یکشنبه‏، ۹ جنوری ۲۰۱۶

 

 

«اتحادیه بریکس»

 رقیب ایالات متحده و اتحادیه اروپا

“اسپودنیک” روسیه

ترجمه و تدوین مسیح "نذیری"

 

گروه “بریکس” - Brazil, Russia, India, China and South Africa -، که اکنون با تاسیس یک بانک توسعه وارد عرصه اقتصاد جهانی شده، شامل کشور های برزیل روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی می باشد. بر اساس پیش بینی کارشناسان، این گروهبندی می تواند به دوران تک قطبی نظامی- سیاسی و اقتصادی جهان پسا اتحاد شوروی خاتمه ببخشد.

وظیفه اساسی کشورهای “بریکس” بوجود آوردن عدالت اجتماعی است که در سال های اخیر به شدت دچار نا بسامانی شده است.

یکی از علائم تاثیر گذاری این گروه جدید جهانی، تقسیم قدرت اقتصادی است که در ده سال گذشته، تولید نا خالص ملی این کشورها را به سه برابر افزایش داده است.

“ولادیسلاو گینکو” استاد آکادمی اقتصاد ملی و خدمات دولتی وابسته به ریاست جمهوری روسیه می گوید: “گروه بریکس راه جدیدی است که به ابتکار برخی از کشورهای بزرگ جهان بنیان گذاری شده است. این گروه جدید طی عمر کوتاه خود توانسته دست آوردهای مهمی برای کشورهای عضو داشته باشد. اگر دیگر کشورهای مهم جهان در سال های اخیر توانسته اند با “اقتصاد” پیشرفته و با تکیه بر وام های میلیاردی بانک های جهانی به ۶۰ درصد تولید ناخالص ملی خود دست یابند، گروه بریکس طی همین مدت بدون وابستگی مالی به بانک های جهانی تولید ناخالص ملی خود را به سه برابر افزایش داده است. به بیانی روشن تر، جمع تولیدات ناخالص ملی کشورهای بریکس از قدرت خرید نا خالص ملی هفت کشور صنعتی جهان بیشتر شده است. معنای سیاسی این موضوع تفاوت تولید نا خالص ملی است با بدهکاری این کشورها. نمونه آن ایالات متحده آمریکا است که همچنان در توهم رهبری اقتصادی و سیاسی جهان است، در حالی که این کشور در جایگاه بدهکار ترین دولت جهان قرار دارد. روی دیگر سکه، بحران های اقتصادی، پائین آمدن در آمد مردم و بیکاری است”.

اقتصاد در چهار چوب کشورهای بریکس تعامل در عرصه مالی است. تشکیل بانک جدید در دستور کار این گروه است که پشتوانه زیر ساخت ها و پروژه های عمومی را در بر می گیرد.

“الکساندر رازوایف” مدیر شرکت دپارتمان “آلپاری” در این زمینه می گوید: “نیمی از ساکنان جهان در کشورهای گروه بریکس زندگی می کنند. نیروی انسانی موتور محرکه تولید و سرمایه است، به همین سبب وزن جمعیتی در اقتصاد جهانی از اهمیت بزرگی بر خوردار است و در سیاست نقش اساسی خواهد داشت. خواه ناخواه گروه بریکس به ارز واحد خواهند رسید و رقیبی مهم برای دلار آمریکا. قدرت مالی ایالات متحده آمریکا یگانگی پولی در جهان را از دست خواهد داد و رو به ضعف خواهد گذاشت. با سر برآوردن ارز آسیائی کشورهای آسیائی (غیر از ژاپن) به آن خواهند پیوست. در عین حال ارز آسیائی آلترناتیوی خواهد شد برای روسیه، بلاروس و قزاقستان که نام ارو- آسیا زیبنده آن خواهد بود و بدین نام معرفی می شود”.

