جمعه، ۲۳  دیسمبر  ۲۰۱۶

مسوولیت مقالات، مطالب و نبشته های نشر شده در «دیدگاه ها» به دوش نویسنده گان آنها میباشد


 
ایشچی پروژه ی برای حذف جنرال دوستم

استاد (صباح)

 

 

 تذکر ضروری!

می خواستم به عرض برسانم - من هیچگونه نسبت قومی، سیاسی، حزبی، نژادی و وابستگی اقتصادی و خویشاوندی با ستر جنرال عبدالرشید دوستم ندارم و هیچ زمانی در جنبش و شمال افغانستان نیز اجرای وظیفه نکرده ام و چند باری جسته و گریخته ملاقاتهای پیرامون کتاب تاریخم که عنقریب به پایان میرسد با جنرال دوستم داشته ام و خواستم پیرامون حوادث سیاسی و نظامی افغانستان منحیث یک شخصیت مطرح چیزهای از موصوف بشنوم و آنهم گاه گاهی نسبت اختلال اطرافیان قدیمی جنرال دوستم به مشکل مواجه می گردید و آنان چنان برداشت نموده بودند که گویا در موقف آنان و یا کرسی شان را می گیرم. یکی دو باری جنرال تقاضا داشت تا در صفوف جنبش بپیوندم و احترامانه معذرت خواستم. شاید خیلی ها فکر کنند که چرا از وی حمایت نموده ام. باید گفت نه تنها حمایت نکرده ام، بلکه حقایقی است که به مثابه یک روشنفکر باید مطرح کرد و نوشت.

چند ارزشمندیی که در وجود جنرال و کارکردهایش و صحبتهای سریع که با موصوف داشتم و حوصله مندی و بیان حقایق از زبان وی، صداقت و صمیمیت در گفتار و کردارش، باعث شد تا حقایق را در دیدگاه ها قرار بدهم.

جنرال دوستم از یک روستای دور افتیده کشور و از یک کارگر ساده تا اینجا پیش آمد که این خود نبوغ و ارزشمندی وی را ثابت میسازد و این کاریست بی نهایت مشکل و ارزشمند.

جنرال دوستم شخصیتی شد که بی باکانه و صداقتمندانه دردها، خواستها، غم و اندوه مردمش را مردانه انعکاس داد و درین مسیر کوچکترین غفلت هم نکرد. در زمان اقتدارش در شمال صدها روشنفکر این وطن را از اقوام مختلف از چنگال بنیاد گرایان تنطیمی "جهادی" نجات و آنانیکه علاقمند به بیرون شدن از کشور بودند زمینه را برایشان مساعد و آنانیکه مایل به کار بودند به وظیفه گماشت. اما متاسفانه هیچگاهی کسی ازین خدمات جنرال یادآوری و سپاس نکرد و به قول اندیشمند بزرگ، عادتهای ارتجاعی در بعضی ها زبانه می کشد.

و چیزهای زیادی که درینجا لازم نیست بنویسم. با درودهای گرم. (استاد صباح)

 

 وطنم

در سایه ی پرچم تو تصویر میشوم

با واژه های نام تو تعبیر میشوم

بر یاد تو در سردی و سوکت این شهر

قطره قطره خون شده و پیر میشوم.

دوستم خاری در کنار غنی؟؟؟

جنرال دوستم مرد قدرتمند، دو سال و اندی قبل به تیم اشرف غنی پیوست تا با پیوستن خود بتواند منافع مردم ازبک را تامین کند. پیروزی اشرف غنی به قدرت رسیدن جنرال دوستم به عنوان مرد شماره دوم قدرت در افغانستان امری آسانی نبود که از سوی همه از جمله چهره های معلوم الحال در کنار اشرف غنی پذیرفته شود.

برخی با هویت های مجهول و راستگرا برخی نیز با پیشینه ای تنظیمی و عده ی با هویت طالبی نمی خواستند که جنرال دوستم در کنار غنی دارای چنان جایگاه رفیع و نیرومندی باشد. این بدبینی این زمینه را فراهم ساخت که دوستم در دو سال معاونت اول رئیس جمهور جایگاه قانونی خود را در حکومت اشرف غنی احراز نکند.

