یکشنبه، ۱۸ مارچ ۲۰۱۸     

 

 

ولادیمیر پوتین، همان طوری که قبلاً گزارش شده بود، در نتیجه عوامل داخلی، و بین المللی در انتخابات امروز ۱۸ مارچ برنده شده، و برای دور چهارم، ۶ سال دیگر به حیث رییس جمهور آنکشور ایفای وظیفه خواهد کرد.

بر مبنای گزارشات اولی، بعد از بسته شدن آخرین حوزه انتخاباتی، ولادیمیر پوتین توانست به سهولت در نتیجه انتخابات برنده شده، و با بدست آوردن بیش از %۷۳،۹ فیصد آرا کاندید برنده ی انتخابات ریاست جمهوری از طرف کمیسیون انتخابات اعلام شد.

حوزه های انتخاباتی در حاشیه شرق روسیه به ساعت ۸:۰۰ صبح روز یکشنبه آغاز و به ساعت ۹ شام به وقت مسکو خاتمه یافت.

گفته میشود که در روسیه ۱۱۰ میلیون اتباع واجد شرایط رای دهی، در ۱۱ منطقه با تفاوت زمانی در سراسر آنکشور می باشد.

بر مبنای گزارش الجزیره، رای دهنده گان در ۱۰۰۰۰۰ حوزه های انتخاباتی، در ۸۵ منطقه سراسر روسیه، و اتباع روسی از ۱۴۵ کشور خارجی در این انتخابات شرکت کردند.

همان طوری که تذکر رفت، در اولین فرصت بسته شدن، آخرین حوزه انتخاباتی، بر مبنای اعلامیه کمیسیون مرکزی انتخابات، ولادیمیر پوتین %۷۳،۹ آرا، و در جایگاه دوم کاندید حزب کمونیست روسیه (پاویل گرودینین) قریب به شانزده در صد، % ۱۵،۹ رای بدست آورد.

ولادیمیر ژیرینوفسکی رییس حزب لیبرال دموکرات ناسیونالیست، ۶،۷ در صد، (کسینا سوب چک)، چهره تلویزیونی، ۲،۵ در صد رای کسب کردند.

ناظران انتخابات، و مخالفین از تخلف در انتخابات شکایت کرده، و بیش از ۲۰۰۰ مورد تخلف را ثبت کردند.

گفته میشود که طرفداران پوتین، از موقف و صلاحیت دولتی، و پول های هنگفت، که از الیگارشهای روسی را در اختیار داشتند، برای تاثیر گذاری بر نتایج انتخابات، استفاده کرده اند.

بر مبنای گزارشات، از بر داشتن پرچم سرخ حزب کمونیست روسیه توسط طرفداران آن، ممانعت بعمل آمده است.

کمیسیون مرکزی انتخابات گزارش داده است که از جمله ی ۱۱۰ میلیون واجد شرایط رای دهی، % ۵۱،۹ به تناسب انتخابات قبلی که در آن ۴۷،۶ در صد سهم گرفتند، در انتخابات امسال شرکت کردند.

همان طوری که اشاره کردم، حزب کمونیست روسیه با کسب ۱۶ در صد رای، در جایگاه دوم در انتخابات قرار داشت، سهم فعال و برجسته را ایفا کرده، و این میتواند نقش خوب را در آینده سیاسی آنکشور ایفا کند.

علیرغم محبوبیت حزب کمونیست، عوامل مختلف ملی و بین المللی در موفقیت انتخاباتی ولادیمیر پوتین نقش داشت: در سه دوره حاکمیت او اقتصاد روسیه را از غارت غرب نجات داده و تغییرات مثبت را در زنده گی مردم بوجود آورد، و توانست در دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی روسیه نقش اساسی را بازی کند.

فکتور های خارجی نیز در موفقیت پوتین نقش داشت. علیرغم محبوبیت احزاب چپ، و به خصوص حزب کمونیست، مردم روسیه که بصورت عنعنوی و تاریخی، در شرایط دشوار تاریخی، از مادر وطن شان دفاع کرده، و با تجربه فروپاشی شوروی بر خلاف خواست شان، دوران یلتسین، و غارت دارایی های مادی و معنوی آنکشور توسط الیگارشهای وابسته روسی، و غربی و دولتهای شان، ترجیح دادند تا حکومت پوتین و شخص او را که دیگر مقاومت خویش را طی این سالهای دشوار تاریخی بعد از فروپاشی شوروی بگونه ثابت ساخت، برای ایشان رای داده، و حکو مت او را برای ۶ سال دیگر تمدید کردند.

از نظر تحلیلگران انتخاب ولادیمیر پوتین ۶۵ ساله، برای انتخاب او طی یک دوره دیگر ۶ ساله، تاثیرات عمده مثبت برای روسیه، و توازن قوای سیاسی و دفاعی برای استقرار صلح جهانی، در عرصه بین المللی خواهند داشت

و این ضرورت تاریخی را احتمالاً چپ روسیه، و به خصوص احزاب چپ بین المللی که جهان را از دریچه استراتیژی، تضاد کنونی بشریت در برابر امپر یالیسم جهانی می بینند، انتخاب او را فرصت برای طبقه کارگر و زحمتکشان، و آرایش نیروهای شان میدانند.

من شخصاً با اینکه باور دارم که نظام سیاسی در روسیه سرمایه داری، و پوتین بخشی از الیگارش روسیه می باشد، انتخاب او را برای ۶ سال دیگر در پُست ریاست جمهوری، برای حفظ توازن قوا، و زدودن کامل شرایط تک قطبی که امریکا ادعای سروری جهان را دارد، در جبهه مشرک با جمهوری خلق چین که دیگر عملا وجود ندارد، مگر ایالات متحده امریکا و متحدین آن، لجوجانه تقلا می کنند، ضروری، و حیاتی میدانم، و نظریات احزاب کمونیست، سوسیالیست، و چپ آگاه را در مورد انتخاب او تایید می کنم.

رحمت ایماق

منبع رسانه های جهانی و اقتباس از آن.

 

 

 

 

   

 

توجه!

کاپی و نقل مطالب از «اصالت» صرف با ذکر منبع و نام «اصالت» مجاز است

کلیه ی حقوق بر اساس قوانین کپی رایت محفوظ و متعلق به «اصالت» می باشد

Copyright©2006Esalat

 

www.esalat.org