در این روزها روسیه در حال بررسی پایه گذاری مجمع پارلمانی کشورهای بریکس می باشد که وضعیت سیاسی جدیدی را به همراه خواهد داشت. اعضای گروه بریکس آمادگی خود را برای برگزاری جلسات منظم پارلمانی اعلام کرده اند. اولین همایش در ماه ژوئن سال جاری در مسکو تشکیل خواهد شد. به گفته مقام های روسیه حضور نمایندگان کشورهای بزرگ قاره های مختلف می تواند به صلح و ثبات جهانی کمک شایان توجهی نماید.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه چند روز پیش گفت که پیوستن اعضای جدید به گروه بریکس در دستور کار آن قرار است.

+++++++++++++++

مطالب مرتبط

   اتحادیه بریکس و مقابله با غارت کشورهای در حال توسعه

اسلام تایمز: بعلت سیاست ھای اشتباه آمریکا و اروپا ائتلاف ھای مانند سازمان ھمکاری شانگھای (SCO) و اتحادیه بریکس شامل کشورھای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی پا به عرصه وجود گذاشته اند که می توانند چالش بزرگ برای انحصار طلبی نھادھای خودخوانده جهانی اقتصادی مانند بانک جهانی و صندوق بین المللی پول بحساب آیند.

برزیل، روسیه، ھند و چین چهار کشور دنیا می باشند که قدرت ھای اقتصادی نو ظهور قرن بیست و یکم تلقی می شوند. این چهار کشور در سال ۲۰۰۹ م یک ائتلاف را بنا نھادند که بریک (BRIC) نام گرفت (یعنی برزیل، روسیه، ھند و چین). در دسامبر سال ۲۰۱۲ م وقتی آفریقای جنوبی ھم شامل این ائتلاف گردید، نام این اتحادیه به بریکس (BRICS) تغییر یافت.

این اتحادیه قبل از این سه کنفرانس در کشورھای روسیه، چین و برزیل برگزار نموده است و به تازگی کنفرانس چهارم در کشور ھند برگزار شد و سربراهان مملکت پنج کشور در آن شرکت نمودند. گفته می شود که بعد از سلطه کامل امپراطوری انگلیس در قرن نوزدھم میلادی و آمریکا در قرن بیستم میلادی این اولین بار است که یک اتحادیه چند کشور در حال توسعه جرات این را پیدا کرده که به آمریکا و متحدانش بگوید که نظام اقتصادی غرب دیگر به سمت زوال پیش می رود و اینکه دیگر آمریکا نمی تواند توسط نھادھایی ھمچون بانک جهانی و صندوق بین المللی پول کشورھای توسعه نیافته و در حال توسعه را غارت نماید.

جمعیت پنج کشور عضو بریکس حاوی حدود ۴۳ درصد جمعیت کل جهان می باشند که شامل اھالی چهار قاره آمریکای جنوبی، اروپا، آسیا و آفریقا ھستند. تصمیم اتحادیه بریکس در کنفرانس تازه خود در ھند مبنی بر تاسیس یک بانک جدید آمریکا و اروپا را متحیر ساخته است چون بعد از انقلاب صنعتی این اولین بار است که عده ای از کشورھای نیم کره جنوبی از آمریکا و اروپا تقاضای کمک نمی کنند و ادعا داردند که نھادھای بین المللی پولی مانند بانک جهانی باید آنھا را در قدرت اقتصادی شریک کنند.

در قطعنامه کنفرانس بریکس در دهلی نو آمده است:

“ما می خواھیم که در سطح بین المللی بر روی نھادھای مالی نظارتی وجود داشته باشد و کشورھای توسعه یافته ھنگام وضع سیاست ھای کلان اقتصادی رفتار مسئولانه را درپیش گیرند”.

