زرغونه ژواک عطا

در مصاحبه یی با دکتور فرید طهماس

 

یک مرد خوب و موفق در زندگی، مسوولیت پذیر در همه عرصه های زندگی، رعایت کننده حقوق متقابل در خانواده و جامعه، وفادار در برابر تعهدات فردی و جمعی و اعتماد به نفس باشد.
 زرغونه ژواک عطا

 

فرید: شما چند روز می شود که از یک سفر سه روزه برگشته اید، مانده نباشید!

 

زرغونه: تشکر زنده باشید، بلی من تازه از یک سفر هامبورگ برگشته ام، بعد از اشتراک در نخستین جلسه موسسان شورای هماهنگی نهاد اروپایی زنان افغان.

 

فرید: ممکن است پیرامون مهم ترین موضوعات همایش هامبورگ چیزی بگویید؟

 

زرغونه: در نشست مذکور که به تاریخ سوم سال جاری تدویر یافته بود و با سایر کنفرانس ها و اجلاس ها در تغییر کلی قرار داشت، زیرا برای بار اول عملا زنان افغان در جنب یک شورا منحیث پل ارتباطی با سایر شورا ها، انجمن ها و فعالین مستقل برای زنان برای یک برنامه و اساسنامه کاری برای آینده این حرکت به تصویب رسانند و همچنان تصامیمی مبنی بر کار مشترک و باهمی در چوکات کمیسیون های جداگانه اتخاذ گردید که از جانب اشتراک کنندگان با شور وشعف پذیرفته شد.

قابل یادهانی میدانم که این اولین قدم ها برای انجام وظایف مهم بعدی خواهد بود زیرا این شورا با شخصیت های مستقل، شورا ها و فعالین حقوق زن با طرز دید جداگانه، مگر با تلاش در نزدیک شدن به یک خط فکری باهم به استقامت های مشترک در یک محور واحد آمادگی را ابراز نمودند .

 

فرید: به شما و همه زنان افغان مبارک باشد!

 

زرغونه: ممنونیم!

 

فرید: آیا نشست هامبورگ در بر گیرنده همین موضوعات بود؟

 

زرغونه: نی، موضوعات مهم دیگر نیز در این همایش مورد بحث قرار گرفت. بطور مثال، نهاد، از نظر تشکیلاتی نیز به بررسی قرار گرفت و محترمه نجیبه هوتکی را به حیث مسوول عمومی نهاد های زنان افغان در اروپا برگزید. همچنان مسوولین بخشهای تشکیلات، فرهنگی، حقوقی، روابط خارجی و امور مالی نهاد اروپایی زنان افغان در اروپا نیز برگزیده شدند.

بخش بعدی این اجلاس در بر گیرنده گزارش هیئت شورای هماهنگی نهاد اروپایی زنان در کار کنفرانس جهانی کاراکاس مرکز کشور وینزیویلا بود که سال پار صدمین سالگرد روز جهانی زنان یا هشتم مارچ به اشتراک زنان همه قاره های جهان برگذار گردید، گزارش فوق که از جانب محترمه امیلیا سپارتک با نمایش تصاویر و صحبت ها همراه بود بسیار جالب و زیبا تهیه شده بود که از جانب دوستان همایش با علاقمندی استقبال شد.

 

فرید: شما از اجلاس بین المللی زنان در کاراکاس (ونزیویلا) یادآور شدید، ممکن است در باره آن بیشتر توضیح بدهید؟

 

زرغونه: در کار اجلاس جهانی کاراکاس زنان هدفمند و ترقی خواه جهان از کشور های آسیایی، اروپایی و امریکای لاتین و افریقایی اشتراک نموده بودند و در کنفرانس از مشکلات و موانع عمده رشد و پیشرفت زنان در همه عرصه ها و کم رنگ بودن حضور زنان، وجود سیستم ها و نظام های غیر عادلانه، همچنان عدم مبارزه پیگیر، عدم روحیه حق طلبی و ضعف آگاهی شعور سیاسی خود زنان مورد بحث قرار گرفت و برای تحقق و جستجوی راه های بیرون رفت از آن تصامیم اتخاذ گردید.

 

فرید: شما گفتید که در کنفرانس وینزیویلا، مشکلات و موانع عمده رشد و پیشرفت زنان در همه عرصه مطرح گردید. به نظر شما کدام مشکلات و موانع اساسی، مبارزه زنان افغان را به کندی مواجه می سازد؟

 

زرغونه: از موانع و پروبلم های عدیده میتوان نام برد، نقش فعال دشمنان داخلی و خارجی، تحکیم فضای بی اعتمادی، مسایل قومی، زبانی، مذهبی، سیاسی، کم رنگ ساختن مسایل فرهنگی، تحکیم جو تاریک بر همه موازین و اساسات قبول شده مردم و سوق دادن آن به عقب گرایی افراطی، ایجاد فضای بی اعتمادی بین حلقات سیاسی چی در بین مردان و زنان جامعه افغانی در داخل و بیرون از مرز . . .

