برخورد کمونیستی به مسئله ملی(۵)

 

برخورد کمونیستی به مسئله حق ملل در تعیین سرنوشت خویش در دوران امپریالیسم

در عرصه عملی و مشخص

نظر حزب کار ایران(توفان) در مورد حل مسئله ملی در ایران و در عراق و سوریه

 

۳- مسئله ملی کُردها در سوریه

هم اکنون کُردهای سوریه که در بدو امر در مقابل دسیسه آمریکا-ناتو-ترکیه-عربستان سعودی-اسرائیل-داعش برای تجزیه و تجاوز به سوریه دست به مقاومت زده و محبوبیت کسب کردند، امروز به عنوان مُهره امپریالیسم آمریکا در منطقه عمل کرده و مانند کُردهای عراق و ایران سرنوشت مبارزه برای کسب خود تعیینی سرنوشت را نه در همکاری و وحدت مبارزه جویانه خلق های منطقه برای رهائی از چنگال امپریالیسم و گام نهادن به سوی سوسیالیسم، بلکه در جدا کردن راه خود از راه سایر نیروهای انقلابی در منطقه دیده و متحدان خود را از میان ارتجاع جهانی انتخاب می­کنند. آنها به جای اینکه با نیروهای انقلابی و دموکراتیک سوریه متّحداً برای یک سوریه آزاد و دموکراتیک و ضد امپریالیستی مبارزه کنند به راه تجزیه طلبی و جدائی خویش از نیروهای انقلابی سوریه رفته ­اند و مدعی ­اند که از آمریکا برای نیل به اهداف خود به طور تاکتیکی استفاده می ­کنند. مفهوم این ادعا این است که کُردهای سوریه دشمنان خویش را نه در آمریکا و داعش و ارتجاع سوریه و ترکیه، بلکه در مردم سوریه می­بینند و ضد عرب ­اند و با افسانه یاری "موقت" با آمریکا می­خواهند در دریای موجود ممالک ارتجاعی منطقه با قدرت تخیل فراوان، "حکومت شورائی و سوسیالیستی" و یا چیزی شبیه آن بسازند. آیا امپریالیسم آمریکا با استقرار چنین حکومتی در منطقه موافق است؟ آیا امپریالیسم آمریکا سوسیالیسم نوع روژاوائی را به رژیم بشار اسد ترجیح می ­دهد؟ باید پرسید آیا این جناحِ "چپ" کُردهای سوریه هستند که سر آمریکا را کلاه می­گذارند و یا این آمریکای مارخورده افعی شده است که سر آنها را با تکیه به ناسیونال شونیسم کور کُرد و تبلیغ نفرت ملی کلاه می ­گذارد؟ امپریالیسم آمریکا بعد از شکست در پروژه داعش به دنبال پروژه "کردستان آزاد سوریه" به عنوان پایگاه امپریالیسم آمریکا در منطقه است. جناح دست راستی کُردهای سوریه که صمیمی ­تر از "چپ" های خود فریفته هستند، به روشنی بیان می ­کنند که آمریکا متحد راهبردی ما در منطقه است و ما باید به آنها تکیه کنیم تا به نیروهای مترقی و انقلابی سوریه. نشریه آلمانی زوددویچه تسایتونگ در ۱۹ جنوری ۲۰۱۸ به نقل از وزیر امور خارجه آمریکا رکس تیلرسون تائید کرد: "نظامیان آمریکا برای مدت نامعلومی در سوریه باقی خواهند ماند. آنها باید امنیتی را مستقر کنند که گروه تروریستی داعش که از نظر نظامی بشدت سرکوب شده است، دوباره خودش را سازماندهی نکند. همزمان باید این حضور بر ضد نفوذ ایران در سوریه باشد و به این یاری کند که یک روند گذار سیاسی تحت رهبری سازمان ملل در سوریه پدید آید. وی منکر آن شد که آنها در حال سازماندهی یک گروه نظامی با شرکت یگانهای مدافع خلق (YPG) کُرد برای حفاظت از مرزهای شمالی سوریه هستند. این امر بد فهمیده شده است . . ."

مبارزه این کُردها در واقع مبارزه کُرد بر ضد عرب است، نه مبارزه ملل سرکوب شده منطقه بر ضد امپریالیسم و صهیونیسم در منطقه. از حالا روشن است که این راه آزموده شده به شکست مفتضحانه منجر می ­شود و متاسفانه آبروئی برای کُردهای سوریه باقی نمی ماند. نشریه تایمز اسرائیل در چاپ چهارشنبه ۳۱ مه ۲۰۱۷ خود اطلاع داد: "آمریکا ارسال اسلحه برای کُردهای سوریه را آغاز کرده است".