کشورھای عضو بریکس ھمچنین سیاست ھای بانک جهانی و صندوق بین المللی پول را مورد انتقاد قرار دادند. ولی تصمیمی که غرب را بیشتر تکان داد این بود که بریکس می خواھد در سطح جهانی یک بانک توسعه تاسیس نماید. با این اقدام باجگیری بانک جهانی و صندوق بین المللی پول از کشورھای فقیر کاھش پیدا خواھد کرد. روسیه در سازمان تجارت جهانی ھم عضو می شود. آمریکا و غرب در سراسیمگی بریکس را مورد انتقاد قرار داده اند. گفته می شود که در این ائتلاف کشورھایی حضور دارند که قدر مشترک فرھنگی با ھم ندارند بالخصوص ھند از چین خائف است.

از طرف دیگر چین درک می کند که آمریکا با ایجاد نفوذ در ھند می خواھد حلقه را دور چین تنگ تر کند. روسیه تا کنون از نظر اقتصادی قدرتمند نشده است. ھمین اوضاع میان آفریقای جنوبی و برزیل ھم وجود دارد.

کارشناسان معتقد ھستند که این ادعاھای غرب کم و بیش دارای وزن ھستند ولی خود بحران آمریکا و اروپا باعث بوجود آمدن این ائتلاف شده است. بطور مثال بریکس با بهره برداری از سیاست اشتباه آمریکا و غرب در سطح بین المللی از سوریه و ایران اعلام حمایت نموده است.

از طرف دیگر بعد از پایان جنگ جهانی بالخصوص جنگ سرد، متحدین آمریکا و روسیه با وارد شدن در کشورھای اسلامی چنین نابودی و تباهی ایجاد نمودند که یک گاو نر وحشی نمی تواند در مغازه کریستل فروشی ھمچنین فاجعه ای را بوجود آورد.

اکنون آمریکا به بهانه توانایی ھای ھسته ای ایران و کره شمالی شروع به نصب سیستم دفاع موشکی خود (ABM) نموده است. قرار است موشک ھای این سیستم در لهستان، جمهوری چک، بلغارستان، رومانی و ترکیه استقرار یابند. آمریکا ھمزمان با ترساندن پادشاهان، شیوخ، خلفاء و دیکتاتورھای خلیج فارس از بهار عربی سعی دارد از آنھا اجازه نصب موشک ھای سیستم دفاع موشکی بگیرد.

بعضی از کارشناسان نظامی تا این حد معتقد ھستند که این موشک ھا از قبل مستقر شده اند. آمریکا به تازگی در این باره یک اجلاس برای ھمکاری استراتژیک با کشورھای عضو ھمکاری خلیج فارس در ریاض پایتخت عربستان سعودی برگزار نموده است. 

آمریکا علاوه بر این، در آسیای جنوبی در سرزمین افغانستان نیز می خواھد سیستم سپر موشکی نصب نماید و اگر این عملی شد فشار آن متوجه پاکستان خواھد شد. ولی به نظر می رسد که بعلت اقتصاد بحران زده آمریکا و متحمل شدن بدترین شکست تاریخی نظامی در افغانستان، این آرزوی آمریکا هر گز برآورده نخواھد شد.

کشورھای دنیا با توجه به رفتار گذشته آمریکا حاضر نیستند قبول کنند که دخالت ھای آمریکا در قاره آسیا و نصب سیستم سپر موشکی در کشورھای یوروآسیا فقط بخاطر مقابله با تھدیدات احتمالی از جانب ایران و کره شمالی باشد لذا روزنامه چینی “گلوبال تایم” در یادداشت شماره روز ۲۹ مارس خود می نویسد:

“نصب کردن موشک ھا از جانب آمریکا به بهانه ایران و کره شمالی در حقیقت برای ھدف قرار دادن چین و روسیه می باشد و چین باید بشدت با این طرح مخالفت نماید”.

بعلت سیاست ھای اشتباه آمریکا و اروپا ائتلاف ھایی مانند سازمان ھمکاری شانگھای (SCO) و اتحادیه بریکس شامل کشورھای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی پا به عرصه وجود گذاشته اند که می توانند چالش بزرگ برای انحصار طلبی نھادھای خودخوانده جهانی اقتصادی مانند بانک جهانی و صندوق بین المللی پول بحساب آیند.

