Dec 30, 2012 08:06

 
رحیم آریا


 

رحیم آریا

با شدت گرفتن درگیری ها در سوریه، رسانه های سوری گزارش های را نشر کرده اند که ارتش اردن در همکاری با سازمان های امنیتی انگلیس، امریکا، عربستان سعودی و فرانسه از ماه اکتبر سال جاری میلادی آموزش های جنگ افزارهای سنگین و سبک را برای مخالفان دولت بشارالاسد آغاز کرده اند.

رسانه های سوری می نویسند که شورشیان در یک پایگاه ارتش اردن در جنوب این کشور آموزش موشک های استنگر و موشک های ضد تانک را از مامورین مخفی امریکا و اردن فرا گرفته اند و افسران سعودی جنگ افزارهای سبک را در اختیار شورشیان سوری قرار می دهند تا به داخل سوریه رفته و در برابر دولت سوریه پیکار نمایند.

آموزش شورشیان سوری در حالی شدت می گیرد که ماه گذشته دولت امریکا و شماری از دولت های غربی و عربی، ائتلاف ملی سوریه را که پناه گزین در ترکیه است به عنوان نماینده ای رسمی مردم سوریه به رسمیت شناختند.

از سوی دیگر، امریکا گفته است که پنجاه میلیون دالر امریکائی را برای شورشیان سوری کمک می کند ودولت های قطر و عربستان سعودی نیز گفته اند که آنان بیست میلیون پوند انگلیسی را برای خریداری جنگ افزار های سبک، خودروها، دارو و بسته های طبی در اختیار مخالفان سوری قرار داده اند.

در همین حال، گفته می شود که تانک ها و هواپیماهای جنگی ارتش سوریه  شورشیان را به شدت در شهرهای حمص، حما، حلب و نواحی دمشق کوبیده اند و هزاران شورشی به شمول شماری از فرماندهان ارشد گروه های مخالف کشته شده اند.

ماه گذشته شورشیان سوری با پلان گذاری کشورهای عربستان سعودی، قطر و امریکا تلاش کردند که بالای شهر دمشق حمله کرده و آن را اشغال نمایند اما در دام نیروهای سوری افتادند. در نخستین ساعت حمله بر دمشق، شورشیان سوری ارتباط رادیوئی شان را از دست داده و هزاران اسلامگرا هراس افگن شکار نیروهای امنیتی سوری گردیدند.

به گفته سازمان مستند سازی جنگ سوریه، نیروهای سوری از آغاز درگیری ها در این کشور، نزدیک به هشتاد هزار از شورشیان سوری را کشته اند. شماری زیادی از شورشیان کشته شده در سوریه شهروندان کشورهای لیبی، تونس، مراکش، عربستان سعودی ،قطر، کویت، عراق، لبنان و اردن استند.

کشورهای امریکا، فرانسه، عربستان سعودی و قطر از مخالفان دولت سوریه حمایت گسترده ای دارند و تلاش دارند که دولت اسد را که گفته می شود از حمایت های نظامی، اقتصادی و سیاسی ایران و روسیه، دو دشمن غرب و اعراب سنی را مانند کشورهای عراق و یا لیبی از میان بردارند اما وضعیت سیاسی و نظامی سوریه نشان می دهد که این کشور عراق و یا لیبی نیست.