چرا دوستم مرد شماره دوم نشد؟

بر اساس قانون اساسی، بعد از رئیس جمهور، معاون اول او صاحب صلاحیت های ریاست جمهوری می شود، اما با سفرهای مکرر رئیس جمهور، مرد شماره دو حکومت، این صلاحیت را بدست نیاورد که به جای اشرف غنی تکیه زند و صلاحیت های قانونی خود را احراز کند. یعنی اشرف غنی و تیم او این صلاحیت قانونی را از او دریغ داشتند.

سرانجام جنرال دوستم لب به شکایت گشود و در یک سخنرانی که بعد از برگشت از عملیات علیه "طالبان"، در جمع فرماندهان و هواداران خود، ریاست جمهور را قوم گرا خواند و گفت: اگر حنیف اتمر مشاور امنیت ملی او و معصوم استانکزی بگویند که شیرسیاه است اشرف غنی نیز قبول می کند!.

دوستم در دو سال اداره غنی

دوستم در روزهای نخست رسیدن به قدرت در کابل با جامعه مدنی همگام شد، ورزشکاران را ستود، با نیروهای امنیتی همدردی کرد، طرح‌ های برای بهبود اوضاع عمومی ارائه داد و یک چهره معتدل‌ از خود ارائه داد و برای باز کردن فصل دولتمداری آمادگی گرفت. اما او که خود را رهبر بلامنازع ازبک ‌های افغانستان میداند و میان همتبارانش محبوبیت هم دارد، رفته رفته به حاشیه رفت، از نداشتن اختیارات لازم در دولت و سهم کمتر از قدرت شکایت کرد و حتی گزارش شد که آمریکا برای انجام یک سفر رسمی به او ویزه نداد.

در عوض دوستم برای سرکوب مخالفان مسلح در ولایت‌ های شمالی که پایگاه سنتی قدرت او است، فعال شد، به روسیه سفر کرد و سپس از مسکو درخواست کمک نظامی برای افغانستان مطرح کرد.

کمین بر جنرال دوستم

جنرال دوستم در هنگام واکنش شان در مورد توطیه قتل نافرجام شان در غورماچ که باعث کشته شدن بهترین افراد با اعتمادش شد وعده کرده بود، کسانیکه توسط شورای امنیت در طراحی ترور وی دست داشته است را بزودی شناسایی کرده و به سزای عمل شان خواهد رساند. یک منبع موثق گفته است که جنرال دوستم احمد ایشچی والی سابق جوزجان را به اتهام دست داشتن و همکاری با اتمر و استانکزی در توطیه قتل نافرجامش در غورماچ می دانست.

اختلاف غنی و دوستم

نماینده جنرال دوستم میگوید: اختلافات جنرال دوستم و رییس‌ جمهور هنوز پا برجاست، اما تماس‌ های میان رییس‌ جمهور و معاون اولش در این روزها برقرار شده است. رییس‌ جمهور از جنرال دوستم در این تماس‌ ها خواسته تا حامی نظام باشد، ما حامی نظام هستیم، اما خواستار اصلاحات و آوردن امنیت استیم. پیشرفت ‌های کوچکی در گفتگوهای رییس‌ جمهور و معاون اول به میان آمده، اما اصلاحات، برنامه‌ های امنیتی در آجندای ریاست ‌جمهوری نیست، اما می‌ گوید، باید نظرهای معاون اول، در کارهای حکومتی مدنظر گرفته شود، اصلاحات به میان بیاید و عدالت حاکم شود. یک بخش اقوام در حاشیه قرار داده شده، ما خواهان توازنیم و برای همین می ‌خواهیم تعادل و توازن برقرار شود.

سناریوی که بر ضد جنرال دوستم شکل گرفت

سخنان سریع جنرال دوستم گرچه با واکنش صریح از سوی حکومت و شخص اشرف غنی مواجه نشد، اما به نظر میرسد که کینه این سخنان در دل اشرف غنی و تیم او نشست و تیم اشرف غنی مترصد فرصت ماندند تا ابهت و شخصیت جنرال را خرد کنند و کینه های خود را نسبت به او فرو بنشانند. ماجرای احمد ایشچی بهترین زمینه را برای حکومت و تیم او از یک طرف و برخی منابع غربی که روسیه را رقیب جدی خود می انگارند از سوی دیگر به وجود آورد.

