نیژنی نوگرود بر ساحل دریای «ولگا» در ۴۰۰ کیلومتری شرق مسکو واقع است. جمعیت آن، یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر است .

این شهر اوایل قرن سیزدهم در تلاقی دو دریای ولگا و اوکا بنیان گذاشته شد و به علت موقعیت جغرافیایی بسیار خوب، شهر خیلی سریع به یک مرکز فعال اقتصادی، ترانسپورتی و تجاری مبدل شد. زمانی این شهر میدان دفاعی شرقی روسیه بود- از روسیه در مقابل حملات مغول – تاتار دفاع می کرد. مجموعه عظیم معماری کرملین نیژنی نوگورود در اینباره حکایت می کند .

ساخت کرملین نیژنی نوگرود به شکل کنونی آن در سال ۱۵۰۰ میلادی آغاز و ۱۵ سال طول کشید. طی این مدت، دو کیلومتر دیوار دفاعی به ارتفاع تقریباً ۲۰ متر و ۳۰ برج به ارتفاع هر کدام ۳۰ متر ساخته شد. در زمان حکومت شوروی، در اراضی کرملین، تعدادی ساختمانهای اداری تیپیک ساخته شد. اکنون در آنجا دولت نیژنی گورود قرار دارد.

در اراضی کرملین، پارک زیبا و خوش منظره ای با بوته های گل و باریکه راه های زیبا ساخته شده است .

در یکی از خیابان های قدیمی نیژنی نوگورود یک خانه چوبی قدیمی برپا ایستاده است که هر شخصی که از خواندن ادبیات داستانی لذت می برد و از کنار آن عبور می کند، دلش می خواهد وارد آن شود. این خانه به کاشیرین – پدر بزرگ نویسنده ماکسیم گورکی تعلق دارد. در زمان حاضر، این خانه بصورت موزیم کار می کند. لوازم این موزیم تصور عینی در باره سبک زندگی خانواده یک تاجر شهری در نیمه دوم قرن ۱۹ را بدست می دهد .

یکی از مهمترین سمبل های نیژنی نوگورود مثل گذشته، بازار عمده فروشان است که زمانی نقش تقاطع اصلی تجاری اروپا و آسیا را بازی می کرد. این بازار اوایل قرن نوزدهم شکل گرفت . در آن زمان بخشی از زمین شهر را برای ساخت خیابانها و حدود ۵۰ خانه آماده کردند. در طبقه اول این خانه ها، مغازه و دکان قرار داشت و طبقه دوم محل سکونت و زندگی تاجران بود. هزاران فروشنده و خریدار هر تابستان از روسیه و کشورهای خارجی به بازار نیژنی نوگورود می آمدند. همانا در آن دوران بود که این ضرب المثل در روسیه معمول شد:

"پتربورگ – سر روسیه، مسکو – قلبش و نیژنی نگورود جیبش"

 

منبع: صدای روسیه

 

اُستادان زنده گی (ماکسیم گورکی)

هدف ادبیات (ماکسیم گورکی)

 

 

 

توجه:

کاپی و نقل مطالب از «اصالت» صرف با ذکر منبع و نام «اصالت» مجاز است

کلیه ی حقوق بر اساس قوانین کپی رایت محفوظ و متعلق به «اصالت» می باشد

Copyright©2006Esalat

 

www.esalat.org