دوشنبه، ۲۴ فبروری ۲۰۱۴

شورش های اوکراین

رحیم آریا

 

مقدمه: در ماه نوامبر سال ۲۰۱۳ میلادی موجی از تظاهرات در شهر کیف اوکراین در اعتراض به تصمیم دولت این کشور به رد یک توافقنامه ای اقتصادی با اتحادیه اروپا آغاز گردید. گفتگوها برای پایان بخشیدن به این بحران ناکام گردید و در ماه جنوری سال ۲۰۱۴ تظاهرات در کیف به خشونت کشیده شد که شماری قربانی نیز برجا گذاشت. من نگاهی به این موضوع کرده ام و با داکتر مارکووس پاپادوپلس مدیر مجله سیاست نخست مستقر درلندن و کارشناس در امور روسیه، بالتیک و آسیای میانه گفتگو کردم.

 

سوال: آقای دوکتور، تظاهرات چگونه در اوکراین شکل گرفت؟ آیا شما دلیلی برای این شورش ها می بینید؟

پاسخ: چیزی را که امروز در اوکراین شاهد استیم تلاش های غرب و امریکا است که میخواهند این کشور را به دایره نفوذ شان وارد نمایند. اوکراین ۴۴ میلیون جمعیت دارد با یک نیروی عظیم کارگر و سکتورهای نیرومند صنعتی و کشاورزی. شکل گیری اوکراین در اروپای شرقی توجه استراتژایست های امریکائی را به خود جلب کرده است زیرا این کشور در مرز های جنوب روسیه و یا درقلب روسیه شکل گرفته است. پس از فروپاشی اتحاد شوروی، تمام های کشورهای زیر نفوذ شوروی و بلوک شرق مانند هنگری و پولند و حتی کشورهای کوچکی مانند استونیا، لیتواتیا و لیتوانیا جز کشورهای اتحادیه اروپا و یا باید گفت به حلقه ای ناتو داخل شدند. با نگاه به نقشه ای امروز اروپا، ما مشاهده می کنیم که مرزهای غربی روسیه توسط کشورهای عضو ناتو محاصره شده است و چرا اینگونه شده است؟ برای این که امریکا میخواهد که قدرت و نفوذ روسیه را در اروپا و در کل جهان محدود نماید. راهبرد دفاعی امریکا که در سال ۱۹۹۲ ایجاد شد روسیه را تنها قدرتی در جهان میداند که می تواند آینده امریکا را به چالش بکشاند و این کشور را نابود کند. این راهبرد دفاعی هوشدار می دهد که باید گام های برای جلوگیری از کار صورت بگیرد. در این جا دیگر ما با برژینسکی مشاور امنیتی پیشین جیمی کارتر هم روبرو استیم که میگوید اوکراین باید به عضویت ناتو پذیرفته شود زیرا قطع ارتباط میان روسیه و اوکراین مانع از برگشت روسیه به دوران شوروی می شود. باید گفت که بحران امروز اوکراین تا جای ارتباط به میراث شوروی و ایجاد اوکراین نیز میگیرد. مرز های امروز میان کشورها که در زمان شوروی طرح شدند، واقعی نیستند و این بخاطر ایده لوژی بلشویک ها بود. لنین عقیده داشت که تمام مردم امپراتوری روسیه باید دارای حقوق مساوی، حکومات و مرز های شان در چارچوب دولت متحد شوروی باشند و به این گونه مرز ها از اوکراین گرفته تا روسیه سفید و قزاقستان و قرغزستان بوجود آمدند. مرز های داخلی این کشورها تا زمان حکومت شوروی زیاد مشخص نبودند ولی این مرز ها پس از سقوط شوروی ایجاد شدند.

سوال: آقای دوکتور، آیا شما فکر می کند مخالفان و دولت ویکتور ایوانویچ در اوکرائین به توافقی دست خواهند یافت؟