به قول معروف چاقوی حکومت از یک طرف و منابع غربی از سوی دیگر دسته پیدا کرد تا به قطع ریشه های دوستم بپردازند. تلویزیون طلوع، که عنوان یک رسانه ی پروژه ای نام گرفته و در بدل پول هر تبلیغ غیر اخلاقی را مرتکب می شود، این پروژه را روی دست گرفت. و باعث شد که احمد ایشچی با مظلوم نمایی به کابل بیاید و اتهام نزدیکی او به "طالبان" به فراموشی سپرده شود و یک چهره معصوم و بی گناهی از او ترسیم گردد.

هم جناح های از حکومت در رثای او گریه کنند همه رسانه های غربی اشک تمساح بریزند!

تلویزیون طلوع گام های دیگری برداشت و اعلام کرد که ایشچی برای معاینه به بگرام میرود تا تجاوز دوستم بر او آشکار و مشخص شود، کسانی که این معاینه را انجام می دهند نیروهای امریکایی مستقر در بگرام هستند.

بنا بر این در این سناریو تلویزیون طلوع، مقام های حکومت و مقام های خارجی در صف واحد قرار گرفته هر کس بر اساس منافع خود تلاش می ورزند. تلویزیون طلوع به پوشش رسانه ای این پروژه پرداخته و توسط این دو نیرو پشتیبانی لوژیستکی می شود.

چرا جنرال دوستم دیدار با غنی را نپذیرفت؟؟؟

جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری دیدار با غنی را نپذیرفت.

این در حالی است که هیئت حل اختلاف جنرال دوستم با رئیس جمهور غنی هیچ پیشرفتی در این زمینه نداشته است زیرا حکومت وحدت ملی شرایط دوستم را نمی ‌پذیرد. برخی از منابع آگاه مدعی هستند که اشرف غنی رئیس جمهور در بازدیدش از ولایت بلخ خواستار دیدار با جنرال دوستم شده بود اما وی این دیدار را نپذیرفته است.

سخنگوی حزب «جنبش اسلامی» پیش از این نیز اعلام کرده بود تا زمانی که اشرف غنی خواسته ‌های معاون اول را نپذیرد، جنرال دوستم از بازگشت به کابل و دیدار با رئیس جمهور خودداری خواهد کرد. تعدیل قانون اساسی، برگزاری لویه جرگه، تغییر نظام از ریاستی به صدارتی و تقسیم عادلانه قدرت از خواست ‌های مهم معاون اول رئیس‌ جمهور غنی هستند. جنرال دوستم چندی قبل کمیسیونی را موظف کرده بود که تظاهرات ۱۰ هزار نفری راه‌ اندازی کند اما ظاهراً پس از تماس تیلیفونی اشرف غنی از برگزاری تظاهرات منصرف شد.

وی پس ازعقب‌ نشینی از درگیری‌ های ولایت فاریاب برخی از مقامات دولتی را به کارشکنی متهم کرده بود.

دوستم همچنین مسوولین حکومت را قوم‌ گرا خوانده بود و از مردم خواسته بود که آرای خودشان را از آنها پس بگیرند.

معاون اول رئیس‌ جمهور همچنین حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی و معصوم ستانکزی رئیس اداره امنیت ملی را مسئول حمله به کاروان نظامی خود و حمایت از "طالبان" متهم کرده بود.

اگر جنرال دوستم برود چه می شود؟؟؟

پروژه مقابله با روسیه از اهمیت بسیاری برخوردار است، برای حکومت افغانستان میتواند سودمند باشد؛ زیرا دوستم تنها کسی است که ازبک ها را توانسته است به گرد خود فراهم آورد. رفتن دوستم یا بد نامی او سبب پراکندگی ازبک ها می شود، دیگر کسی که به عنوان حقوق اقلیت ازبک بتواند قد علم کند.

برای خارجی ها نیز این پروژه سود بخش است؛ زیرا مستقر کردن نیروهای تروریستی در مرزهای روسیه و درگیر کردن آن کشور با تروریزم میتواند سبب کندی عمل روسیه در سوریه باشد که دست غربی ها را در شکل دادن آینده سوریه باز تر می کند.