 

فرید: به نظر شما، موانع و مشکلاتی را که برشمردید، برطرف شدنی است؟

 

زرغونه: بلی، در همه عرصه ها مشکلات و موانع وجود دارد مگر این بدان معنی نیست که راه حلی برای آن وجود نداشته باشد.

برماست، تا با فداکاری، از خود گذری، عیار شدن با خواسته های جهان امروزی و نیاز های مبرم داخلی خود ها را عیار ساختن، همچنین بیرون رفت ازین مشکلات را میتوان در توانایی های علمی و بلند بردن آگاهی سیاسی زنان، مبارزه با سنت های کهنه به مثابه حلقه اسارت زنان، تلاش برای به رسمیت شناختن مسایل حقوقی، سوق جامعه ذریعه علم و اندیشه سالم به جانب سنن پذیرفته شده و مثبت و جستجو راه کار های در برابر مبارزه علیه افراط گرایی.

 

فرید: طوری که دیده میشود، زنان افغان در سازمانها و نهاد های مختلف هم در داخل و هم در خارج از آن تجزیه شده اند. چرا وحدت آنان تحکیم نمی گردد، کی باید در این راه پیش گام باشد؟

 

زرغونه: بلی، ما زنان آگاه و متعهد باید برای بیرون رفت ازین همه دشواری ها که فرا راه زنان قرار دارد در جستجوی راه حل آن مشکلات برآئیم و مسؤولانه برخورد نماییم، باید درین راستا کار و پیکار عملی صورت گیرد، نه بازی با شعار ها، همین اکنون در خانواده های افغان دور از وطن دختر جوانانی داریم که با علاقه سر شار از وطن دوستی، عشق به مردم و زن مظلوم وطن می اندیشند.

ما هم اکنون در کنار خود زنانی را داریم که به ابتکار خود در قرا و قصبات دور افتاده وطن مکاتبی را ایجاد نموده اند و ازین جا یعنی دور از خانه و کاشانه برای فروزان نگهداشتن مشعل علم و دانش با فداکاری این کار ها را سازمان داده اند.

 

فرید: این زنان و دختران جوان که از آنان یاد آوری شد به چه ضرورت دارند؟

 

زرغونه: مسلماً به یک رهبری سالم و حمایه مادی و معنوی درست و واقعی، در صورت ایجاد یک رهبری خوب، برای عملی شدن و یک مشت شدن، دختران آگاه و سر سپرده این کاروان با وجود خطرات و تهدید های که به آن روبرو هستند در مسیر درست در حرکت خواهد شد.

 

فرید: در یکی از کانگرسهای زنان افغان در اروپا، پیامی از جانب داکتر زینب کرزی خانم رییس جمهور کرزی نیز خوانده شده بود.

 

زرغونه: در اولین کانگرس زنان منعقده کشور شاهی هالند که به پیشواز هشتم مارچ یا روز همبستگی زنان جهان تدویر یافته بود، پیامی از جانب داکتر زینب کرزی همسر رییس جمهور کرزی عنوانی آن نشست فرستاده شده بود که در آن کانگرس خوانده شد.

به نظرمن چنین پیام ها جز جنبه سمبولیک و نمایشی، نقش دیگری در زندگی زنان نداشته، و جالب تر این که حتی زنان افغان درین دو دوره ریاست جمهوری کرزی برای یک بار هم همسر رییس جمهور کشور خود را ندیده و نمی شناسند!؟

 

فرید: شما به صفت یک زن مبارز افغان، یک مرد خوب را چه گونه توصیف می کنید؟

 

 زرغونه: شما خود تان به صفت یک ژورنالیست، یک مرد خوب را چگونه توصیف می کنید؟

 

فرید: پاسخ میدهم. به نظر من یکی از صفات و ارزشهای بزرگ معنوی یک مرد خوب آن است که کوشش کند (نه از روی تظاهر و خود نمایی) به زن احترام قایل شود و او را موجودی متساوی الحقوق با خود بحساب آورد . . .

خوب، حالا که من به سوال شما پاسخ گفتم، ممکن است شما نیز به سوال من پاسخ بگویید؟

 

زرغونه: بلی حالا من هم تعریف می کنم: به نطر من، مرد خوب و موفق در زندگی، مسوولیت پذیر در همه عرصه های زندگی، رعایت کننده حقوق متقابل در خانواده و جامعه، وفادار در برابر تعهدات فردی و جمعی و اعتماد به نفس باشد.

 

فرید: حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان روز ۶ مارچ ۲۰۱۲ از اعلامیه "شورای علمای افغانستان" حمایت کرد.

در اعلامیه شورای علمای افغانستان که در وبسایت ریاست جمهوری افغانستان منتشر شد، بر تفکیک جنسیتی و درجه دوم خواندن زنان تاکید شده است."

ممکن است در این باره کمی تبصره نمایید؟

 

زرغونه: درمورد اعلامیه اخیر شورای علما افغانستان می پردازم به چند نکته جنجال بر انگیز:

۱ــ اجتناب زنان از اختلاط با مردان بیگانه در عرصه های مختلف اجتماعی مثل دفاتر، بازارها و سایر شون زنده گی از وجایب و مکلفیت های زنان خوانده شده است .

