گفت و شنود فضل الرحیم رحیم با

 

سایت آريايی در تحکيم بيشتر روابطش با نيروهای وطنپرست کوشش کرده است و به افراد استفاده جو دشمن ترقی، عدالت و مغرض، مجال آنرا نداده تا بصورت محيلانه از دريچهً آريايی بسوی فرزندان صديق و خدمتگزاران مردم سنگ پرتاب کنند و دشنام صادر نمايند. البته انتقادهای اصولی، طرحهای پیشنهادی، نظرات سازنده، توضیحات ضروری و پژوهشهای علمی همکاران قلمی دوستان، موافقان و مخالفان روشن بین، سرچشمهء الهام و نبرد روشنگرانه و فکری سایت آریایی میباشد.

 

 

رحیم - ممنونم از اینکه به درخواستم مبنی بر یک گفت و شنود اختصاصی پاسخ مثبت دادید. در این جای شک نیست که به عنوان گردانندهء سائت وزین آریائی عدهء زیادی از هموطنان ما در داخل و خارج از کشور با نام شما آشنا هستند چی بهتر قبل از رفتن به پرسش و پاسخ، خواننده گان عزیز ما بیشتر با شما آشنا شوند پس اگر ممکن باشد خود را معرفی نمایید.

جُـرأت - با ابراز امتنان از شما بخاطر انجام این گفت و شنود، بعرض میرسد که:

نام من عزيز جُـرأت است و متولد سال ۱۳۲۹ شمسی که برابر است با ۱۹۴۸ ميلادی هستم. پس از فراغت از مکتب ابتدائيۀ استالف، به تدريج شامل مکتب متوسطه ابن سينا، تخنيک عالی و فاکولته انجنيری کابل شدم. در سال ۱۹۷۳ در رياست سرکهای وزارت فوايدعامه بحيث انجنير شامل کار شده و درسال ۱۹۷۴ با استفاده از بورس تحصیلی «کولمبو پلان»جهت تحصیلات عالی به کشور آسترالیا رفتم، و در سال ۱۹۷۶ پس از بازگشت به وطن دوباره در ریاست عمومی سرکها، ایفای وظیفه نمودم. اما، در سال ۱۹۸۵ از کار دولتی استعفا داده و مصروف کارهای شخصی شدم.

در سال ۱۹۹۴ نسبت خرابی اوضاع امنیتی، بسان هزاران هموطن دیگر، ترک وطن نموده، یکجا با فامیل با تحمل مشقات فراوان خودرا به سویدن رسانیدیم. اکنون با همسر، دوازده فرزند (دختر، پسر، عروس و داماد) و پنج نواسه ام، در این کشور زندگی میکنیم.

رحیم – روی آوردن به هر کاری دلایل و انگیزه های بخصوص خود را دارد. شما روی کدام دلیل و انگیزه و چی وقت اقدام به ایجاد و نشر سائت آریائی نمودید؟

جُـرأت - در سال ۱۹۹۴ ميلادی هنگاميگه به کشور سويدن مهاجر شدم و پس از آموزش زبان، کورس های کمپيوتری، از جمله ويب ديزاين، نشر کتب، روزنامه ها و مجلات از طريق کمپيوتر و آموزش چون در اواخر دهه چهل خورشيدی، زمانيکه محصل دانشکدهً انجنيری کابل بودم، مطالب زيادی را به روزنامه های انيس، هيواد، جمهوريت و تعدادی مجلات ترجمه ميکردم و علاقهً زيادی به مطالعه و ترجمه ءنشرات خارجی داشتم، درسال ۲۰۰۲ تصميم گرفتم تا يک سايت خبری را راه اندازی نمايم، و به فعالیتهای گذشتۀ مطبوعاتی خود ادامه دهم.