آسیای مرکزی و تضعیف جنرال دوستم

بعد از این "طالبان" به عنوان اهرم فشار علیه روسیه نمی تواند به کار بسته شوند. حال باید نیروی دیگری در مرزهای روسیه و در شمال افغانستان حضور یابد تا علیه روس ها داخل عمل شود و بر آن کشور فشار وارد آورد.

اما تروریزم با حضور دوستم در شمال کشور، محال است که بتواند جایگاهی برای خود بیابد. باید دوستم حذف شود یا چنان تضعیف گردد که نتواند مانع حضور تروریزم در شمال گردد.

اگر خارجی ها با طیاره های بدون پیلوت به دوستم حمله کنند، او را ساقط نمایند، ممکن است با واکنش برخی کشورهای همسایه افغانستان یا روسیه مواجه شود یا آن که قیام مردمی علیه نیروهای خارجی صورت گیرد که در این صورت ریسک برای آنان بسیار بالا می رود، ممکن است پی آمدهای ناخواسته ی زیادی بر غربی ها تحمیل شود. لذا بهترین گزینه بدنام کردن دوستم و حذف او به عنوان یک ناقض حقوق بشر آسان ترین و کم مصرف ترین راهی است که در پیش گرفته شده است.

عکس العمل کشورها در توطئه بر جنرال دوستم

ولادیمیر پوتین رییس جمهور فدراتیف روسیه "اتهامات و توطئه ها علیه جنرال دوستم هیچ بنیاد ندارد". هرگونه توطئه و فعالیت های منفی از سوی دولت افغانستان "و شرکایش به جنرال دوستم صورت بگیرد سکوت نخواهیم بود.

رییس جمهور اوزبیکستان. رییس جمهور ترکمستان. رییس جمور قزاقستان "اتهامات و توطئه ها علیه جنرال دوستم را بی بنیاد میدانند". هرگونه توطئه و فعالیت های منفی از سوی دولت افغانستان "به جنرال دوستم صورت بگیرد سکوت نخواهیم بود" در صورتی که حکومت افغانستان و شریک هایشان در عملکرد شان تجدید نظر نکند ما روابط خود را قطع خواهیم کرد. رمضان قدریف رییس جمهور چیچنستان "اتهامات و توطئه ها علیه جنرال دوستم را بی بنیاد میداند"

هرگونه توطئه و فعالیت های منفی از سوی دولت افغانستان "و شرکایش برعلیه جنرال دوستم قابل قبول نیست.

همچنان میگویند رجب طیب اردوغان در یک نامه ‌ای محرمانه به دفتر جنرال عبدالرشید دوستم نوشته است، از شنیدن خبری که بر علیه جنرال عبدالرشید دوستم نشر شده سخت خشمگین و ناراحت شده و در این نامه نوشته، بررسی ها نشان میدهد که این اتهامات و توطئه ها هیچ بنیاد ندارد. در اخیر نوشته که هرگونه فعالیت و حرکت منفی از سوی دولت افغانستان علیه جنرال دوستم صورت گیرد ساکت نخواهد بود و عکس العمل نشان می ‌دهد!

سخنان جنرال دوستم و بازی استخباراتی ارگ و احمد ایشچی

 

سخنان بی پرده و عریان جنرال دوستم علیه شورای امنیت و امنیت ملی، ادارات امنیتی و استخباراتی را به تکاپو انداخت تا توطئه را بر ضد جنرال دوستم مدیریت نماید که قضیه ایشچی سمارق گونه سر برآورد.

-          -   -   -    -  -   -    -     -     -      -      -     -      -

عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس‌ جمهوری، در اظهارات اخیر خود از اختلافات میان رهبران عالی ‌رتبه حکومت در کشور پرده برداشت. وی در جمع بزرگان ولایت جوزجان گفت: شورای امنیت ملی مانع عملیات های علیه شبه‌ نظامی‌ گری و هراس ‌افکنی شده است. جنرال عبدالرشید دوستم در یک نشست بزرگ مسوولین حکومت را متهم به قوم گرایی کرد. وی تصریح نمود که رئیس جمهور اشرف غنی و رئیس اجرائیه عبدالله عبدالله بر اساس روابط قومی عمل می کنند و آنها از اطرافیان و اعضای تیم شان حتی اگر فاسد و بیکاره باشند حمایت می کنند.

جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری در تازه ‌ترین صحبت‌ هایش با رسانه ‌ها گفته، که اگر حنیف اتمر، معصوم استانکزی و سلام رحیمی شیر را سیاه بگویند رییس جمهور هم قبول می ‌کند. یک آدم‌ های که در بین اجتماع و مردم جایی ندارند. حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی رییس جمهور، معصوم استانکزی رییس امنیت ملی و عبدالسلام رحیمی رییس اداره امور ریاست جمهوری از افراد نزدیک به اشرف غنی است.

معاون اول ریاست جمهوری گفت بود: استانکزی را به نام طالبان می‌ شناسد. حرکت‌ های او را می‌ بینیم، ما هم نگران هستیم. او از کجا چه می‌ گیرند. مشوره می ‌گیرند؟ چه می ‌کند؟ به نام قاتل استاد صاحب ربانی متهم است.

این سخنان ادارات امنیتی و استخباراتی رابه تکاپو انداخت تا توطئه را برضد جنرال دوستم مدیریت نماید که قضیه ایشچی سمارق گونه سر برآورد.

اعلامیه دفتر معاونیت اول ریاست جمهوری

از چندی بدینسو یک حرکت تخریب کارانه از جانب بعضی از حلقات مجهول بر علیه مقام معاونیت اول ریاست جمهوری اسلامی افغانستان در جریان است. توطیه ناکام غورماچ که تا هنوز بررسی کامل نگردیده و به وضاحت نرسیده است با ماجرای احمد ایشچی به سرحدی رسیده است که با تاسف و تعجب واکنش برخی از نهادها را نیز بر انگیخته است.

در حالیکه نامبرده پس از دریافت معلومات توسط منابع مختلف در رابطه به تمویل مخالفین و دست داشتن در نا امنی های پی در پی در ولایت جوزجان توسط مسولین امنیتی بازداشت گردیده بود.

با صراحت باید گفته شود موضعگیری نهادهای متذکره به قضیه ای که تا هنوز تحت بررسی قرار دارد در حقیقت استقلال نهادها و مقامات حکومتی را زیر سوال میبرد و معلوم است عناصر دست نشانده ای وجود دارند که ذهنیت جهانی را به این حد مخدوش میسازند. توصیه ما به آن نهادها این خواهد بود که در واکنش های خویش از عجله و پیش داوری بپرهیزند.

هشدار رهروان جنرال دوستم و حزب جنبش. م. ا. ا.

بر حکومت و ایشچی گران!

اندکترین توهین و تحقیر در باره رهبر صاحب ستر جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری اسلامی افغانستان خط قرمز ماست و این معضله سیاسی میتواند حکومت را سرنگون کند. .

جنرال دوستم فرا ملیتی است.

مردانه مردن بهتر است از بی آبرو و بی حیثیت زندگی کردن.

رهروان جنرال دوستم و حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان

مشکل جنرال دوستم با ایشچی چه بود؟؟؟

به قول منابع آگاه در جوزجان ادارات امنیتی پس از دریافت معلومات توسط منابع مختلف در رابطه به تمویل مخالفین و دست داشتن ایشچی در نا امنی های پی در پی در ولایت جوزجان، توسط مسئولین امنیتی بازداشت گردیده است.

اما در اعلامیه دفتر جنرال دوستم گفته شده که به‌ خاطر اطمینان خاطر و رفع هرگونه نگرانی در آستانه‌ ی افتتاح خط آهن لاجورد، تدابیر امنیتی لازم از سوی ارگان‌ های مربوط روی‌ دست گرفته شده است. یاد آور می شویم که چندی پیش باتور ایشچی پسر احمد ایشچی که به عنوان ولسوال ولسوالی آقچه ایفای وظیفه می کرد، بخاطر نگرانی های امنیتی برکنار شده بود. در این اعلامیه آمده است که فعالیت مخالفین در ولسوالی آقچه به حدی رسید که بالاخره با مداخله مستقیم معاون اول ریاست جمهوری عملیات راه ‌اندازی شده و این ولسوالی از سقوط نجات داده شد. در بازداشت ایشچی “هیچ‌ گونه تمایلات شخصی از سوی هیچ‌ کسی در این خصوص در میان نبوده و امیدواریم تا مسئولین رسانه‌ ها در این گونه موارد دقت بیشتر به خرچ داده و مسایل مهم امنیتی کشور را در محراق توجه خویش قرار بدهند و اذهان عامه نیز مغشوش نگردد.