۲ــ رعایت کامل حجاب شرعی که باعث حفظ و آبروی شخصیت زن می گردد؛

۳ــ ارج گزاری به تعدد زوجات ؛

۴ـــ اجتناب از سفر بدون محرم شرعی.

گرچه هیچوقت زنان افغانستان از حقوق برابر با مردان برخوردار نبوده اند اما آیا می توان از تلاش های نزدیک به نود ساله زنان افغانستان چون سهم تاریخی ملالی در جنگ میوند منحیث سمبول شجاعت و ملالی های دیگر در جنگ های افغان و انگلیس و شهادت تعداد زیادی از زنان در پهلوی غازیان و شهیدان افغان، مانند عینو ستاره درخشان شهامت افغانی و صد ها عینوی دیگر و یا ملکه ثریا زن سنت شکن و اولین ملکه افغانستان که برای اولین بار یکجا با شوهرش شاه امان الله خان غازی برای جامعه زنان افغان خدماتی را در عرصه تعلیم و تربیت و رشد فرهنگ، شجاعانه انجام داده است و یا از مبارزه شجاعانه زنان بر محور سازمان دموکراتیک زنان افغانستان که به رهبری دوکتور اناهیتا راتب زاد هسته و پایه آن گذاشته شد، میتوان نادیده گذشت؟ هرگز نه!

و همچنان تغییراتی را که دردهه اخیر در زنده گی اجتماعی زنان بوجود آمده و این تغییرات پس از فراز و نشیب بسیار، توانسته تا حدودی در قانون اساسی افغانستان نیز بازتاب یابد، نمی توان نادیده گرفت.

 اعلامیه اخیر که میخواهد تبعیض هایی اجتماعی بین زن و مرد را رنگ شرعی بدهد، این ترس را بوجود آورده است، تا آنچه به نام حقوق زن در قانون اساسی افغانستان درج شده به مخاطره بیفتد و این اقدام، طبعاً زنان آگاه و آنانی را که برای دفاع از حقوق شان می رزمند، خیلی متأثر و متعجب می سازد.

در این اعلامیه، اصل قرار دادن مردان در قبال زنان که یک استنباط بشری است، هیچ گونه پایه دینی ندارد و صریحاً زنان را به زبان امروزی "جنسیت درجه دوم" خطاب می کند .

 دوری زنان از مردان در عرصه های اجتماعی به معنای منع همه فعالیت هایی اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی زنان در بیرون از منزل و در بین جامعه بوده می تواند.

 

فرید: چه فکر می کنید، آیا این اعلامیه در مغایرت صریح با مواد قانون اساسی افغانستان قرار نمیگیرد؟

 

زرغونه: البته که قرارمی گیرد. نباید فراموش که این اعلامیه در تضاد با ماده (۲۲) قانون اساسی کشور نیز قرار دارد. در ماده (۲۲) تصریح گردیده که هر نوع تبعیض و امتیاز بین اتباع افغانستان ممنوع است، اتباع افغانستان اعم از زن و مرد در برابر قانون، حقوق و وجایب مساوی دارند.

و در ماده هفتم قانون اساسی افغانستان گفته شده که دولت، منشور ملل متحد، معاملات بین الدول، میثاق های بین المللی را که افغانستان به آن ملحق شده و نیز اعلامیه حقوق بشر را رعایت می کند .

در حال حاضردر تمام ادارات مردان و زنان مشترکاً کار می کنند. و در صورتی که حکومت به تجویز های شورای علما تسلیم شود، زنان باید کار هایشان را رها کنند.

در هیچ کشور اسلامی، اسلام بدین نحوه مطرح نشده است. اما این اعلامیه، انگیزه سیاسی علما را بخوبی بازگو نموده وبه معنی قربانی حقوق زنان به دلایل سیاسی میباشد که به هیچ وجه زنان آگاه و فداکار تن به عملی شدن چنین اعلامیه هایی نداده، نمیدهند و نخواهند داد .

 

فرید: شما گرداننده گی همایش همامبورگ را نیز عهده دار بودید.

 

زرغونه: بلی. آن وظیفه را نیز به پیش بردم.

 

فرید: در همایشهای آینده تان چه موضوعاتی را مطرح خواهید کرد؟

 

زرغونه: در این مورد چیزی گفته نمی توانم .

 

فرید: آیا خود تان می خواهید کدام چیزی را از من بپرسید؟

 

زرغونه: محترم داکتر طهماس چه دلیل شد تا بفکر مصاحبه بامن شوید؟

فرید: همایش هامبورگ و کنفرانس  کاراکاس.

 

فرید: از مصاحبه تان سپاسگزارم محترمه زرغونه ژواک عطا!

 

پایان

 ۲۱ مارچ ۲۰۱۲

 

 

توجه!

کاپی و نقل مطالب از «اصالت» صرف با ذکر منبع و نام «اصالت» مجاز است

کلیه ی حقوق بر اساس قوانین کپی رایت محفوظ و متعلق به «اصالت» می باشد

Copyright©2006Esalat

 

 

www.esalat.org