رحیم – آیا این اقدام شما یک اقدام شخصی بود و یا اینکه در همکاری و همیاری با کسان دیگر به ایجاد و نشر آریائی پرداحتید؟

جُـرأت - اين اقدام در اثر يک انگيزه شخصی صورت گرفت. در پایان سال ۲۰۰۱ م تصمیمم را در بارهً نشر این سایت با یکی از دوستان خویش مطرح کردم او ظاهراً سکوت کرد ولی در زمینهء موفقیت این نشریهً انترنیتی چندان اطمینانی نداشت. چند ماهی سپری شد این دوستم با شگفتی از نشر اخبار و رویدادهای مهم در سایت آریایی ابراز خرسندی کرد، و برای نشر نوشته هایش تمایل نشان داد. من با جبین گشاده نه تنها پیشنهاد اورا پذیرفتم بل برای نشر مقالات بیشتری آمادگی گرفتم.

در آن زمان فونت زبان دری در بسیاری پروگرامهای کمپیوتری شامل نبود و غالباً اکثر همکاران قلمی مطالب خویش را برایم پـست میکردند و من ناگزیر روزها مضامین وارده را تایپ، اصلاح و نشر میکردم. پس از چند ماهی باز متوجه این ضرورت زمان شدم که در میان تمام هفته نامه ها و نشریه های بیرون مرزی جای هفته نامه ای که آخرین اخبار و تازه ترین اطلاعات، رویداد ها و وقايع مهم سياسی و اجتماعی جهان را به خواننده و بیننده برساند، خالی است. با شناخت این نیاز روزمره و نو به نو، مجله اطلاعات هفتگی در سايت آريايی گنجانيده شد و اکنون سایت آریایی، بدون شک یکی از پرطرفدارترین نشرات درون مرزی و بیرون مرزی کشور است و با افتخار و سر افرازی میتوانم به عرض برسانم که این روزنه در حال حاضر جایگاه بسیار شایسته و قابل اعتباری نزد روشنفکران، ترقیخواهان و نسل جوان کشور کسب نموده است.

رحیم – آیا از ابتدای کار نشراتی آرزو داشتید تا آریائی مانند امروز تربیون آزاد برای بیان اندیشه ها و ناگفته ها باشد و یا اینکه دامنه آنرا در محدوده های چوکات گونه پیش بینی نموده بودید؟

جُـرأت - در ابتدا من در نظر داشتم تا يک سايت کوچک خبری داشته باشم ولی همکاری و تشويق دوستان مرا به پیشبرد چنين کار بزرگی کشانيد که اکنون مجبور هستم تا آنزمانيکه توان دارم اين سايت را با همین پالیسی یی ( منبر همه ترقیخواهان، عدالت طلبان و دموکراتان وطندوست و بی تعصب) به پيش ببرم.

رحیم – از نخستین شماره آریائی که روی صفحه انترنت رفت بگویید که مطالب آن در برگیرنده کدام موارد بود، کی ها در تهیه آن با شما همکاری نموده بودند و آیا این همکاری ها تا امروز ادامه دارد؟

جُـرأت - شروع هر کار در مرحله نخست دشوار است. ولی اکنون در اثر آن زحمات، سايت آريايی بحيث يک سايت با اعتبار، مقام خود را در بين مطبوعات درون مرزی و برون مرزی افغانستان احراز کرد و اکنون مطالب متنوع دوستان و همکاران قلمی، توسط ایميل برايم فرستاده ميشوند. من شخصاً صرف درمورد آنعده دوستانی که کتب و آثار چاپی خويش را برايم ميفرستند، چيزی مينويسم و بس.

اکنون، در هر هفته بيشتر از شصت مطلب دريافت ميکنم که از جمله در حدود سی مطلب در روز های دوشنبه در سايت به نشر ميرسد.

رحیم – کار نشراتی از طریق انترنت یک مقدار آموزش فنی و مسلکی می خواهد در این عرصه شما چقدر در ابتدا اندوخته و آموخته داشتید و یا اینکه به کمک کسی این نیاز مندی را مرفوع می ساخیتد؟

جُـرأت - طوريکه قبلا خدمت شما بعرض رسانيده شد، من کورسهای ويب ديزاين را که شامل (کودهای اچ تی ام ال، فرنت پيج و فوتوشاپ) میباشد آموخته بودم. همچنين کورسهای سيستم فعاليت کمپيوتر و نشر مجلات و اخبار توسط کمپيوتر را آموختم. در اين زمينه به کمک کسی ضرورت ندارم.