زنگها برای چه به صدا درآمد؟؟؟

نزدیکان دوستم می ‌پرسند که این همه سفیران خارجی که برای ایشچی فعال شده ‌اند چرا در مورد بازگشت زرداد فریادی، انفجار در تظاهرات جنبش روشنایی و اختطاف و ربوده شدن هزاره‌ ها در زابل چنین موضع ‌گیری نکرده ‌اند.

امریکا و متحدین شان در پی انتقال پایگاه مخالفین در شمال و تبدیل شمال به سوریه کوچک و نا امن ساختن کشور های شوری سابق . . . بنا برین بزرگترین مانع در قبال این پروژه شوم جنرال دوستم است.

اینها به هر قیمت تلاش دارند و تلاش میکنند تا جنرال دوستم را از میان بردارند. در این صورت ملت افغانستان به ویژه مردم شمال هوشیار و بیدار باشند. در غیر آن در صورت حذف جنرال، مردم شمال همانند مردم سوریه جان، مال و ناموس شان را از دست خواهند داد.

فعالیت گسترده غربی ها

سفارت‌ های ایالات متحده امریکا، بریتانیا و هم‌ چنین دفتر اتحادیه اروپا در کابل، از چگونگی برخورد عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست‌ جمهوری با احمد ایشچی ابراز نگرانی کرده و از دولت خواسته‌ اند تا در این زمینه تحقیق کند.

سفارت ایالات متحده امریکا در اعلامیه ‌ای از رهایی احمد ایشچی خبر داده، اما می ‌گوید که بازداشت غیرقانونی و بدرفتاری جنرال عبدالرشید دوستم با وی، باعث به‌ میان‌آمدن نگرانی‌ های جدی شده است.

سفارت ایالات متحده امریکا در اعلامیه خود نوشته است: بازداشت غیرقانونی و بدرفتاری گزارش شده آقای ایشچی توسط معاون اول ریاست‌ جمهوری باعث به میان ‌آمدن نگرانی ‌های جدی شده است. ما از اقدام حکومت افغانستان به منظور بررسی سریع این اتهامات استقبال خواهیم کرد.

سفارت بریتانیا نیز در اعلامیه ‌‌ای از ادعای بدرفتاری از سوی جنرال عبدالرشید دوستم با احمد ایشچی ابراز نگرانی کرده است. در اعلامیه این سفارت آمده است: «سفارت بریتانیا در مورد بازداشت و بدرفتاری گزارش داده شده با احمد ایشچی عمیقا نگران می‌ باشد. ما هم‌ چنین در مورد ادعای دخالت معاون اول رییس ‌جمهور نیز نگرانیم. ما ضمن استقبال از رهایی احمد ایشچی، از حکومت وحدت ملی برای انجام تحقیقات سریع و شفاف، پشتیبانی همه‌ جانبه می ‌کنیم». دفتر اتحادیه اروپا در کابل نیز در اعلامیه مشترک با کشورهای کانادا، استرالیا و ناروی از احتمال نقض حقوق بشر و «سوء استفاده» در نتیجه برخورد جنرال دوستم با احمد ایشچی خبر داده‌ اند. اتحادیه اروپا و کشورهای کانادا، استرالیا و ناروی در اعلامیه ‌‌های‌‌ شان از دولت افغانستان خواسته‌ اند تا در باره اتهام‌ ها علیه جنرال دوستم تحقیق کند.

مردم فاریاب: بازی با دوستم بازی با آتش


بازی با جنرال دوستم بازی با دهها میلیون فرد این کشور است

بازی با جنرال دوستم با خشم مردم مواجه میشود

بازی با جنرال دوستم بازی با آرای مردم است

بازی با جنرال دوستم بازی با آتش است

دیگر بس است ما بیشتر از این صبر و تحمل نداریم یا به تحقیر و تهمت به رهبر میلیونی را پایان دهید و یا مردم شرافتمند و قهرمان پرور ما دست به کار خواهند شد.

