ا . م . شیری
 

گذار از دلار

چرا شرکتهای روسی و چینی حاضرند در محاسبات از روبل و یو آن استفاده کنند؟

 

وزارت توسعه اقتصادی [روسیه] پیشبینی می‌ کند، که حجم مبادله کالا بین روسیه و چین در سال ۲٠١۸ به ١٠٠ میلیارد دلار بالغ شود. فعال ‌سازی روابط تجاری متقابل قادر است به رشد محاسبات با ارزهای ملی بیانجامد. شرکت‌ های روسی تا کنون ١۵ درصد از بهای واردات خود را با یوآن چین پرداخته‌ اند.

چرا تجارت در عبور از محاسبات سنتی با دلار آمریکا به تسویه حساب‌ ها مستقیماً با ارزهای ملی علاقه‌ مند است، مطالب «راشا تودی» (روسیه امروز) را مورد ملاحظه قرار دهید.

سال اول نیست که چین بزرگترین شریک تجاری روسیه است. سهم جمهوری خلق چین از کل تجارت بین ‌المللی روسیه در سال ۲٠١۷، ١۵ درصد بود، در ماه ژانویه سال ۲٠١۸، ١۷ و ۲ دهم درصد افزایش یافت. برای مقایسه، سهم ثابت آلمان، در جایگاه دوم، در حدود ۸ درصد است.

بنا به اطلاعاتی که وزارت توسعه اقتصادی در اختیار «راشا تودی» قرار داد، از سرگیری رشد تجاری بین روسیه و چین از سال ۲٠١۶ آغاز شد. بر اساس نتایج سال ۲٠١۶ گردش مالی بین طرفین با ٣١ و نیم درصد افزایش، به ۸۷ میلیارد دلار رسید.

سال ۲٠١۸ با تحرک قابل ملاحظه مبادلات بازرگانی و افزایش پویای آن شروع شد. وزارت توسعه اقتصادی پیش ‌بینی می‌ کند، که در صورت حفظ آهنگ رشد فعلی، امسال مبادله کالا بین دو طرف می‌ تواند از مرز ١٠٠ میلیارد دلار تجاوز کند.

تشدید تجارت متقابل به رشد محاسبات با ارزهای ملی منتهی می ‌شود. مثلاً، سال گذشته ۹ درصد پرداخت‌ها به ازای واردات چین از روسیه با روبل انجام گرفت. در همین حال، شرکتهای روسی ١۵ درصد از بهای واردات از چین را با یوآن پرداخت نمودند. در سال ۲٠١۵ نمودارها به ترتیب ۲ درصد و ۹ درصد را نشان می ‌دادند.

بانک مرکزی به «راشا تودی» توضیح داد، که چنین وضعیتی با آمادگی کمپانی‌ های روسی و چینی به استفاده از روبل و یوآن در محاسبات بستگی دارد. تنظیم‌ کننده بر این باور است، که این تجربه به سبب کاهش وابستگی محاسبات دو جانبه به تأثیر کشور ثالث، به نفع این کشورهاست.

افزون بر این، پرداخت مستقیم (روبل- یوآن) لزوم بانک‌ های آمریکایی، بریتانیایی یا کشورهای اتحادیه اروپا را را منتفی می ‌سازد. به سخن دیگر، این تصمیم مالی، نظارت کشورهای غربی بر معاملات را بطور چشم ‌گیری کاهش می‌ دهد و استقلال مبادله کالا بین روسیه و چین را تأمین می ‌کند.

در کل، بانک مرکزی تصریح می ‌کند، گزینش ارز برای محاسبات در قراردادها، فقط به فروشنده و خریدار مربوط است- پرداخت با پول ملی بدون واسطه- سریع انجام می ‌گیرد و ارزان تمام می‌ شود. بخصوص اینکه، طرفین را از تحمل هزینه تبدیل و معامله اضافی بی ‌نیاز می کند.

