Sat, 27 Feb 2016 20:46:49 


           

طلوع، شبکه جاسوسی امپرياليستى و ضد منافع ملی

 

سعد محسني مالک تلویزیون طلوع کیست؟
 


 

 تلویزیون طلوع توسط گروپ مابی ۱۰ سال قبل تاسیس شد. این تلویزیون یکی از پُربیننده ترین تلویزیون های افغانستان به حساب میرود و حتی جلوتر از سایر تلویزیون های داخلی می باشد. پوشش لیگ برتر فوتبال توسط تلویزیون طلوع یکی از دست آوردهای عمدهء این شبکه می باشد.

تلویزیون طلوع در سال ۲۰۰۴ توسط گروپ مابی، ۱۸ تن مشاورین خارجی عمدتاً امریکایی و استرالیایی و پول ادره انکشافی ایالات متحده امریکا ایجاد گردید.

ظاهراً گروپ مابی توسط فامیل محسنی (سعد، زید، جاهد و وژمه) در سال ۲۰۰۳ میلادی در افغانستان به فعالیت آغاز نمود. آقای سعد محسنی معمولاً توسط رسانه های غربی به (Media Mogul)  یعنی شخص پر نفوذ رسانه ها در افغانستان معرفی میشود. گروپ مابی در آغاز از پول های حکومت ایالات متحده امریکا (سفارت امریکا در کابل) و بعداً امکانات هنگفت مالی از جانب (روپرت مردوک)، ریئس نیوز کارپوریشن را به دست آورد.

سعد محسنی رول مرکزی را در فامیل و مابی گروپ دارد. وی در سال ۱۹۶۶ میلادی در شهر لندن به دنیا آمده، پدرش (یاسین) در آن زمان یک دیپلومات افغان در انگلستان بود. فامیل محسنی در سال ۱۹۸۲ به استرالیا مهاجر شد. سعد محسنی در ملبورن استرالیا بزرگ شده است. زید، جاهد و وژمه (دو برادر و یک خواهر) از دانشگاههای استرالیایی فارغ گردیده اند اما سعد تحصیلات عالی دانشگاهی ندارد. بعد از فراغت از مکتب توانست در عرصهء بانکداری و سرمایه داری اجرای وظیفه نماید.

سعد محسنی در دوران طفولیت دو مرتبه در افغانستان زنده گی نموده: بار اول وقتی وی بین ۳ و ۷ سال داشت و بار دوم در بین ۹ و ۱۲ سالگی.

در سال ۱۹۹۳ میلادی با خانم اولش که یک بانوی افغان الاصل فرانسوی بود، عروسی کرد.

در سال ۱۹۹۵ یکجا با برادرش زید به تاشکند سفر کرد. وی در تاشکند ۴ سال بود و باش کرد، تجارت نمود، مصروف زنده گی کلب ها و بار های شب هنگام شد و در همین زمان از خانم اولش جدا شد و با یک خانم ازبکستانی در تاشکند ازدواج نمود.

در سال ۲۰۰۷، سعد محسنی بار سوم همرای یک خانم زادهء ایرانی به اسم سارا تکش عروسی کرد و به این ترتیب از خانم ازبکستانی اش نیز جدا شد.

ایالات متحده آمریکا تاریخ طولانی سرمایه گذاری در عرصهء رسانه های تبلیغاتی دارد که این تاریخ به جنگ سرد نیز ربط می خورد و مثال های تازه آن تلویزیون طلوع و رادیو آزادی اروپا می باشد.

سرمایه گذاری ابتدایی ایالات متحده امریکا بالای سعد محسنی به ارزش ۲،۲ میلیون دالر امریکایی در سال ۲۰۰۴ بود. این رقم ازجانب اداره (USAID) به گروپ مابی پراداخته شده بود.

 روابط سعد محسنی با شورای نظار و جمعیت اسلامی

 سعد محسنی در بین سالهای ۱۹۹۵ و ۱۹۹۹ در تاشکند به سر می برد و در همین زمان با شورای نظار و احمد شاه مسعود که مصروف جنگ با "طالبان" بود، ارتباط حاصل نمود. سعد محسنی در سال ۲۰۱۰ در رابطه به احمد شاه مسعود چنین میگوید: «من شخصاً برای احمد شاه مسعود بسیار احترام قایل استم، من یکی از افرادی بودم که افکار و نظریات خود را با احمد شاه مسعود شریک می ساختم».

سعد محسنی ادعا می کند که وی به نماینده گی از مسعود با کشورهای غرب رسیده گی نمود تا آنها را قناعت بدهد که مسعود رهبر نیرومند و معتدل می باشد و غرب باید با وی کمک نماید.