هیچ کسی و هیچ قدرتی در مقابل جنرال دوستم تاب نخواهد آورد زیرا با جنرال اول خدا مردم اش تا پای جان هستند و تا آخرین قطره خون حمایت اش میکنند. جنرال دوستم معاون اول رییس جمهور بخاطر دفاع از خاک ننگ و ناموس وطن هزاران شهید داد و ملیونها زخمی این حکومت تقدیر اش نکرد و حالا هم بخاطر یک دسیسه پوچ او را تحقیر نمیتواند

در اخیر من به نماینده گی از مردم شریف و قهرمان فاریاب هشدار میدهم به این دسیسه های شوم و پوچ شان نقطه پایان بگذارند و گرنه شاهد بربادی این حکومت خواهند شد.

شورای مرکزی جنبش ملی اسلامی چه میگوید؟

سخنگوی جنبش اسلامی گفته است که جنبش می ‌خواهد اختلاف‌ های به میان آمده میان جنرال دوستم و احمد ایشچی با برگزاری یک جرگه قومی حل شود. سخنگوی هشدار داده است که اگر بیشتر از این به این قضیه دامن زده شود، هواداران جنرال دوستم آرام نخواهند نشست. او گفته است که دامن زدن بیشتر به این قضیه، باعث خواهد شد که «میلیون‌ها تن» آرام ننشینند.

داعش نام مستعار شورای امنیت و امنیت ملی

احمد بهزاد با اشاره به قضیه ‌ی جنرال دوستم و احمد ایشچی گفت: حکومت و شورای امنیت در مورد دسیسه ‌ی ترور جنرال دوستم در شمال و حمله بر تظاهرات جنبش روشنایی در دوم اسد خاموشی اختیار کرده، که باعث شد پرسش های زیادی خلق شود. چرا رویداد حمله بر تظاهرات جنبش روشنایی در دوم اسد در چوک دهمزنگ بررسی نمی‌ شود؟ چرا به مسأله دسیسه علیه دومین فرد مملکت در شمال کشور رسیدگی نمی شود؟

بهزاد افزود: ۸۶ انسان که اکثریت شان چهره‌های تحصیل کرده و نخبه‌ ی این سرزمین بودند، توسط دسیسه‌ ی شورای امنیت و امنیت ملی در چوک دهمزنگ به خاک و خون کشیده شدند و به نام داعش می ‌خواهند تمام بکنند. او در این نشست مجلس مدعی شد که داعش نام مستعار شورای امنیت و امنیت ملی افغانستان است. او گفت: «اسناد هست جنازه‌ ی تروریست سوم در چوک دهمزنگ را قبل از آن که زخمی‌ ها را منتقل کنند، از ساحه کشیدند. چرا به این جنایت رسیده نمی ‌شود. بهزاد به برخی رسانه‌ ها نیز اتهام وارد کرد که از طرف شورای امنیت پول دریافت می‌ کنند. او گفت به این مسایل (رویداد دوم اسد و حمله بر جنرال دوستم در شمال کشور) نه حکومت می ‌پردازد و نه برخی رسانه‌ه ای که مزد ماهانه از شورای امنیت می ‌گیرند.

کشاندن پای لوی څارنوالی در قضیه ایشچی

لوی څارنوالی میگوید، تحقیقات خود را در مورد ادعاهای احمد ایشچی و اتهامات وارده به جنرال دوستم معاون اول رئیس جمهور آغاز کرده؛ اما حزب جنبش می ‌گوید که دوستم لازم نیست به لوی څارنوالی تحقیق بدهد.

سخنگوی حزب جنبش ملی گفت، مطرح ساختن قضیۀ احمد ایشچی با تناقضات در رسانه‌ها، به هدف بزرگ‌ نمایی این موضوع صورت می ‌گیرد و آن گونه که در رسانه‌ ها مسأله احمد ایشچی بیان شده، واقع نشده است.

قضیۀ احمد ایشچی با وساطت بزرگان و اعضای شورای ولایتی جوزجان حل گردیده بود که با ضمانت آنان از نظارت‌خانه رها شد؛ اما برخی افراد دوباره خواستند با دامن‌ زدن به این مسأله علیه جنرال دوستم دسیسه ‌سازی کنند.