پاسخ: رئیس جمهوری ویکتور یانوکویچ که در سال ۲۰۱۰ به شکل دموکراتیک انتخاب گردید و دولت او تلاش های زیادی کردند تا بحران را در این کشور پایان دهند. نخست وزیر استعفا کرد و دولت جدیدی تشکل گردید و قوانینی که مورد اعتراض بود، اصلاح گردید ولی بهرصورت، مخالفان که در خشونت ها نیز دست دارند و شماری از ان ها نیز مربوط به گروه های افراطی راستی، نژاد پرست ها و غیره استند در تلاش قدرت استند. مخالفان و تظاهرات کننده گان توسط سیاست مداران امریکائی، آلمانی و پولندی تحریک می شوند. سناتور جان مکین امریکائی و اشتن مایر آلمانی و برخی از مقامات آتحادیه اروپا مانند کاترین اشتون به اوکراین یک کشور مستقل و دارای حاکمیت سفر کردند و با مخالفان و تظاهرکننده گان برای سرنگونی یک حکومت مشروع همصدا شدند. این یک وضیعت خطرناک و غیرقابل تحمل است. این نشان میدهد که امریکا از اندیشه دموکراسی سئو استفاده می کند.

سوال: اگر تظاهر کننده گان حکومت اوکراین را سقط کنند، آیا امکان این وجود دارد که روسیه به این کشور مداخله نظامی کند درست چیزی را که ما در سال ۲۰۰۶ میلادی در جنگ با گرجستان شاهد بودیم. ما میدانیم که اوکراین حیاط خلوت روسیه محسوب می شود.

پاسخ: این مسخره است که سیاست مداران غربی و خبرنگاران از مداخله نظامی روسیه به یک کشور دیگر حرف می زنند. این در حقیقت غرب است که در بیست سال گذشته ماجراجوی های نظامی در جهان داشته است. ما شاهد این لشکرکشی ها به یوگوسلاویا، عراق و لیبی بودیم و اکنون باید سوریه را نیز به آن اضافه کنیم. چیزی را که خبرنگاران و سیاست مداران غربی فراموش می کنند این است که روس ها، اوکراینی ها و روس های سفید دارای تاریخ، فرهنگ، مذهب و زبان مشترک استند. بدون شک، نخستین دولت آن ها در تاریخ کیف آن روس بوده است. معاهده پرولیسف در سال ۱۶۵۴ میلادی مردم اوکراین و روسیه را متحد کرد. اوکراین برای روسیه بیگانه نیست همان طوری که بوریا برای آلمان بیگانه نیست. همان طوری که گفتم اوکراین و روسیه امروز رسما از هم جدا استند و این بخاطر میراث شوروی است.

سوال: آیا شما فکر می کنید که شورش ها در اوکراین روابط میان غرب و روسیه را بدتر خواهد کرد و این کشور را وادار خواهد کرد که دستگاه سپرموشکی را در مرز های غربی اروپا جابجا کند؟

پاسخ: هیچ شکی وجود ندارد که مداخله غرب در اوکراین روابط شرق و غرب را بدتر می کند. ناتو به طرف مرزهای شرقی روسیه گسترش پیدا می کند و ایجاد موشک های امریکائی در اروپای شرقی روسیه را هدف گیری کرده است. امریکا تلاش دارد تا نفوذ روسیه را در خاورمیانه از بین ببرد و از گروه های اسلامی در سوریه حمایت می کند و اکنون غرب تلاش دارد تا حکومت اوکراین را سرنگون کند و این مشکل است که غرب روابط اش را با روسیه بهبود بخشد.

سوال: شما پایان بحران را در اوکراین چگونه می بینید؟

پاسخ: اوکراین با وضعیت دشوار و خطرناکی روبرو است. این وضعیت می تواند که توسط پارلمان این کشور نیز حل گردد چون ان ها توسط مردم این کشور انتخاب شده اند و باید راه های را برای امنیت و ثبات این کشور جستجو کنند. البته این بحران نیز می تواند بدون مداخله امریکا نیز حل شود. خبرنگاران غربی گزارش های هالیودی از اوکراین تهیه می کنند و میگویند که مردم در برابر ظلم و بی عدالتی شورش کرده اند. اگر آزادی وجود نه میداشت، پس تظاهر کننده گان نه میتوانستند که به جاده ها بروند و بالای پولیس بم های آتش زا پرتاب کنند. کسی در عربستان سعودی که یک کشور ظالم و از حمایت وسیع امریکا برخودار است، شاهد هیچ گونه تظاهراتی نیست.

 

 

 

توجه!

کاپی و نقل مطالب از «اصالت» صرف با ذکر منبع و نام «اصالت» مجاز است

کلیه ی حقوق بر اساس قوانین کپی رایت محفوظ و متعلق به «اصالت» می باشد

Copyright©2006Esalat

 

 

www.esalat.org