برای انجام محاسبات مستقیم با یوآن یا روبل به دریافت هیچ مجوزی نیاز نیست. امروزه بانک‌های تجاری دو کشور بطور مستقیم از حساب ‌های کارگزاری استفاده می‌ کنند. برخی از بانکهای روسیه در امور پرداختی از موازین نظام پرداخت‌ های بین‌ المللی چین (China International Payments System)- مشابه چینی «SWIFT»، که از آخر سال ۲٠١۵ فعال است، بهره می ‌برند.

رشد علاقمندی به زوج ارزی روبل- یوآن در بازار بورس مسکو نیز چشم ‌گیر است.

ایگور ماریچ (IGOR MARICH)، عضو هیئت مدیره و مدیر عامل بخش پولی و فوریتی بازار بورس مسکو در گفتگو با «راشا تودی» خاطرنشان ساخت: «ما روند رو به صعود تقاضا برای معاملات با یوآن و روبل را از سوی شرکت ‌کنندگان در فعالیتهای اقتصادی خارجی مشاهده می‌ کنیم، که این هم به رشد محاسبات بر اساس ارزهای ملی بین روسیه و چین تأثیر می ‌گذارد. از زمان شروع تجارت با زوج ارزی یوآن چین- روبل روسیه (یعنی از سال ۲٠١٠) حجم کل معاملات با یوآن از ۲ تریلیون و ۷٠٠ میلیارد روبل بالاتر رفت. شرکتها برای کاهش تبدیل یوآن به امکانات واقعی دست یافتند».

ماریچ اضافه کرد، که اکنون در بازار بورس مسکو بیش از ١۷٠ بانک روسی و شرکت‌ های کار گزاری از مناطق مختلف کشور به انجام معامله با یوآن مشغول هستند. غول‌ های مالی مانند بانک مرکزی، بانک صنعت و تجارت، بانک عمران و بانک کشاورزی چین از طرف چین در مناقصه های بازار بورس پایتخت شرکت میکنند.

ایگور ماریچ اضافه کرد: «نرخ برابری یوآن با روبل (زوج ارزی یوآن چین و روبل روسیه) بطور مستقیم (بدون مشارکت دلار آمریکا) بر مبنای تقاضا برای خرید و فروش یوآن در هم پیوندی با عرضه و تقاضا تعیین میشود. نرخ مبادله یوآن و روبل بطور روزانه تثبیت می شود».

کارشناسان بارها مورد تأکید قرار داده ‌اند، که گذار به محاسبات بین ‌المللی با یوآن برای چین به معنی راهبرد اقتصاد ملی محسوب می ‌شود. همان طور که پیشتر آلکسی ماسلوف (ALEXEY MASLOV) رئیس مدرسه عالی خاورشناسی وابسته به دانشگاه ملی تحقیقات روسیه در مصاحبه با «راشا تودی» تشریح کرد، دولت چین در جهت افزایش اهمیت ارز ملی خود تلاش می ‌کند. بویژه اینکه، در آخرین کنگره حزب کمونیست چین قراری مبنی بر بین ‌المللی کردن یوآن به تصویب رسیده است».

طرح «یک کمربند، یک جاده»، که هدف هم گرایی اقتصادی چین و کشورهای آوروآسیا را دنبال می‌ کند، یکی از گامها برای افزایش اهمیت پول ملی چین شمرده می ‌شود. نکته مهم آن عبارت است از آغاز معاملات آتی نفت با یوآن در بورس بین ‌المللی انرژی شانگهای در ۲۶ مارچ.

آکسانا درویانکو (OXANA DEREVYANKO)

برگردان: ا. م. شیری

دوم جوزا ١٣۹۷

 

 

 

 

  

توجه:

کاپی و نقل مطالب از «اصالت» صرف با ذکر منبع و نام «اصالت» مجاز است

کلیه ی حقوق بر اساس قوانین کپی رایت محفوظ و متعلق به «اصالت» می باشد

Copyright©2006Esalat

 

 

www.esalat.org