محمد طاهر نسیم

 

مصاحبه «اصالت» با محمد طاهر نسیم:

-         فعالیت های سازمانی در تطابق با ایجابات مبارزه کنونی ارتقا نیافته است!

-         بنیان گذاری یک سازمان ترقّیخواه در بسیج سازی و ارتقای مبارزه همگانی، ضرورت مبرم است!

-         انزوا و کناره گیری، گریز از مسؤولیت ملی شمرده میشود!

 

فعالیت های سازمانی در اوضاع موجود افغانستان به اشتباهات و کاستی های بسیاری دچار است. و کدام اقدامات و اجراء اتی غرض مرفوع ساختن آن صورت نگرفته است. درین باره مصاحبه ای با رفیق محمد طاهر نسیم دیپلمات سابق و کارشناس امور بین المللی، صورت گرفت که در ذیل به نشر سپرده میشود:

 

*       *       *

 

س- فعالیت های سازمانی موجود به نظر شما ثمر بخش ارزیابی میشود یا خیر؟

ج- فعالیت های سازمانی، و جنبش های سیاسی عموماً در شرایط و اوضاع کنونی در مقایسه با تسلط اشغالگران نظامی خارجی و بنیاد های قدرت دولتی وابسته به آنان در بهره برداری به نفع انحصارات سرمایه داری و پلان های دست داشته دراز مدت خویش، و پایمال شدن آزادی، استقلال، و تمامیت ارضی، و وحدت ملی، به هیچ وجه متناسب نبوده، و ثمر بخش شمرده نمیشود، بلکه اوضاع به وخامت بیشتر کشانیده شده است. تجربه بیش از دوازده سال گذشته بیانگر این نتیجه گیری میباشد.

س- دلیل برداشت شما در این نتیجه گیری چیست؟

ج- مبارزه در تحقق اهداف و نیازمندی های ملی و دموکراتیک خلق های افغانستان در رهائی از تسلط اشغالگران خارجی، و دست یابی به استقلال، تمامیت ارضی، حاکمیت و وحدت ملی، دموکراسی واقعی، عدالت، و اجرای تحولات بنیادی در بخش های مختلف زندگی اجتماعی، به برنامه ها و اقدامات واقعبینانه، دارای قاطعیت، هدفمند، و جدیت و سازندگی در برخورد با پدیده های موجود، ضرورت مبرم دارد، که چنین صورت نگرفته است. و شیوه های سازشی، معامله گری و نرمش در برابر دشمنان سرسخت، در فعالیت های سازمانی غلبه یافته است. علاوتاً بررسی ها نشان میدهد که هنوز عقب گرائی های قرون وسطائی و عنعنات پوسیده حتی دوره های برده گی، قبیله سالاری، و خرافات رنگارنگ زیر چتر مذهبی، بر مناسبات مردم افغانستان حکمفرماست.

س- نظر شما درباره چنین شیوه فعالیت که نتایج خوبی به دنبال ندارد چیست؟

ج- این یک اشتباه بزرگی است که قابل بخشیدن نخواهد بود. و از مسؤولیت گسترده ملی رو گشتاندن شمرده میشود.! زیرا میهن و زندگی عموم مردم روز به روز به سوی خرابی ها، دهشت افکنی ها و بدبختی های بیشتر، کشانیده میشود.

بسیاری از دانشمندان و اصلاح طلبان وطندوست، بار ها طرح های سازنده پیشنهادی خود را به منظور بهبود و ارتقای سطح فعالیت و ترکیب سازمانهای موجود، متناسب با شرایط و اوضاع کنونی و تحولات آینده پیشکش کرده اند، اما مورد عدم توجه و نادیده قرار گرفت.

س- چه باید کرد؟ آیا باید کناره گیر، و سیل بین باقی ماند؟!

ج- کسانیکه درباره مردم رنجدیده و زحمتکش وطن خود، و سرنوشت کنونی و آینده افغانستان احساس مسؤولیت میکنند نباید در حالت انزوا، کناره گیری و بهانه جوئی و سیل بین قرار گیرند.  انسان های متعهد به ویژه کسانیکه  سال های عمر خویش را در مبارزات گوناگون سیاسی و اجتماعی ترقیخواهانه سپری کرده اند، و ماهیت مسؤولیت و ایجابات مبارزه را درست درک کرده اند، و در تراژیدی های کشنده  گذشته سهمی نداشته اند نباید راه گریز را انتخاب کنند!

س- آیا راه دیگری وجود دارد؟

ج- مبارزه دشوار و پیچیده در شرایط کنونی، و بیماری های که به آن فعالیت و ترکیب سازمانها، و عموم جنبش سیاسی به آن درگیر اند،  ایجاب مینماید تا یک سازمان با اندیشه های مترقی، با قاطعیت، توانا، هدفمند و نیروی سازنده، ایجاد تا به حیث هسته محوری در راه تجمع و بسیج سازی جنبش همگانی در روند سالم مبارزه رهائی بخش ملی و دموکراتیک و اقدامات بنیادی آینده در بازسازی و ساختار افغانستان نوین، آزاد، مستقل، دموکرات، پیشرفته، متحد و یکپارچه، دور از ظلم و ستم، مسؤولیت و وظیفه محوری خویش را ایفا نماید.

س- و اگر تحقق نیافت؟

ج- آغاز تراژیدی دردناک دیگری، خواهد بود!

س- چرا؟

ج- با بررسی دقیق، و واقعبینانه ماهیت قرارداد های استراتژیک و ضمایم نظامی آن، و به دست آوردن اشغالگران نظامی خارجی سند "قانونیت" غرض ادامه موجودیت شان در افغانستان، پلانها و برنامه های نوین آنان در رابطه نه تنها به افغانستان، بلکه به کشور های جنوب شرقی آسیا و آسیای میانه، و روسیه فدراتیف، چین و هندوستان و حتی کشور های شرق میانه دور و نادیده- درین چوکات- باقی نخواهند ماند، و پیش بینی های وسایل اطلاعات جمعی و استخباراتی خود اشغالگران که با صراحت اعلام میدارند، بهره برداری شان هنوز به اکمال نرسیده است، از یکسو، و از سوی دیگر بیماری های سازمانها و جنبش های سیاسی موجود در عرصه مبارزه رهائی بخش ملی، بر نتیجه گیری مان علامت صحه میگذارد!

با ابراز سپاس از توجهات و مصاحبه هدفمند شما!

فرانکفورت، ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۳

 

 

 

توجه!

کاپی و نقل مطالب از «اصالت» صرف با ذکر منبع و نام «اصالت» مجاز است

کلیه ی حقوق بر اساس قوانین کپی رایت محفوظ و متعلق به «اصالت» می باشد

Copyright©2006Esalat

 

www.esalat.org