چهارشنبه، ۶ فبروری ۲۰۱۳

سالاران هنر در مهاجرت


محترمه خانم حبیبه عسکر هنرمند تیاتر افغان و محترم نذیر ظفر شاعر، نویسنده و صاحب قلم

 

اخیراً سفری به کشور آسترالیا داشتم که با سرور از دیدن اعضای فامیل و دو ستان فرهنگی انجامید.

سفر برای هر کس جالب است آنهم برای اولین بار در قاره دگر، دید و باز دید اعضای فامیل پس از مدت ها یافتن دوباره دوستان فرهنگی و تماشای شهر های نو و از زمستان به تابستان رفتن و از شب به روز رسیدن همه و همه، صفحه جدیدی در تاریخ زنده گی انسانهاست؛ من هم مانند سایر انسانها بری ازین علایق نبودم. به خصوص درین سفر دیدن محترمه خانم حبیبه جان عسکر و ضیافت شاندار شان و قصه های شیرین شان از زبان خود شان قصه ها و نا گفته های زمان مهاجرت که هر کدام آن را میتوان کتابِ نوشت؛ ترک وطن بنا به ملحوضات اجتماعی و حفظ جان از حوادث نا گوار جنگ و صدها دلیل دیگر آن و سفر کردن در کشور های بیگانه که نه زبان و نه فرهنگ آن با ما مطابقت دارد و حوادث و واقعات غیر مترقبه در جریان سفر های جبری و مهاجرتی همه و همه درد های بود که این هنرمند مانند سایر افغانها در سینه خود داشت.

با خوشی میتوان گفت که زنده گی این هنر پیشه در کشور آسترالیا از هر لحاظ تامین است با تدبیر هنرمندانه توانسته است دختران و پسرانش را به طوری که لازم بود تر بیه؛ پرورش و آموزش دهد و الحمد الله همه فرزندانش از تحصیل عالی برخوردار و به وظایف مسلکی شان مشغول اند. در زنده گی اجتماعی و فامیلی این هنرمند هیچ نوع کمبودی وجود ندارد که باعث تشویش و دلهره گی وی شود و رزوها را با نواسه های گلمهره اش بخوشی سپری میکند مگر از لابلای صحبت هایش چنان استنباط میگردید که هنرمند نباید در چارچوب خانه مجلل باقی بماند. حدس شان بیانگر واقعیت است؛ هنرمندی که در یک کشور سنتی مثل افغانستان با پوشیدن چادری لوای هنر را بدوش گرفته بود و با تقبل همه مشکلات خانواده گی و اجتماعی عمری را با سرفرازی سپری کرد چه گناهی داشت که در ایام پیری مهاجر شود؟

آری، این سالاران هنر که با جان شان متاع هنر را نگهداری کردند و نگذاشتند چراغ هنر تمثیل و تیائتر خاموش گردد بالاخره از جبر زمان مهاجر است و گاه گاهی دیدن برنامه های تلویزیون های اجیر و بخشهای تمثیلی که آگنده از ابتذال است مانند سایر بخشها؛ باعث رنجش خاطر این هنر سالار میگردد؛ من بادرک از گفته های این هنرمند سابقه دار و مجرب از وی در مورد چگونگی هنر تمثیل پرسیدم که ظاهر شدن لبخند پر معنی در لبانش هزاران تاسف را در بر داشت و با چشمان ره کشیده به دیار هنر گفت: در زمانی که لطیفی صاحب و مرحوم رفیق صادق کار میکردند؛ همه موازین هنر تمثیل از طرف هنرمندان مراعات میشد و هر پارچه تمثیلی از کیف اصیل هنری بهره مند بود؛ اما شرایط تغییر خورد عده یی کثیری از هنرمندان مهاجر شدند و هنر به پیمانه قبلی از نظر کیفیت و کمیت باقی نماند.

بر گفته ی این هنر سالار مُهر صحت میمانیم و در واقعیت امر هنر و هنرمند در دوره های پیشین از ارزش خاصی بر خور دار بود با وجودی که دولت های قبلی با مشکلات داخلی و خارجی در گیر بودند و امکانات کمک و تجهیزات کمتر بود اما طبق یک تقسیم اوقات به هنرمندان منازل رهایشی داده میشد و از کمک های مادی و معنوی مستفید میگردیدند.

بیش از دهسال میشود که جامعه جهانی با مصارف هنگفت درین کشور وجود دارد اما دولت نتوانسته و یا نخواسته تا مصدر خدمت به هنر و هنرمندان شود در حالیکه دولت های قبلی در اعزام هنرمندان مریض غرض تداوی به کشور های آسیای میانه و دیگر کشورها خدمات شایانی را انجام میدادند و درین راستا فرق بین دولت "طالبان" و دولت فعلی همین است که "طالبان" ضد هنر و هنر مند بودند و ایشان را اجازه نمیداد و دولت فعلی اجازه کار میدهد و تا جایی که بهره برداری میشود از هنرمندان دریغ نمیکند و زمانیکه هنرمند در بستر فقر و مریضی پهلو میزند اصلا غمخواری نیست تا به دادش برسد اما اربابان جنگ و چور و چپاول که از دستمال چار خانه به نکتایی رسیده اند برای چک صحی شان به کشور های سفر میکنند که آب و نانش را حرام میدانستند و حالا چون پولدار شدند دگر تداوی خارج و خارجی ها و نان و آب شان حلال پنداشته میشود و دیدن خارج پس از گرمی های متعفن پشاور ذهن شانرا تغییر داد البته تنها در جهت مفاد شان.

آری! هنرمندان ما در هر کشور که مهاجر اند با مشکلات مشخص محیطی و آواره گی بهترین لحظات عمر شانرا وقف میکنند و این گل های سر سبد جامعه و غنای معنوی را دیگر نمیتوان دوباره پیدا کرد.

نذیر ظفر

 

حبيبه عسکر در سال ۱۳۲۶ (۱۹۴۷ ميلادی) در ولايت کا بل متولد شد.

خانم عسکر در سال ۱۳۳۶ (۱۹۵۷ ميلادی) پا به عر صه هنر نهاد و اولين نمايشنامه ای که در آن نقش اجرا کرد نمايشنامه عيد ارتيست اثر مر حوم نينواز بود.

او در دوران زندگی هنری اش بيش از ۶۰۰ نمايشنامه اجرا کرده که شامل آثار داخلی و خارجی است.

خانم عسکر در پهلوی کار های نمايشی در تياتر در راديوی افغانستان؛ افغان فلم و تلويزيون مرکزی کابل نيز همکار بود که در درامه ها؛ نمايشات تلويزيونی و فلم های افغانی ظاهر می شد.

 منبع: سایت فارسی بی بی سی

  

 

توجه!

کاپی و نقل مطالب از «اصالت» صرف با ذکر منبع و نام «اصالت» مجاز است

کلیه ی حقوق بر اساس قوانین کپی رایت محفوظ و متعلق به «اصالت» می باشد

Copyright©2006Esalat

 

www.esalat.org