بعد از قتل احمد شاه مسعود، سعد محسنی روابط نزدیک خود را با احمد ضیا مسعود، قسیم فهیم، داکتر عبدالله، صلاح الدین ربانی٬ امرالله صالح و غیره اعضای عمده شورای نظار ادامه داد.

روابط نزدیک سعد محسنی منتج به این حقیقت شد که در ۱۰ سال گذشته، تلویزیون طلوع از برملا ساختن سهم شورای نظار و جمعیت اسلامی در جنگ های داخلی سالهای ۹۰ میلادی اجتناب ورزد. در مقابل، اعضای شورای نظار نیز در رسانه های داخلی و خارجی از تلویزیون طلوع دفاع می کنند.

به طور مثال، فهیم دشتی یکی از اعضای شورای نظار در مصاحبه با روزنامه نیویارک تایمز در جولای سال ۲۰۱۳ چنین می گوید: «به نظر من تلویزیون طلوع هرگز طرف واقع نمی شود و همیشه بی طرف می باشد»

همچنان عمر صمد (در زمان وزارت خارجه داکتر عبدالله سخنگوی وزارت خارجه و بعداً سفیر افغانستان در فرانسه و کانادا) یکی از دوستان داکتر عبدالله در حمایت از تلویزیون چنین می گوید: «تلویزیون طلوع مسلکی ترین تلویزیون افغانستان و هرگز از کدام طرف حمایت نکرده است»

 شراکت با روپرت مردوک (دوست اسرایئل) و مشاورین عمدهء امریکایی و استرالیایی

 تام فریستن یکی از استادان مهم سعد محسنی به حساب میرود، فریستن سابق رئیس MTV و  Viacom، باشندهء شهر نیویارک، وی در سال های میلادی ۷۰ به سلسله فعالیت استخباراتی به طور منظم به افغانستان سفر میکرد. آقای فریستن توانست آقای محسنی را به (روپرت مردوک) معرفی کند. آقای روپرت مردوک که به اصطلاح امپراتور رسانه یی در جهان می باشد، به آقای محسنی پیشنهاد نمود تا در ایجاد یک شبکه تلویزیونی به زبان فارسی به کشور ایران با وی همکار شود که این پیشنهاد از جانب سعد محسنی پذیرفته شد و تلویزیونی به نام (فارسی یک) ایجاد شد. هدف این تلویزیون نشرات برنامه های تفریحی غربی و تا اندازه ی نشرات ضد نظام ایران می باشد. در ایران مخالفت گسترده به ضد این تلویزیون نشان داده شده زیرا به عقیده منتقدین در ایران نشرات این تلویزیون خلاف رسوم دینی و عنعنات جامعهء ایران می باشد. حکومت ایران نیز مخالفت نشان داده چون روپرت مردوک روابط نزدیک با حکومت اسرایئل دارد و به طور اشکار از سیاست های حکومت اسرایئل در قبال فلسطینی ها حمایت می کند. بعد از ایجاد تلویزیون فارسی یک، روابط بین سعد محسنی و روپرت مردوک بسیار نزدیک شده. این یکی از دلایلی است آقای محسنی در ایران به صهیونست بودن متهم است.

در ۲۰۱۲ روپرت مردوک در یک انکشاف دیگری ۳۳ در صد در مابی گروپ شریک شد و یک مقدار پول نامعلوم را در مابی گروپ سرمایه گزاری کرد. در حال حاضر ۳ تن از مدیران اجرایئوی روپرت مردوک در مابی گروپ وظیفه اجرا میکنند.

به اساس یک راپور ماه جولای سال ۲۰۱۳ نیویارک تایمز، با گذشت ۱۰ سال فعالیت، مابی گروپ هنوز هم اضافه تر از ۵۰ در صد پول را از خارج از افغانستان به دست می آورد.

تینا برون، مسئول مدیر روزنامهThe Daily Beast ، یکی از مشاورین دیگری آقای محسنی می باشد. تینا در رابطه نشر برنامه های اختلافی در جامعه افغانستان مشوره می دهد: در این برنامه ها پوشش رقص دخترخانم ها از طریق تلویزیون طلوع نیز شامل می باشد.

جوزف راویچ نیز شهروند امریکا مشاور بخش مالیاتی سعد محسنی می باشد.

مشاورین استرالیایی سعد محسنی: ترودی ان تیرنی، موفی پاتر و شوان لینچ.