رحیم – آریائی چگونه رابطه خود را با همکاران قلمی و خواننده گانش ایجاد نمود و ادامه داد؟

جُـرأت - در هنگام آغاز نشرات آريايی، تعداد سايت های افغانی و ايرانی محدود بود، ازينرو کسانيکه به کمپيوتر و انترنت دسترسی داشتند، جهت نشر مطالب شان با من تماس ميگرفتند.

رحیم – از نخستین همکاران قلمی آریائی کی ها بودند و بیشتر محتوای نشراتی آریائی بر چی چیز متمرکز بود؟

جُـرأت - در آن هنگام همکاران زيادی نبودند. از نخستين همکاران قلمی ميتوانم در قدم نخست از جناب شما، محترم بشير بغلانی، محترم آکادميسين دستگير پنجشيری، محترم خالق بقايی، محترم سيستانی، محترم خوشه چين، محترم انصاری و تعدادی ديگر ياد آوری کرد.

رحیم – بی تردید می توانم بگویم که کار نشراتی کار آسان و ساده، فارغ از جنجال ها و مشکلات نیست. شما از مشکلات و جنجالهای که در سر راه تان که طی چندین سال پیموده اید و هر هفته با تجدید مطالب گوناگون به سلسله منظم نشراتی پرداخته اید، بگوئید؟

جُـرأت - سایت آریایی ندای وجدان، خرد و تعهد میهنی گرداننده و همکاران قلمی و خامه بدستان فرهیختهء تمامی گروههای سیاسی، قومی و زبانهای ملی گوشه گوشهء میهن است. به همین دلیل عقول و قلوب بیشترین بیننده گان درون مرزی و بیرون مرزی مارا تسخیر کرده است. بنا برین این موفقیت را برای تمامی همکاران قلمی آریایی صمیمانه تبریک میگویم.

همچنین سایت آریایی به مرکز با اعتبار و مستقل پخش آگاهی، پیام رسانی، معرفت و گسترش اندیشه های متفکران و آزاد اندیشان کشور مبدل گردیده است.

سایت آریایی هیچگاه در خدمت دولت یا این و آن نیروی تجاوزکار جهانی و در خدمت این یا آن ایدولوژی نامردمی قرار نداشته و در آینده نیز در مقام شجاعانه ی دفاع از تفکر، آرمانها و آزادیهای دموکراتیک، آثار و مقالات ارزشمند را بدون تبعیض نشر میکند.

سایت آریایی با رعایت موازین نامه نگاری و کمال عفت قلم به کار روشنگرانهً خود ادامه میدهد و زیر هیچ باری به بیراهه نمیرود.

سایت آریایی در راه روشن آزادی، دموکراسی، ترقی، صلح، تساوی حقوق همه گروههای قومی و اقلیتهای ملی و مذهبی کشور به یویژه در راه برابری حقوق زنان با مردان باز هم بدون ترس و لرز و پس نگری، (دل واپسی) گام می نهد و از افشاگری فرهنگ تزویر و تقلب و مردابهای پرورش آن تا جاییکه توان داشته باشد دریغ نخواهدکرد.

پيشبرد چنين سايتی به تنهايی برای يک جوان "ديروزی" کاريست بس مشکل و طاقت فرسا. ولی اين کار اکنون برای من بحيث يک وظيفه تبديل شده است که بايد برای مردم وطنم انجام دهم.

رحیم – قریب یک دهه از نشرات آریائی می گذرد در این مدت یقیناً بر اندوخته ها و تجربه شما به عنوان گراننده سائت پُر بینندهء آریائی بی تاثیر نبوده. اگر نخستین روز های کار نشراتی تانرا با کار نشراتی امروزی تان مقایسه نمایید در یک نظر گذرا نتیجه گیری شما چی خواهد بود؟

جُـرأت - هر مرحله مشکلات و سرگردانی های خود را دارد. در روزهای نخست تعداد مطالب وارده کمتر بود ولی مشکل تايپ مقالات وارده بود، اکنون که نوشته های غیر تایپ شده بسيار کم است، تعداد مطالب وارده بسيار زياد است. مرور تمام مطالب رسيده، تهيه اخبار تحليلی و تهيهء مطالب برای صفحه ی اطلاعات هفتگی، کار روزمره و دوامدار را ايجاب ميکند.

