شنبه، ۲۲ دیسمبر ۲۰۱۷     

 

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در یک جلسه ویژه اضطراری خاص

 برای لغو اعلامیه اخیر دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا دایر می گردد.

قرار است به روز پنجشنبه مورخ ۲۱ سیپتمبر ۲۰۱۷، اعضای مجمع عمومی سازمان ملل متحد در یک نشست اضطراری که ندرتاً برگزار میگردد، در مورد رد و یا "ویتو" قطعه نامه اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره برسمیت شناختن بیت المقدس بمثابه پایتخت اسرائیل، دایر گردد.

پیشبینی میگردد که پیش نویس قطعنامه قریب به اتفاق آرا به تصویب برسد، و امریکا، اسرائیل و چند کشور اقیانوس آرام تحت سیطره ایالات متحده امریکا در برابر آن ایستاده رای نخواهند داد.

قطعه نامه های شورای امنیت (۱۵ عضو، ۵ عضو دایمی، و ۱۰ عضو موقت) اجباری هستند، نه از مجمع عمومی که شامل همه کشورهای عضو سازمان ملل متحد را تشکیل میدهند، بنا بر این قطعه نامه تصویب شده از طرف مجمع عمومی نماینده گان اکثریت تمام ملیت ها در سازمان ملل متحد بوده، و فیصله ایشان از وزنه سیاسی قابل توجه برخوردار می باشد.

فیصله نامه (۳۷۷) اسامبله عمومی ملل متحد منعقده ۱۹۵۰، در مورد آن است، در صورتی که اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد به دلیل وتو یکی از اعضای خویش، تهدید علیه صلح، نقص صلح، و یا عمل تجاوز عمل مناسب انجام دهد ،مجمع عمومی سازمان ملل متحد موضوع مورد نیاز مبرم را برای تامین صلح و ثبات بلافاصله مورد توجه خویش قرار داده، و در مورد در مجمع عمومی اضطراری تصمیم اتخاذ می نماید.

بنا بر همین دلیل جلسه اضطراری مجمع عمومی ملل، با وجود که موعد آن نیست، بر حسب اضطرار برگزار میگردد. و شورای امنیت قدرت مسدود نمودن نشست مذکور را ندارد.

 

بر مبنای قطعنامه (۳۷۷) منعقده ۱۹۵۰، در همچو یک شرایط فیصله نامه مجمع عمومی سازمان ملل بدون رضایت پنج عضو دایمی شورای امنیت میتواند اعمال شود.

این نوع جلسات خاص اضطراری سازمان ملل متحد تا اکنون ده بار دایر گریده، و برای آخرین بار در سال ۱۹۹۷ برگزار گردید.

دولت ایالات متحده امریکا در اکتوبر ۱۹۵۰، قطعه نامه (اتحاد برای صلح) را به هدف جلو گیری از قدرت "ویتوی" شوروی سابق در زمان تجاوز امریکا بر کوریای شمالی که از ماه جولای همان سال، ایامی که اتحاد شوروی جلسات شورای امنیت را تحریم نمود، استفاده نموده، و شوروی قادر نبود از ماه جنووری تا آگست همان سال از قدرت ویتوی خویش بر علیه تجاوز امریکا بر کوریای شمالی استفاده نماید.

در نتیجه قطعنامه ۳۷۷ مجمع عمومی سازمان ملل متحد که معروف به (قطعه نامه اتحاد برای صلح) است، با ۵۲ رای موافق و ۵ رای مخالف از جانب شوروی و چهار کشور بلوک اروپای شرقی به تصویب رسد.

بتاریخ ۱۹ دیسیمبر نیکی هیلی، نیوکان شرارت پیشه نماینده ایالات متحده امریکا در سازمان ملل متحد به شدت به اعضای آن سازمان هشدار داده گفت: "ترامپ این رای گیری را جدی مراقبت مینماید، و از من خواست تا آن کشور های که بر علیه ما رای میدهند گزارش نمایم."

"ما هر رای را در مورد یادداشت می نماییم."

نیکی هیلی نماینده امریکا به صورت جداگانه، و اخص تکرار نمود که به روز پنجشنبه اسم های کشور ها را خواهیم گرفت.

پیشنویس قطعه نامه مجمع عمومی اضطراری منعکس دهنده فیصله شورای امنیت سازمان ملل متحد در تایید غیر قانونی بودن اعلامیه ترامپ برای به رسمیت شناختن بیت المقدس بحیث پایتخت اسرائیل که مغایر منشور سازمان ملل، و نقض ترکیب جمعیت منطقه است، می باشد.

به دنبال قطعه نامه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای رد اعلامیه ترامپ و ویتو آن از طرف امریکا، و وضع برآشفته در سرزمین اشغال شده فلسطین، مایک پنس معاون رییس جمهور امریکا که قرار بود بتاریخ ۱۹ دسامبر به اسرائیل مسافرت نماید، آنرا تا ماه جنوری سال آینده به تعویق انداخت.

مایک پنس شخص غیر قابل قبول (persona non grata) در مناطق اشغال شده فلسطین می باشد، زیرا امریکا دیگر از سوی رهبری فلسطین به مثابه میانجی صادق صلح برسمیت شناخته نمیشود.

ایالات متحده امریکا هیچگاه در رابطه به مسئله فلسطین صادق نبوده و نمیباشد، و همیشه به صورت یک جانبه از اسرائیل دفاع نموده، و در جنایت بر علیه خلق فلسطین با اسرائیل شریک بوده و می باشد.

منابع: رسانه های بین المللی بدیل.

ترجمه و اقتباس: رحمت ایماق

 

 

 

 

توجه!

کاپی و نقل مطالب از «اصالت» صرف با ذکر منبع و نام «اصالت» مجاز است

کلیه ی حقوق بر اساس قوانین کپی رایت محفوظ و متعلق به «اصالت» می باشد

Copyright©2006Esalat

 

www.esalat.org