 روابط سعد محسنی با مقامات بلند پایه حکومت افغان و امریکایی

در اپریل ۲۰۰۷ مشکل بین عبدالجبار ثابت (لوی څارنوال اسبق) و تلویزیون طلوع ایجاد شد، ثابت دستور دستگیری سعد محسنی را صادر نمود اما سعد محسنی در دبی بود. وقتی چند روز بعد سعد محسنی یکجا با استاد اش (تام فرستن) از دبی به کابل سفر می کرد، سعد محسنی قبل از پرواز به معاون ریئس جمهور (احمد ضیا مسعود) تیلفون کرد و برایش گفت که هنگام رسیدن به میدان هوایی کابل خطر دستگیری اش از سوی پولیس می باشد، قسیم فهیم حین رسیدن محسنی به کابل ۲۰ نفر مسلح را به داخل هواپیما فرستاد و او را به دفتر کارش همراهی کرد تا کسی (پولیس) نتواند او را دستگیر کند.

 جون بون، یکی از خبرنگاران روزنامهء گاردین لندن در سال ۲۰۱۰ چنین می نویسد: «من با سعد محسنی مصاحبه داشتم، سوالات را آماده ساختم، وقتی محسنی جواب کدام سوال را نمی دانست به مقامات عالی رتبهء دولتی تیلفون میکرد، به طور مثال وی به رئیس پارلمان افغانستان، یونس قانونی، زنگ زد تا جواب یک سوال را از او بپرسد، و بعداً به معاون اول رئیس جمهور تیلفون کرد و تا آخر مصاحبه، محسنی با رئیس امنیت ملي و یک تعداد زیادی از اعضای پارلمان گفتگو کرد»

ریچارد انگل یکی از خبرنگاران شبکهء NBC می نویسد: «وقتی من در رابطه به آوازهء دستگیری ملا عمر در پاکستان در سال ۲۰۱۰ از سعد محسنی پرسیدم وی با یک مامور عالی رتبهء استخبارات امریکا تماس گرفت تا در رابطه به تصدیق و یا رد این خبر از وی معلومات حاصل کند»

 به اساس تام فرستن، ریچارد هولبروک (نماینده سابق بارک اوباما درامور افغانستان) در رابطه به شخصیت سعد محسنی چنین گفته است: «سعد نه تنها یک شخص آزاد مطبوعاتی است بلکه یک شخصیت جذاب و مبتکر و موثر نیز است. مسئله مهم برای ما این است که سعد در یک بازی بسیار عمیق تر سیاسی با کرزی مصروف است»

 در یکی از روزهای سال ۲۰۰۹، هولبروک به محسنی می گوید: «این بچهء سگ یعنی کرزی را خوب مشهور بسازید، در هرجا، در رادیو و تلویزیون به خاطر بدنامی اش تبلیغات وسیع نمایید» روابط سعد محسنی با ریچارد هولبروک چنان نزدیک بود که در حین شراب نوشی یک دیگر را (مادر فاکر) خطاب می کردند.

 انتخابات ۲۰۰۹

 رابرت گیتس وزیر دفاع پیشین آمریکا، در بخشی از کتاب خاطراتش ادعا کرده که آمریکا تلاش کرد حامد کرزی را در انتخابات سال ۲۰۰۹ از قدرت کنار بزند. وی می گوید در این دسیسه ریچارد هولبروک و پیتر گالبریت سهیم بودند. رابرت گیتس این تلاش را توطئه خام و ناکام توصیف کرده است. وی می افزاید که ما (آمریکا) همکار خود را (کرزی) را بدون کدام دلیل موجه بدنام ساختیم.

 در این بدنامی ها و دسیسه رول تلویزیون طلوع بسیار مهم بود و در همین سال ۲۰۰۹، تلویزیون طلوع امکانات مالی و تخنیکی تازهء را از امریکا به دست آورد. رقم اصلی کمک مالی به سعد محسنی در این سال معلوم نیست اما گفته می شود در بدل برنامه ریزی برای تبلیغات علیه کرزی، آمریکا به سعد محسنی مبلغ ۲۰ میلیون دالر کمک نموده بود.

کن اولیتا یکی از خبرنگاران نیویارک تایمز می نویسد: “با وجود اینکه سعد محسنی سعی می کند که رول مهم امریکا را در ایجاد و انکشاف تلویزیون طلوع کمرنگ نشان دهد، اما واقعیت اینست که بدون آمریکا گروپ مابی و یا تلویزیون طلوع وجود نمی داشت. وی می افزاید که ایالات متحده بخاطر رونق برنامه های طلوع حتی یک چرخبال (هیلی کوپتر) در اختیار سعد محسنی در سالهای ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ داده بود تا طلوع در تهیهء برنامه از آن استفاده کند.

(آمو

با استفاده از منابع  انترنتى و كارمندِ استخبارات

 

 

 

توجه!

کاپی و نقل مطالب از «اصالت» صرف با ذکر منبع و نام «اصالت» مجاز است

کلیه ی حقوق بر اساس قوانین کپی رایت محفوظ و متعلق به «اصالت» می باشد

Copyright©2006Esalat

 

www.esalat.org