این در حالی است که کمیسیونی برای بررسی این قضیه از سوی لوی څارنوالی ایجاد شده و بررسی‌های خود را در مورد آغاز کرده است. سخنگوی حزب جنبش ملی گفت، این ادعا مملو از تناقضات و تضادها است، ما هیچگاهی معاون صاحب اول را ملزم به دادن تحقیقات به لوی څارنوالی نیست؛ در حالی که ترجیح می‌دهیم نهادهای عدلی و قضایی بی‌طرف بوده باشند در این گونه قضایا، ولی ما خود را ملزم به جواب ‌دادن به لوی څارنوالی نمی ‌دانیم.

آیا غنی و لوی څارنوالی حق مداخله را دارند؟؟؟

حقوق ‌دانان به این باور اند، بر اساس آرایی که مردم رئیس جمهور را انتخاب کرده اند؛ بر اساس همان آرا معاونین رئیس جمهور انتخاب شده اند و در زمان برحال بودن افراد در کرسی معاونیت ریاست جمهوری، هیچ نهادی حق بازپرسی از آنان را ندارد.

ودیر صافی استاد حقوق و علوم سیاسی با اشاره به ماده ۶۹ قانون اساسی گفت، طوری که رئیس جمهور محاکمه می ‌گردد؛ معاونین وی نیز پروسۀ مشابه را باید سپری کنند. دو ثلث ولسی جرگه باید رأی بدهند تا که رئیس جمهور در صورت ارتکاب جرمی تحت محاکمه قرار بگیرند. بر اساس ماده ۶۹ قانون اساسی، پس از تأیید دو ثلث اعضای ولسی جرگه مبنی بر محاکمۀ رئیس جمهور، لویه جرگه در مدت یک ماه ایجاد می ‌گردد و با اکثریت دو ثلث آرا، این تصمیم نمایندگان را تصویب می ‌کند. بالاخره در لوی جرگه برای این یک محاکمه خاص ساخته می ‌شود، در محکمه خاص هم رئیس ستره محکمه، رئیس ولسی جرگه، همچنان لوی څارنوال و کسانی را که لوی جرگه تصمیم بگیرد، حضور داشته باشند و رئیس جمهور را تحت محاکمه قرار بدهند، عین این مسأله بالای معاونین هم، وقتی که معاون اول می ‌گوید کسی از من تحقیق نمی ‌تواند، خود را در همان پکیج می ‌بیند.

دوستم نگران از جنگ و نا امنی

افغانستان نزدیک به چهار دهه است که گرفتار، آشوب، جنگ و بد امنی های مداوم می باشد. ما افزون بر دادن قربانیهای فراوان در این سالهای خونین، زیان های بزرگ اقتصادی و معنوی را نیز متحمل شده ایم و از این رو پایان یافتن جنگ و بد امنی یکی از آرزو های هموطنان ما می باشد. این مأمول جز از راه مذاکره و گفتگو با مخالفین تا رسیدن به یک توافق امکان پذیر نمی باشد.

ما به هموطنان عزیز خویش اطمینان می دهیم که با تمام قوت می کوشیم تا صلح و ثبات را به کشور برگردانیم و در این راه در پهلوی این که مساعی مان برای رسیدن به صلح از مجاری گفتگو و مذاکره ادامه خواهد یافت، بیاری خداوند و فداکاری نیرو های دفاعی و امنیتی مان مبارزه برای حراست از کشور و حفظ دست آورد های گذشته نیز کماکان پیگیری خواهد شد.

دوستم از درد مردم میگوید

میدانم که در این اواخر شمار زیادی از هموطنان ما به دلایلی که به همه گان مشهود است، ناگزیر شده اند که تن به مهاجرت بدهند. آنان راه های دشواری را برای رسیدن به مقصود طی می کنند و امیدوارم که همه آنان به سلامتی سر منزل مقصود برسند ولی یاد آور می شوم که ما از بابت این مهاجرت های هموطنان ما نگرانی جدی داریم و آن را راه حل مشکلات کنونی نمی دانیم.

منابع مورد استفاده درین پژوهش:

آوا، منابع خبری داخلی، اخبار روسیه و آسیای مرکزی.

 

 

  

 

 

اصالت» در قبال مطالب منتشره در دیدگاه ها هيچ مسووليتي ندارد و با احترام به آزادي بیان و دموکراسي

 نميخواهد سانسور نمايد و دست رد به سينه نويسنده گان بزند)