رحیم - عامل تداوم منظم نشراتی سائت آریائی را بیشتر شما در چی میدانید؟

جُـرأت - موفقيت يک سايت جز با تلاش صادقانه و عشق به کار و خدمت نصیب نخواهد شد. من به اين عقيده هستم که دوام موفقيت از دستيابی اوليه به آن، به مراتب مشکل تر است و شايد به همين دليل است که هر روزيکه از فعاليت سايت ميگذرد، حفظ وضع موجود که پس از ده سال تلاش شباروزی مستمر و صرف هزاران ساعت کار بدست آمده است، يکی از بزرگترين چلنج در مقابلم قرار دارد.

رحیم - زمانیکه مطالب رسیده را مرور می کنید چی معیار های نزد شما برای تقدم نشر مطالب رسیده وجود دارد؟

جُـرأت - نگرش فرا قومی، فرا تنظيمی و فراسازمانی يکی از ویژه گیهای برجسته اين سايت شمرده می شود. و اين در حاليست که بسياری سايت ها و رسانه های افغانی از درون تنگناههای آيديالوژيک، قومی، مذهبی، سازمانی و گروهی خود بيرون شده نتوانسته است و از تعصبات گوناگون رنج می برند. بناً تصادفی نبوده است که تعقيب اصول و مشی پايدار نشراتی واقعبينانه و سالم اجتماعی و ملی سایت آریایی درين مدت ده سال تعداد دوستان و خوانندگان آنرا بگونه بی سابقه بلند برده است و اين سايت را به تريبون ملی همه مبارزان میهن مبدل ساخته است.

ما در اين سايت اجازه نخواهیم داد تا افراد متعصب و تنگ نظر، در دفاع از بنيادگرايی، تحجر، شئونيزم و برتری نژادی زهر تبليغاتی شانرا از طريق صفحات سايت آريايی در ذهن و روان مردمان ما تزريق نمايند و باعث خدشه دار شدن مقام و جايگاه اين نشريه در بين مردم عدالت خواه و روشنفکران متعهد و طرفدار آزادی دموکراسی ترقی و تساوی حقوقی ملل و مردمان شود.

سایت آريايی در تحکيم بيشتر روابطش با نيروهای وطنپرست کوشش کرده است و به افراد استفاده جو دشمن ترقی، عدالت و مغرض، مجال آنرا نداده تا بصورت محيلانه از دريچهً آريايی بسوی فرزندان صديق و خدمتگزاران مردم سنگ پرتاب کنند و دشنام صادر نمايند. البته انتقادهای اصولی طرحهای پیشنهادی نظرات سازنده و توضیحات ضروری و پژوهشهای علمی همکاران قلمی دوستان، موافقان و مخالفان روشن بین، سرچشمهء الهام و نبرد روشنگرانه و فکری سایت آریایی میباشد.

سایت آریاتی، منبر و ستیژ همه قلم بدستان، تحول طلبان و مبارزین وطنپرست و دموکرات است مطالب مذهبی و دينی و مطالبی که قبلن در ديگر سايت ها به نشر رسيده باشد در آريايی به نشر نمی رسد. از نشر مطالبی که باعث اختلافات زبانی، قومی و مذهبی ميشود خودداری ميگردد. سعی به عمل می آيد تا مضامين سياسی، اجتماعی، فرهنگی، تاريخی، طنز، گزارشات وقايع حاد داخلی و خارجی در نشرات سايت گنجانيده شود.

رحیم – شما چگونه به مرور و مطالعه این همه مطالب وارده در طول یک هفته برای شماره هفته آینده می پردازید، آیا همهء مطالب وارده را به تنهائی شما می خوانید و یا اینکه کسانی دیگری در زمینه شما را یاری می رسانند؟

جُـرأت - من روزانه بطور اوسط ده ساعت کار ميکنم و تمام مطالب سايت را خودم به تنهايی تنظيم ميکنم. کار مستمر مطبوعاتی و اطلاعات در زمينه های مختلف اوضاع سياسی، اجتماعی، فرهنگی و خبری کشور کاريست بس سخت و طاقت فرسا، چرا که هيچگاه در تاريخ بشريت توليد و عرضه اطلاعات چنين سرعتی نداشته است.