این عده تحت عنوان “یگان­های مدافع خلق” ملقمه ­ای از کُردهای سوریه و اعراب "دموکراتی" هستند که تا دیروز با داعش همکاری می­کردند و نام "ارتش آزادی بخش سوریه" را برخود نهاده بودند. این عده در شمال سوریه به پاکسازی قومی از اعراب سوریه در این منطقه مشغولند و می ­خواهند با پاکسازی قومی، بخشهای کردستان عراق را به کردستان سوریه چسبانده و سپس در خدمت استراتژی امپریالیسم آمریکا به دریای مدیترانه متصل کنند.

به گزارش العربیه، پیش از این وزارت دفاع آمریکا، اعلام کرده بود که دونالد ترامپ رئیس‌ جمهور این کشور، دستور ارسال سلاح به نیروهای کُرد وابسته به حزب «اتحاد دموکراتیک سوریه» را صادر کرده است.

تییری میسان par Thierry Meyssan در مقاله ­ای تحت نام "هنگ ­های آنارشیست در خدمت ناتـــــــــو"
(
Les Brigades anarchistes de l’Otan)  نوشت: "در غرب آن را به مثابه اتوپی دوست داشتنی معرفی کرده ­اند، «روژاوا» (بخش کُردنشین در شمال خاوری و شمال باختری سوریه که بخشی از استان ­های حسکه، رقه و حلب  را در بر می­ گیرد)، امّا روژاوای نوبرانه و خیلی تازه در واقع یک دولت استعماریست که واشنگتن خواهان آن بود تا در خون نطفه ببندد. این بار طرح بر این اساس است که مردم شمال سوریه را از محل زندگی ­شان برانند و مردم دیگری را جایگزین کنند که در آنجا به دنیا نیامده ­اند. برای تحقق این پاکسازی قومی، پنتاگون و سیا مبارزانی را از بین چپ­ های افراطی اروپايی بسیج کرده ­اند. تییری میسان این طرح را از یک سال و نیم پیش افشاء می ­کند.

(شبکۀ ولتر|دمشق (سوریه)

 ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۷.(برگردان محوی)

 http://www.voltairenet.org

این سیاست امپریالیسم آمریکا به امروز بر نمیگردد. در فبروری ۲۰۱۶، «تزار ضد تروریست» کاخ سفید، برت مک ­گرک Brett McGurk به فرمان رئیس جمهور وقت آقای اوباما به منطقه اعزام شده بود تا شاهد نبرد عین­العرب(کوبانی) باشد. به همین مناسبت از سوی یگانهای مدافع خلق(YPG) که همان ملقمه کُردهای سوری و ارتش آزادی بخش داعشی سوریه است، مدال افتخار دریافت کرد. این اقدام واکنش رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به این بازدید را به همراه داشت که تنش ‌ها در روابط دو کشور را عیان‌ تر کرد."

اردوغان طی اظهاراتی این اقدام مک گورک را محکوم و عنوان کرده بود: "وی درست در زمان مذاکرات ژنو به کوبانی سفر کرده و از یک ژنرال کُرد مدال هدیه گرفته است" ما چگونه میتوانیم به شما اعتماد کنیم؟ آیا این ما هستیم که متحد شماییم یا تروریست‌ های کوبانی؟"

هم اکنون این کُردهای تجزیه ­طلب سوری یک پایگاه عظیم نظامی در اختیار امپریالیسم آمریکا قرار داده ­اند تا به تمامیت ارضی و حق حاکمیت ملی همه خلق های منطقه تجاوز کند. چنین سیاستی طبیعتاً ارتجاعی و به ضرر انقلاب مردم منطقه است و کودکانه است که آنرا به بهانه استفاده از تضاد امپریالیستها توجیه کنیم. حل مسئله کُرد در همدستی با امپریالیستها با زدن نقاب "تاکتیک انقلابی" نیست، در همکاری با نیروهای انقلابی و مترقی سوریه و در چارچوب سوریه دموکراتیک به عنوان سیاست راهبردی خواهد بود.

 

بر گرفته از توفان شـماره ۲۲۴ عقرب ۱۳۹۷ نوامبر سال ۲۰۱۸

 

 

 

توجه:

کاپی و نقل مطالب از «اصالت» صرف با ذکر منبع و نام «اصالت» مجاز است

کلیه ی حقوق بر اساس قوانین کپی رایت محفوظ و متعلق به «اصالت» می باشد

Copyright©2006Esalat

 

 

 

 

 

www.esalat.org