جمعه، ۱۹ نومبر ۲۰۱۰

پیام شورای زنان افغانستان در فدراتیف روسیه به مناسبت روز جهانی خشونت علیه زنان

نویسنده: داکتر راضیه هوتکی

*   *   *

 

۲۵ نوامبر به عنوان یک رویداد با اهمیت تاریخی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تــاریخ ۱۷ دسامبر سال ۱۹۹۹ در هشتاد و سومین جلسۀ عمومی با توافق ۷۹ کشور عضویت به عـنوان روزجهانی محو خشونت علیه زنان تصویب و مورد تائید قرار گرفت.

تا جایکه هموطنان ما آگاهی دارند اعلامیه های جهانی حقوق بشر، کنوانسیونهای هفتگانۀ ملل متحد و میثاقهای بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و کنوانسیون رفع هر نوع تبعیض علیه زنان همه گانی بوده و کشورهای عضو بدون چون و چرا مکلف به اجرایی قوانین نافذ از طرف ارگانهای ملل متحد می باشد و در همه کنوانسیونها و بخصوص به کنوانسیونهای که پریشانی و حمایت از حقوق زنان و رفع خشونت تأکید بیشتر بعمل آمده و معطوف داشته تا دول و کشورهای امضاء کننده اصول مساوات و حمایت از حقوق زنان را تطبیق و عملی و ز اجرای آن به سازمان ملل متحد اطمینان دهند. سال گذاشته شاهد افزایش خشونت علیه زنان و تجاوز جنسی علیه کودکان و ازدواج های اجباری دختران قبل از رسیدن به سن قانونی و افزایش خود سوزی زنان و غیره خشونت های خانواده گی بوده و هیچیک از عاملان آن غرض محکمه و باز جویی عادلانه به پنجۀ قانون سپرده نشده و به جزای اعمال خود نرسیده و این عمل باعث معافیت رشد فرهنگ و با گذشت هر روز خشونت علیه زنان افزایش و رقم بلندی در مورد است. باید پذیرفت که خشونت علیه زنان وجود دارد و علیه آن مبارزه کرد. و زن را گرامی داشت که مادر است، خواهر است و دختر است زن چو بوستان گلشن مهر و وفاست، مادر است که ارجمند ترین، گرامی ترین و لطیف ترین موجود بشر است شعوری شدن این مساله به یقین فهم و درکی را به مردم خواهد داد که اجازه ندهند تا پادشاه، امیر، خلیفه، امام، امیرالمومنین و غیره سرنوشت سیاسی شانرا تعیین کنند. بخشی زیادی از ساکنان افغانستان بشمول زنان هم نیز به این درک رسیده اند. اصلاحات دینی چیزی دیگری نیست بجز جدایی دین از دولت؛ ولی نه باید آنرا ضد دین تعریف کرد، بگونه ی که بنیاد گرایان آنرا مخالف دین به مسلمانان معرفی میکنند. در غیر آنصورت، زن ستیزی که بخشی از فرهنگ کهن و یا سنتی این سر زمین که از ترکیب عناصر دینی و محلی بوجود آمده، ادامه خواهد داشت. ولی فرهنگ زن ستیزی در این سرزمین هیچگاه به مفهوم آن نیست که مردان در افغانستان بحیث انسان های مستقل از حقوق فردی بشری بر خوردار هستند، و مکانیزم دفاعی و یا حق دفاع از خود در برابر استبداد و زورگویی دولت و جامعه را دارند. افغانستان مانند: سایر کشورهای اسلامی با فرهنگ مدرنیتیت در تنگناه قرار دارد، تنگنایی با فرهنک مدرنیتیت پیامدش یک نوعی از استبداد دینی را انعکاس میدهد که شرایط زنده گی مرد و زن را بشکل ناهنجار آن متأثر ساخته است.

زن موجودی که سراپا لطف، احسان، محبت، عشق و درد است، موجودی که همه خوشبختی های بشر مدیون جان فدایی های اوست. او جهان را با زیبائی های معنویش آرایش و مفهوم میدهد. او خورشیدی است که بدون پرتو محبتش دنیای بشر تاریک خواهد بود. امروز هر انسان خارق العاده یی، هر نابغه ای و هر دانشمندی که به خویش می بالد و مصدر خدمت به جامعه بشری میگردد فرزند همان زنان است که شب ها را تا صبح نخوابیده و بالای گهواره او زمزمه عشق سر کرده است، فرزند کسیست که به او راه دوست داشتن و چگونه زیستن را آموخته است.

ای لطیفترین گل بوستان هستی، یکبار دیگر در برابر شما شیرزنان شما رابعه ها، ملالی ها، زرغونه ها، عایشه ها، نازو انا ها، فاضله ها، نادیه ها مستوره ها ادای احترام نموده و پیام همبستگی شورای زنان افغانستان در فدراتیف روسیه را به تمام زنان جهان تقدیم میدارم.

 

زنده باد همبستگی زنان در جهان!

 

داکتر راضیه هوتکی رییس شورای زنان افغان در فدراتیف روسیه

 

تصویر از صفحۀ انترنیتی IRIB

 

 

 

توجه!

کاپی و نقل مطالب از «اصالت» صرف با ذکر منبع و نام «اصالت» مجاز است

کلیه ی حقوق بر اساس قوانین کپی رایت محفوظ و متعلق به «اصالت» می باشد

Copyright©2006Esalat

 

www.esalat.org