محــمـد ولــــــی

 

چهل روز پوره شد :

وقتی مادری نوزاد به دنیا می آورد پس از چهل روز از بستر زچگی بر می خیزد و به کار آغاز میکند، چهل روز از فوت متوفی که گذشت خانواده متوفی گلیم غم را جمع کرده به زندگی عادی می پردازد. چهل روز از امضای موافقتنامه آغایون عبدالله و غنی پوره شده ولی طرفین متقاعدین سر از بستر نقاهت بر نمیدارند و به کار آغاز نمی کنند.

کابینه سنگک شده است، اعضای شورای عالی مصالحه معلوم نیست، شورای عالی دولت تشکیل نشده است.

آغای دکتور عبدالله چه میکند؟

حاصل غریدن های تحلیف ریاست جمهوری که می گفت من رئیس جمهور منتخب مردم و در خدمت همه شما هستم همین است که چند وزیر و معین نمی یابد تا معرفی کند. همه شمول نه که نیمه شمول هم ندارد؟

غوغای ابتکار شورای عالی دولت به کجا رسیده و ترکیب انفرادی اعضای شورای مصالحه ملی با پنج معاون چه وقت تکمیل و ارائه می شود؟

آغای دکتور عبدالله در این رژیم در موقف مرحوم مارشال شاه ولیخان غازی در رژیم شاهی قرار گرفته است که از طرف خاندان شاهی توظیف در شرکت مراسم فاتحه خوانی بود، حالا آغای عبدالله هم کار اساسی اش را با بودجه کلان غیر قابل بررسی در نوشتن تسلیت نامه ها در صفحه مجازی اش خلاصه کرده است و خود را بنده بیدخل معرفی میدارد.

آغای غنی رهبر تیم دولت ساز چه مصروفیت دارد؟

مضحک ترین دور دولت داری در همین دور ریاست جمهوری دیده میشود، یک روز یک فرمان بده و روز دیگر آنرا لغو کن، شب یک چیز بگو و روز از آن منکر شو.

وزارت مالیه را طی فرمانی به واحدهای جداگانه تقسیم کرد اما عملی ناشده فرمان ضد فرمان را صادر کرد.

در فرمان تقرری رئیس مواد نفتی که در صفحات مجازی به نمایش گذاشته شد نوشته شده بود که ۳۵ سال عمر دارد و ۲۵ سال سابقه کاری گویا شخص مذکور در سن ده سالگی با تکمیل دوره های تحصیلی ابتدائیه و ثانوی و عالی به کار آغاز کرده بود و حالا پس از ۲۵ سال دوره کاری به سن ۳۵ سالگی عز تقرر حاصل کرده است.

تقرری وزرای سر پرست معارف و شهر سازی که یکی سواد فارسی و پشتو ندارد و دیگری در فساد مشهور جهان است شمه ای از دولت سازی گفته میشود.

وضعیت بانک مرکزی و کودتای تشکیلاتی با بی ابی دم دروازه بانک چه حکمت در امر دولت سازی میتواند داشته باشد؟

افتضاح گمرکات که زورمندان مسلح جهادی محلی عواید آنهارا میدزدند و بزور میگیرند داغ در پیشانی حکومت داری دولت سازان نیست؟

سرحد میلیونها دالر کمک شده برای مبارزه با کرونا به کجا رسیده است؟ مریضان از اثر نبود اکسیجن جان میدهند و ماشینهای تنفس مصنوعی دزدیده میشود این چه نوع مسئولیت پذیری در برابر مردم است به خدا که عاطفه، ترحم و نوع دوستی از این حکومت و مسئولین آن رخت بر بسته و انسانیت از حیوانیت فروتر رفته است حکومت جهادیها و برگشتگان غربی دموکرات وطن را تباه کرده اید و انسان این وطن را پامال زر و زور و سلاح و دالر کرده اید. شرم آور نیست که مریض داران برای بدست آوردن یک بالون اکسیجن در دروازه شفاخانه باهم مشت و گریبان میشوند یکبار به تصاویر منتشره در تلویزیونها نگاه کنید آنگاه سرهای تان را به گریبان فرو کنید با وجدان تان محاسبه کنید که دولت داری همین است و در خدمت مردم بودن همین گونه است؟

