیه فدراتیف

 

وداع

چه درد و داغ و دریغ است چیره بر دلها

غــــــــم وداع گرامی ترین مــــــــادر ها

ابر مبارز پر شور و خادم میهــــــــــــــن

زعیم نهضت زن دکتوریس اناهیتـــــــــا

طلایه دار تـــــــــــرقی و پیشوای بزرگ

رفیع و قافله سالار و ناجی دانـــــــــــــــا

به قلب موج حوادث چو نا خدای نجـــات

فروغ مشعله اش رهنمای ساحـــــــــل ها

هدی و هــــــــــادی رهرفتگان راه دراز

به سوی نهضت دیروز و جنبش فـــــردا

اگرچه رفت ولی راه و رســـم او باقیست

اصول روشن او رهگشای منزلهـــــــــــا

غروب تن به نفس نفی زندگــــانی نیست

عروج معرفتش ماندگار بر دلهــــــــــــــا

فروغ زنده دلان نور جـــــــاودانی هست

که خــاک هم نتوان خیره گــــوهر یکتــا

مرو که جای تو خالیست مهربان مـــــادر

که در زمانه تو یی بی بدیل و بی همتـــا

چو آفتاب برفتی زچشم فرزنــــــــــــدان

مرا یتیم فگندی به گوشه تنهـــــــــــــــــا

درود باد به روح روان راتبـــــــــــــــزاد

که زنده یاد بود تا کرانه دنیـــــــــــــــــــا

عبدالوکیل کوچی

 

در رثای دوکتور اناهیتا راتبزاد اسطوره و نماد بزرگ 

ایساده گی و فداکاری  و مبارز زن قهرمان راه آرمانهای

بزرگ زنان و مردان رنجدیده کشور.

 

اسطورهء مقاومت

 

عمری تپید و لحظهء راحت ندید و رفت

بر دوش دل قساوت غربت کشید و رفت

توفان خشم فاجعه ها را مهار کرد

یک شاخه گل ز باغ طراوت نچید و رفت

قامت فراخت جنگ سیاهی و دیو شب

بر کف چراغ، پردهء ظلمت درید و رفت

راه نجات مام وطن جان بکف نهاد

زهر عذاب جام حریفان چشید و رفت

بر زرق و برق زندگی هرگز نبست دل

از دام عیش و عشرت دنیا رهید و رفت

تا اوج قله های زمان بال و پر گشود

روح جوان به پیکر فردا دمید و رفت

پیغام صبح ورد زبان داشت ای دریغ

چون آفتابی دیدهء مردم رمید و رفت

تا آخرین نفس به رهء آرزو نشست

دردا به رخ زخاک نقابی کشید و رفت.

 

هالند- سپتمبر ۲۰۱۴

نورالدین همسنگر

 

 

 

با درد و رنج، غم و الم فراوان خبر در گذشت دکتورس اناهیتا راتبزاد  مبارز نستوه  راه آزادی و دموکراسی، ترقی و رفاه، عدالت خواهی و حقوق زن را شنیدیم که برای جنبش چپ، مترقی و دموکراتیک کشور ضایعه ایست جبران نا پذیر.

رهبری حزب ملی ترقی وطن  بنمایندګی از تمام اعضای  خویش  خود را درین غم شریک دانسته  به اعضای فامیل، دوستان و همراهان مرحومه  مراتب تسلیت صمیمانه خود را عرض مینماید  و برای شان صبر جمیل آ رزو مینماید.

روان  مرحومه شاد باد و خاطراتش جاویدان

عبدالحی مالک

 

 

موالانا کبیر (فرخاری)

 ونکوور کانادا

مرثیه 

دکتور آناهیتا (راتب زاد)

 

ای مـــــــادر گرامی و افرشته ی زمـــــــان            ماه شب سیاه فلک تاز در جهــــــــــــــان

خورشید را به پنجه ی فــــــکرت اشاره گر            اندیشه ات چراغ ره نسل نوجـــــــــــوان

چون صخره در قلمرو پیــــــــــــکار با ستم            چون گرد نامدار کمانکش در امتحــــــان

من کاسه ی سراب تــــــــــهی دیده ام ز آب            جاییکه نیست خاطره ات چشمه ی روان

در قــــــــــــــــــامت بـلند تـو آیات سروری             طوبی اسیر پنجه ی یک سایه ی چمــان

قندیل کهکشانی این خــــــــــانه ی دورنگ             دادی توان به رفتن یک پیر ناتــــــــــوان

در گرمی تموز ستم رنــــــــــــــــج می برم             دارم زچتر سایه ی لطف تو سایه بــــان

بردی به فرق دشمن دون همچو شرزه شیر            شمشیر آبـــــــــــــــــدار و فـنون دلاوران 

فکرت جوان چو شید کند روشنا شــــــبــــم             خورشید را یزک بود آیین ترجمـــــــــان

ما نقطه های دایره ی خــــــــــــــط محوری            گیری مقام، مرکز دایره ی مهــــــــــــان

از رفتنت به جای شراب افگنم به جــــــــام            زهریکه لاعلاج بود درد استخــــــــــوان

آه و فغان و ناله ی ما سرکشد زچـــــــــرخ             سوز درون سینه ی ما را کند عـیــــــان

جاهت بروی دیده ی ما جاویـــــــــــدانه باد             در میهن گرامی ما، مام مهـــــــــــــربان

شالوده ریخت پــــــایه ی یکسازمان به زن            گردد رها زچنـــــــــگ ستمکیش دودمان 

زن بار زندگیست که هـــــــــرگز نمی شود            پرواز مرغ زندگی بربام آسمـــــــــــــــان

     (فرخــــــــاری) با درود کـند گلفشان رهش     

با نقد چون بهشت رود طـــــــرف لا مکان

 

 

گل رحمن «بهروز»

 

با تأسف و اندوه فراوان اطلاع حاصل نمودم بانوی از تبار آزادی خواهان، تبارنیکان، تبار فرهیختگان، تبار انسانیت و شرافت، اناهیتا راتبزاد دنیای ناچیز و فناشدنی را پدرود گفت، جامه سفید را برسم خدا حافظی بر تن کرد. به باور من حقیر، اناهیتا راتب زاد یک انسان مبارز در رده جمیله الجزایر، ایندیرا گاندی و دهها زن مبارز و ترقیخواه دیگر قرار داشت. اناهیتا راتب زاد زنی بود با یک عمر پیکار در برابر نا برابر، شؤنیزم، تضاد طبقاتی، رشوه ستانی، بی هویتی و بی عدالتی. بزرگترین زحمات و مشقت ها را  در این راه متقبل گردید و  تا آخرین رمق حیات به مبارزه عدالتخواهی خویش ادامه داد. روحش شاد و یادش گرامی باد!

گل رحمن "بهروز"

 

 

 

 

مقالات



 

 

ا