صدها جاپانی روز یکشنبه در اطراف «پارک یادمان صلح» شهر هیروشیما تظاهرات کردند و علیه شینزو آبه نخست وزیر این کشور شعار دادند. معترضان با در دست داشتن بنر و پلاکارد و سردادن شعارهای ضد جنگ و ضد آبه نخست وزیر جاپان خواستار استعفای وی شدند.

شهر هیروشیما که قربانی بمباران اتمی آمریکا در جنگ جهانی دوم بود روز یکشنبه هفتاد و دومین سالگرد این فاجعه را گرامی داشت.

نیروهای آمریکایی برای وادار کردن جاپان به تسلیم شدن در جنگ جهانی دوم شهرهای هیروشیما و ناکازاکی را به ترتیب در روزهای ششم و نهم اگست سال ۱۹۴۵ بمباران اتمی کردند. جاپان پس از این بمباران ها در روز ۱۵ ماه اگست ۱۹۴۵ تسلیم نیروهای متفقین شد و به جنگ جهانی پایان داد

در مراسم گرامیداشت قربانیان این بمباران، روز یکشنبه بیش از پنجاه هزار نفر در محل پارک یادمان صلح در مرکز هیروشیما گرد هم آمدند

شینزو آبه در طول این مراسم به ایراد سخنرانی پرداخت و تظاهر کنندگان علیه وی که به هیروشیما سفر کرده بود شعار دادند.

یکی از معترضان گفت: «مادر من یکی از قربانیان انفجار اتمی بود و من از نسل دوم قربانیان هستم. آبه نباید پا داخل پارک یادمان صلح می گذاشت. در این پارک قربانیان آن انفجار هسته ای خاک شده اند. آبه به اینجا آمد و حرف های مانند «روحشان شاد» بیان کرد. این حرف ها دروغ است و من نمی خواهم به حرفهایش گوش کنم.»

معترض دیگری گفت نیت واقعی رژیم آبه این است که جنگ راه بیندازد و معترضان از دست آبه عصبانی هستند. یکی دیگر از معترضان گفت آبه هیچ اشاره ای به پیشینه تاریخی بمباران اتمی یا جنگ جاپان علیه همسایگانش نکرد و در نتیجه وی به عنوان نخست وزیر چاپان می بایست مسئولیت این حادثه را قبول می کرد.

پارک یادمان صلح - که در مرکز شهر هیروشیما قرار دارد - محل برگزاری مراسم یادبود قربانیان بمباران اتمی آمریکاست. هیروشیما نخستین شهر دنیاست که مورد حمله اتمی قرار گرفت

یکی از معترضان گفت: «هیروشیما به مکانی برای یادآوری صلح تبدیل شده است. طی جنگ جهانی دوم، هیروشیما «پایتخت جنگی» جاپان بود. هیروشیما به پایگاهی برای حمله به چین و شبه جزیره کوریا تبدیل شده بود. ما نمی توانیم تاریخچه غم انگیز هیروشیما در طول جنگ را تکرار کنیم.»

 

۷ اگست ۲۰۱۷

 

 

توجه:

کاپی و نقل مطالب از «اصالت» صرف با ذکر منبع و نام «اصالت» مجاز است

کلیه ی حقوق بر اساس قوانین کپی رایت محفوظ و متعلق به «اصالت» می باشد

Copyright©2006Esalat

 

 

www.esalat.org