پنجشنبه، ۷ مارچ ۲۰۱۳

۸ مارچ خجسته باد!


ظاهر دقیق

 

ما در آستانه تجلیل از ۸ مارچ، روز بین المللی زنان قرار داریم و این یک بهانه ای خوب است که از موجودیت زنان بمثابه ای نیم پیکر نفوس جهان سر صحبت را باز نموده، از حقوق و نقش زنان در عرصه های مختلف زندگی تمجید نماییم.

در عصر کشاورزی، درست در زمان پیدایش اسپار (یوغ) بود که مرد ها قدرت را از دست زنها تصاحب شدند، چونکه مردها از نگاه فزیکی قادر به حمل اسپار بودند. ازین به بعد رول زنها تضعیف گردید و درین عصر است که زن ستیزی آغاز میگردد. اما زنها در مقابل این نابرابریها، و حق تلفیها آرام ننشسته و به مبارزات برحق شان ادامه دادند. در عمل، بشریت نیز به این نتیجه رسیده اند که بدون اعاده ای تساوی حقوق زنها با مردها، ادامه ای حیات بشریت غیر ممکن است. زن یعنی مادر، خواهر، همسر، عمه، خاله، همکار دفتر، معلمه، استاد، رئیس، وزیر، با استعداد ترین موجود خداوندی، عزیز ترین، غمخوار ترین و با حوصله ترین موجودات اند که ما حضور ایشانرا از خانه شروع تا اجتماع میبینیم و بطور جدی احساس مینمائیم. اگر زنان نمیبودند، ادامه نسل بشریت قطع میگردید و انسان وجود نمیداشت. روز ۸ مارچ در اثر مبارزات پیگیر زنان و نهادهای حقوق بشر در دفاع از حقوق زنان بوجود آمده است و سازمان ملل متحد در سال ۱۹۷۷ این روز را به عنوان "روز حقوق زنان و صلح بین المللی" برسمیت میشناسد.

با وجود این تلاشها و مبارزات، هنوز بسیار بعید است که حقوق زنان با مردان مساوی باشد. زیرا زنها درتمام عرصه ها چه اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، خانوادگی و دیگر عرصه ها زیر استثمار و نابرابری های شدید قرار دارند. اگر به حقوق زنها در پیشرفته ترین کشورها نظری انداخته شود، باز هم ملاحظه میگردد که آنها به انواع دیگر نابرابری ها مانند دستمزدهای کمتر در عرصه های اقتصادی، زراعتی، حتی مورد تجاوز های جنسی روبرو اند.

در افغانستان، زن ستیزان با سوء استفاده از دین مقدس اسلام، به نقض و پایمال کردن حقوق زنان مانند کتک زدنها، تیزاب پاشیدن ها، بینی بریدنها، تجاوز های جنسی و نگهداشتن زنان در کنجهای خانه و انواع دیگر جنایات میپردازند. دو دهه است که حکومت های "مجاهدین"، "طالبان" عملآ بخاطر سرکوبی زنان مبادرت می ورزند. زشت ترین اعمال بربریت مانند سنگسارها و تیر بارانیها را در رابطه با زنان انجام داده اند.

به هر صورت، جای بسا افتخار است که سازمانهای اجتماعی زنان، نهادهای حقوق بشر و زنان، روشنفکران، قلم بدستان و نیروهای مترقی افغانستان در دفاع از حقوق زنان قرار دارند و با وجود مشکلات امنیتی و موجودیت فزیکی "طالبان" و "مجاهدین" و امکانات محدود اجتماعی به مبارزات شان بخاطر اعاده ای حقوق مادران و خواهران مان ادامه میدهند.

اینجانب بنوبه ای خویش منحیث یک انسان و فرد درین مبارزات شان موفقیتها و دست آوردهای مزید آرزو مینمایم و روز بین المللی زن را که روز تساوی حقوق و صلح است، برای تک تک زنان افغانستان و جهان تبریک و تهنیت گفته، برای شان صحت، عافیت، خوشیهای فراوان و فضای صلح و صفا آرزو مینمایم .

ظاهر دقیق از هالند.

 

   

 

توجه!

کاپی و نقل مطالب از «اصالت» صرف با ذکر منبع و نام «اصالت» مجاز است

کلیه ی حقوق بر اساس قوانین کپی رایت محفوظ و متعلق به «اصالت» می باشد

Copyright©2006Esalat

 

www.esalat.org