نویسنده: ژنرال عبدالقیوم (نویسنده پاکستانی)

مترجم: سید ضیغم عباس ھمدانی

+++++++++++++++++++++++

توسعه اتحادیه بریکس، راهی برای مقابله با سیاستهای تحمیلی مؤسسات مالی غرب

دولت روسیه لایحه تأسیس بانک بریکس را به پارلمان این کشور ارایه نمود. این بانک که «بانک توسعه جدید» نامیده می شود با سرمایه اولیه ۱۰۰ میلیارد دلار تأسیس خواهد گردید و علاوه بر آن، کشورهای عضو سبد اعتباری معادل ۱۰۰ میلیارد دلار دیگر نیز در اختیار آن قرار خواهند داد.

دولت روسیه لایحه تأسیس بانک بریکس را به پارلمان این کشور ارایه نمود. این بانک که «بانک توسعه جدید» نامیده می شود با سرمایه اولیه ۱۰۰ میلیارد دلار تأسیس خواهد گردید و علاوه بر آن، کشورهای عضو سبد اعتباری معادل ۱۰۰ میلیارد دلار دیگر نیز در اختیار آن قرار خواهند داد.

نام اتحادیه بریکس، BRICS، متشکل از حروف اول نام پنج کشور بنیانگذار آن، شامل: برازیل روسیه، هند و چین می باشد که آفریقای جنوبی نیز در سال ۲۰۱۰ بدان ملحق گردید.

هدف از تشکیل این اتحادیه مالی و تأسیس بانک مشترک، مقابله با سیاستهای مؤسسات مالی غربی نظیر بانک جهانی و صندوق بینالمللی پول می باشد که در مقابل اعطای اعتبارات مالی، سیاستهای اقتصادی خود را نیز به کشورهای دریافت کننده تحمیل میکنند.

اعضای گروه بریکس همچنین در  صدد هستند تا نسبت به تأسیس مؤسسه رتبه بندی مالی مستقل نیز اقدام کنند. در یادداشتی که توسط دفتر اتحادیه منتشر گردیده «تأمین هزینه های پروژههای زیر بنایی» و «اجرای پروژه هایی در جهت توسعه پایدار در کشورهای عضو» از جمله اهداف اصلی اتحادیه برشمرده شدهاست .

مقر بانک جدید در شانگهای بوده و هند ریاست اولین دوره آن را به مدت ۵ سال بر عهده خواهد داشت. همچنین روسیه نیز به ریاست شورای نمایندگان بانک برگزیده شده است. تمامی کشورهای عضو از حق رای مساوری برخوردار هستند. بر اساس تصمیم اتحادیه هر کشور عضو سازمان ملل متحد می تواند به این اتحادیه ملحق شود.

این اتحادیه، در سال ۲۰۰۹ بین کشورهای روسیه، چین، هند و برزیل شکل گرفت و سپس در سال ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی نیز بدان ملحق گردید، اکنون شامل مجموعه کشورهایی با بیش از ۳ میلیارد جمعیت (معادل ۴۰ درصد کل جمعیت جهان) می باشد. تولید ناخالص ملی GDP پنج کشور عضو در سال ۲۰۱۴ به ۱۶٫۰۴ تریلیون دلار (۲۰ درصد از GDP جهانی) و حجم ذخایر ارزی آن نیز ۴ تریلیون دلار برآورد گردیده است. کشورهای عضو بریکس در سال گذشته ۱۸ درصد از سهم اقتصاد جهان را به خود اختصاص دادند.

 

 

 

 

 

توجه!

کاپی و نقل مطالب از «اصالت» صرف با ذکر منبع و نام «اصالت» مجاز است

کلیه ی حقوق بر اساس قوانین کپی رایت محفوظ و متعلق به «اصالت» می باشد

Copyright©2006Esalat

 

www.esalat.org