واضع است که گروه های شورشی در سوریه فعال اند و دست به فعالیت های هراس افگنی می زنند، اما باید در نظرداشت که مقیاس فعالیت های گروه های شورشی در سوریه همانند عراق و یا لیبی بزرگ نیست. درگیری ها در شهرهای حلب، دمشق، حمص، حما، حدلب و داریا میان نیروهای سوری و شورشیان ادامه دارد اما این درگیرها بیشتر به صورت حمله های انتحاری، ماین گذاری، اختطاف، کشتار های دست جعمی و کمین در مسیر رفت و آمد کاروان های نظامی سوری صورت می گیرد. بر اساس گفته های شهروندان این شهرها، درگیرها بیشتر در بخش های روستائی و مرزی صورت می گیرد و نه در شهرها. البته نباید فراموش کرد که دولت سوریه نیز با مشکلاتی رو به رو است و فعالیت های خراب کارانه مخالفان به اقتصاد این کشور ضربه زده است و مردم این کشور با مشکلات اقتصادی و اجتماعی شدیدی رو به رو استند اما روشن است که رغم ادعاهای رسانه های غربی، دولت سوریه با سقوط فاصله طولانی دارد و به نظر می رسد که تنها حمله بیرونی همانند مداخله نظامی ناتو در لیبی شاید بتواند که دولت رئیس جمهور اسد را سرنگون نماید.

جنگ های مذهبی در سوریه

جنگ در سوریه مانند عراق به یک نبرد مذهبی میان سنی ها و شیعه ها و گروه های کوچک غیرمسلمان مبدل شده است. افسران سعودی به شورشیان سوری گفته اند که باید جنگ مذهبی را دنبال کنند زیرا جنگ های مذهبی می تواند دولت اسد را نابود کند. سوریه بیست و سه میلیون شهروند دارد که نزدیک به هفتاد درصد از مردم آن سنی استند و در شهر های بزرگی چون حلب و حمص زنده گی دارند. همسر آقای اسد، خانم اسما اسد نیز سنی و متولد شهر حمص سوریه است، درحالیکه آقای اسد مربوط به گروه علوی است که نزدیک به  دو نیم میلیون نفر استند که قدرت را در سوریه به دست دارند. ماه ها پس از درگیری در سوریه، اکنون رگه های از حضور القاعده در این کشور دیده می شود و گروه جبهه النصر که خود را پیروی اسامه بن لادن و القاعده می داند، با چند واحد تجهیز شده و جنگ دیده در شهرهای حلب و دمشق با نیروهای دولتی سوریه درگیر استند. این گروه در شماری از حمله های انتحاری در شهرهای دمشق و حلب نیز دست داشته است و گفته می شود که وزیر دفاع و مشاور امنیت ملی سوریه نیز در حمله انتحاری این گروه کشته شده اند. گروه جبهه النصر علاوه بر حمله های انتحاری، به کشتار های دست جعمی شیعه ها و مسیحی ها در برخی شهرهای نیز دست زده اند. به تازه گی ویدیو های نشر شده است که نشان می دهد که هراس افگنان جبهه النصر در سوریه، شماری از کودکان و بزرگ سالان را که مربوط به گروه مذهبی علوی استند، سر می برند.

یک ویدیو دیگر نیز پیکار جویان این گروه را نشان می دهد که به یک حسینیه در شهر حدلیب حمله کرده و این ساختمان را آتش می زنند. پیکار جویان پس از اتش زدن ساختمان، شعارها و برق های شیعه را زیر پا کرده و آتش می سازنند. این ویدیوها و کشتار های دست جعمی مسلمانان شیعه و غیر مسلمانان، نگرانی های را به وجود آورده است که خاورمیانه درگیر نبرد های مذهبی تازه ای خواهد گردید. کارشناس های عراقی می گویند که نابودی یک زیارت گاه مقدس شیعه ها در شهر سامرا در شمال بغداد در سال ۲۰۰۶ میلادی توسط القاعده، باعث جنگ های مذهبی گردید که ده ها هزاران قربانی به جا گذاشت.

روشن است که این ویدیو ها اندیشه سوری ها را در برابر نیروهای مخالف دولت سوریه تغییر داده است و اکنون آنان درک می کنند که اگردولت سوریه سرنگون شود، مردم این کشور آینده ای روشنی را درپیش نخواهند داشت.


 

   

 

توجه!

کاپی و نقل مطالب از «اصالت» صرف با ذکر منبع و نام «اصالت» مجاز است

کلیه ی حقوق بر اساس قوانین کپی رایت محفوظ و متعلق به «اصالت» می باشد

Copyright©2006Esalat

 

www.esalat.org