من به این باورم که، هرکس به اندازهً توان خود بايد سهمی در سير ارتقا و پيشرفت جامعه و کشور خود داشته باشد، زیرا انکشاف همه جانبه يک کشور به تلاش مستمر و هدفمند تمام افراد آن جامعه ضرورت دارد با اعتقاد به این اصل، کارما تلاشی است علمی در جهت پاسخ به اين پرسش مشخص که: "شما برای کشور تان چه کاری را ميتوانيد انجام دهيد؟"

با توجه به دريافت نقاط نظر بينند گان، رشد و افزايش تعداد بينندگان و همکاران قلمی سایت آریایی فکر ميکنم که به این اهداف زندگی پر تحرک نزديک شده باشيم. به هر حال من به این باورم که ايجاد، توسعه و حفظ يک سايت اطلاعاتی و نشر مضامين و مطالب دلچسپ برای هموطنان بدون عشق و علاقه بوطن و مردم وطن پيش برده نميشود.

روزی يکی از دوستان برايم "نصيحت" کرد که پيشبرد چنين سايتی به تنهايی کاريست بس مشکل، بايد يک همکار برای تان جستجو کنيد. من در پاسخ به اين دوست گفتم اگر دونفر شديم ممکن اين سايت در دو ماه، اگر سه نفر شديم در پانزده روز و اگر چهار نفر شديم در يک هفته مسدود شود. البته تعدادی از دوستان هميشه من را رهنمايی و کمک ميکنند و برای بهبود هر چه بيشتر نشرات نظريات مفيدی ارائه ميکنند که هميشه مرهون ايشان هستم.

رحیم - از شما ما کمتر می خوانیم یعنی دست نبشته های شما کمتر به چشم می خورد، علت مصروفیت نشراتی است و یا اینکه خود سانسوری دخیل این حالت است؟

جُـرأت - طوريکه شما می بينيد اصلا وقتی برای کارهای اضافی باقی نمی ماند.

رحیم – از دیدگاه شما سانسور یعنی چی ؟

جُـرأت - سانسور يعنی بمباردمان اطلاعات، مانع پخش اطلاعات شدن. 

رحیم - در حال حاضر در داخل و خارج از کشورما رسانه های مختلف با یک کمیت چشم گیر حضور نشراتی دارند، عدهء آنرا آزادی بیان میدانند ولی عدهء هستند که در کنار آزادی بیان کمبود و یا نبود آزادی بیان اندیشه را در این رسانه ها آزادی ناممکل تلقی می نمایند. نظر شما در زمینه چیست؟

جُـرأت - با کمال تاسف بايد عرض کنم که اکثر نشرات سمعی، بصری، انترنتی و چاپی درون مرزی و برون مرزی کشورما اکنون شکل دکانداری را بخود گرفته است. تعدادی ازين نشرات از طرف کشورهای همسايه کمک مالی و فنی ميشوند که در خدمت اين کشورها قرار دارند. تعدادی رسانه های انجويی است که منابع تمويل کننده آنها امريکا و کشورهای اروپايی هستند که اين رسانه ها نيز در خدمت منافع و اهداف اين کشور ها قرار دارند. در رسانه های برون مرزی نيز، تعدادی بخصوص در اروپا دست به تشکیل "انجمن های فرهنگی" و اتحاديه های مختلف زده اند. تعدادی از موسسين و رهبری اين انجمن ها با براه اندازی سايتی و يا نشريۀ چاپی از دولت مطبوع پول دريافت ميکنند و طبعا آنها در خدمت دستگاههای جاسوسی و جهنمی اين کشورها قرار دارند.

 رحیم - از دیدگاه شما جایگاه سايت آریائی در جمع خانواده نشراتی روی صفحه انترنت در کجا قرار دارد؟

جُـرأت - اگر اين نشريه وجود نمی داشت، زمينه نشر انديشه ها و گفتنی های تعداد زيادی از عزيزانی که در تبعيد هستند به اين پيمانه مساعد نمی شد و در اختيار ديگران قرار نمی گرفت. و به اعتبار اين جويبار است که چشمه های فراوان از گوشه و کنار دنيا قطره قطره بهم پيوسته و در حد خود به غنای اين جويبار کمک کرده است. اگر قرار باشد از محتويات سايت آريايی که تا کنون منتشر شده کتابهايی فراهم شود، به غنامندی کتابخانه زبان و فرهنگ ما افزوده خواهد شد.

