Mon, June 7, 2010 17:19

 

کرزی، وزیر داخله و رئیس امنیت ملی افغانستان را از کار برکنار کرد

منبع: واشنگتن پست امریکائی

برگردان: رحیم آریا

 

روزنامه امریکائی واشنگتن پست در شماره روز دوشنبه اش مقاله ای را زیر نام (کرزی، وزیر داخله و رئیس امنیت ملی افغانستان را از کار برکنار کرد) منتشر کرده است.

روزنامه می نویسد: کرزی در یک اقدام غافل گیرانه، دو تن از متحدین نزدیک امریکا یعنی حنیف اتمر وزیر داخله و امرالله صالح رئیس امنیت ملی افغانستان را از کار برکنار کرد. گفته می شود که این اقدام کرزی یک ضربه شدید به مناسبات پر از تنش کابل و واشنگتن در ماه های گذشته است.

جف مورال، سخنگوی وزارت دفاع امریکا به واشنگتن پست گفته است:

(خدمات حنیف اتمر و امرالله صالح ستایش امیز است. ما به ویژه از کارکرد های حنیف اتمر ستایش می کنیم).

به نوشته روزنامه، حنیف اتمر پس از این که به عنوان وزیر داخله تقرر یافت، تلاش های زیادی برای مبارزه با فساد اداری در وزارت داخله انجام داده است که ستایش مقامات امریکائی را در بر داشت.

به نوشته روزنامه واشنگتن پست، برکناری وزیر داخله و امنیت ملی افغانستان در زمانی صورت میگیرد که هزاران سرباز تازه نفس امریکائی برای جنگ اعزام می شوند و از سوی دیگر کرزی نیز در تلاش مذاکره با طالبان است.

یک مقام امریکائی نزدیک به حنیف اتمر، که نام اش را برای روزنامه واشنگتن پست نیز افشا نکرده است، به این روزنامه اینگونه گفته است:

(در ماه های اخیر، حنیف اتمر با کرزی در مورد روند آشتی ملی با طالبان و جذب طالبان به نهاد های امنیتی افغانستان مخالفت داشته است و این مخالفت ها باعث آن شد که کرزی از وی بخواهد تا به صورت رسمی از وظیفه اش کنار برود.)

این مقام امریکائی به روزنامه نیز گفته است که امریکائی ها از موقف حنیف اتمر و مخالفت وی با روند آشتی ملی با طالبان حمایت میکردند.

یک مقام اطلاعاتی امریکا نیز به واشنگتن پست گفته است که امرالله صالح یکی دیگر از متحدین نزدیک امریکا و رئیس امنیت ملی افغانستان نیز مخالف روند آشتی ملی و آزادی سران طالبان از زندان های حکومت کابل بود. این مقام امریکائی گفته است:

(امرالله صالح مخالف آزادی سران طالبان از زندان توسط کرزی بود.)

این مقام امریکائی به روزنامه گفته است که برکناری امرالله صالح خبر بدی برای نظامیان و مقامات امریکائی در افغانستان خواهند بود.

از سوی دیگرخالد پشتون نماینده کندهار و نماینده پارلمان به روزنامه گفته است که حذف صالح از ریاست امنیت ملی و یا اطلاعات افغانستان که نقش فعالی را در روند مذاکره با طالبان دارد، بسیار مهم و حیاتی است زیرا به گفته خالد پشتون نماینده کندهار در پارلمان افغانستان، صالح مردی مناسبی برای مذاکره با طالبان نبود، بناً کرزی تصمیم گرفت تا او را حذف کند.

 

 

توجه!

کاپی و نقل مطالب از «اصالت» صرف با ذکر منبع و نام «اصالت» مجاز است

کلیه ی حقوق بر اساس قوانین کپی رایت محفوظ و متعلق به «اصالت» می باشد

Copyright©2006Esalat

 

www.esalat.org