چرا معاش دکتوران معالج کرونا که شب و روز در خدمت مریضان هستند اجرا نمیشود آیا معاشات دالری کارمندان ریاست جمهوری و لشکر مشاورین و سپاه دستیاران و سخنگویان و معاون سخنگویان آن یک روز هم پس و پیش میشود؟ چرا وجدانها بیدار نمیشود؟ چرا معاون سخنگوی وزارت صحت عامه به دفاع از عدم پرداخت معاشات جویده جویده و بدون منطق دفاع میکند؟ چرا بازخواست و پرسان در این رژیم دموکراسی امریکایی رخت بربسته است؟ مردم به کی و کجا مراجعه کند آیا مانند دوره سلطه انگلیسها در قرن نزده که بخاطر عدم پرداخت معاشات سفارت انگلیس را آتش زدند سفارت امریکا را به آتش بکشند این توان در مردم نمانده است و از فاصله های دور سفارت امریکا با دیوار های سمنتی قلعه بندی شده است آخر شما دو تابعیتی ها که از پدر و مادر افغان هستید کم از کم ترحم به حال این ملت مبذول دارید خدا از شما حق این ملت را بستاند زور مردم نه به شما و نه به حاکم اصلی تان (امریکا) نمیرسد.

وضعیت جنگی در اوج شدت قرار گرفته است در شهرها و قریه ها خون کشته شده گان طرفین جنگ جاده ها و پلوان ها را رنگین کرده است، اجساد کشته شده گان را مردم عقب دروازه های والی ها می آورند و عدالت می خواهند چه شد عدالت عمری؟

فرزند وکیل پارلمان امنیت جسمی و روانی شهریان کابل را که هر لحظه جان شان در خطر است با حرکات لچکانه و فیرها در روی جاده برهم میزند چرا پلیس آنرا به پنجه قانون نمی سپارد؟ به خاطری که وزیر داخله سرپرست است و بالاخره به پارلمان جهت اخذ رای اعتماد رفتنی است نمی خواهد خاطر وکیل پارلمان را بخاطر بی بند و باری فرزندش بیازارد اینکه به مردم هرچه گذشت بگذرد. این است دولت سازی و این است یکی از مهره های اساسی دولت ساز.

از پنج سال گذشته ریاست جمهوری صرفنظر ولی در همین دور ریاست جمهوری چه تعداد حوادث به کمیسیونها سپرده شده است؟ باری از نتیجه کار کمیسیونها پرسیده اید یا به مردم گفته اید؟

کمیسیونهای بررسی حوادث تروریستی، کمیسیونهای بررسی مسائل فساد مالی، کمیسیونهای بررسی امور جنایی، حد اقل نتیجه ارزیابی یکی از آنها را به خاطر رعایت آبروی خود تان به مردم بگویید.

اگر دولت سازی را به همین سان پیش ببرید نزد جهان به افتضاح بی سابقه تر از دور اول ریاست جمهوری مواجه می شوید. متوجه هستید که هیچ کشوری در جهان به شما اعتماد ندارد تعفن فساد مالی، بی کفایتی در دولت داری، ناتوانی در مدیریت جنگ، بی تدبیری در اداره و بی اتفاقی در پیشبرد امور شما را سخت بدنام کرده است. با این حالت حامی تان نیروی سوم را در اختیار دارد و سخت فعال است تا قناعت همسایگان و جهانیان را برای به قدرت آوردن آن حاصل کند. نشود که از اثر بی کفایتی، دروغ و عوامفریبی، فساد و چپاول پولها و غیره زمان شما نزد آن سپری شده باشد و نیروی سوم دست داشته را جاگزین شما کند. آنگاه در کنار صدها بد نامی تاریخی مسئولیت برگشت افغانستان به عقب را هم تاریخ بنام شما ثبت کند.

 

۳۰ جون ۲۰۲۰

 

 

محمد ولی:

 

 مفاهیم و اصطلاحات علمی قبول شده را نباید طبق میل خود و حزب مربوطه تعبیر کرد!

 

 

 

 

 

 

 

 

توجه!

کاپی و نقل مطالب از «اصالت» صرف با ذکر منبع و نام «اصالت» مجاز است

کلیه ی حقوق بر اساس قوانین کپی رایت محفوظ و متعلق به «اصالت» می باشد.

Copyright©2006Esalat

 

 

 

www.esalat.org