آريايی در راهی که انتخاب کرده بود، بصورت متين، استوار و پايدار به پيش رفت و با استفاده از پديده های جديد و بکر در عرصه های سياسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی قدم های مثبتی به پيش می گذارد که از ديد هموطنان ما پوشيده نيست و من آنرا گام مهمی در جهت ارتقای رشد فرهنگی سرزمين بلاکشيده ما ارزيابی ميکنم.

آريايی پيوسته مدافع منافع کشور بوده از دموکراسی، آزادی، حقوق بشر، استقلال و تماميت ارضی کشور حمايت کرده، از جامعه مدنی، دفاع از حقوق زنان، دفاع از آزادی انديشه و در مغايرت با تحجر فکری و بنيادگرايی اقدام نموده است. به تاسی از دفاع آزادی انديشه توانسته ايم در انعکاس نظريات هموطنان خود بدون تعصب و گرايش های قومی، مذهبی، گروهی وغيره انعکاس داده و وظايف تاريخی خود را انجام دهيم. بنابران ميتوانيم جايگاه شایستۀ چنين سايتی را در حال و آينده پيش بينی کرد.

رحیم - بسیاری از صاحب نظران به این باور اند که اگر پشتیبانی مادی کشورها و سازمانهای بین المللی با رسانه های موجود نباشد ما فردا این همه رسانه ها رانخواهیم داشت. اگر باور این صاحب نظران درست باشد پس ما به این نتیجه میرسیم که رسانه خود کفا و مستقل نداریم. در این زمینه تبصره شما چیست ؟

جُـرأت - من فکر ميکنم که تمام رسانه های ما وابستگی ندارند. تعدادی توسط سازمانهای حزبی، گروههای اجتماعی، اعلانات و دوستان کمک ميشوند.

رحیم - آیا سائت آریائی از نظر مصارف مادی خود کفا و مستقل است. مصارف آن چگونه تمویل می شود؟

 جُـرأت - آريايی يک نشريه حرفه ای بمعنی رايج کلمه نيست، زيرا بودجه، پشتيبان مالی و اعلانات ندارد، دارای هيئات تحرير نمی باشد زيرا همه داوطلبانه برای آريايی کار ميکنند. اينجانب نه تنها مشکل اقتصادی ندارم بلکه از نگاه مادی زندگی کاملا مرفه دارم. مصارف راجستری و پخش نشرات آريايی سالانه درحدود دوصد دالر بالغ ميگردد. ولی اين نيروی کار است که من و دوستان رايگان در خدمت آريايی قرار داده ايم.

رحیم – در اوضاع و احوال پیچیده و متشنج فعلی کشور ما از نظر شما مبرمیت، اولیت، نیاز و ضرورت چی خط نشراتی در برابر رسانه های کشور ما قرار داده شود که تا برای استقامت دادن درست رسیدن این کشتی شکسته به ساحل مقصود به عنوان رهنما باشد ؟

جُـرأت - به نظر من رسانه های "غيروابسته" و "غيرانجويی" بايد به مسايل ذيل توجه بيشتر داشته باشند:

ـ مسايل مربوط به حقوق بشر، حقوق زنان، افشای جنگسالاران زن ستيز و بنياد گرا.

ـ در باره وضع نابسامان اقتصادی، بيکاری، اختلاس، فقر روز افزون مردم.

ـ به مسايل مربوط به تروريزم.

جُـرأت گرامی از شما تک دنیا تشکر که به پرسشهایم با حوصله مندی و صمیمانه پاسخ گفتید.

 

فضل الرحیم رحیم خبرنگار آزاد،

۲۰ اپریل ۲۰۱۲

 

توجه!

کاپی و نقل مطالب از «اصالت» صرف با ذکر منبع و نام «اصالت» مجاز است

کلیه ی حقوق بر اساس قوانین کپی رایت محفوظ و متعلق به «اصالت» می باشد

Copyright©2006Esalat

 

www.esalat.org